Opnieuw vergelijking 3 Mangrove Jack's gisten en overhevelexperiment

Gestart door Jacques, 02-10-2015 21:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Vandaag weer eens gebrouwen met mijn Speidel Braumeister en deze keer voor het eerst met een verkorte moutkorf. Deze heb ik speciaal aangeschaft voor het doen van experimenten. 10 liter wort is een mooie hoeveelheid om op te splitsen.
Voor het eerst ook een nylon hopzak gebruikt. De vier hopgiften (60, 10, 5 en 0 minuten) heb ik steeds in de open hopzak gegeven.

Het recept van het wort dat ik gebrouwen heb ziet er als volgt uit.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptTest Mangrove Jack's en overhevelen okt 2015
Kenmerk1510
Brouwdatum2-10-2015
BiertypeBlond(e)
Aantal liters11
Gewenst begin SG1057 (6,2 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement67,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater17,8 liter
Maischdikte4,3 l/kg
Maischwater13,8 liter
Spoelwater4,0 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur11 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid34 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout Vloermout 4 EBC100,0 %3176 gr4 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Perle (D)9,0 %14 g60 minuten28 EBU
Perle (D)9,0 %6 g10 minuten4 EBU
Perle (D)9,0 %6 g5 minuten2 EBU
Perle (D)9,0 %6 g0 minuten0 EBU

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C45 minuten4,3 l/kg
273°C20 minuten4,3 l/kg
376°C2 minuten4,3 l/kg

De gebruikte hop is afkomstig van mijn buurman. Of deze daadwerkelijk 9% alfazuur heeft is maar de vraag. Het wort proefde na het brouwen wel behoorlijk bitter.

Voor deze test heb ik 6 flessen gevuld met 1750 ml wort. Bij elke fles is 0,90 g gist geënt.
2 flessen met Mangrove Jack's M07   British Ale Yeast
2 flessen met Mangrove Jack's M10   Workhorse Yeast
2 flessen met Mangrove Jack's M44   US West Coast Yeast

Het doel van deze test is tweeledig.
Ten eerste wil ik meer vergelijkende vergistingsresultaten hebben met de Mangrove Jack's gisten.
Ten tweede wil ik opnieuw kijken naar het verschil in smaak en andere eigenschappen als gevolg van het al dan niet overhevelen.

Het is de bedoeling om per gist één fles over te hevelen op het einde van de nagisting. Het bier in de andere fles zal niet worden overgeheveld.

Jacques

Bij alle flessen is de vergisting vrij langzaam op gang gekomen. Dit ondanks dat de geënte hoeveelheid gist overeenkomt met de uitkomst van de Mr Malty calculator.

Bij alle flessen werken de watersloten. De watersloten van de M07 British Ale Yeast gaat het snelst. Die van de M10 Workhorse Yeast gaan net iets langzamer. De M44 US West Coast Yeast gaat het minst snel.

Het SG en de pH ga ik meten als ik het bier overhevel. Dat zal niet op het zelfde moment zijn gezien de verschillen in vergistingssnelheid...

William

Citaat van: Jacques op 04-10-2015  11:50 uDe M44 US West Coast Yeast gaat het minst snel.

De M07 British Ale en de  M10 Workhorse heb ik nog nooit gebruikt maar de M44 US West Coast Yeast heb ik nu tweemaal gebruikt en het viel mij op dat deze er langer over doet om uit te vergisten en dat de pieksnelheid (bellenteller) laag is t.o.v van andere korrelgisten zoals de US05.

hansHalberstadt

Citaat van: William op 04-10-2015  12:14 uDe M07 British Ale en de  M10 Workhorse heb ik nog nooit gebruikt maar de M44 US West Coast Yeast heb ik nu tweemaal gebruikt en het viel mij op dat deze er langer over doet om uit te vergisten en dat de pieksnelheid (bellenteller) laag is t.o.v van andere korrelgisten zoals de US05.
Bij mijn tripel ging de M44 in 3 dagen naar de eindvergistingsgraad. Ligt denk ik dus meer aan de hoeveelheid actieve gist.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 04-10-2015  13:45 uBij mijn tripel ging de M44 in 3 dagen naar de eindvergistingsgraad. Ligt denk ik dus meer aan de hoeveelheid actieve gist.

Bij de test die ik aan het uitvoeren ben hebben alle flessen evenveel gist gekregen. Ten opzichte van de M07 en M10 is de M44 trager.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 04-10-2015  13:53 uBij de test die ik aan het uitvoeren ben hebben alle flessen evenveel gist gekregen. Ten opzichte van de M07 en M10 is de M44 trager.
Kan ook liggen aan de kwaliteit van de korrelgist.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 04-10-2015  14:04 uKan ook liggen aan de kwaliteit van de korrelgist.

Alle pakjes zijn ongeveer even oud en op dezelfde wijze bewaard.

