OBBK 2015 C2 IPA (USA)

Gestart door orangeloo, 03-10-2015 17:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Op het OBBK met dit bier de 2e plek in klasse C behaald met 85 punten.

Commentaar keurmeester: Mooie en complexe IPA. Voor mij een onbekende hop, maar wel vernieuwend,
Niet heel uitbundig gedryhopt, maar voldoende hopkarakter. Goed in balans, proficiat.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptOrange Green Citra
Kenmerknr 097 15/07
Brouwdatum6/7/2015
BiertypeIndia Pale Ale
Aantal liters30
Gewenst begin SG1070 (7.7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater50.8 liter
Maischdikte3.2 l/kg
Maischwater33.8 liter
Spoelwater17.1 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur16 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid60 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Palemout 7 EBC70.0 %7.385 kg8 EBC
Pilsmout 3 EBC30.0 %3.165 kg3 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Citra12.5 %35 gr90 minuten32 EBU
Citra12.5 %35 gr30 minuten23 EBU
Citra12.5 %35 gr15 minuten15 EBU
Citra12.5 %60 grKoud hop0 EBU

OpmerkingenKoud hop precies 7 dagen gehopt.

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortFermentis Safale US 56
Gist toegevoegd alsGist slurry
Volume starter2000 ml
Beluchtingstijd24 uur
Temperatuur giststarter23°C
OpmerkingenSlurry van het cursus bier Riscure.

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
166°C45 minuten3.2 l/kg
272°C15 minuten3.2 l/kg
378°C5 minuten3.2 l/kg


Sjaak_Deventer

Mooi simpel recept Angelo..

Dund

Gefeliciteerd! Ik vind het wel vreemd dat de keurmeester citra hop niet kent? Dat is toch wel 1 van de meest gangbare ipa hoppen. Zegt wel iets over de keuring.

Wolter

Leuk recept Angelo. Nogmaals gefeliciteerd.

RienP

Gefeliciteerd. Bijna een sMasH bier. Beetje aparte opmerking over CITRA. Zo nieuw is deze hop toch ook niet meer.

orangeloo

Citaat van: RienP op 03-10-2015  23:39 uGefeliciteerd. Bijna een sMasH bier. Beetje aparte opmerking over CITRA. Zo nieuw is deze hop toch ook niet meer.

Citra is inderdaad niet nieuw, maar wie gebruikt deze als single hop... dat zijn er vast een stuk minder.
Ik denk dat daar het onbekende zit. En wij weten dat het Citra was, maar dat weet de keurmeester natuurlijk niet  :brouwen:

RGeraads

Ik had de eer dit bier te mogen keuren. Ik herkende de hop niet als Citra, maar zoals eerder werd opgemerkt zijn er niet veel bieren met single hop Citra. Zelf brouw ik al meer als 5 jaar, maar heb nog nooit met Citra gebrouwen. Nogmaals mijn felicitaties voor dit mooie bier!

Dund

@raymond het is je vergeven 😀

Volgende brouwsel verplicht een ipa-tje met citra en dan praten we nergens meer over 😜

Ik ben er zelf heel erg fan van, ik gebruik hem toch wel regelmatig in ipa's of als toets in een tripel.

RGeraads

Toevallig heb ik wel Citra liggen wat ik onlangs mee heb genomen van Brouwmarkt. Er staat een IPA op de planning met Citra, Eldorado en Simcoe hop. Ben erg benieuwd hoe deze combinatie uitpakt.

Sjaak_Deventer

Citaat van: RGeraads op 04-10-2015  11:35 uToevallig heb ik wel Citra liggen wat ik onlangs mee heb genomen van Brouwmarkt. Er staat een IPA op de planning met Citra, Eldorado en Simcoe hop. Ben erg benieuwd hoe deze combinatie uitpakt.

Prima idee!!

Dund

Ik heb nog een heel goed ipa recept. Niet "bewezen" maar wel echt super goed. Het enige probleem is dat er echt mega veel hop in gaat dus het is nogal een dure jongen. Bijna alles gaat op het einde van de kook en koudhop. Rond de 650-700 gram op 65 liter totaal.

Ik zal eens kijken of ik het kan posten.

Jacques

Citaat van: Dund op 04-10-2015  12:30 uIk heb nog een heel goed ipa recept. Niet "bewezen" maar wel echt super goed. Het enige probleem is dat er echt mega veel hop in gaat dus het is nogal een dure jongen. Bijna alles gaat op het einde van de kook en koudhop. Rond de 650-700 gram op 65 liter totaal.

Ik zal eens kijken of ik het kan posten.

Graag niet in dit board. Dit board is voorbehouden voor recepten die in de prijzen vielen.

Brouwegel

Hallo, heb je bij het bottelen suiker toegevoegd?

Groeten Marcel

Martijn0172

Citaat van: Brouwegel op 29-06-2019  19:13 uHallo, heb je bij het bottelen suiker toegevoegd?

Groeten Marcel

Dag Marcel, als je een uitgegist bier bottelt heb je altijd suiker nodig in de hergisting om koolzuur te krijgen.

MO

Gefeliciteerd!
Wat was je eind SG?

Drents Hopbier

Citaat van: Martijn0172 op 29-06-2019  22:54 uDag Marcel, als je een uitgegist bier bottelt heb je altijd suiker nodig in de hergisting om koolzuur te krijgen.

Maar je kunt ook bottelen als het nog niet volledig uitgegist is. Verstandig is dan om een klein beetje versneld uit te gisten (warm), om te zien wanneer je kunt bottelen.
En je kunt een uitgegist bier bottelen met wat stamwort wat je hebt achtergehouden.

Hopbier

orangeloo

Citaat van: MO op 10-07-2019  15:53 uGefeliciteerd!
Wat was je eind SG?

Beetje laat, sorry. Het eind SG was 1020  :brouwen:

orangeloo

Citaat van: Drents Hopbier op 10-07-2019  16:08 uMaar je kunt ook bottelen als het nog niet volledig uitgegist is. Verstandig is dan om een klein beetje versneld uit te gisten (warm), om te zien wanneer je kunt bottelen.
En je kunt een uitgegist bier bottelen met wat stamwort wat je hebt achtergehouden.

Hopbier

Spannend  :nut:

DJF3

Wat was de temperatuur voor:
- vergisting
- lagering

orangeloo

Citaat van: DJF3 op 23-07-2020  21:00 uWat was de temperatuur voor:
- vergisting
- lagering

Vergisting 19 ºC na 36 oplopend in 8 dagen naar 24 ºC
Lagering garagetemperatuur, niet echt dus.  ^-^ 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.