Door schade en schande...

Gestart door Henk oet Paiz, 12-09-2005 21:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Ook zonder chloorhoudende schoonmaakmiddelen of chloorhoudende ontsmettingsmiddelen kunnen chloorfenolen ontstaan, omdat de ingrediënten hiervoor in wort aanwezig zijn. In DIT artikel staat een leuk experiment met wort van een professionele brouwerij. Wort werd verdeeld in drie delen. Twee werden geënt met twee verschillende gisten en één werd gewoon blootgesteld aan de lucht. In die geënt met gist nam de concentratie fenolen en chloorfenolen iets toe, maar in de derde produceerden micro-organismen zoveel fenolen en chloorfenolen dat de concentraties boven de smaakdrempel kwamen.

In DIT artikel staat het volgende:

Wort spoilage due to the accidental introduction of coli-aerogenes type termobacteria is known to every
brewer. These organisms are of many types and may be introduced into the brewing process by non-sterile
water, poorly filtered air or other causes. Once introduced into wort handling equipment these bacteria
multiply rapidly and are difficult to eradicate by routine cleaning methods. In our previous paper we reported on two instances where a phenolic taste in brewery beer was caused by wort infection. Cultures of the bacteria causing this condition have been preserved and used for some further tests.

These Gram negative short rods grow and produce gas in lactose broth, are indole negative and when inoculated
into brewery or pilot plant wort grow and cause spoilage. While these two cultures, which apparently are identical, cause high phenol and chlorophenol concentrations in worts and in beers made from these worts, other isolates of wort spoilage bacteria do not have this effect. Brewery worts inoculated with the phenol producing bacteria, incubated for nine days, and then analyzed, gave values as high as 80 ppb for chlorophenols and 117 ppb for phenols. Similar worts infected with other strains of wort bacteria and incubated, spoiled in the usual manner but did not contain abnormal amounts of phenolics.

The breweries which had this phenolic wort spoilage condition have eradicated the infection and are producing
normal tasting beers.


Kortom, Henk, het is waarschijnlijk toch een infectieprobleem.

SiriS

Als het dus mogelijk om een hardnekkige infectie gaat zou je kunnen overwegen om te desinfecteren met NaOH (natronloog) en warmwater. Wees dan wel erg voorzichtig voor spatten in je ogen of huid contact. Dus zeker handschoenen dragen en een veiligheidsbril.

Groet, SiriS

EBC

Van welk materiaal zijn je slangen gemaakt? Kan dat materiaal wel tegen warmte? KOmen daar geen oplosmiddelen uit vrij? Ik gebruik slechts siliconenslang, het is wat duurder, maar kan dan ook overal tegen.

Hopmans

Ik gebruik doorzichtige slangetjes.
Kan je het evt chloor niet gewoon proeven aan het kraanwater?
Als het water gewoon goed smaakt moet je het ergens anders zoeken.
Plastic vervangen zou ook een optie zijn.
Plastic heeft namenlijk porien.
Daar kunnen bacterien in gaan zitten, maar ook oude chloordeeltjes.

Kraantjes kunnen ook een bron zijn.

Hoe je het ook wend of keert, het blijft Klo**e.

 :degroeten:

MO

Loog is een schoonmaakmiddel en geen desinfectiemiddel!! Schoonmaken fusten: koud water, warm water, loog, warm water, perazijn oplossing (het beste schoonste en milieuvriendelijkste desinfectiemiddel).

Edgar

Citaat van: MO op 07-10-2005  20:00 uperazijn oplossing

Wáár te koop???

MO

Niet te koop voor thuisbrouwers. geinig he! Neem volgende week maar een vaatje mee bij Frans!

Edgar

Ik zoek dat al jaren (Oxonia). Ik zou nog altijd een litertje van 't IJ kopen maar het is er nog niet van gekomen.

