Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Proefglas  (gelezen 5726 keer)

Offline John

• Super lid
  • Land: nl
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
Proefglas
« Gepost op: 01-11-2015 15:55 u »
Iemand idee waar ik een goed proefglas kan kopen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
Re: proefglas
« Reactie #1 Gepost op: 01-11-2015 18:16 u »
?
Hoi John. Sorry voor die rare punt. Maar ik ben ook geÔnteresseerd in proefglazen.
Nu ik gereageerd heb op jouw topic, door een punt te plaatsen, krijg ik automatisch een bericht als er op jouw topic gereageerd wordt.

Offline John

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 01-11-2015 18:28 u »
Ok. Snapte het ff niet.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #3 Gepost op: 01-11-2015 18:32 u »
@ John, zoek eens op ISO degustatieglas.

@Roelof, onderaan het topic zit een knop "notificatie"

Ingo (die iets te snel was met het verwijderen van de punt)

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #4 Gepost op: 01-11-2015 18:59 u »
@ John, zoek eens op ISO degustatieglas.

@Roelof, onderaan het topic zit een knop "notificatie"

Ingo (die iets te snel was met het verwijderen van de punt)
Hoi Ingo.
Als ik de knop  "notificatie" gebruik  krijg ik een melding via email.
Als ik reageer op een bericht door middel van een punt te plaatsen, wat ik niet meer zal doen, gemakzucht  ;) krijg ik een melding in "Toon nieuwe reacties op jouw berichten"
Dit vind ik prettiger

Offline abroeders

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
proefglas
« Reactie #5 Gepost op: 01-11-2015 19:16 u »
Ik denk dat vooral een iso degustatieglas gebruikt wordt om onderling bieren te kunnen vergelijken en met een standaardreferentiekader te kunnen degusteren en beoordelen toch? Het is een gestandaardiseerd wijnglas zoals ik begrepen heb.
Maar voor het simpelweg zelf nuttigen van een lekker biertje kan ik me niet voorstellen dat ik hier graag zo'n glas voor zou gebruiken. Afhankelijk van een bepaald type bier geef ik de voorkeur voor een bepaald soort bijbehorend glas. Een dubbel of quadrupel drink ik het liefst een een grote bokaal, een pils of lichte blonde in een fluitje of in ieder geval een hoog glas wat beperkt is in doorsnede. Een BPA vind ik bijvoorbeeld in een bolvormig glas weer het best tot z'n recht komen.
Wellicht is dit een psychologisch effect omdat de brouwerijen vaak met een bijpassend glas komen. Op de een of andere manier vind ik het dan ook vaak het fijnst om het bier in een vergelijkbaar glas te drinken.
Wat zijn jullie gedachten hierover?

Offline brouwmus

• Super lid
  • 't hoeft niet op al is het lekker
« Reactie #6 Gepost op: 02-11-2015 08:38 u »
Hier ben ik het helemaal mee eens!

Laatst heb ik uit gemakzucht (en omdat er al veel afwas was) nog eens pils gedronken uit een tulpglas. Daarin kwam het bier duidelijk minder tot zijn recht dan in het glas dat ik er normaliter voor gebruik.

Groet,
John

Ik denk dat vooral een iso degustatieglas gebruikt wordt om onderling bieren te kunnen vergelijken en met een standaardreferentiekader te kunnen degusteren en beoordelen toch? Het is een gestandaardiseerd wijnglas zoals ik begrepen heb.
Maar voor het simpelweg zelf nuttigen van een lekker biertje kan ik me niet voorstellen dat ik hier graag zo'n glas voor zou gebruiken. Afhankelijk van een bepaald type bier geef ik de voorkeur voor een bepaald soort bijbehorend glas. Een dubbel of quadrupel drink ik het liefst een een grote bokaal, een pils of lichte blonde in een fluitje of in ieder geval een hoog glas wat beperkt is in doorsnede. Een BPA vind ik bijvoorbeeld in een bolvormig glas weer het best tot z'n recht komen.
Wellicht is dit een psychologisch effect omdat de brouwerijen vaak met een bijpassend glas komen. Op de een of andere manier vind ik het dan ook vaak het fijnst om het bier in een vergelijkbaar glas te drinken.
Wat zijn jullie gedachten hierover?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Proefglas
« Reactie #7 Gepost op: 02-11-2015 13:41 u »

Ga naar een bierfestival ergens in Nederland... en lever naderhand het glas niet in... :)

Offline John

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 02-11-2015 14:48 u »
Ik moest een kadootje verzinnen voor 5 december vandaar... Geloof maar dat ik iets anders ga verzinnen...

