Hulp bij opstarten

Gestart door VinMor, 13-09-2015 19:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwers

Citaat van: VinMor op 15-09-2015  15:44 uKunt u mij wat meer uitleggen van dit kastje?
Ik moet dus even een goedkope koelkast op de kop tikken(maakt niet uit welke, als deze maar groot genoeg is?), en dat apparaatje zorgt ervoor dat de koelkast op de juiste temperatuur blijft?

Je hebt een stekker voor "cooling"  en voor "heating", maar aangezien je maar 1 stekker hebt voor je koelkast, denk ik, dat je in de winter de heating aansluit aan de koelkast en in de zomer de cooling....Gewoon een gokje, maar klinkt erg logisch :)

Sorry, net op het forum, als u mij wat duidelijkheid kan geven graag!

Het is eigenlijk redelijk simpel. Je neemt de koelkast voor de koeling en een warmte element voor de verwaming. De STC1000 is een temperatuur controller met 2 aansluiting die zowel de heater als de cooling kan aansturen (niet tegelijk). Hierdoor kun je de vergistingstemperatuur redelijk constant houden. Als verwarming kan je een gloeilamp, warmtelamp, terrarium verwarming etc... gebruiken. Er is een heel lang topic over de STC1000 http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17829.750.html hier kan je meer uitleg over vinden.

Citaat van: Johannesdeloper op 15-09-2015  15:16 ukunnen vinden waar het constant zeg 20 graden is, dus een halszaak is het niet als je nu geen koelkast hebt.
Niet mee eens, in de piek van de vergisting kan er genoeg warmte zijn vrijgekomen om het vat een graad of 4 warmer te laten worden. Juist aan het begin (en in de piek dus) worden de meeste esters en hogere alcoholen aangemaakt. Het is daarom ook belangrijk om daar ook te koelen.
Heb laatst een tripel gedronken die ongecontroleerd vergist was op kamertemperatuur, zat vol met ethyl acetaat (oplosmiddelen smaak). Zonde van het verder wel ok bier. Dus ook voor bovengisters (met name de Belgische) is het belangrijk om de temperatuur niet te hoog te laten worden in het vat.

VinMor

Bedankt!
Heb mij al redelijk kunnen inlezen in die topic.
Begin steeds meer te leren en te begrijpen hoe alles in elkaar zit.
Ik ga eerst lekker mijn eerste bier brouwen, en wanneer dit goed bevalt, zal ik zeker overwegen om verder te gaan kijken naar een koelkast en de STC-10000

Dirtbag

Citaat van: Brouwers op 15-09-2015  13:32 uBen het er niet helemaal mee eens. Ja je kunt prima bier brouwen zonder vergistingskast (koelen+verwarmen) en voor je eerste bier is het geen verreiste, maar de meeste bieren zijn zeker gebaat bij gecontroleerde vergisting en zeker de bovengisters. Wat hier wel vaker voorbij komt is dat mensen of smaak afwijkingen proeven zoals oplosmiddel (te warm vergist) of dat de vergisting gestokt is vanwege te wisselende temperaturen.

Ik zou gewoon je eerste bier maken, als het je bevalt rustig aan de spullen bestellen voor je gistkast.


Dat is dus precies hetgeen ik bedoel. :)

db

Tjardo

kijk eens hier voor meer uitleg... sorry, was al gemeld zie ik nu...

Johannesdeloper

Citaat van: Dirtbag op 16-09-2015  12:12 uDat is dus precies hetgeen ik bedoel. :)

db
En ik zeker ook. Je moet streven naar vernieuwing en verbetering van je brouwproces en daar is gecontroleerd vergisten essentieel. Toch ken ik ook bij de Bierkaai een brouwer die uitstekend bier brouwt gewoon in de gangkast.

VinMor

Ik ga een deze dagen dus de spullen kopen die ik nodig heb.
Kunnen jullie mij nog speciaal dingen adviseren(staan zoveel dingen op Brouwmarkt) mbv de site van Brouwmarkt(evt de link meesturen)?

Ik ga 20liter brouwen, heb al een 27 liter kookpan. Gebruik flesjes van 50cl.

Ga de volgende dingen halen:

- WortKoelsysteem
- Gistvat
- Lagervat
- Schoonmaakmiddel
- Kroonkurken + montage
- S.G. meter + maatcilinder 100ml
- Trechter
- Automatische hevel + slang
- Roerspaan
- Bottlepijpje
- Moutmolen
- Hevelfilter(edit)

Ik had al gevraagd of ik nu alles had, dat had ik schijnbaar, maar indien jullie nog meer dingen aanraden hoor ik het graag.
Heb ik bijvoorbeeld nog iets nodig voor het filteren voor van het maischen naar het wort?

