Hulp bij opstarten

Gestart door VinMor, 13-09-2015 19:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VinMor

Hallo,

Ben nieuw hier, en ben geïnteresseerd geworden in het brouwen van mijn eigen bier.
Ik had een aantal vragen voor ik hiermee ga beginnen, en uiteraard tips zijn altijd welkom.

Heb dit pakket gezien, wat mij wel aansprak: http://www.Brouwmarkt.nl/complete-startsets-cat/bierbrouwen/startset-bierbrouwen-arsegan-inclusief-brouwketel-mx.html
Wat vinden jullie hiervan, of hebben jullie eventueel iets beters?
Heb ik hier ook alles, wat ik nodig heb om bier te brouwen op een normale manier?

Verder hou ik over het algemeen wel van Guinness bier, maar ook een tripel en dubbel biertje vind ik erg lekker.
Is er een pakket die dicht tegen het Guinness bier aanzit, wat er goed op lijkt(helemaal zal vast niet lukken  ;D ).

Verder zie ik ook nog bierpakketten staan en graanbrouwen. wat is het verschil hiertussen?


Mijn excuses als ik domme vragen stel, ben erg nieuwsgierig en wil graag leren van jullie kennis.

Dirtbag

Volgens mij is die set bedoelt om te gaan brouwen met moutextract. Ook wel minimaisch genoemd. Dit is een methode die populair is bij hobbybrouwers in Amerika. Je voegt extract naar recept toe aan water , brengt aan de kook hoppen d'r bij en koken maar. Koelen en in gistvat.

Voor "normaal"  brouwen heb jein ieder geval nog een moutmolen nodig en een filter. Dan mag je zelf ook maischen.

ik vind die set eigenlijk erg duur. Het gistvat is de meest verkochte en snelst vervangen gistvat dat er is. Prima om al je spullen in op te ruimen maar voor de rest behoorlijk matig. :)


Als je low budget wilt beginnen met minimaisch zou ik zeggen koop een 10 liter gistfles, zorg voor een 8 liter soeppan, een aantal kratten (lege) Grolsch beugels en een emmer puro oxi.

Als je er een keukenzeef aan toevoegd en je mout koopt bij bijvoorbeeld bij brouwmout.nl geschroot dan kun je ook zelf maischen.

Warrig verhaal geloof ik geworden.

db

VinMor

Bedankt voor de reactie.

Begin het liefst gewoon gelijk, misschien stom, goed met een wat groter vat!

Ik zat ook nog naar het volgende setje te kijken http://www.Brouwmarkt.nl/complete-startsets-cat/bierbrouwen/startset-bierbrouwen-premium-plus.html
Betere vaten, maar geen elektrische brouwketel. Hoe handig is zo'n brouwketel op elektriciteit eigenlijk?
Wat is de makkelijkste en overzichtelijkste manier(voor dummies) om het te leren? Zijn er boeken, website's of andere mogelijkheid om gewoon op het gemak te zien wat je moet doen, en moet hebben qua accessoires...
Anders ga ik gewoon binnenkort naar de rouwmarkt, om daar informatie te krijgen en natuurlijk mijn spullen te kopen(is alleen erg ver rijden om gewoon te gaan kijken of met half materiaal terug te komen, of juist teveel aangesmeerd natuurlijk haha).

Heb op Youtube gekeken naar echt duidelijke stap voor stap instructies, maar nog niet veel tegengekomen.

Ik ben normaal snel met dingen oppakken, alleen worden er nog wat termen, producten en grondstoffen gebruikt om alles op een rijtje te krijgen...

Hoor graag of jullie mij op een goede manier kunnen(en willen  :P helpen).

VinMor

Ik ben toch niet de enige hier die stomme vragen stelt?   :nut: :proost:

Dirtbag

Citaat van: VinMor op 13-09-2015  21:05 uIk ben toch niet de enige hier die stomme vragen stelt?   :nut: :proost:

Nee hoor, stomme vragen bestaan niet. Er zijn echter wel een flink aantal topics die hetzelfde vragen ;)

Als je wilt een goed boek wilt hebben om te starten. Verander water in bier van Adrie Otte. http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18808.0.html

db

Edwarff

Elektrische ketel is niet noodzakelijk. Pan op fornuis gaat ook prima.

