Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Statiegeld Vichy flesjes?  (gelezen 5710 keer)

Offline rajd

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk antwoord is slechts een vraag verwijderd.
Statiegeld Vichy flesjes?
« Gepost op: 02-10-2015 23:33 u »
Ik verbaas me er al enige tijd over dat niet alle brouwerijen statiegeld rekenen op Vichy flesjes. Hoe zit dat? Bijv. Duits & Lauret vindt dat de lege flesjes in de glasbak thuishoren?

Voor wie de flesjes niet kent... deze:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Snor

• De Roode Toren
  • Junior lid
  • **
  • Dat zit wel SNOR
Re: Statiegeld Vichy flesjes?
« Reactie #1 Gepost op: 02-10-2015 23:41 u »
Klopt ja. Dat viel mij laatst ook al op. Vreemd toch?

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #2 Gepost op: 03-10-2015 00:34 u »
Ik denk dat de relatief kleine brouwerijen geen geld investeren in dure spoelmachines, ze laten de consument gewoon het flesje betalen, +/- € 0,33 per flesje.( kleine oplage.) Maar als je ze in een flessenautomaat stopt krijg je wel degelijk statiegeld en gaat het flesje waarschijnlijk naar een wat grotere brouwer die wel een spoelmachine heeft. Ik gebruik dit soort flesje om mijn zelf gebrouwen in te bottelen, want deze zijn onbeschadigd. Het oog wil ook wat.  ;)
Sommige kleine brouwers gebruiken echte stickers als etiket en als je die inlevert zijn daar de groter brouwers weer niet blij mee, want die krijgen zij er ook niet af. 

Offline rajd

• Super lid
  • Elk antwoord is slechts een vraag verwijderd.
« Reactie #3 Gepost op: 03-10-2015 01:03 u »
Ik denk dat de relatief kleine brouwerijen geen geld investeren in dure spoelmachines, ze laten de consument gewoon het flesje betalen, ± € 0,33 per flesje.( kleine oplage.) Maar als je ze in een flessenautomaat stopt krijg je wel degelijk statiegeld en gaat het flesje waarschijnlijk naar een wat grotere brouwer die wel een spoelmachine heeft. Ik gebruik dit soort flesje om mijn zelf gebrouwen in te bottelen, want deze zijn onbeschadigd. Het oog wil ook wat.  ;)
Sommige kleine brouwers gebruiken echte stickers als etiket en als je die inlevert zijn daar de groter brouwers weer niet blij mee, want die krijgen zij er ook niet af. 

Dat klinkt als een plausibele verklaring. Ik gebruik die flesjes ook graag. Sterker nog.. dat is waarom ik begon met Vichy flesjes... fijne flesjes en (soms) gratis. En vrijwel altijd schoon / vrij van krassen e.d.

Naar ik aanneem betaalt een brouwerij minder dan 0,33 euro per flesje (men neemt vast heel wat flesjes af)?

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #4 Gepost op: 03-10-2015 01:20 u »

Naar ik aanneem betaalt een brouwerij minder dan 0,33 euro per flesje (men neemt vast heel wat flesjes af)?

Vandaar mijn opmerking "kleine oplage" :D
http://www.vanderkooyjubbega.nl/bierbrouwen/bottelen/bierflessen-kroonkurken/bierfles-vichy-33-cl-bruin-26-mm-kroonkurksluiting.html
Neen, geen aandelen. Wel klant.  ;D

Offline Gerlachus

• Senior lid
  • www.gerlachusbier.nl
    • Gerlachus Bier
« Reactie #5 Gepost op: 04-10-2015 10:13 u »
Ik gebruik 30 cl BNR flesjes, die kosten inkoop € 0,30 en leveren € 0,10 op bij inleveren. Netto kost je die dus € 0,20, inclusief de BTW.
Als je een pallet flessen koopt, dan heb je het over ruim 3.000 stuks, dan betaal je rond de € 0,20 per flesje inclusief BTW, voor een wat grotere brouwer kan die prijs niet meer heel veel omlaag.
Zolang je afweekbare etiketten gebruikt, is de volgende brouwer blij met je flesje want die kost 'm € 0,10 en kost een paar cent om te reinigen, goedkoper dan een nieuwe fles natuurlijk. Anders zou geen enkele brouwer aan zo'n retoursysteem meedoen. Daarnaast komen zo ook de kratten retour en die zijn prijziger.

Voordeel van nieuwe flesjes is dat ze van binnen en buiten schoon zijn, dus een enkele keer spoelen volstaat. Het geklooi van vroeger, flessen schoonweken en de rommel eruit spoelen, heb ik achter me gelaten en ik werk al jaren met nieuwe BNR flessen. Per saldo goedkoper, tenzij je flessen schoonmaken een fijn tijdverdrijf vindt.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
« Reactie #6 Gepost op: 04-10-2015 10:26 u »
Ik gebruik 30 cl BNR flesjes, die kosten inkoop € 0,30 en leveren € 0,10 op bij inleveren. Netto kost je die dus € 0,20, inclusief de BTW.
Als je een pallet flessen koopt, dan heb je het over ruim 3.000 stuks, dan betaal je rond de € 0,20 per flesje inclusief BTW, voor een wat grotere brouwer kan die prijs niet meer heel veel omlaag.
Zolang je afweekbare etiketten gebruikt, is de volgende brouwer blij met je flesje want die kost 'm € 0,10 en kost een paar cent om te reinigen, goedkoper dan een nieuwe fles natuurlijk. Anders zou geen enkele brouwer aan zo'n retoursysteem meedoen. Daarnaast komen zo ook de kratten retour en die zijn prijziger.

