Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kriekbier

Gestart door Marjolijn, 13-09-2005 10:46 u

Vorige topic - Volgende topic

Marjolijn

Hallo everyone.
Lees altijd wel veel leuke dingen hier maar schrijf zelf eigenlijk haast nooit.
Maar nu wel ik toch een berichtje posten.

Wie heeft er voor mij een goed (en lekker) recept om kriekbier te brouwen?

Liefst geen zoete variant. En een waarbij ik een bovengist kan gebruiken.

Heb wel al hier en daar gezocht maar kan tot op heden niets naar mijn zin vinden.
Alvast dank voor de reactie. :biersmile:

MO

Via de zoekfunctie van dit forum kwam ik een recept van kriekbier tegen, zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,694.0/all.html

Als ik dat zo eens lees, dan was dat best een geslaagd recept! Stel verdere vragen maar hieronder. We stellen graag samen met jou een recept samen, kom maar met een voorstel.

Marjolijn

Heb het recept en diverse reakties bekeken.
Ik maak eruit op dat een amberbier als basis goed kan voldoen mits deze niet te bitter is.
Daarnaast zou ik toch eens een poging willen wagen met puur morellensap. Ben nogal bang uitgevallen voor besmetting met rare beestjes ???
Heeft iemand  enig idee wat de verhouding bier/morellen sap moet zijn? Dit is natuurlijk afhankelijk van je eigen voorkeur, maar het gaat ook maar om een indicatie.
En voeg je het sap net als kersen na de hoofdgisting toe?

MO

Op vele commerciële krieken staat nogal eens: gebrouwen met 25% krieken. Ik neem nu maar even aan dat dit ten opzichte van de moutstort is. En ja, het kriekensap dient net na de hoofdvergisting (kan in hetzelfde vat) toegevoegd worden.

Ik weet niet of jij vastzit aan een korrelgist, en hoe ervaren brouwer je bent, maar voor een echte zurige kriek kun je het beste vergisten met Wyeast 3278 Belg.LAMBIC BLEND, verkrijgbaar bij Brouwland (zie Brouwland.com) en de betere Nederlandse brouwwinkel.

Marjolijn

Ik heb een paar keer gebrouwen met vloeibare gist van Wyeast. Wat ik daar echter moeilijk aan vindt is dat eigenlijk het tijdstip van brouwen afhankelijk is van het moment waarop de giststarter klaar is. Het heeft wel eens 5 dagen geduurd maar ook wel eens 2  ???. Daarom heb ik de laatste brouwsels vergist met droge gist. ( Ik brouw n.l. bij voorkeur op zondag, meeste tijd)
Maar ik had mij al voorgenomen om het eerstvolgende brouwsel (gebruik makend van het recept van dit forum van de Westmalle D) toch maar weer eens de vloeibare gist te proberen.
Ik wil vroeg genoeg met de gist beginnen, op woensdag of zo. En als het dan te snel klaar is maar de gistjes te voeren ;Dmet een moutextractoplossing.

Dan nog even terug komend op de kriek. Zou 25% krieken overeenkomen met 25 % sap. Lijkt mij dat het sap wat geconcentreerder is.
En is een pale ale de beste basis?
Alvast weer bedankt voor het antwoord.

Adrie

Tja, voor een echte kriek heb je natuurlijk lambic als basis nodig. Wat ook goed kan is een witbier als basis (maar dan zonder koriander en sinaasappelschillen). Dus zeg een bier met 40% tarwevlokken en 60% pilsmout met een bitterheid van rond 10 IBU. Belangrijk is denk ik een licht bier met weinig bitterheid. Ken je Kriekedebie? Dit is een kersenbier van brouwerij De Bie dat niet op basis van lambic is. Helaas weet ik niet wat de basis wel is.

