Roervlo

Gestart door Roelof, 26-09-2015 18:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roelof

Hallo mensen.

Mijn roervlo vliegt regelmatig uit de bocht. zie rechts.
Nu heb ik een staafmagneet, zie links, die blijft wat er ook gebeurt lekker mee draaien.
 Maar is deze voedselveilig.
Wat denken jullie? Ik denk zelf van wel.


abroeders

Ik zou het niet aandurven. Weet je de samenstelling van het materiaal?
Beter koop je wat verschillende maten, op marktplaats staat een advertentie van iemand die ze goedkoop aanbiedt en ze met een enveloppe verzendt.

HuygenMeester

Citaat van: Roelof op 26-09-2015  18:45 uHallo mensen.

Mijn roervlo vliegt regelmatig uit de bocht. zie rechts.
Nu heb ik een staafmagneet, zie links, die blijft wat er ook gebeurt lekker mee draaien.
 Maar is deze voedselveilig.
Wat denken jullie? Ik denk zelf van wel.
RVS? is geen probleem. Er bestaan overigens ook wel vlooien met een kraagje in het midden. Deze geven wat meer lawaai maar blijven wel in het midden
 :degroeten:

Huygenmeester

Oscar

Citaat van: abroeders op 26-09-2015  19:22 uIk zou het niet aandurven.

Pffff... Waar ben je bang voor  :weetniet: Laten we vooral niet gaan overdrijven met het voedselveiligheidsargument... Het begint een beetje eng te worden zo...

Gewoon nuchter blijven nadenken, RVS... Een gisttank is ook van RVS. Moet ik nog meer zeggen?  ;)

hansHalberstadt

Van RVS kun je dacht ik geen magneten maken, maar je zou eens kunnen kijken wat er gebeurt als he hem een weekje in een beetje zout water legt. Als hij er dan nog net zo uitziet zou ik hem wel durven gebruiken. Een andere optie is bv de magneet in een rietje stoppen, er zijn hele dikke rietjes te koop en aan 2 kanten dichtmaken, even heet maken en samendrukken met een tangetje. Of coating met siliconenkit.

havu

Citaat van: Oscar op 26-09-2015  22:28 uPffff... Waar ben je bang voor  :weetniet: Laten we vooral niet gaan overdrijven met het voedselveiligheidsargument... Het begint een beetje eng te worden zo...

Gewoon nuchter blijven nadenken, RVS... Een gisttank is ook van RVS. Moet ik nog meer zeggen?  ;)

Citaat van: hansHalberstadt op 26-09-2015  23:00 uVan RVS kun je dacht ik geen magneten maken, maar je zou eens kunnen kijken wat er gebeurt als je hem een weekje in een beetje zout water legt. Als hij er dan nog net zo uitziet zou ik hem wel durven gebruiken. Een andere optie is bv de magneet in een rietje stoppen, er zijn hele dikke rietjes te koop en aan 2 kanten dichtmaken, even heet maken en samen drukken met een tangetje. Of coating met siliconenkit.

RVS wordt inderdaad niet gebruikt om permanente magneten van te maken. Zoek maar even op op Wiki. Ik kreeg het niet in deze bijdrage gekopieerd.

Het heeft dus helemaal NIETS te maken met RVS, dus de vergelijking met een gistvat raakt kant nog wal.

Niet iets wat ik in mijn bier wil hebben. En ik ben echt geen freak wat dat betreft.

Oscar

Citaat van: havu op 26-09-2015  23:44 uHet heeft dus helemaal NIETS te maken met RVS,

Dan zal het ijzer zijn of zo iets. Maar dat kan ook niet zo heel veel kwaad in je giststarter.... ;) Verder is het raar dat je roervlo raar doet. Wellicht andere roervlo kopen?  :)

Adbrouwt

Gewoon even een nieuwe aanschaffen. Er zijn ook ronde die vliegen misschien minder snel uit de bocht omdat ze in evenwicht zijn.


Roelof

Bedankt voor het meedenken.
Twee magneten trekken elkaar veel sterker aan dan een magneet en een roervlo.
Vandaar dat de staafmagneet mooi blijft meedraaien en niet weg schiet.
Ben inmiddels gestart met een (proef) giststarter te maken.
Kijken wat het wordt. 

William

Bij het RVS staafje zou ik eerder bang zijn voor langzame slijtage en uitiendelijk breuk van het glas door de hardheid van RVS (vooral bij een relatief dunne erlenmeijer).

hansm

Citaat van: Oscar op 27-09-2015  00:19 uDan zal het ijzer zijn of zo iets. Maar dat kan ook niet zo heel veel kwaad in je giststarter.... ;) Verder is het raar dat je roervlo raar doet. Wellicht andere roervlo kopen?  :)

Voedselveiligheid zegt niet alleen iets over het basismateriaal, maar ook over de zuiverheid van het materiaal.
Stel dat de magneet uit een legering bestaat die een heel klein beetje heel giftige zware metalen bevat?

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 26-09-2015  22:28 uPffff... Waar ben je bang voor  :weetniet: Laten we vooral niet gaan overdrijven met het voedselveiligheidsargument... Het begint een beetje eng te worden zo...
Mag je dat in je commerciële brouwerij dan wel doen?

Ansius

Buitengewoon slecht advies om geen voedselveilige materialen te gebruiken.
Ik kan echt geen enkel steekhoudend argument bedenken om daar van af te wijken.