Wat is de grootste pan die je in huis hebt?  Ik zou meer in die richting denken. Als je al eens gebrouwen hebt kan je veel beter overzien wat je voorkeur heeft.

Dat geldt ook voor andere spullen die je nodig hebt.

VinMor

Citaat van: Edwarff op 13-09-2015  21:49 uElektrische ketel is niet noodzakelijk. Pan op fornuis gaat ook prima.

Wat is de grootste pan die je in huis hebt?  Ik zou meer in die richting denken. Als je al eens gebrouwen hebt kan je veel beter overzien wat je voorkeur heeft.

Dat geldt ook voor andere spullen die je nodig hebt.


27 liter pan heb ik liggen.
Maar hoe makkelijk is het op temperatuur brengen, en houden, van het mengsel?
Heb een elektrisch fornuis, is dat net zo goed?

bastiaanD

Citaat van: VinMor op 13-09-2015  22:21 uMaar hoe makkelijk is het op temperatuur brengen, en houden, van het mengsel?

Valt reuze mee, is echt een deel van het plezier van het brouwen. Ff roeren, thermometer erin, beetje meer of minder gas. In de tussentijd lekker een boekje lezen met een zelf gebrouwen biertje.

VinMor

Ik zal eerst wel met een bierkit beginnen, dat ziet er echt het meest simpel uit :)
Daarna, wanneer ik de smaak te pakken heb, zal ik verder gaan bouwen!

Denk dat de meeste van jullie dit ook op deze manier zijn gestart, en niet direct een pro zijn geworden  ::)

Brouwers

Hoeveel bier wil je eigenlijk gaan brouwen?
En waar wil je gaan brouwen? In de keuken, buiten of in een brouwhok?

Met de 27 liter pan zou je richting de 17-20l kunnen gaan. Als je 10l of minder wil maken dan kan dat wel op het fornuis, daarboven ligt het vooral aan het vermogen van het fornuis.
Ik heb zelf op gas gebrouwen middels een wokbrander en gasfles. Gaat prima, lekker in het zonnetje bezig zijn en als het regende verhuisde ik naar het fietsen schuurtje. Een wokbrander kost 30-60 euro.

William

Ik heb jarenlang met een 29 liter pan ongeveer 15 liter per keer op het gasfornuis in de keuken gebrouwen. Om beter te kunnen koken zette ik de pan over twee pitten.

bastiaanD

Citaat van: William op 13-09-2015  23:00 uIk heb jarenlang met een 29 liter pan ongeveer 15 liter per keer op het gasfornuis in de keuken gebrouwen. Om beter te kunnen koken zette ik de pan over twee pitten.

Ik heb een 36 liter pan en dat gaat ook prima op het Gasfornuis. Het is inderdaad wel handig om als je gaat koken twee pitten aan te zetten.


Johannesdeloper

Citaat van: bastiaanD op 14-09-2015  08:37 uHet is inderdaad wel handig om als je gaat koken twee pitten aan te zetten.

Ik heb een 33 L Menno pan die ik verhit op het fornuis en begin met 20 liter water. Spoelwater verwarm ik in een aparte witte emaille Action pan van 6 liter.
Werkt volgens mij sneller dan een elektrische oplossing.

VinMor

Ik denk dat ik voor het proces voor een elektrische brouwketel ga kiezen, zoek alleen nog even een goede! (ik vertrouw mijn keramische kookplaat niet, en dat is volgens mij ook niet verstandig).
Jullie nog aanraders(iets richting de 30 liter)?

Kwam hier deze tegen:

en op Brouwmarkt:
http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/brouwketels/elektrische-brouwketels/brouwketel-rvs-elektrisch-met-rvs-bolkraan-inhoud.html

EDIT: Kwam deze ook nog tegen via Amazon Duitsland:


Heb zo'n vermoeden dat mijn voorkeur naar de eerste gaat, ondanks dat deze maar 1800watt is, want ik den dat dit voldoende moet zijn en er zit een digitale constructie op(temperatuur meten en bepalen).

Wat is jullie mening over deze ketels, en iemand hier heeft vast wel zo'n zelfde ketel??