Adrie

Wellicht interessant: in 2012 heeft Basic Brewing Radio in samenwerking met Brew Your Own een experiment uitgevoerd waaraan meerdere brouwers meededen naar het effect van overhevelen. Je kunt de aflevering HIER downloaden.

Johannesdeloper

Citaat van: Adrie op 06-10-2015  11:26 uWellicht interessant: in 2012 heeft Basic Brewing Radio in samenwerking met Brew Your Own een experiment uitgevoerd waaraan meerdere brouwers meededen naar het effect van overhevelen. Je kunt de aflevering HIER downloaden.
Toevallig heb ik vanmorgen net deze aflevering beluisterd. De conclusie was dat de verschillen tussen wel of niet overhevelen minimaal waren. Bij wel overhevelen was het wort voor het bottelen iets helderder, maar een paar weken later op fles, was dit verschil niet meer waarneembaar.
Bij een Belgische biergist was bij niet-overhevelen de smaak minimaal beter maar ook dat mocht geen naam hebben.
Als je je bier in een Keg opslaat zou overhevelen wel voordelen bieden voor wat betreft minder trub onderin. (vraag mij niet waarom dit anders is voor de gist)

hansHalberstadt

Die conclusie zou voor mij geen reden zijn om over te gaan hevelen. Wel meer werk, maar niet aantoonbaar beter resultaat.


tdp

Ik heb een tijdje overgeheveld, puur omdat ik het hier vaak voorbij zag komen. Ik heb niet het idee dat het veel verschil maakt. Niet qua smaak, niet qua uiterlijk. Maar goed, dit is wel gebaseerd op een N=1 principe. Vind het hevelen altijd zo'n geklooi, vandaar dat ik er mee gestopt ben en ik geen 2e vat van 50/60l heb.

Groet,
de TDP

Adrie

Citaat van: homoeccentricus op 06-10-2015  12:51 uVoeg daar aan toe: http://brulosophy.com/2014/08/12/primary-only-vs-transfer-to-secondary-exbeeriment-results/

Geen detecteerbaar verschil tussen wel en niet overgeheveld bier.

Wellicht wordt dit anders bij zware bieren die langer op de gist staan en waarbij de gist meer stress te verduren krijgt vanwege het hogere alcoholgehalte.

homoeccentricus

Citaat van: Adrie op 06-10-2015  13:03 uWellicht wordt dit anders bij zware bieren die langer op de gist staan en waarbij de gist meer stress te verduren krijgt vanwege het hogere alcoholgehalte.

Mogelijk, wordt ook letterlijk in document gesteld dat het experiment enkel van toepassing is op lichtere bieren.

hansHalberstadt

Citaat van: Adrie op 06-10-2015  13:03 uWellicht wordt dit anders bij zware bieren die langer op de gist staan en waarbij de gist meer stress te verduren krijgt vanwege het hogere alcoholgehalte.
Waarom zouden die langer op de gist moeten staan?  Zojuist nog een tripel gemaakt met 3 dagen hoofdgisting tot SVG 75% 2 weken koel zetten en dan gebotteld met wat verse gist. Smaakte bij bottelen heel neutraal.

Jacques

Citaat van: Adrie op 06-10-2015  11:26 uWellicht interessant: in 2012 heeft Basic Brewing Radio in samenwerking met Brew Your Own een experiment uitgevoerd waaraan meerdere brouwers meededen naar het effect van overhevelen. Je kunt de aflevering HIER downloaden.

Aan dat experiment heb ik destijds deelgenomen.
Destijds is niet gekeken naar alle gevolgen van het al dan niet overhevelen zoals de schuimhoudbaarheid.
Verder is er geen rekening gehouden met het biertype. Het lijkt er een beetje op dat bij zeer bittere bieren een zekere hoeveelheid autolyse niet zo veel kwaad kan qua smaak.

Bij eerdere experiment heb ik gezien dat bij een minder extreem bier qua smaak wel de voorkeur werd gegeven aan het bier dat overgeheveld was. Dit experiment is bedoeld om meer gegevens te verzamelen met een niet extreem maar wel een redelijk bitter bier.

Verder is bij eerdere experimenten opgevallen dat de vergistingsgraad net wat beter is als je overhevelt.

Jacques

Citaat van: Adrie op 06-10-2015  13:03 uWellicht wordt dit anders bij zware bieren die langer op de gist staan en waarbij de gist meer stress te verduren krijgt vanwege het hogere alcoholgehalte.

Alcoholgehalte is inderdaad een belangrijke factor als het gaat om autolyse.

Amateurke

Citaat van: Jacques op 06-10-2015  21:33 uVerder is bij eerdere experimenten opgevallen dat de vergistingsgraad net wat beter is als je overhevelt.
Dat is dan de vaststelling. Weet je de reden?
Ik kan mij inbeelden dat bij overheveling het jongbier terug zuurstof krijgt? (Als je niet hevelt onder CO2)

Jacques

Citaat van: Amateurke op 06-10-2015  22:18 uDat is dan de vaststelling. Weet je de reden?
Ik kan mij inbeelden dat bij overheveling het jongbier terug zuurstof krijgt? (Als je niet hevelt onder CO2)

Als je op tijd overhevelt terwijl er nog iets van vergisting is de kans op zuurstofopname gering op voorwaarde dat je de slang onder in het vat legt waarin je overhevel.
Door overhevelen raakt het bier wel koolzuur kwijt. Het is bekend dat koolzuur de vergisting remt.