Adbrouwt

De commerciële roervlo heeft een inerte coating. Is zou ook sterk adviseren deze te nemen. Er zijn genoeg modellen en grootte om te testen welke het beste werkt.

hansHalberstadt

Citaat van: Ansius op 27-09-2015  11:37 uBuitengewoon slecht advies om geen voedselveilige materialen te gebruiken.
Ik kan echt geen enkel steekhoudend argument bedenken om daar van af te wijken.
Voor hobbybrouwers geldt dat al, maar commerciële brouwers lopen ook nog eens het risico aansprakelijk gesteld te worden voor de mogelijke gevolgen of boetes te krijgen, ook al hoeven die gevolgen niet eens aantoonbare schade op te leveren. Het gaat erom dat je anderen bewust risico's laat nemen terwijl ze daar geen keuze in hebben.   

RuudB

Wat voor magneetroerder heb je? Indien een DIY met harddiskmagneten; ik vond in een 2 TB harddisk grotere en sterkere magneten dan in oude kleine harddisks. Ik heb er daarvan 2 op elkaar gestapeld zodat ze nog krachiger zijn. Enige oplossing is volgens mij sterkere magneten met een echte roervlo om voedselveilig te werken. Overigens ben ik benieuwd hoe de bodem van je Erlenmeyer er uit ziet na 24 uur gebruik van de staafmagneet.

abroeders

Hele discussie eigenlijk om het feit of je gezondheidsrisico's moet nemen voor een paar euro te besparen. Kijk op marktplaats, koop voor 10 euro een handjevol roervlo's en test welke het beste werkt. Bij andere maten erlenmeyer of andere hoeveelheid kan een andere maat vlo beter zijn, dus de andere vlo's kunnen altijd nog van pas komen. RVS magneten bestaan niet. Een groot aantal magneetlegeringen bevatten cadmium. Nogmaals, ik zou dit niet aandurven !

Jacques

Citaat van: abroeders op 27-09-2015  14:54 uHele discussie eigenlijk om het feit of je gezondheidsrisico's moet nemen voor een paar euro te besparen. Kijk op marktplaats, koop voor 10 euro een handjevol roervlo's en test welke het beste werkt. Bij andere maten erlenmeyer of andere hoeveelheid kan een andere maat vlo beter zijn, dus de andere vlo's kunnen altijd nog van pas komen. RVS magneten bestaan niet. Een groot aantal magneetlegeringen bevatten cadmium. Nogmaals, ik zou dit niet aandurven !

Ik sluit mij hier helemaal bij aan.

Het uit de bocht vliegen van roervlo's komt meestal doordat je te grote vlo gebruikt. De roervlo wordt dan niet volledig "gepakt" door de onderliggende magneet. Ook heb je met een grotere vlo meer weerstand.

Het handigst is om een set magneetroerders te kopen en te kijken welke roerder het meest optimaal werkt. Dat hoeft geen kostbare aangelegenheid te zijn. Zie hier. Zelf geef ik de voorkeur aan rechte roervlo's zonder een verdikking in het midden. Die maken minder lawaai zoals hiervoor ook al geschreven is.

havu

Citaat van: Roelof op 27-09-2015  09:18 uBedankt voor het meedenken.
Twee magneten trekken elkaar veel sterker aan dan een magneet en een roervlo.
Vandaar dat de staafmagneet mooi blijft meedraaien en niet weg schiet.
Ben inmiddels gestart met een (proef) giststarter te maken.
Kijken wat het wordt.

Hoe denk je dat een roervlo is opgebouwd? Niks meer of minder dan een in teflon ingegoten permanente staafmagneet.
 :proost:

Het gaat erom dat de lengte van de roervlo ongeveer gelijk is aan de afstand van de magneten op je fan (als je tenminste zoiets gebruikt). Bij mij: lengte = hart op hart afstand
Beetje experimenteren, en voor een verantwoorde oplossing kiezen!

Een te sterke roervlo ging bij mij niet goed: zoveel aantrekkingskracht dat mijn fannetje niet meer wilde draaien.

Roelof

Kijk ik vanmorgen even op het forum, man man wat een discussie.  ;)
Nog even wat informatie.
De giststarter ging als een speer, die heeft geen last van de magneet.
De staafmagneet glimt als van ouds en in de mandfles (5 liter) is geen beschadiging te zien, ik wou mijn erlenmeyer niet aan dit experiment blootstellen.
Mijn magneetroerder is een zelf iets in elkaar geknutseld apparaat, wat nog onder constructie is.
Ik weet dat het arbotechnisch niet verantwoord is, en dan heb je mijn schrootmolen nog niet gezien  ;D, de regelunit komt nog in een kastje. 
Ik heb, na deze discussie, toch maar besloten om wat diverse roervlo's te kopen.
 






Amateurke

"60 km/h" geweldig!

Roelof

Citaat van: Amateurke op 28-09-2015  10:48 u"60 km/h" geweldig!
Aan de snelheid ligt het niet.  ;D

Roelof

Eindelijk het probleem van de weg schietend roervlo opgelost ;D
Het 60 km/h bordje is van aluminium, hoewel aluminium niet magnetisch is, heeft het toch invloed op het magnetisch veld.
Ik heb het bordje vervangen door een plastic dienblaadje en nu gaat ie als een speer.

   

Nozem

Heb je ook meteen een opvangbak wat wel handig is als de erlenmeyer overstroomt, dit gebeurt bij mij nog wel eens.

hansHalberstadt

Citaat van: Roelof op 08-11-2015  12:40 uEindelijk het probleem van de weg schietend roervlo opgelost ;D
Het 60 km/h bordje is van aluminium, hoewel aluminium niet magnetisch is, heeft het toch invloed op het magnetisch veld.
Ik heb het bordje vervangen door een plastic dienblaadje en nu gaat ie als een speer.


Zou kunnen, aluminium in combinatie met wisselende magneetvelden levert wervelstromen op die het draaien van de mangeet tegenwerken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.