VinMor

Citaat van: Dirtbag op 13-09-2015  21:16 uNee hoor, stomme vragen bestaan niet. Er zijn echter wel een flink aantal topics die hetzelfde vragen ;)

Als je wilt een goed boek wilt hebben om te starten. Verander water in bier van Adrie Otte. http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18808.0.html

db


Heb het boek besteld, dus morgen, op mijn vrije dag, maar lekker gaan lezen :)
Daar zal ik dan wel de nodige kennis op doen, en kiezen welke spullen in nodig heb!

Wolter

Misschien is het ook een idee om eens bij een thuisbrouwer bij jou in de buurt langs te gaan en mee te kijken tijdens een brouwdag. Op die manier kun je ook veel ideeen op doen over hoe je het evt zelf wilt gaan doen.

Dirtbag

Betreft weck ketels, meer vermogen is beter :) met 1800 Wat krijgen sommigen het wort niet goed aan de kook.

Tevens demonteren er velen de ingebouwde thermostaat voor een goede rollende kook.De meeste wekcpannen worden begrensd op 100 celcius. Vervolgens schakelt hij de verwarming uit. Resultaat, geen mooie rollende kook.

Een tweedehands el cheapo weckpan van marktplaat/speurder is ook een goede optie, het hoeft niet nieuw te zijn ;) Zeker niet als je er daarna in gaat boren om aan te passen :)

db

VinMor

Bedankt voor jullie interesse, hulp en vooral geduld.
Ik ga eerst even proberen met bierblikken(daarna overschakelen naar moutextract, waar ik zelf het hop nog moet koken, als ik het goed heb), ga daar mee beginnen om er 'feeling' mee te krijgen, om het vervolgens uit te bouwen naar meer.
Dit lijkt mij momenteel even de juiste manier.

Hoor veel klachten over de standaard gistvaten, en ook dat deze minimaal het dubbele capaciteit moeten hebben van het bier dat je wilt gaan maken.
Welk gistvat raden jullie aan?
Het vat waarin ik hem ga overhevelen na het gisten moet juist niet groter zijn, juist zo vol mogelijk(lagervat) als ik het goed heb?

Dus even op een rij wat ik zal moeten kopen:

- Koelsysteem
- Gistvat
- Lagervat(kan dit gewoon een gistvat zijn, maar minder ruim?)
- Schoonmaakmiddel
- Kroonkurken + montage
- S.G. meter
- Trechter
- Automatische hevel
- Roerspaan

Vergeet ik nog wat?

Dirtbag

Citaat van: VinMor op 15-09-2015  09:46 uBedankt voor jullie interesse, hulp en vooral geduld.
Ik ga eerst even proberen met bierblikken(daarna overschakelen naar moutextract, waar ik zelf het hop nog moet koken, als ik het goed heb), ga daar mee beginnen om er 'feeling' mee te krijgen, om het vervolgens uit te bouwen naar meer.
Dit lijkt mij momenteel even de juiste manier.

Hoor veel klachten over de standaard gistvaten, en ook dat deze minimaal het dubbele capaciteit moeten hebben van het bier dat je wilt gaan maken.
Welk gistvat raden jullie aan?
Het vat waarin ik hem ga overhevelen na het gisten moet juist niet groter zijn, juist zo vol mogelijk(lagervat) als ik het goed heb?

Dus even op een rij wat ik zal moeten kopen:

- Koelsysteem
- Gistvat
- Lagervat(kan dit gewoon een gistvat zijn, maar minder ruim?)
- Schoonmaakmiddel
- Kroonkurken + montage
- S.G. meter
- Trechter
- Automatische hevel
- Roerspaan

Vergeet ik nog wat?

Bottelpijpje + slang om aan te sluiten op de hevel.

Tevens zou ik niet voor het eerste bier meteen in een koelsysteem bouwen. Zolang je niet begint met een ondergister kun je om te beginnen gewoon op een aanrecht, kast of kelder vergisten. Kun je ook veel eerder beginnen met bier brouwen ;)

db

VinMor

Was inderdaad gewoon van plan om om met een bovengister te beginnen.
Silicone slang was beter toch? Zoiets had ik voorbij zien komen..
Bottlepijpje, help mij even op weg?
Denk dat je de volgende 2 dingen bedoeld:

http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/bierbrouw-gereedschap/hevels/automatische-hevel-met-droesemkop-en-slang-voor-10-34-ltr-flessen-maxi.html
en
http://www.Brouwmarkt.nl/afvulpijpje-transparant-zwart-ft-past-op-pvc-slang-9-13-mm.html

Bedankt voor de moeite!!

