Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Domme kegvraagjes  (gelezen 12328 keer)

homoeccentricus

• Gast
Domme kegvraagjes
« Gepost op: 04-10-2015 12:24 u »
Ik ben aan het overschakelen naar kegs, en heb de (tweedehands, dank u Stephen, cfr. http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29432.msg450430.html#msg450430) kegs zelf, de manometer, de quick-connects en 5x11 mm pvc slangen.

Enkele vraagjes:

1. Zijn dit de twee soorten slangstukken die ik nodig heb? Dus 4 mm voor 5 mm slang? 
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/drukvaten-en-toebehoren/soda-kegs-en-toebehoren/d/slangstuk-4mm-moer-voor-koppeling-soda-keg
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/drukvaten-en-toebehoren/soda-kegs-en-toebehoren/d/slangtuit-4mm-vr-CO2-drukregelaar
En dan 1 voor de drukregelaar plus 3 voor de CO2 kant van de keg en de bieraansluitingen?

2. Werken die picnic-taps naar behoren? Ik was aan het overwegen om 1 gewone tap en 1 picnic-tap in gebruik te nemen voor mijn 2 kegs.

3. Is die limonadegeur echt niet uit de o-ringen te krijgen? Heb al van alles geprobeerd, maar lukt mij niet. Jammer want ze zien er nog perfect uit. Weet iemand waar ik die set o-ringen bij Brouwland kan vinden? Zoniet zal ik een aparte bestelling bij http://www.hobbybrouwshop.nl/NCafdichtingsset moeten doen, en dat is een beetje stom gezien de verzendkosten.

4. Kan er mij iemand een goede lengte van de slangen aanbevelen? Ik heb begrepen dat er drukverlies is evenredig met de lengte van de slangen, maar welke lengte is handig?

5. Zijn er nog dingen die ik moet weten voor ik een poging doe mijn eerste batch kegbier niet totaal te verknoeien?

Alvast bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline bierfan

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: domme kegvraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 04-10-2015 12:48 u »
Volgens mij maakt die limonadegeur niet zoveel uit. Goed schoonmaken en ontsmetten en gewoon gebruiken.
Die picnic tap vond ik niets. Ik zou je 2 tapkranen adviseren met een compensator kraan.

Welke slangstukken je precies nodig hebt weet ik niet. Ik heb alles gewoon bij Menno (hobbybrouwshop) gekocht.
En heb hem dus ook alles bij elkaar laten zoeken.

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #2 Gepost op: 04-10-2015 12:53 u »
O-ringen zijn met een beetje zoeken goedkop(er) te vinden op ebay. Stoor je je aan de geur? Weg er mee en voor die paar dollar een nieuwe erin.

Erick

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 04-10-2015 13:20 u »
Lees dit stuk maar eens door.
Er zit ergens een link naar een excel bestand waarmee je de juiste lengte voor jouw situatie kunt berekenen.
.http://wittepaard.roodetoren.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=12:een-echte-man-zorgt-dat-ie-tappen-kan&catid=5:artikelen&Itemid=6

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #4 Gepost op: 04-10-2015 13:25 u »
Mijn advies is niet met de slanglengte te gaan rommelen maar gewoon een compensatorkraan te kopen Deze zijn iets duurder maar onmisbaar voor hobbybrouw bieren. Dat picknick tapkraantje zou ik laten waar die is, kan je niet echt mooi mee tappen.

Onderstaande zijn naar mijn idee echt ideaal en ze zijn voorzien van een compensatorkraan.

http://www.candirect.de/Direktzapfset-fuer-Behaelter-NC

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 04-10-2015 14:34 u »
Mijn advies is niet met de slanglengte te gaan rommelen maar gewoon een compensatorkraan te kopen Deze zijn iets duurder maar onmisbaar voor hobbybrouw bieren. Dat picknick tapkraantje zou ik laten waar die is, kan je niet echt mooi mee tappen.