Arend

Hoi allen,

Ik betrek Oxonia via mijn werk voor 0,75 euro cent de liter.
Werkt perfect lage dosering korte inwerktijd circa 10 min.
Ik gebruik het voor al mijn desinfectie.
Ook voor mijn reiniging gebruik ik natronloog voor alle twee telt wel voorzichtig werken en neem persoonlijke bescherming in acht.

gr Arend. :degroeten:

Herman

Henk,

Kloten! Persoonlijk zou ik eens koelen met een dompelkoeler (heb ik nog wel liggen) en niet beluchten, maar gewoon bijvoorbeeld 2 zakjes nottingham gebruiken.

Weet je zeker dat het vat schoon genoeg is? Ik weet dat je zei dat je het ook al met gewone gistingsvaten had, maar toch...

We kunnen evt ook es samen bij jou brouwen, dan neem ik mijn installatie mee.

Herman

EBC

Waarom niet gewoon Iodophor? Kost weinig, desinfecteert in 2 minuten, hoef je niet na te spoelen en is gewoon te koop bij Brouwland. Laat op plastic wel wat bruine kleur na, maar de meesten van jullie doen alles in glas, dus dat is geen probleem. Ik gebruik het vooral voor mijn koeler.

Herman

Hé da's een goede tip! Dank je wel, ik wist niet dat dit inmiddels hier ook te koop is.

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 07-10-2005  20:00 uLoog is een schoonmaakmiddel en geen desinfectiemiddel!!
Bij een excursie van PINT vertelde men mij bij Brand Bierbrouwerij dat voor de desinfectie van flesjes natronloog gebruikt wordt, 30 minuten 70°C (?? concentratie) en met een stoot stoom leeggeblazen.

Hans

MO

Precies wat je zegt: de hitte zorgt voor de desinfectie, niet het loog.

Hopmans

Bij reinigen van nieuwe flesjes van de buren incl. peuken etc.
-Koud spoelen.
-2 uur in hete soda.
-2 uur in heet water.
-spoelen met heet sulfietwater.

Dit werkt perfect.

 :degroeten:

Jacques

Citaat van: Edgar op 07-10-2005  20:31 uIk zoek dat al jaren (Oxonia). Ik zou nog altijd een litertje van 't IJ kopen maar het is er nog niet van gekomen.

Hoi Edgar,

Ik heb wel eens begrepen dat Oxonia in België gewoon te koop is bij de winkels voor de boerenstand (de Belgische variant van de Nederlandse Boerenbond).

Henk oet Paiz

Ik heb jullie bijdragen en reacties gelezen, dank daarvoor.

Het experiment met bronwater ga ik zeker snel uitvoeren. Brouwen samen met Herman ook, hierover is al telefonisch contact geweest.

Ik heb geen kunststof onderdelen meer in mijn installatie anders dan de roerstok en een litermaat waarmee ik spoelwater toevoeg. De slangen zijn siliconenslangen en de rest is rvs.

De artikelen die Adrie heeft opgespoord zetten mij wel aan het denken. Als het om dit soort hoge concentraties gaat dan vraag ik mij wederom af of het drinken van dit bier toch niet schadelijk kan zijn. Uiteraard drink ik het nu niet meer, maar dat heb ik natuurlijk wel gedaan voordat ik überhaupt door had dat er een probleem was. Het blijkt inderdaad dat er legio mensen zijn die het niet ruiken of proeven. Ook sommige mensen in mijn omgeving proeven of ruiken nog steeds niets aan dit bier en vinden het lekker. :weetniet:

Het zou dan gaan om een bacterie die tegen hoge temperaturen kan en die ook in droge omgeving kan overleven. Is chloor daarvoor een goed ontsmettingsmiddel of sulfiet? Als dat niet zo is, moet ik dus ook al mijn flessen vervangen of met agressieve middelen reinigen. En misschien zit die bacterie ook wel in mijn berging waar ik altijd brouw, moet ik die dan ook onstmetten en hoe moet ik dat in vredesnaam doen.

Ik ga eerst maar eens brouwen met bronwater en daarna zie ik wel weer.

Groeten,

Henk  :proost2:

Edgar

Sulfiet zou ik zeker niet gebruiken om een eventuele infectie te bestrijden. Dat is toch niet sterk genoeg?