Dirtbag

Het afvulpijpje bedoel ik. Tegen de tijd dat je het bier gaat flessen dan hevel sluit je de afvulpijp op de hevel, start de hevel en druk het pijpje onderin de fles, zodra die vol is haal je hem er uit en stopt het bier met stromen.

Als je nog wat tijd over hebt of er is toch geen ene ruk op TV.

https://www.youtube.com/channel/UCGTWvdNEC0GFWWfFrlfaiJA

Als je alle afleveringen van brouwtv hebt gezien ben je denk ik ook al wat wijzer. (en zoals in mijn geval, hebberiger)

db

VinMor

Citaat van: Dirtbag op 15-09-2015  11:59 uHet afvulpijpje bedoel ik. Tegen de tijd dat je het bier gaat flessen dan hevel sluit je de afvulpijp op de hevel, start de hevel en druk het pijpje onderin de fles, zodra die vol is haal je hem er uit en stopt het bier met stromen.

Als je nog wat tijd over hebt of er is toch geen ene ruk op TV.

https://www.youtube.com/channel/UCGTWvdNEC0GFWWfFrlfaiJA

Als je alle afleveringen van brouwtv hebt gezien ben je denk ik ook al wat wijzer. (en zoals in mijn geval, hebberiger)

db


Super, ik ga gelijk beginnen met kijken!
Begin bij keukenbrouw1, lekker retro, maar toch redelijk hetzelfde als hoe het nu gedaan word.
Geniaal is dat ijzerdraadje met knijper, om de thermometer vast te zetten  :groots:

Moet zeggen dat ik na de eerste 2 afleveringen, het proces allemaal wat beter begrijp. Heb nog wel wat vragen, maar dat komt wel met verder kijken.

Brouwers

Citaat van: Dirtbag op 15-09-2015  10:55 uTevens zou ik niet voor het eerste bier meteen in een koelsysteem bouwen. Zolang je niet begint met een ondergister kun je om te beginnen gewoon op een aanrecht, kast of kelder vergisten. Kun je ook veel eerder beginnen met bier brouwen ;)

Ben het er niet helemaal mee eens. Ja je kunt prima bier brouwen zonder vergistingskast (koelen+verwarmen) en voor je eerste bier is het geen verreiste, maar de meeste bieren zijn zeker gebaat bij gecontroleerde vergisting en zeker de bovengisters. Wat hier wel vaker voorbij komt is dat mensen of smaak afwijkingen proeven zoals oplosmiddel (te warm vergist) of dat de vergisting gestokt is vanwege te wisselende temperaturen.

Ik zou gewoon je eerste bier brouwen, als het je bevalt rustig aan de spullen bestellen voor je gistkast.

Johannesdeloper

Het is mooi ding als je een koelkastje vindt voor gecontroleerde vergisting. Nu in het najaar zul je eenvoudig een plek in huis kunnen vinden waar het constant zeg 20 graden is, dus een halszaak is het niet als je nu geen koelkast hebt.
Hou rekening met voldoende hoogte voor je koelkast (geen vriesvak)

Gewoon alvast wat rondkijken in je kennissenkring en op marktplaats. Ook alsvast een STC 1000 temperatuur regelunit bestellen voor 17 euro
zal je de kop niet kosten.

http://www.dx.com/nl/p/stc-1000-1-7-lcd-microcomputer-temperature-controller-with-sensor-black-220v-259160#.VfgYetLtlBc

VinMor

Kunt u mij wat meer uitleggen van dit kastje?
Ik moet dus even een goedkope koelkast op de kop tikken(maakt niet uit welke, als deze maar groot genoeg is?), en dat apparaatje zorgt ervoor dat de koelkast op de juiste temperatuur blijft?

Je hebt een stekker voor "cooling"  en voor "heating", maar aangezien je maar 1 stekker hebt voor je koelkast, denk ik, dat je in de winter de heating aansluit aan de koelkast en in de zomer de cooling....Gewoon een gokje, maar klinkt erg logisch :)

Sorry, net op het forum, als u mij wat duidelijkheid kan geven graag!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.