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 02-11-2015 19:47 u »
Michael-Jackson beer-hunter glassware set.
Wordt gezien als de proefset (maar niet ISO). Amazon http://www.amazon.com/Michael-Jacksons-Beer-Hunter-Glassware/dp/B00E7HUFRK

Of toch een beetje te prijzig.

Voor de ISO degustatieglazen lees ik dat deze gewoon bij de slijter verkrijgbaar zouden zijn.

Offline GekkeGwuido

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • There are no points for second place!
    • Brouwerij "VanneSmied"
« Reactie #10 Gepost op: 04-11-2015 07:06 u »

Michael-Jackson beer-hunter glassware set.
Of toch een beetje te prijzig.

Best wel aan de dure kant ja.

Hierboven werd ook gezegd dat brouwerijen met een speciaal glas uitkomen voor hun bier. Op basis waarvan bepalen ze de vorm van hun glas? Bierstijl? Of vooral toch ook maar esthetisch?

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 04-11-2015 08:32 u »
Best wel aan de dure kant ja.

Hierboven werd ook gezegd dat brouwerijen met een speciaal glas uitkomen voor hun bier. Op basis waarvan bepalen ze de vorm van hun glas? Bierstijl? Of vooral toch ook maar esthetisch?

In een andere draad heeft iemand deze week deze url genoemd: https://www.sheehanfamilycompanies.com/education/glassware#snifter Weet niet meer zo snel uit welke draad deze kwam, maar vindt het een leuke site met verschillende vormen glazen met daarbij het effect wat deze vorm op het bier/smaak/aroma heeft.

Offline HuygenMeester

• Senior lid
    • HuygenMeester
« Reactie #12 Gepost op: 04-11-2015 09:39 u »
Het "nieuwe"glas van PINTproeverijen in den lande is een bijzonder goed proefglas. Een beetje type groot wijnglas. Inderdaad een festival bezoeken en je hebt meestal dergelijke glazen. Nadeel : als je er geen tekst op wilt want dat zal bij zo'n festival niet lukken.
 :degroeten:
Huygenmeester

Offline brouwmus

• Super lid
  • 't hoeft niet op al is het lekker
« Reactie #13 Gepost op: 04-11-2015 11:51 u »
In een andere draad heeft iemand deze week deze url genoemd: https://www.sheehanfamilycompanies.com/education/glassware#snifter Weet niet meer zo snel uit welke draad deze kwam, maar vindt het een leuke site met verschillende vormen glazen met daarbij het effect wat deze vorm op het bier/smaak/aroma heeft.

Dat was n.a.v. een vraag van mij over het 'beste' glas voor een Brown Porter :)

Leuke site inderdaad!

Nadeel van veel proefglazen van festivals is dat ze een beperkte inhoud (0,2 l) hebben waar geen standaard flesje (0,3 l) in past.

Aanvulling: wel gebruik ik die dan om een (proef)flesje met bijvoorbeeld mijn vrouw te delen :)

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 04-11-2015 12:01 u »
Dat was n.a.v. een vraag van mij over het 'beste' glas voor een Brown Porter :)
:duimop: Dat was hem inderdaad! Ik weet het weer.

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeŽn dan tijd om te brouwen.
« Reactie #15 Gepost op: 04-11-2015 13:24 u »
Ik heb recent een setje Spiegelau glazen gekocht. Ik vind deze erg prettig drinken.

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #16 Gepost op: 04-11-2015 13:30 u »
Bij de sligro hebben ze speciale degustatie glazen op een voetje. Ik heb er laatst een stuk of 20 gekocht. Ik dacht iets van 3 euro per stuk. Zwart met gele doos. Mooi glas op een voetje

Offline Esterenbrouw

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 04-11-2015 17:45 u »
Dund, plaats eens een foto van dat Sligrio-glas?

Tags: