Wat doet die honing eigenlijk?

Gestart door jan le mercier, 16-09-2015 21:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jan le mercier

Ik heb hier een apart stukje van gemaakt. Eigenlijk had ik het nog over de Närke Kaggen Stormarktsporter.

Daar staat er dat je heidehoning moet toevoegen. Maar wat doet die honing eigenlijk? Honing dat bestaat toch uit een enorm percentage suiker en dat wordt dan toch gewoon vergist, niet?

Ze hebben me ook verteld dat wanneer je de honing oplost in heet water (zoals vb de bottelsuiker) dat die dan al zijn smaak verliest, klopt dit?

Geeft die honing eigenlijk een heel aparte smaak aan je bier? Dat is toch vreemd aangezien het voor zoveel percent uit suiker bestaat?

Alvast bedankt,

Jan.

Dund

De honingsmaak vind je meestal wel echt goed terug in je bier. Ook al vergist het meerendeel er blijft toch altijd een duidelijke "toets" achter. Neem bijvoorbeeld barbar. Zelf vind ik dat een heerlijk subtiel honingbier.

http://www.brasserielefebvre.be/nl/produkt/1/barbar#/product/resized/1_barbarbld-bouteille-et-verre-pt.jpg

foz

De smaak van honing wordt naast de suikers ook bepaald door smaakstoffen in de pollen. Omdat de meeste suikers vergisten wordt de smaak die door de honing wordt bijgedragen vooral bepaald door deze smaakstoffen.

Sommige pollen lijken sterk op de vrucht. Zo zal een mede gemaakt van frambozenhoning een duidelijk frambozensmaak bezitten. Sommige kunnen zonder de suikers onaangenaam smaken. Heidehoning heeft een mix van verschillende bloemen wat het een complex smaak geeft (Sorry, verward met wilde bloemenhoning). Heidehoning staat bekend als goede honing voor mede.

De meest delicate smaakstoffen vervliegen al bij relatief lage temperaturen, dus in heet water zal de smaak van de honing vervlakken. Als je de complexiteit van de honing wilt bewaren kun je het het beste alleen licht verwarmen om het hanteerbaarder te maken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.