Weet iemand eigenlijk wat de toegestane limieten voor fenolen in drinkwater zijn? /edit Volgens Hoorns Hopbier's site is dat 0,5 ppb. Neem nu dat jouw waterbedrijf in jouw regio een klein beetje over de norm zit... Dan zit je al heel snel in de proefbare zone.

Gezien al je werk tot nu toe tegen infecties houd ik het voorlopig op het water...

Jacques: Bedankt voor de tip! Ben nu op zoek naar zo'n winkel. Kan het zijn dat je AVEVE bedoelt?

Jacques

Citaat van: Edgar op 08-10-2005  14:27 uJacques: Bedankt voor de tip! Ben nu op zoek naar zo'n winkel. Kan het zijn dat je AVEVE bedoelt?

Daar zou ik het zeker gaan proberen. Producten van AVEVE heb ik wel altijd in huis realiseer ik mij nu. Wij bakken ons eigen brood en de bakbenodigheden van AVEVE zijn bij de Nederlandse Boerenbond te koop. Prima spul.

Drents Hopbier

Citaat van: Edgar op 08-10-2005  14:27 uWeet iemand eigenlijk wat de toegestane limieten voor fenolen in drinkwater zijn? /edit Volgens Hoorns Hopbier's site is dat 0,5 ppb.
Volgens mij gold dat voor 1991. Gezien de mediaverhalen over meer verontreinigingen in het drinkwater, zou de norm wel eens wat opgetrokken kunnen zijn.

Hans

Henk oet Paiz

In het artikel waar Adrie naar verwijst lees ik dat die norm rond de 1 ppb zou liggen, vanwege het feit dat het in drinkwater dan proefbaar zou zijn. In bier ligt de smaakdrempel veel hoger en dat verschilt ook nog weer per persoon. Sommige mensen proeven het nog niet ook al ligt de concentratie nog veel hoger.

Voor mij is de vraag niet zozeer relevant wanneer het proefbaar is, maar wanneer het schadelijk is, ik het er toch een redelijke hoeveelheid van genuttigd. :-\ De zogenaamde mac-waarde voor chloorfenolen zou op 0,5 mg/m3 liggen. Weet iemand met hoeveel ppb dit overeenkomt.

Groeten,

Henk  :proost2:

Johannes

Zit je met bronwater niet snel met teveel mineralen?? Of gebruik je daarvoor spa blauw? Wat smaakdrempel betreft zodra je een smaak een keer hebt leren kennen dan herken je het ook sneller zie bijv. de ijzer topic. Ik hoop echt voor je dat dit probleem snel verholpen is, dit is de nachtmerrie voor elke brouwer.

Succes!


EBC

Ik zie niet in waarom je met bronwater zou moeten brouwen...tenzij Drenthe echt niet helemaal tot Nederland behoort  :-\.

Als je schoon werkt, dan moet het dit keer lukken!

Edgar

Citaat van: Johannes op 08-10-2005  21:11 uZit je met bronwater niet snel met teveel mineralen?? Of gebruik je daarvoor spa blauw?

Inderdaad is Spa Blauw erg zacht, maar de mineraalinhoud van bronwaters loopt enorm uiteen. Ik denk dat de meeste prima geschikt zullen zijn om te brouwen; anders even Jacques' artikel over brouwwater teruglezen en de grenswaarden noteren.

Of het zal helpen... Ik bedacht me nog maar weer eens iets bizars: Misschien gebruik je warm water uit een boiler die gedesinfecteerd is geweest? Legionella-bier??

CiteerDe zogenaamde mac-waarde voor chloorfenolen zou op 0,5 mg/m3 liggen. Weet iemand met hoeveel ppb dit overeenkomt.

dat is 0,5 µg per liter (kg) is 0,5 ppb. Omdat het over oplossingen in water gaat is het eenvoudig 'omrekenen'.

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 07-10-2005  22:43 uprecies wat je zegt: de hitte zorgt voor de desinfectie, niet het loog.
In warme loog lossen ook eiwitten op. Neem maar eens een druppeltje (even) tussen de vingers. Dus zullen micro-organismen ook wel aangetast worden, met de dood ten gevolge.

Hans Hans


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.