MO

ik weet niet zo heel veel van kriek bieren, maar volgens mij moet een blond ook wel voldoen. IN het boek van Derek Walsh (bier typen gids) staat dat de kleur alleen afkomstig is van de kersen. Hij suggereert dus een blond bier met kersen. In de Wheeler & protz (brewe classic european beers at home) staat een donker bier met oa 135 g chocolade mout op 25 L bier. Dat lijkt me weer veel te donker.

geen idee wat verschil tussen sap en echte kersen is, qua percentage toe te voegen

bij Wyeast kun je beter te vroeg zijn dan te laat. een opgebold pak kan een paar dagen in de koelkast bewaard worden. ik smack mijn Wyeast altijd een week van te voren, en na een paar dagen koelkast (na opbollen) maar ik daar nog een giststarter van

overigens: zou je mee willen helpen de Westmalle dubbel zo goed mogelijk na te brouwen? Bedenk een variant op het recept hier, discussieer het liefst van te voren waarom je wat anders gaat doen, geef je recept een het uiteindelijke resultaat. ah, alsjeblieft...

Herman

Een donker bier, met krieken kan toch ook heerlijk zijn? Een soortement van schwarzwalder bier.

Maar de suggestie van witbier is inderdaad een goede. Ik geloof overigens niet dat sap een goed alternatief is. Puur sap bevat veel minder componenten dan kriekepuree, oftewel hele kersen. Denk alleen maar aan de tannines e.d. Ik zou gaan voor hele krieken, het liefste ontpit. Maar dat is puur hypothetisch, ik heb er geen ervaring mee.

MO

Gisteren heb ik ook nog even het bekende boek van Michael Jackson erop na geslagen. Hij geeft niet veel recept info, maar hij stelt wel dat er vaak wordt vergist met krieken met pit en al. De tannines geven een belangrijke smaakbijdrage.

Edwin

Kriekbier op basis van vlaams bruin kan ook nog (Liefmans)  :proost:

Voor wat betreft de discussie over krieken met of zonder pit en sap. Ik ben daar ook al eens mee aan het stoeien geweest (zie hier). Bij Liefmans gebruiken ze de hele kriek, dus met pit. Succes!

Edwin

RoodeLeeuwVenlo

Ik heb een twee maanden geleden kriekenbier gebrouwen van verse kersen. Een klant in mijn biercafe vertelde dat hij zeer veel kersen in zijn tuin had staan. Ik stelde voor hier een kriek van te maken. En zo geschiedde.

Als basis voor het bier pakte ik een Kölsch recept. Dit omdat ik op dat moment een commerciële kriek van het vat verkocht die afkomstig is van Br. Sint Jozef te Opitter in Belgisch Limburg die op basis van hun Pax-pils wordt gemaakt.

Verder ben ik een groot liefhebber van Liefmans en dus vond ik een donkere moutsoort ook wel passen.

Dus de ingrediënten voor 15 liter (omdat mijn gistkuip maar 25 lit. inhoud heeft en ik de kersen mee wilde vergisten en ik niet wist hoe hoog het schuim zou komen.)

3600 gr. Brewferm pilsmout 5 ebc
100 gr. cara aroma 500 ebc

18 gr. brewers gold hop 7,5 % alfa ook van Brewferm

3,5 kg kersen uit de tuin van klerken. Heerlijk zoete, sappige kersen overigens.

1 zakje Brewferm korrelgist.

Het maischschema:

40 C     7 min
50 C     25 min
62 C     30 min
74 C     30 min
80 C     10 min

Kooktijd 1 uur.

De kersen heb ik verdeeld over twee hopzakken. Hierdoor kon ik ze later makkelijk uit het jongbier halen en ze ook nog laten uitlekken. Ik heb ze bij het begin van het koken toegevoegd en ze hebben dus lekker mee gekookt zodat eventuele bacteriën mooi de pijp uit zijn gegaan. De kersen zijn dus mee gekookt en hebben mee gegist. Na vijf dagen heb ik het bier overgeheveld naar de mandfles. Zonder kersen dus. Hier ging het bier weer opmerkelijk snel gisten. Na een week heb ik het koud gezet voor de lagering. Alhoewel mijn kelder niet echt koud meer was in de zomer.

