Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
maar er zijn ook drogers voor in de handel:http://www.kookpunt.nl/stockli-droogapparaat/nl/product/6068/?gclid=COTjyqTal8gCFWsUwwodiHkK0A
Ik kan verse hop krijgen uit Poperinge maar hoe kan ik die het beste bewaren.Kan ik de hop ook bijvoorbeeld ook drogen in de oven of kan je beter de hop laten drogen in de open lucht of kan je de hop ook gewoon vacuüm verpakken.
P.s. wat is trouwens het nadeel van 'te natte' hop?
Wat denk je zelf?tipje van de sluier.... % bittercomponent......
Volgens de hopprofessor: Prof. De Keukeleire kun je het beste de hop ongedroogd invriezen, of nog beter, vriesdrogen. zoals hij aangaf tijdens een lezing voor Triple-W in Nijmegen, dan blijven alle smaken behouden, maar drogen kan ook.Wel zorgen dat alle zuurstof eruit is door samenpersen in jampotjes bv of vacuüm zuigen.
Dan zal ik het volgend jaar gewoon eens ongedroogd proberen.Bedankt Hans.
wel even de bitterheid verrekenen naar het gewicht van droge hop. natte hop = 5x zo zwaar als droge hop, dus alfazuur wordt dan 5 x zo laag.
Dat begrijp ik. Ik heb echter geen enkel idee welk alfazuur het heeft, dus nat of droog maakt in dat opzicht weinig uit.
Wel even de bitterheid verrekenen naar het gewicht van droge hop. natte hop = 5x zo zwaar als droge hop, dus alfazuur wordt dan 5 x zo laag.
Ik heb een paar keer gebrouwen met verse hop. Daarbij ben ik ook uitgegaan van het gewichtsverschil tussen verse en gedroogde hop. Omdat deze bieren een zeer bittere smaak hebben denk ik dat er bij het drogen bepaalde bitterstoffen verloren gaan. Als dit daadwerkelijk het geval is dan gaat het waarschijnlijk niet om alfazuren. Deze zijn immers redelijk hittebestendig gezien het feit dat het wort 60 tot 90 minuten gekookt wordt.Zijn er andere hobbybrouwers die soortgelijke ervaringen hebben?
Ik heb zondag de hop gehaald, de gene waar ik de hop vandaan komt wist niet meer wat voor soort het was. Nu is dat niet het ergste denk ik maar nu zie ik wel klein beestjes lopen bij de hop. Wat nu!! De hop weg gooien of kan ik deze nog gebruiken