Voordeel van nieuwe flesjes is dat ze van binnen en buiten schoon zijn, dus een enkele keer spoelen volstaat. Het geklooi van vroeger, flessen schoonweken en de rommel eruit spoelen, heb ik achter me gelaten en ik werk al jaren met nieuwe BNR flessen. Per saldo goedkoper, tenzij je flessen schoonmaken een fijn tijdverdrijf vindt.
Dat is inderdaad een mooie oplossing. Je moet alleen ruimte hebben om een pallet te plaatsen maar dan zie ik ook alleen voordelen.  8)

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #7 Gepost op: 04-10-2015 11:42 u »
Ik gebruik die vichy flesjes ook altijd om te bottelen en vind het geweldige flesjes.
Af en toe gebruik ik ook de steiny flesjes om bv een tripel in te vullen.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #8 Gepost op: 04-10-2015 11:50 u »
Ik gebruik die vichy flesjes ook altijd om te bottelen en vind het geweldige flesjes.
Af en toe gebruik ik ook de steiny flesjes om bv een tripel in te vullen.
Ik heb nog wat omgespoelde flesjes voor je staan. Je moet alleen zelf ff de etiketten eraf weken.

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #9 Gepost op: 04-10-2015 12:41 u »
Graag.

Offline havu

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 04-10-2015 14:10 u »
Ik gebruik 30cl BNR flesjes, die kosten inkoop € 0,30 en leveren € 0,10 op bij inleveren. Netto kost je die dus € 0,20, inclusief de BTW.

Interessant!

Vroeger maakte ik gebruikte flesjes in het bad schoon. Mijn wederhelft vond dat geen succes: ze heeft nooit overwogen om dan met 2 kratjes bierflesjes in bad te gaan ipv met mij  :weetniet:
Nu koop ik nieuwe flesjes. Ideaal. Snel en geen gezeur met reinigen en ontsmetten. Heb zelfs ooit lege flesjes bij Appie gekocht. NOOIT doen! De troep die daaruit komt! Jakkie!

Nou koop ik 25 cl Vichy flesjes bij een lokale brouwer. Maar de prijs gaat nou aardig naar 30 cent.

Waar kan jij 1 pallet kopen voor 20 cent? Ik heb wel ruimte voor een (paar) pallet(s). Zijn er meer mensen die hier iets in zien? Ik "voel" gezamenlijke inkoop?

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #11 Gepost op: 04-10-2015 15:19 u »
Bij de Brouwmarkt zijn ze al 25 cent per stuk bij afname van 96 stuks.

Offline kleine Minstreel

• Super lid
  • Gedenk gisteren, droom van morgen en leef vandaag
« Reactie #12 Gepost op: 04-10-2015 20:48 u »
Interessant!

Vroeger maakte ik gebruikte flesjes in het bad schoon. Mijn wederhelft vond dat geen succes: ze heeft nooit overwogen om dan met 2 kratjes bierflesjes in bad te gaan ipv met mij  :weetniet:
Nu koop ik nieuwe flesjes. Ideaal. Snel en geen gezeur met reinigen en ontsmetten. Heb zelfs ooit lege flesjes bij Appie gekocht. NOOIT doen! De troep die daaruit komt! Jakkie!

Nou koop ik 25 cl Vichy flesjes bij een lokale brouwer. Maar de prijs gaat nou aardig naar 30 cent.

Waar kan jij 1 pallet kopen voor 20 cent? Ik heb wel ruimte voor een (paar) pallet(s). Zijn er meer mensen die hier iets in zien? Ik "voel" gezamenlijke inkoop?

Ik heb je een pm gestuurd met meer info dit omwille van het feit dat ik niet beschuldigd wil worden van betrokkenheid bij deze firma.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #13 Gepost op: 05-10-2015 14:24 u »
Op gestickerde Vichy's mag je vind ik geen statiegeld rekenen. Die worden vernietigd bij de spoelmachine, kost natuurlijk veel te veel werk om de sticker er handmatig af te halen.

Muifel vraagt wel statiegeld op Vichy maar ik krijg af en toe klachten. Ik reken wel statiegeld want ik wil graag dat de flessen hergebruikt worden. Zelf kan ik dat niet, het ging tot nu toe altijd goed via de stroom flessen retour naar Belgie, naar de speolmachines van de grote jongens.

Maar eigenlijk moet je bij rekenen statiegeld ook kratten meeleveren waarin het bier teruggenomen wordt en moet je kunnen spoelen. Mijn bier zit altijd in dozen. Ik opereer dus op het randje maar vind het milieu argument ook meetellen.

Tags: flessen