Zat te denken om dit pakket te bestellen: http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/startsets-bierbrouwen/startset-bierbrouwen-premium-plus.html, en dan in combinatie met de producten die ik nog mis die ik dus los zal bestellen.
Is een 31l gistingsvat genoeg om 20l in te laten gisten? En dan zal ik er nog bijvoorbeeld een 25l brouwemmer(http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/gistingsvaten-emmers/brouwemmers-plastic/brouwemmer-semi-transparant-25-liter-compleet.html ) bij bestellen.


Graag jullie tips :)

mbroek

Je mist in je lijstje nog een hevelfilter, maar die kun je zelf maken. Vaten zou ik zonder die goedkope plastic kraantjes doen, die gaan op den duur lekken, maar lastiger is dat ze van binnen slecht schoongemaakt kunnen worden.

Omdat je al een pan hebt, zou ik niet naar een starterspakket kijken, maar gewoon alles los kopen, dat is niet per se goedkoper maar je kunt voor hetzelfde geld wel betere spullen aanschaffen.

Je hebt nog wel iets nodig om een liter of 15/20 liter spoelwater op te warmen, maar dat kan ook in losse soeppannen.

VinMor

Citaat van: mbroek op 16-09-2015  22:37 uJe mist in je lijstje nog een hevelfilter, maar die kun je zelf maken. Vaten zou ik zonder die goedkope plastic kraantjes doen, die gaan op den duur lekken, maar lastiger is dat ze van binnen slecht schoongemaakt kunnen worden.

Omdat je al een pan hebt, zou ik niet naar een starterspakket kijken, maar gewoon alles los kopen, dat is niet per se goedkoper maar je kunt voor hetzelfde geld wel betere spullen aanschaffen.

Je hebt nog wel iets nodig om een liter of 15/20 liter spoelwater op te warmen, maar dat kan ook in losse soeppannen.


Kan jij nog wat specifiek aanraden van materiaal dat goed is?
Heb inderdaad nog wel wat grote pannen, waardoor ik 15 a 20l kan opwarmen om mee te spoelen.
Bedankt voor de tip over de kraantjes en hevelfilter.

abroeders

Ik zou een refractometer erbij nemen, eentje tot 32 Brix. Eventueel kan je dan de SG meter achterwege laten. Dit is veel eenvoudiger om het SG te bepalen. Let wel op dat, indien er reeds alcohol gevormd is, de Brix waarde moet worden omgerekend. Oa BrouwHulp en BrouwVisie kan dit voor je doen. Wil je het enkel met een SG meter doen in het begin, bestel er dan zo'n hoge maatcylinder van 100 ml bij!

VinMor

Citaat van: abroeders op 16-09-2015  22:54 uIk zou een refractometer erbij nemen, eentje tot 32 Brix. Eventueel kan je dan de SG meter achterwege laten. Dit is veel eenvoudiger om het SG te bepalen. Let wel op dat, indien er reeds alcohol gevormd is, de Brix waarde moet worden omgerekend. Oa BrouwHulp en BrouwVisie kan dit voor je doen. Wil je het enkel met een SG meter doen in het begin, bestel er dan zo'n hoge maatcylinder van 100 ml bij!

Refractometer klinkt mij wat moeilijk, maar dat heeft met ervaring te maken denk ik.
Ik ga denk eerst voor de SG meter met maatcilinder van 100 ml dan :)
Bedankt.

Johannesdeloper

Voordat je een hevelfilter gaat kopen of zelf maken, lees dit forum ook eens door op BIAB (=brew in a bag)
Persoonlijk vond ik de hele procedure van filteren met een hevelfilter tijdrovend en lastig.

Ik filter met een brouwzak en weet daar snel een helder wort mee te filteren en krijg een brouwzaalrendement van 80%

Er zijn ook brouwers, die maischen  in een koelbox, dat heeft ook zijn aantrekkelijke kanten.

VinMor

Ik snap dat het niet ideaal is, maar ik heb een pan van 27 liter en een keramische kookplaat.
Is het doenbaar(aan te raden) om hierop te koken (20 liter bier brouwen)???

VinMor

Citaat van: Johannesdeloper op 17-09-2015  08:48 uVoordat je een hevelfilter gaat kopen of zelf maken, lees dit forum ook eens door op BIAB (=brew in a bag)
Persoonlijk vond ik de hele procedure van filteren met een hevelfilter tijdrovend en lastig.

Ik filter met een brouwzak en weet daar snel een helder wort mee te filteren en krijg een brouwzaal rendement van 80%

Er zijn ook brouwers, die maischen  in een koelbox, dat heeft ook zijn aantrekkelijke kanten.


Hier zat ik zelf ook eerder aan te denken voor het begin. Uitbreiden kan altijd nog!

Jacques

Citaat van: Johannesdeloper op 17-09-2015  08:48 uVoordat je een hevelfilter gaat kopen of zelf maken, lees dit forum ook eens door op BIAB (=brew in a bag)
Persoonlijk vond ik de hele procedure van filteren met een hevelfilter tijdrovend en lastig.