Toen ik de mandfles weer boven zette om het bier te bottelen zag ik na ongeveer een dag dat het bier weer ging gisten en er een vreemde film op kwam te staan. Ik vreesde het ergste! Deze ontwikkelde zich tot een soort schimmellaag met vreemde grote bellen. Maar na ongeveer een week verdween het weer. Het bier rook toen overigens prima.

Vervolgens toch maar bottelen. De smaak was uitstekend maar aan de bittere kant. Ik dacht, welicht verdwijnt dit als het bier koolzuur heeft.

Nu, na een aantal weken is het een prachtig roodbruin bier. De smaak is heerlijk met slechts een vleug kersen die je bijna moet zoeken, maar wel een sterke bitterheid.

Laatst kwam Miel Neuray mijn café binnen lopen en ik liet hem het bier proeven. Hij is lid van het BKG. Ook hij merkte op dat het bier erg bitter was en dat dit mogelijk kwam door de pitten van de kersen. Volgende keer dus toch maar ontpitten en wellicht een andere hopsoort gebruiken. En minder. Ook denk ik er aan om de kersen ook mee te lageren.

Succes er mee. Louis

Adrie

Beste Louis,

Ik denk dat je meer kersensmaak gehad zou hebben als je de kersen niet had meegekookt. Als je de kersen meekookt krijg je denk ik ook meer ongewenste smaken uit de pitten (en de schillen?) in je bier. Als je de kersen tijdens de lagering toevoegt heb je deze problemen niet. Omdat er al alcohol in het jongbier zit en de pH laag is, hoef je niet zo bang te zijn voor infecties. Schimmels maken geen kans omdat deze zuurstof nodig hebben.

Wat is er trouwens Kölsch aan het basisrecept?

De bitterheid bereken ik zo even snel op 23 IBU en dat is best bitter voor een fruitbier. De helft zou denk ik beter gepast hebben. Ik ken  de kriek van St Jozef trouwens niet, is deze ook zo bitter?

MO

Louis,
mooi verhaal over jouw poging om een kriek te maken. Ik heb het nog niet nagerekend, maar is het niet een vrij zwaar bier, van 7% of zo geworden? Het is nogal wat mout en kersen voor slechts 15 L. De meeste krieken zijn rond de 5%. Maar die horen ook nog eens (minstens gedeeltelijk) met spontane vergisting te zijn gebrouwen, dus laten we dit maar kersen-fruitbier noemen of iets dergelijks.

Verder ben ik het met A3 eens dat het geen Kolsch recept is maar een recept voor een blondje (fruitige ale gist, meer dan alleen pilsmout) en dat je beter de kersen tijdens het lageren toe had kunnen voegen voor minder bitterheid en een dominantere kersen geur en smaak. Is het wel een mooi rood bier geworden met dat lieve roze schuim?

Herman

Zoals ik het lees was de basis een Kölsch recept en omdat Liefmans wel lekker is, is er donkere mout aan het Kolsch recept toegevoegd.

MO

De zeer interessante posting van Ronald heb ik een nieuw onderwerp gegeven
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=3133.msg30922#msg30922

RoodeLeeuwVenlo

Het kriekenbier is helemaal niet zwaar geworden. Wel veel te bitter. Als ik nu naar de hopgift kijk is dat ook niet gek. Het kriekenbier van Sint Jozef is mierenzoet en dat wilde ik niet. Verder is die van mij wel mooi Rood net zoals die van Sint Jozef.

Als er het volgend jaar nieuwe verse kersen zijn probeer ik het nog eens. Dan de kersen pas bij de lagering en met minder hop.

Louis

Vergelijkbare Topics (3)

24063

Reacties: 3
Gelezen: 2074

43930

Reacties: 1
Gelezen: 312

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.