Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Koperketel  (gelezen 18776 keer)

Offline Kaj

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Koperketel
« Gepost op: 12-09-2005 13:21 u »
Ik heb een mooie koperen ketel gezien. Is een koperen ketel geschikt om in te koken? Of moet je er een rvs binnenwand en bodem in monteren?

:degroeten:
Kaj

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Kaj

• Vol lid
Re: koperketel
« Reactie #1 Gepost op: 12-09-2005 13:22 u »
Nog even het plaatje...

Link werkt niet meer.

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #2 Gepost op: 12-09-2005 13:34 u »
Mooi ding! Koper is prima geschikt om in te koken, vroeger gebeurde dit immers standaard. Hopelijk heeft ie wel een beetje een dikke bodem, want anders brandt ie denk ik snel aan. Hoeveel liters gaan erin?

Offline Kaj

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 12-09-2005 13:41 u »
Ik weet alleen de afmeting:
60cm hoog en 40cm diameter

Als deze geschikt is, heb je wel een mooie ketel om als brouwer trots op te zijn er in te koken

Kaj

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #4 Gepost op: 12-09-2005 14:05 u »
Mooi ding! Koper is prima geschikt om in te koken, vroeger gebeurde dit immers standaard

Is het niet zo, dat tegenwoordig de ideen daarover wat bijgesteld zijn? Koper is een metaal dat je nu weer niet in al te grote hoeveelheid moet consumeren, en het is aannemelijk dat er aardig wat zal oplossen in het lichtzure wort. Het is dan ook niet voor niets zo, dat modern 'koper' kookmateriaal weliswaar van buiten (vuurzijde) van koper is, maar van binnen (contactzijde) van rvs.

Voorts zou ik me, zeker bij zo'n oude ketel, zorgen maken over de metalen die in de legering en de solderingen zitten. Ik zou het eerlijk gezegd zonder nader onderzoek net doen.

Offline Kaj

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 12-09-2005 14:46 u »
evt. zou er wel een rvs binnenzijde in gezet kunnen worden.

Er zijn ook van die horeca kookketels te koop (2e hands en RVS) dat is zo'n vierkant geval met knoppen en dergelijkenaan de buitenkant. En dan midden in een pot van circa 60 liter. Wellicht past zo'n pot wel in die koperen ketel. Maar misschien kan zo'n pot ook wel uit het apparaat gehaalt worden en dat direct boven je brander zetten?

Vele mogelijkheden...

Kaj

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #6 Gepost op: 12-09-2005 15:50 u »
Is het niet zo, dat tegenwoordig de ideen daarover wat bijgesteld zijn? Koper is een metaal dat je nu weer niet in al te grote hoeveelheid moet consumeren, en het is aannemelijk dat er aardig wat zal oplossen in het lichtzure wort. Het is dan ook niet voor niets zo, dat modern 'koper' kookmateriaal weliswaar van buiten (vuurzijde) van koper is, maar van binnen (contactzijde) van rvs.

Voorts zou ik me, zeker bij zo'n oude ketel, zorgen maken over de metalen die in de legering en de solderingen zitten. Ik zou het eerlijk gezegd zonder nader onderzoek net doen.

Nou, over dat oplossen moeten we niet te dramatisch doen. Een kopervergiftiging loop je niet op, ook al omdat de contacttijd relatief kort is en de pH niet erg laag. Het is zeker niet aan te raden om te vergisten in koper.

Edgar, je hebt wel een punt met je opmerking over de solderingen: daar zou wel eens lood in kunnen zitten. In dat geval: niet gebruiken die ketel of de solderingen vervangen door waterleidingsoldeer zonder lood.

Wil je er een rvs binnenketel in zetten, bedenk dan wel dat de warmteoverdracht een stuk minder zal zijn. Je binnenketel zal strak op de buitenketel gemonteerd moeten worden (geen lucht ertussen). Waarschijnlijk kun je dan beter helemaal alleen met rvs werken. Dan maar geen mooie ketel.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #7 Gepost op: 12-09-2005 17:08 u »
Ik heb Jacques' artikel 1 en artikel 2 er even op nageslagen en met die koperopname valt het inderdaad wel mee. Ik ben wel nog niet helemaal overtuigd van de chemische zuiverheid van antiek koper, maar dat terzijde.

Het plaatsen van een binnenketel lijkt me een heidens karwei. Hoe ga je de twee hechten? Lijkt me niet te doen. Ik zou ook gewoon voor een rvs ketel gaan.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 12-09-2005 17:09 u »
Net toevallig gebruikt Hertog Jan in Arcen ook koperen ketels.
Ook aan de binnenkant zijn die van koper.
Maar die worden natuurlijk continue gebruikt.
Dan ontstaat er geen oxidatie.
Als je als hobby-brouwer 1 keer in de maand brouwt, is dat natuurlijk te weinig.
Dan ontstaat er oxidatie.
Dan zou ik mij er niet aan wagen.