Jacques

Afgelopen dinsdag de flessen 1 (M07) en 3 (M10) en vanavond fles 5 (M44) overgeheveld.

Het is duidelijk dat de M44 een veel langzamer vergister is. Op het bier was een flinke laag schuim op het bier terwijl dat niet te zien was bij de M07 en M10. Bij deze twee flessen was een stevige donkere afzetting aan de wand van de flessen. Bij de M44 zat een fijne lichtgekleurde afzetting aan de wand.

Volledigheidshalve vermeld ik hier dat het begin SG 1057 was.

Fles Gist graden Brix SG SVG pH
1 M07  British Ale Yeast 7,5 1012 78 4,21
3 M10 Workhorse Yeast 8,5 1018 67 4,38
5 M44 US West Coast Yeast 8,2 1017 70 4,58

Bij een eerdere vergelijking (zie hier) met een andere wort constateerde ik de volgende waarden:


Voor de goede orde merk ik op dat de bier zeker nog niet uitgegist waren tijdens het overhevelen. De uiteindelijke vergistingsgraden zullen hoger uitvallen. Alleen de M44 zit nu lager dan de eerdere gemeten waarde. Eerlijk gezegd was die ook actiever tijdens het overhevelen dan de M07 en de M10.



Ronnie

Heb laatst een ± vergelijkbare test gezien van een lid van onze Lokerse Reynaert gilde,
Brouwsel 120 liter verdeeld over 3 gelijke gistvaten, alles zelfde gistkamer en omstandigheden. ± Droog maischschema en beetje suiker tijdens gisting.

De Mangrove M07, Nottingham (Danstar) en Fermentis S-04. alles elk 3 pakjes = 30...33 gram/40 liter = 0,75 g/L Gehydrateerd in water @ 28°C.

De M07 en Nottingham gelijk aan 1012 geëindigd SVG 80%, net voor bottelen. Smaak volledig identisch, zowel moutigheid als hop komen uitstekend naar voor.

De S-04 1013...eerder 1014.  Heeft er wat langer over gedaan. Smaak minder uitgesproken, platter, en heel raar, iets minder zoetig van smaak ondanks peulschil hoger eind SG.

Eind SG's zijn (nauwkeurige) Hydrometer metingen.

hansHalberstadt

Ik zal eens kijken of ik een dergelijk experiment met mijn volgende bier kan doen. 60 liter zwaar bier brouwen met M44 gist. 40 liter vergisten zoals ik altijd doe.  2x 10 liter mandfles 1e fles met roerwerk en zonder overhevelen (nadruk op snelst mogelijke hoofdgisting, dus met roeren). 2e fles zonder roerwerk en met overhevelen onder koolzuur bescherming (nadruk op voorkomen van autolyse en zonder risico op oxidatie). ik kan dan beide mandflessen met elkaar vergelijken omdat daar alle overige omstandigheden gelijk zijn, behalve roeren en overhevelen.
   

Jacques

Mooi om te zien dat ook anderen gisten testen.

Volgende maand is het november. Zo veel jaar geleden heb ik geprobeerd iedereen warm te krijgen om in die maand een experiment uit te voeren. Het zou leuk zijn als dit jaar weer verschillende leden een experiment uitvoeren. De praktijk is een goede leermeester is mijn ervaring.

Adbrouwt

Citaat van: Jacques op 09-10-2015  17:03 uMooi om te zien dat ook anderen gisten testen.

Volgende maand is het november. Zo veel jaar geleden heb ik geprobeerd iedereen warm te krijgen om in die maand een experiment uit te voeren. Het zou leuk zijn als dit jaar weer verschillende leden een experiment uitvoeren. De praktijk is een goede leermeester is mijn ervaring.
Leuk laten we het omdopen tot hobbybrouw proevember.

hansHalberstadt

Citaat van: Adbrouwt op 10-10-2015  00:16 uLeuk laten we het omdopen tot hobbybrouw proevember.
Om iets te kunnen proeven moet je wel eerst iets hebben, dus mijn voorstel zou zijn dat iedereen die in de gelegenheid is zijn brouwsel opsplitst in 2 gelijke delen met gelijke hoeveelheid gist en verder gelijke omstandigheden en dan de ene helft overhevelt als de gisting duidelijk afneemt en de andere helft niet overhevelen. Als je geen gelijke omstandigheden kunt maken is de proef minder betrouwbaar, dus meld dat er dan even bij.
Als we met zijn allen 20 of meer bieren hebben dan is de uitkomst tenminste een keertje wel statistisch verantwoord. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.