Verse hop

Gestart door Nerevalk, 23-09-2015 13:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nerevalk

Ik kan verse hop krijgen uit Poperinge maar hoe kan ik die het beste bewaren.
Kan ik de hop ook bijvoorbeeld ook drogen in de oven of kan je beter de hop laten drogen in de open lucht of kan je de hop ook gewoon vacuüm verpakken.

Tjardo

Paar dagen drogen aan de lucht, daarna vacuüm verpakken en invriezen.

goom

Welke rassen kan je aan komen?

aldo

Drogen kan je het beste door middel van veel luchtbeweging, een beetje warmte en geen licht. Dit geldt voor alle kruiden, dus ook hop, die je wilt drogen.
Zelf gebruik ik hier een oude droogkap uit de jaren 80 die nauwelijks meer verwarmd (wie wat bewaard heeft wat :) ) voor, maar er zijn ook drogers voor in de handel:
http://www.kookpunt.nl/stockli-droogapparaat/nl/product/6068/?gclid=COTjyqTal8gCFWsUwwodiHkK0A

Eric v B

Citaat van: aldo op 27-09-2015  19:09 umaar er zijn ook drogers voor in de handel:
http://www.kookpunt.nl/stockli-droogapparaat/nl/product/6068/?gclid=COTjyqTal8gCFWsUwwodiHkK0A
Die kan ik je van harte aanbevelen. Het is een flinke prijs maar het werkt geweldig. Er gaat ongeveer 200 gram natte hop in per etage. Standaard zitten er 3 bij het apparaat en ik heb er nog 2 bijgekocht. Totaal schijnen er 10 etages op te kunnen. Ik had een kilo hop in 12 uur gedroogd tot 20% van zijn oorspronkelijk gewicht bij 45 ºC.

Amateurke

Citaat van: Nerevalk op 23-09-2015  13:58 uIk kan verse hop krijgen uit Poperinge maar hoe kan ik die het beste bewaren.
Kan ik de hop ook bijvoorbeeld ook drogen in de oven of kan je beter de hop laten drogen in de open lucht of kan je de hop ook gewoon vacuüm verpakken.
Als je gewoon hopt koopt en je gaat daarna drogen: dan kan je beter gedroogde hop kopen, zal niet veel in prijs verschillen.

wilbertd

P.s. wat is trouwens het nadeel van 'te natte' hop?

goom

Citaat van: wilbertd op 27-09-2015  20:35 uP.s. wat is trouwens het nadeel van 'te natte' hop?
Wat denk je zelf?
tipje van de sluier.... % bittercomponent......

wilbertd

Citaat van: goom op 27-09-2015  20:48 uWat denk je zelf?
tipje van de sluier.... % bittercomponent......

Maar verandert er iets wezenlijk aan de hop zelf, of is het uiteindelijk alleen wat zwaarder bij het afwegen?
Zo heb ik bijvoorbeeld hop uit de tuin waarvan ik geen flauw benul heb wat daarvan de bitterheid is, is het dan nog wel van belang goed te drogen?

Amateurke

Hop moet ofwel direct vers gebruikt worden of anders gedroogd worden.
Als je niet droogt krijg je schimmel.

hansHalberstadt

Volgens de hopprofessor: Prof. De Keukeleire kun je het beste de hop ongedroogd invriezen, of nog beter, vriesdrogen. zoals hij aangaf tijdens een lezing voor Triple-W in Nijmegen, dan blijven alle smaken behouden, maar drogen kan ook.

Wel zorgen dat alle zuurstof eruit is door samenpersen in jampotjes bv of vacuüm zuigen.

wilbertd

Citaat van: hansHalberstadt op 27-09-2015  23:29 uVolgens de hopprofessor: Prof. De Keukeleire kun je het beste de hop ongedroogd invriezen, of nog beter, vriesdrogen. zoals hij aangaf tijdens een lezing voor Triple-W in Nijmegen, dan blijven alle smaken behouden, maar drogen kan ook.

Wel zorgen dat alle zuurstof eruit is door samenpersen in jampotjes bv of vacuüm zuigen.

Dan zal ik het volgend jaar gewoon eens ongedroogd proberen.
Bedankt Hans.

hansHalberstadt

Citaat van: wilbertd op 28-09-2015  07:46 uDan zal ik het volgend jaar gewoon eens ongedroogd proberen.
Bedankt Hans.
Wel even de bitterheid verrekenen naar het gewicht van droge hop. natte hop = 5x zo zwaar als droge hop, dus alfazuur wordt dan 5 x zo laag. 

wilbertd

Citaat van: hansHalberstadt op 28-09-2015  16:29 uwel even de bitterheid verrekenen naar het gewicht van droge hop. natte hop = 5x zo zwaar als droge hop, dus alfazuur wordt dan 5 x zo laag.

Dat begrijp ik. Ik heb echter geen enkel idee welk alfazuur het heeft, dus nat of droog maakt in dat opzicht weinig uit.

Eric v B

Citaat van: wilbertd op 28-09-2015  19:46 uDat begrijp ik. Ik heb echter geen enkel idee welk alfazuur het heeft, dus nat of droog maakt in dat opzicht weinig uit.
In een van de eerdere topics over onbekende hop werd aangegeven dat je in eerste instantie uit moet gaan van 5% Alpha (gedroogd). Dan een bier brouwen, proeven en aan de hand van wat je proeft, het percentage naar boven of beneden bijstellen. Je kunt een bier waarvan je de IBU weet als referentie gebruiken.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 28-09-2015  16:29 uWel even de bitterheid verrekenen naar het gewicht van droge hop. natte hop = 5x zo zwaar als droge hop, dus alfazuur wordt dan 5 x zo laag.