Offline Kaj

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 12-09-2005 17:56 u »
Ik heb , met jullie reacties in het achterhoofd, ondertussen maar even verder gezocht naar RVS ketels. Ik ben gestuit op veldkeuken ketels.http://www.amerikaantje.be/html/text/c_field_kitchen.htm
Als je dat vergelijkt met de kraanloze ketels van Brouwland... ga dan maar niet naar Brouwland. Scheelt je zo 100 euro ongeveer en ook nog eens 20 liter extra volume en 190 euro als je een grotere maat ketel neemt.
Ik moet so wie zo naar Brouwland voor andere dingen. Dan haal ik daar ook een bolkraantje op, die voor een extra duit op de ketels zitten gemonteerd van Brouwland, en dan boor ik zelf wel een gat en zet ik ze op de veldkeukenketel. Jammer van die koperen ketel, dat wel. Het zou erg mooi geweest zijn zeg.

misschien kunnen die ketels als je ze enigzins aanpast ook goed dienen als maischpan.

Als ik dat allemaal van te  voren wist.... Dan had ik alles anders gedaan :-\
Maar ik blijf hoe dan ook trots op mijn klus prestaties zoals het nu is en verder zal worden.
ik ga heel binnenkort beginnen met de bouw van een tegenstroom koeler. weer een project om naar uit te kijken.

Kaj

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #10 Gepost op: 12-09-2005 20:49 u »
Net toevallig gebruikt Hertog Jan in Arcen ook koperen ketels.
Ook aan de binnenkant zijn die van koper.
Maar die worden natuurlijk continue gebruikt.
Dan ontstaat er geen oxidatie.
Als je als hobby-brouwer 1 keer in de maand brouwt, is dat natuurlijk te weinig.
Dan ontstaat er oxidatie.
Dan zou ik mij er niet aan wagen.

Ach jongens, als je de ketel goed droog maakt na het brouwen, dan is er niets aan de hand. Ik als chemicus kan het weten.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 12-09-2005 21:30 u »
Ik zie mezelf deze koperen ketel niet goed droogmaken.
Volgens mij krijg je toch groene randjes rond de bodem.

Wat Edgar heeft met ijzer, heb ik met koper. :-X
Geef mij maar RVS of emaile.
Maar........................................Dat is persoonlijk natuurlijk. ;)

Offline Silvio

• Junior lid
  • **
  • Bier goed,al goed!
« Reactie #12 Gepost op: 14-09-2005 00:16 u »
Hallo Kaj,
leuke tip, scheelt inderdaad een aardige duit op het eerste gezicht. Nu nog er achter komen of er niet een addertje onder het gras zit in de vorm van appelen en peren. Zijn deze ketels wel vergelijkbaar qua wanddikte en stevigheid(degelijkheid). Zowel, zie ik geen probleem in welke hoedanigheid dan ook om ze niet in een wurms installatie te gebruiken, behalve dan de prijs die nog steeds een stuk hoger ligt dan die van een leeg 50 liter fust ( het statiegeld dan).
Mocht je dan toch naar het Belgische af reisen is dat zo uitgevonden. Wil je op dat bolkraantje nog een soort filter aansluiten of ga je die rvs filterbodem van Brouwland in scheren, mochten de afmetingen natuurlijk het zelfde zijn?

Offline Kaj

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 14-09-2005 22:04 u »
Silvio,
De ketels op de site van het americaantje zijn geloof ik (wat ik lees) van goede kwaliteit. En met koken blijft het wel warm. Als je er een beslagkuip van wilt maken kun je er als nog ook glaswol om heen wikkelen. Dan isoleert het ook tamelijk goed.

Maar ik neem alleen een veldpan om te gebruiken als kookketel. Dus een filterplaat is niet nodig. Alleen een hopfilter heb ik dan nodig. En dus ook een gat voor een kraantje en het kraantje zelf.

Mijn beslagkuip is een 45 Liter Coleman koelbox. Daar heb ik een wortfilter in gemaakt van koperbuis (zie foto). Gleuven in het koper gezaagt en met teflon waterdicht verbonden aan een pijpje dat naar buiten de koelbox leidt. Zo kan ik het na gebruik evt. uit de box halen om grondig te reinigen. Helaas zie je op de foto geen gleuven want die zitten aan de onderkant van het buizensysteem.

Kaj

Offline Kaj

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 14-09-2005 22:09 u »
Het uploaden is niet gelukt, dus dan maar even knippen en plakken van 1 van mijn sites...

