Ambachtelijke HERMS /Rims Old Skool

Gestart door ciesvandekwis, 21-09-2015 16:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ciesvandekwis

Al een tijdje zitten denken om eens iets Herms-achtig te bouwen, gewoon omdat het kan en ik nog een koperen keteltje heb dat in de andere past. Perfect voor brouwsels tot een goeie 30 liter en all in one keteltje op 1 gasbrander. Warmwater ketel kan ernaast op het kookplaatje.

Gaatjes in koper boren was een makkie. Boterzacht.
Pompje van eBay type Solarpump, foodgrade en hittebestand: € 20
Regelbaar PWM: € 3
Al de rest had ik in huis, mijn twee hevelfilters,  alles samen een tweetal uurtjes geklust.

Met water marcheert het systeem goed, nu nog eens testen voor the real thing, benieuwd   ::)



Anton

Wel, het begin is er, leuk. :)
En nu verder automatiseren?

Jerome


ciesvandekwis


Coen

Citaat van: Jerome op 21-09-2015  18:15 uPWM?
Pulse width modulation, ofwel puls breedte modulatie. In dit geval een techniek om het toerental van een gelijkstroom motor te regelen.

Hay


RichardS

Leuk dat anderen hetzelfde idee hebben;  ben zelf ook zoiets aan het bouwen. De zeefplaat heeft 1400 gaatjes, met een diameter van 2 mm... Vraag is, of dit werkt; met water geprobeerd en geen probleem, maar met mout? Ga het a.s. weekeinde proberen... Iemand ervaring?

ciesvandekwis

Mijn eerste versie had onvoldoende gaatjes. Met moet rekenen op zo'n 17% minimaal filteroppervlak tegenover de bodem (R² x pi). Ik heb gisteren denk ik zo'n 1000 extra gaatjes geboord (elke dag een beetje ;-). Werkt wel therapeutisch, nhanhaha.
Maar het werkt! Ik heb grover geschroot dan anders en enkel pils en munchermout gebruikt. Met vlokken of tarwe, rogge zou ik oppassen, die eventueel als laatste bovenop de gewone mout storten.



hier een linkje naar video:

ciesvandekwis

Het spoelen en uittillen van de moutkorf gaat met een spanband met 2 haken via het plafond (hier het idee opgedaan, bedankt) en een haak in de grond. Via het spanrateltje kan je dit mooi traploos uitheffen. Eens de korf boven kookketel hangt, steek ik er twee ijzeren staven onder en laat ik hem erop rusten om uit te lekken.

Sander van Dijk

Citaat van: ciesvandekwis op 13-11-2015  10:22 uHet spoelen en uittillen van de moutkorf gaat met een spanband met 2 haken via het plafond (hier het idee opgedaan, bedankt) en een haak in de grond. Via het spanrateltje kan je dit mooi traploos uitheffen. Eens de korf boven kookketel hangt, steek ik er twee ijzeren staven onder en laat ik hem erop rusten om uit te lekken.

Graag gedaan  ;)   Werkt inderdaad super, wat je met een spanrateltje alleen niet moet willen proberen, is de binnenketel weer iets laten zakken. Ik had met een lege ketel al eens geprobeerd en toen ging het prima. Toen ik het met een testrun met water en steen (voor het gewicht) in de binnenketel probeerde, heb ik de ratel los geklikt en met mijn stomme hoofd geprobeerd om de binnenketel iets te laten zakken... en toen kon ik dweilen en was ik heel blij dat het alleen maar water was.

Suppahh

Interessant. Ziet er leuk uit !

Ben zelf ook van plan om uiteindelijk zoiets te gaan bouwen. Zie graag meer.

RichardS

Ok, in oktober heb ik mijn  zelfgemaakte zeefplaat geprobeerd, nadat het met water goed ging... ik had 2600 gaatjes van 2 mm doorsnede, de doorlaat was daarmee 12%.  In eerste instantie ging het redelijk, maar na een half uur hield de doorstroming in de RIMS helemaal op, alleen voortdurend roeren hielt de zaak aan de gang.  :(
Daarop heb ik de gaatjes vergroot van 2 mm naar 2.5 mm doorsnede. Dit heeft een effectieve doorlaat van 19% tot gevolg. Afgelopen hiermee weer gebrouwen, en nu blijft de doorstroming redelijk in tact. ;D.
Hier een foto van mijn zeefplaat. Een stukje huisvlijt.

RichardS


tdp

Dat mag met recht een stukje huisvlijt heten!  :groots:

Groet,
de TDP

ciesvandekwis

Door een stalen plaat? Hoeveel boortjes zijn daar aan opgegaan  :o  ;D?
Ik merkte dat er de vorige keer nog wel wat kleine vlokdeeltjes doorkwamen, dus stort je best eerst de mout en daar bovenop de vlokken. Ook een wasnetje op de bodem leggen (met paar paperclips vastleggen) kan helpen.
Ik plan deze Rims nog uit te breiden met een hopspider ook.

RichardS

De antwoorden: geen RVS, maar 3 mm zeewaterbestendig ALU plaat, want de "productie" bij RVS schoot echt niet op  :( .  Ben daarmee gestopt na 10 gaatjes. Als je goede RVS boortjes met 130 graden tophoek gebruikt in een boorstandaard, en je koelt met spiritus (wel ventileren), dan gaat het heel snel. Ik had er 3 nodig.

ciesvandekwis

Ik zie dat foto binnenpan hierboven verdwenen is, bij deze

En de 'ratelband' installatie:


ciesvandekwis

Zondag brouw ik met een aangepaste versie van vorige Rims. Een 50 liter biervat dat ik vroeger als kookvat gebruikte wat verder opengeslepen zodat de koperen binnenketel met zeefbodem erin past + kraan aan toegevoegd om op het pompje aan te sluiten. Rondpompen met siliconeslang op een spatdeksel dat bovenop ligt in de binnenpan. Zondag neem ik nog wat actiefoto's .




tdp


Wisdom

Citaat van: ciesvandekwis op 08-03-2017  14:41 u

Let wel op dat je met jouw brander* goed ventileert, de ramen zijn beslagen, dat lijkt op beperkte ventilatie. :biersmile:

*In de regelgeving (NL) mag je zo'n brander alleen in de openlucht gebruiken

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.