Onderstaande zijn naar mijn idee echt ideaal en ze zijn voorzien van een compensatorkraan.

http://www.candirect.de/Direktzapfset-fuer-Behaelter-NC

Aha! Interessant, maar je jaagt mij wel op kosten :-)

Ik hoop dat dit de juiste verbindingen zijn:
- aan de CO2-kant: http://www.candirect.de/CO2-Anschlussschlauch-fuer-NC-Behaelter-komplett
- aan de bierkant: http://www.candirect.de/Umdrueckschlauch-fuer-Behaelter-NC-2-x-Getraenkekupplung

Kan, voor alle zekerheid, iemand dit nog eens bevestigen?

De o-ringen hebben ze ook, dus dan zit ik goed.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
Re: Domme kegvraagjes
« Reactie #6 Gepost op: 04-10-2015 14:38 u »
Hoe zit het met de houdbaarheid van het bier in een keg? Geldt hiervoor hetzelfde als de 5 L vaatjes of kun je je bier in kegs langer bewaren en af en toe een biertje tappen?

Erick

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 04-10-2015 14:48 u »
Een compensatorkraan is erg handig inderdaad. Toch moet de lengte van je bierleiding wel ongeveer kloppen. Het betekend niet dat de lengte niets meer uitmaakt (size matters) 😄

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #8 Gepost op: 04-10-2015 14:53 u »
Hoe zit het met de houdbaarheid van het bier in een keg? Geldt hiervoor hetzelfde als de 5L vaatjes of kun je je bier in kegs langer bewaren en af en toe een biertje tappen?
Gisteren het laatste glas :huilen: meibock getapt uit een keg van 9 liter, van 4 maanden oud. Smaakte perfect.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #9 Gepost op: 04-10-2015 15:00 u »
Een compensatorkraan is erg handig inderdaad. Toch moet de lengte van je bierleiding wel ongeveer kloppen. Het betekend niet dat de lengte niets meer uitmaakt (size matters) 😄

Mijn ervaring is dat met een compensatorkraan de slanglengte niet belangrijk is.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 04-10-2015 16:31 u »
Hoe zit het met de houdbaarheid van het bier in een keg? Geldt hiervoor hetzelfde als de 5 L vaatjes of kun je je bier in kegs langer bewaren en af en toe een biertje tappen?

Kegs zijn een veel betere keuze dan de 5 liter vaatjes. Die blikken kunnen geen overdruk verdragen en verliezen al snel koolzuur.

Met kegs is het geen probleem om een paar biertjes te tappen en een paar maanden later het vat leeg te tappen.

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 04-10-2015 16:41 u »
Kegs zijn een veel betere keuze dan de 5 liter vaatjes. Die blikken kunnen geen overdruk verdragen en verliezen al snel koolzuur.
5 liter vaatjes kunnen uiteraard ook overdruk aan, alleen niet zoveel als een keg (en een keg weer een stuk minder dan een tankwagen ..) ;)

Citaat
Met kegs is het geen probleem om een paar biertjes te tappen en een paar maanden later het vat leeg te tappen.
Eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 04-10-2015 17:29 u »
5 liter vaatjes kunnen uiteraard ook overdruk aan, alleen niet zoveel als een keg (en een keg weer een stuk minder dan een tankwagen ..) ;)

Een beperkte overdruk kunnen ze inderdaad aan. Wordt de druk wat groter dan scheuren ze op de naad. Exploderende 5 liter vaatjes zijn ook bekend.

Offline koffie

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 04-10-2015 18:06 u »
Een beperkte overdruk kunnen ze inderdaad aan. Wordt de druk wat groter dan scheuren ze op de naad. Exploderende 5 liter vaatjes zijn ook bekend.
Mij ook (niet persoonlijk) maar om dat nu aan de vaatjes te wijten? Er zijn tegenwoordig 2e hands kegs zonder overdrukventiel. Deze zullen net zo hard openscheuren bij een teveel aan overdruk.

Erick

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 04-10-2015 18:59 u »
Mijn ervaring is dat met een compensatorkraan de slanglengte niet belangrijk is.
Wederom een keuze van de brouwer dus. 😄
Ik denk nog steeds dat het uitmaakt of je een bierleiding van 10 cm of 10 meter gebruikt.
Maar wellicht heb jij helemaal gelijk. Ik ga het niet uitproberen. 😋

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 04-10-2015 19:56 u »
Mij ook (niet persoonlijk) maar om dat nu aan de vaatjes te wijten? Er zijn tegenwoordig 2e hands kegs zonder overdrukventiel. Deze zullen net zo hard openscheuren bij een teveel aan overdruk.

De 5 liter vaatjes zijn van blik en hebben een relatief zwakke naad. Qua materiaal zijn kegs veel betrouwbaarder. En als je echte biervaatjes gebruikt zoals de brouwerijen die gebruikt heb je te maken met zeer degelijk materiaal, die kunnen heel wat overdruk verdragen.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #16 Gepost op: 04-10-2015 20:27 u »
Wederom een keuze van de brouwer dus. 😄
Ik denk nog steeds dat het uitmaakt of je een bierleiding van 10 cm of 10 meter gebruikt.
Maar wellicht heb jij helemaal gelijk. Ik ga het niet uitproberen. 😋

Bij gebruik van een compensatorkraan mag de slang in ieder geval kort zijn.

Erick

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 04-10-2015 20:33 u »
Prima hoor, jij je zin 👍😄

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 04-10-2015 21:22 u »
Er is dus niemand hier met keggezag?

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #19 Gepost op: 04-10-2015 22:10 u »
Compensatorkraan is de beste keuze, dan maakt de slanglengte inderdaad niet veel uit. Tuurlijk zorgt een langere slang voor drukverlies, waardoor de kraan voller open kan. Henielma heeft op zich gelijk, maar een beetje lengte heeft wel degelijk effect.

- aan de bierkant: http://www.candirect.de/Umdrueckschlauch-fuer-Behaelter-NC-2-x-Getraenkekupplung
Nee. Dit is een slang om het ene vat naar het andere over te tappen, m.a.w. een koppeling te veel voor waar jij het voor nodig hebt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 04-10-2015 22:27 u »
Ook ik raad aan om een compensatorkraan aan te schaffen. Het tappen van zelfgebrouwen bier werd er een stuk makkelijker mee. Het koolzuurgehalte van onze bieren wil nogal eens variëren.

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #21 Gepost op: 04-10-2015 22:58 u »
Ook ik raad aan om een compensatorkraan aan te schaffen. Daarnaast is het beter om je leiding goed te dimensioneren. Zorg dus voor voldoende slanglengte / leidinglengte bij de juiste diameter, dan hoef je niet alle druk in je compensatorkraan af te bouwen. Want als jij een bier tapt dat veel koolzuur moet bevatten, moet je veel druk afbouwen. Dat doe je door de compensatorkraan te knijpen. Je kan in een gebied komen dat je zo veel moet knijpen dat er nog nauwelijks bier uitkomt. Dat is geen tappen meer. Had je voldoende leidinglengte gehad dan had je wel gewoon kunnen tappen.

Dus een lang antwoord om te vertellen: een picknicktap werkt niet goed.

Verder zou ik een 4 mm slang (binnendiameter!) op een 4 mm slangtule zetten.

Slanglengte berekenen: zie een eerdere reactie voor de rekenmodule.

De frisdrank kegs zijn overigens bestand tegen 7 bar (staat er altijd op). Voor de 5 liter vaatjes is dat niet gespecificeerd (op het vaatje). Als ik mijn geld moet zetten op een vat gaat het dus op een frisdrank vat, zelfs zonder overdrukventiel. Veel gisten houden er eerder mee op (7 bar vinden ze zonder conditionering niet leuk).

Offline Rodger

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #22 Gepost op: 05-10-2015 08:26 u »
Gaaf dat je ze hebt gekocht nav die post. Zou je mij en andere lezers een plezier willen doen?
Kan je, wanneer je alles in huis en werkend hebt, een overzichtje met onderdelen, links en prijzen kunnen maken? Dan hoeven we niet het wiel opnieuw uit te vinden wanneer we zelf overstappen naar keg.
Alvast super bedankt en veel plezier met je setup!

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #23 Gepost op: 05-10-2015 10:56 u »

Erick

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 05-10-2015 11:02 u »
Ik kan je deze van harte aanbevelen:
http://www.hobbybrouwshop.nl/compensator-tapkraan-35mm

Goede service en denkt met je mee.  :)