Medebrouwers,
Na een poos niets van mij te hebben gehoord, ben ik nu (hopelijk) weer terug in brouwersland. In de afgelopen periode heb ik geprobeerd een hardnekkig probleem in mijn brouwerij het hoofd te bieden. Dit kwam boven tafel doordat een kundig keurmeester op het ONK een bier van mij afkeurde met de opmerking dat het vergeven was van de chloorfenol. Achteraf bleek dat er meer brouwsels van mij waren aangetast met dit goedje. Na een uitvoerige discussie met Jacques hierover, die inmiddels vijf van mijn bieren had geproefd heb ik toen mijn gistvat, de slangen en de tegenstroomkoeler vervangen. Er van uitgaande dat daarmee het probleem opgelost zou zijn heb ik direct na mijn vakantie met veel enthousiasme weer voor het eerst gebrouwen. Maar nee dus, dit bier had weer die uiterst vervelende medicinale smaak. Dat was dus inmiddels het zesde bier dat naar de

was. Als je uitgaat van een gemiddelde van 25 liter per brouwsel dan snap je wellicht mijn gevoel hierover.
Inmiddels zijn de pannen intensief gereinigd en ontdaan van de bruine aanslag die na zo'n 30 brouwsels aan de binnenkant was gaan hechten. Een nieuwe hevelfilter is gemaakt en wordt momenteel gebruikt bij een 7e Westmalle Tripel kloon die ik nu aan het brouwen ben. Alles is dus nu vernieuwd, c.q. intensief gereinigd, dus ik ga er nu wel van uit dat het probleem is opgelost. We zullen zien...

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat het probleem is ontstaan door het melkzuur dat ik gebruik voor het aanzuren van het wort. Ik kwam op dat idee omdat het enige bier dat Jacques van mij heeft geproefd en dat niet was aangetast een witbier was. Bij witbier gebruik ik altijd het sap van 2 citroenen en dus geen melkzuur. De proef op de som was het laatste bokbier dat ik heb gebrouwen zonder te spoelen en door het gebruik van de donkere mouten was de pH van de maisch 5,2 en dus is hierbij ook geen melkzuur gebruikt. Dit bier is nog niet gebotteld, maar volgens mij is dit bier schoon. Het probleem is ontstaan in de periode dat ik een nieuw flesje melkzuur heb aangeschaft, dus het zou kunnen. Dat zou gewoon domme pech zijn.
Toen ik mijn oude hevelfilter afgelopen weekend uit elkaar haalde, deze was volledig gesoldeerd en dus niet van binnen te reinigen, ben ik behoorlijk geschokken. Wat een viezigheid zat daarin, terwijl ik hem altijd direct schoonspoel en voor het brouwen altijd in een zure oplossing plaats. Dit zou natuurlijk ook een haard kunnen zijn van waaruit de chloorfenol in het bier komt.
Ik hoop echt dat ik het probleem nu heb opgelost, want ik zie geen andere mogelijke bronnen van besmetting meer.
Het leek me goed om mijn ervaringen hier te posten. Stel dat één van jullie met soortgelijke problemen kampt, vóór je je hele brouwinstallatie vernieuwt, kijk dan eerst even hierboven, dat kan je een boel geld schelen.

Jacques, Herman en Ger, bedankt voor jullie bereidheid om mijn "vieze" bieren in de afgelopen tijd te proeven.

Groeten,
Henk