Er zitten aan de onderkant gleuven in, ingezaagt tot bijna de helft van de buis. En steeds 2 tot 3 mm ruimte tussen elke gleuf. (wat een hels karwei zeg als je 4 meter buis hebt om te zagen)

Kaj

Offline Bruyn

• Junior lid
  • **
  • 24 uren = 1 dag. 24 flesjes = 1 bak bier. Toeval ?
« Reactie #15 Gepost op: 15-09-2005 08:21 u »
Hoi Brouwers,

Het amerikaantje is voor mij zo'n 30 km rijden en ben er dan ook al geweest.
Ik was er geweest omdat de gasbranders er ook goedkoop zijn.

Offline Bruyn

• Junior lid
  • **
  • 24 uren = 1 dag. 24 flesjes = 1 bak bier. Toeval ?
« Reactie #16 Gepost op: 15-09-2005 08:25 u »
Hoi Brouwers,

Oeps, op verzenden geklikt ipv van opsturen. Wou een fotootje bij plaatsen :

24 euro heb ik ervoor betaald en hij werkt prima.

Leuke winkel om te snuffelen... staat boordevol met allerlei zaken.

Heb die kookketels ook zien staan ( en getwijfeld er n te kopen ). Zagen er goed uit.

Greetz,

Bruyn :pan:

Offline Arjan

• Senior lid
  • Ahhhh
    • GitHub
« Reactie #17 Gepost op: 15-09-2005 10:31 u »
Hoi Kaj,

Even een vraagje mbt je koelbox: zat daar al een "pijpje dat naar buiten de koelbox leidt" in of heb je dat zelf gemaakt? Zo ja: hoe?

Ik wil namelijk zelf ook graag een uitstroommogelijkheid uit mijn koelbox (die ik alleen gebruik voor het filteren, ik maisch in een ketel).

gr.

Arjan

Offline Kaj

• Vol lid
« Reactie #18 Gepost op: 15-09-2005 12:15 u »
Arjan,

Het wisselt een beetje of er een tapmogelijkheid in zit. De ene koelbox heeft het wel en de ander niet. Daar moet je even bij opletten als je in de winkel staat. Ik heb een Coleman en die heeft zelf al een gat aan de smalle zijde van de box. Ik heb er een 12mm koperbuis doorheen met wat teflontape er om en dat zit zo vast als een.... tjah, zo vast als het maar kan.
En het verzamelsysteem in de box ligt op de bodem. Er zit bij het gat een knietje naar beneden waar het verzamelsysteem, ook met teflon, in geschoven zit. dat is ook vast. Maar kan wel gewoon makkelijk weer los geschoven worden om er uit te halen. Als je wilt dat ik een close up foto er van maak voor je dan moet je dat even zeggen.

Maar als er geen  tap of uitstroom in zit dan kun je dat gewoon langzaam boren (niet te snel anders smelt het misschien, geen ervaring mee maar je weet maar nooit)

Kaj

Offline Arjan

• Senior lid
  • Ahhhh
    • GitHub
« Reactie #19 Gepost op: 15-09-2005 13:12 u »
Hoi Kaj,

Ik was al op zoek geweest naar iets waarmee ik een buisje (ook 12mm) door de wand van de koelbox kan laten gaan, maar heb niets passends gevonden. Ik zal uitkijken naar koelboxen met een kraantje.

Om een gat te boren is een beetje riskant: als het misgaat heb ik geen koelbox meer :-(. Daarnaast heb ik toch een soort pakking nodig om te zorgen dat eea niet gaat lekken.

Trouwens, is teflon wel bestand tegen hoge temperaturen (80-100 grC)?

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 15-09-2005 16:48 u »
Is zo'n brander eenvoudig om te bouwen voor aardgas? Zo ja, hoe?
Hans

Offline Jokke

• Junior lid
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 15-09-2005 17:00 u »

Welk vermogen heeft deze brander?

Offline Kaj

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 15-09-2005 20:10 u »
Hoi Kaj,

Trouwens, is teflon wel bestand tegen hoge temperaturen (80-100 grC)?

Interessant, ik zou het niet weten. Het zit wel tussen (warmer) waterleiding geloof ik

Kaj

Offline Wil

• Vol lid
« Reactie #23 Gepost op: 15-09-2005 20:13 u »
hoi, Teflon kan tegen hoge temperaturen. Bij directe verbranding komen er wel (toxi)gassen vrij.
Gr. Wil :police:

Offline Kaj

• Vol lid
« Reactie #24 Gepost op: 15-09-2005 21:42 u »
Gelukkig maar, direct in contact met vuur komt het niet.

Kaj