Ik filter met een brouwzak en weet daar snel een helder wort mee te filteren en krijg een brouwzaalrendement van 80%

Mijn ervaringen met een hevelfilter is juist dat je veel sneller een heldere wort hebt dan met een brouwzak. Voordat ik mijn Braumeister had heb ik in ieder geval met veel plezier met een hevelfilter, of beter gezegd met een javalfilter, gewerkt.

Battum80

Citaat van: VinMor op 17-09-2015  11:54 uIk snap dat het niet ideaal is, maar ik heb een pan van 27 liter en een keramische kookplaat.
Is het doenbaar (aan te raden) om hierop te koken (20 liter bier brouwen) ???

Dat gaat zeker lukken

VinMor

Is het extra isoleren van de koelkast, met behulp van dun piepschuim wat ik nog heb liggen en anders de vuilnisbak in verdwijnt, zinvol?
Kost weinig moeite, en ik heb het toch al liggen. Denken jullie dat het iets helpt vertragen van wanneer het koud wordt (warmte heeft er geen last van)?

Brouwers

Isoleren kan maar is in principe niet nodig. Als je het doet moet je het op zo'n manier doen dat je de hele koelkast rondom goed isoleert en dat er geen piepschuim loskomt. Maar als het een kwestie wordt van hier en daar een stuk tegenaan plakken wordt zou ik laten.

VinMor

Citaat van: Brouwers op 18-09-2015  19:18 uIsoleren kan maar is in principe niet nodig. Als je het doet moet je het op zo'n manier doen dat je de hele koelkast rondom goed isoleert en dat er geen piepschuim loskomt. Maar als het een kwestie wordt van hier en daar een stuk tegenaan plakken wordt zou ik laten.

Uiteraard snap ik dat een stukje hier, stukje daar, niet gaat werken.
Ik dacht gewoon: Ik heb 2 a 3 cm dik piepschuim liggen, en als ik het nou gewoon in de koelkast kit en daarbij zorg dat het een geheel is.
Kan geen kwaad volgens mij!
Zal wel even kijken, ben nog een koelkast aan het zoeken :)

Brouwers

Citaat van: VinMor op 18-09-2015  19:23 uUiteraard snap ik dat een stukje hier, stukje daar, niet gaat werken.
Ik dacht gewoon: Ik heb 2 a 3 cm dik piepschuim liggen, en als ik het nou gewoon in de koelkast kit en daarbij zorg dat het een geheel is.

In de koelkast zou ik het zelf niet doen vanuit hygiene oogpunt. Als het gist uit het waterslot schuimt, bierflesje explodeert/lekt of je knoeit eens een keer wat dan kan je het niet schoonmaken. Ik zat zelf dan aan de buitenkant te denken, maar dan kan je de achterkant eigenlijk niet isoleren en rond de deur is het ook niet echt ideaal.

VinMor

Ben beetje aan het filosoferen over het zelf maken van een wortkoeler.
Ben zelf niet handig, maar wel creatief.
Als ik nou een PVC buis koop(rekening houdend met de diameter van mijn pan), een kopere buis van een 10 a 20 meter koop, en deze om de PVC buis heen rol, met 2 uiteinde eraan met aansluitingen voor de slangen....
Dan scheelt mij dat toch best veel geld, en kan ik nog sneller koelen?
Geen idee of ik het ga uitvoeren hoor, gewoon even hardop denken :)

Is al het koper geschikt om mee te brouwen?

Vandaag komt mijn boek binnen, eindelijk, zal daar ook wel wat ervaringen mee op doen :)

Snor

Zoek in dit forum op "koeler" of "wortkoeler" en ontdek, dat velen jou al zijn voorgegaan bij het zelf maken van een wortkoeler.
Fluitje van een cent!

VinMor

http://www.aliexpress.com/item/50-99-Degree-STC-1000-220V-110V-12V-Digital-LCD-Thermostat-Regulator-Temperature-Controller-with/32222288784.html?spm=2114.01020208.3.11.ncistr&ws_ab_test=201526_4,201527_3_71_72_73_74_75,201409_3

Dit was toch de géne die ik moest bestellen??
Even aan het twijfelen, want kwam verschillende apparaten tegen die heel erg op elkaar lijkte, ook qua typenummers...

Wie wil even kijken of dit inderdaad de juiste is :) ??

abroeders

Ja, dit is de juiste!

VinMor

Citaat van: abroeders op 24-09-2015  18:01 uJa, dit is de juiste!

Mooi, heb hem besteld en ook een Liebherr Koelkast AA klasse voor 60 euries(Liebherr is een van de beste merken, dus had ik net iets meer voor over).

Adbrouwt

Citaat van: Wolter op 24-09-2015  21:00 ua
Mijn gedacht. Unne dagschotel zunne.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.