Ik heb een paar keer gebrouwen met verse hop. Daarbij ben ik ook uitgegaan van het gewichtsverschil tussen verse en gedroogde hop. Omdat deze bieren een zeer bittere smaak hebben denk ik dat er bij het drogen bepaalde bitterstoffen verloren gaan. Als dit daadwerkelijk het geval is dan gaat het waarschijnlijk niet om alfazuren. Deze zijn immers redelijk hittebestendig gezien het feit dat het wort 60 tot 90 minuten gekookt wordt.

Zijn er andere hobbybrouwers die soortgelijke ervaringen hebben?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 28-09-2015  21:42 uIk heb een paar keer gebrouwen met verse hop. Daarbij ben ik ook uitgegaan van het gewichtsverschil tussen verse en gedroogde hop. Omdat deze bieren een zeer bittere smaak hebben denk ik dat er bij het drogen bepaalde bitterstoffen verloren gaan. Als dit daadwerkelijk het geval is dan gaat het waarschijnlijk niet om alfazuren. Deze zijn immers redelijk hittebestendig gezien het feit dat het wort 60 tot 90 minuten gekookt wordt.

Zijn er andere hobbybrouwers die soortgelijke ervaringen hebben?
Die ervaring heb ik niet. Ik heb zowel gedroogd als niet gedroogd gebruikt van dezelfde hop. Verse hop heeft een hoger alfazuur% dan oude hop en misschien had je een jaar met hoog alfazuur% ?

Erik Z

In hop zit niet alleen alfazuur, maar ook harsen en etherische oliën. Die harsen en oliën geven veel smaak en kunnen dus natuurlijk ook bitter zijn. Er zijn veel oorzaken waardoor deze oliën kunnen verdwijnen. Door te heet te drogen, of door te drogen in zonlicht of door te lang te drogen of door te vaak de bellen aan te raken verlies je veel smaak- en geurstoffen.
Dit jaar ga ik alleen maar vers invriezen, dus niet langer drogen.

hansHalberstadt

Zelf heb ik beide gedaan. Bij het drogen ruik je een soort graslucht. Ik dacht eerst dat het daarom beter was toch te drogen omdat ik geen graslucht/smaak in mijn bier wil. Prof. De Keukeleire dacht niet dat het een nadeel zou zijn, alhoewel ik niet weet of hij daadwerkelijk daar onderzoek naar heeft gedaan. Waarschijnlijk verdampt dat weer tijdens het koken. Zijn gedachte was wel duidelijk: hij wil zo min mogelijk aroma's kwijtraken en elke stap, incl. drogen is er dan een teveel. Drogen is normaal echter onontkoombaar omdat invriezen op grote schaal niet handig is ivm vervoer, bewaren etc. Voor amateurs met eigen hop is dat een ander verhaal. 

wilbertd

Kijk, dan was het toch niet zo'n gekke vraag.
Ik ben al bijna helemaal overtuigd; niet drogen :)

Nerevalk

Ik heb zondag de hop gehaald, de gene waar ik de hop vandaan komt wist niet meer wat voor soort het was. Nu is dat niet het ergste denk ik maar nu zie ik wel klein beestjes lopen bij de hop. Wat nu!! De hop weg gooien of kan ik deze nog gebruiken

wilbertd

Citaat van: Nerevalk op 06-10-2015  18:45 uIk heb zondag de hop gehaald, de gene waar ik de hop vandaan komt wist niet meer wat voor soort het was. Nu is dat niet het ergste denk ik maar nu zie ik wel klein beestjes lopen bij de hop. Wat nu!! De hop weg gooien of kan ik deze nog gebruiken

Tja, hoe erg vindt je wat extra proteïne in je bier  ;)
Wellicht kun je proberen de insecten eruit te schudden en het beste hop verzamelen. Als het echt heel bont zou ik het zelf niet zo smakelijk vinden. Maar over een enkel vliegje zou ik me niet druk maken.

Adbrouwt

Citaat van: Nerevalk op 06-10-2015  18:45 uIk heb zondag de hop gehaald, de gene waar ik de hop vandaan komt wist niet meer wat voor soort het was. Nu is dat niet het ergste denk ik maar nu zie ik wel klein beestjes lopen bij de hop. Wat nu!! De hop weg gooien of kan ik deze nog gebruiken
Laten drogen de hop dan gaat het grootste deel zich wel uit de pootjes maken. Vorig jaar had ik er veel last van en heb ik ook wat beestjes gekookt tijdens het brouwen. Dit jaar bijna beestjes vrij trouwens.

ChrisH1986

Hoe kan ik het beste mijn hop laten drogen zonder bepaalde apparatuur daarvoor?
Heb een simpele oven maar of het daar mee gaat lukken?

Kan ik het gewoon op een donkere plek, op een roostertje laten drogen op kamertemperatuur of gaat dat niet goed komen?

William

Drogen onder het zolderdak op een hordeur met voldoende tocht (open raam) werkt redelijk goed. Binnen een paar dagen voldoende droog.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.