Kurk, rubber of silliconen?

Gestart door Torben, 12-01-2016 13:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Torben

Hallo brouwers,

Ik ben bezig met alle benodigheden om te brouwen bij elkaar te rapen van marktplaats en dergelijke.
Nu heb ik een mandfles van 25 liter gekocht, maar heb er geen afsluting voor.

Ik heb thuis nog een kruk die hier in past, maar lees dat over het algemeen rubberen stoppen worden gebruikt om een mandfles af te sluiten.
Wat vinden jullie van het gebruik van een kurk?

HoppyBrewBoy

Ik neem aan dat je daar een waterslot in moet hebben en dus moet gaan boren in kurk. Ik weet niet of dat lekker gaat en iets bruikbaars oplevert. Ik zou voor een siliconen stop met waterslot gat gaan, te koop bij de meeste brouwwinkels.

seed7


Torben

Waarom wordt siliconen over rubber verkozen?

ciesvandekwis

Rubber is ook prima geschikt hoor, enkel kan met tijd wat gaan verharden en scheurtjes vertonen (zoals oude elastiekjes). Maar dan spreken we over jàren.

Jukkie

Citaat van: Torben op 12-01-2016  14:33 uWaarom wordt siliconen over rubber verkozen?

Een siliconen stop is makkelijker (beter) te desinfecteren

Torben

Oké! Bedankt voor het advies. Ga ik er vanavond eentje kopen.

Jacques

Citaat van: Torben op 12-01-2016  14:33 uWaarom wordt siliconen over rubber verkozen?

Hele slechte ervaringen met rubber. De scheurtjes die in het rubber komen onder invloed van UV-licht zijn een bron van infecties.

Lang verleden heb ik van die rubberen kappen gebruikt over de hals van een mandfles. Door scheurtjes in het rubber kwam er zuurstof bij het bier. Een zeer onaangename oxidatiesmaak was het gevolg. Ik kende destijds de smaak niet maar een professionele brouwer die ik mijn bier liet proeven herkende het onmiddellijk. Voor hem was het niet te drinken. Omdat ik de smaak niet kende vond ik het wel meevallen. Een verschijnsel dat vaker voorkomt met smaken die je niet kent.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.