Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hulp bij opstarten  (gelezen 48014 keer)

Offline VinMor

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Hulp bij opstarten
« Reactie #75 Gepost op: 06-10-2015 11:45 u »
Vaak wat bitter door nog zwevende gist. Wat je precies met "chemisch" bedoelt weet ik niet maar het kan zijn dat het oplosmiddelengeur is of hogere alcoholen.

Dat kan wel blijven (maar een stuk minder zijn als het koud is). Als je dat hebt is het waarschijnlijk het gevolg van een warme vergisting.

Het lijkt op veel alcohol, smaak is moeilijk thuis te brengen. Na een paar slokken is het best oké, maar smaakt blijft beetje hangen.
Vergisting vind plaats op 20 graden, onder de trap. Ligt netjes een thermometer bij om te controleren.
Kan het te maken hebben met het feit dat ik mijn emmer niet tot 23 maar tot 21 liter met water heb gevuld? Ik had gelezen dat dat bij dit recept beter zou zijn op ratebeerkits.com

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline abroeders

• Super lid
  • Land: nl
« Reactie #76 Gepost op: 06-10-2015 12:12 u »
Het lijkt op veel alcohol, smaak is moeilijk thuis te brengen. Na een paar slokken is het best oké, maar smaakt blijft beetje hangen.
Vergisting vind plaats op 20 graden, onder de trap. Ligt netjes een thermometer bij om te controleren.
Kan het te maken hebben met het feit dat ik mijn emmer niet tot 23 maar tot 21 liter met water heb gevuld? Ik had gelezen dat dat bij dit recept beter zou zijn op ratebeerkits.com

Minder water geeft je een 'voller/zwaarder' bier met meer alcohol. Het geeft je niet meteen een afwijkende of chemische smaak omdat je je niet aan het recept hebt gehouden. De gistsmaak kan wel wrang/bitter zijn. Deze smaakt geeft mij een raar structuurgevoel, alsof het bier wat modderig is. Na het bezinken van de gist is dit weg. Dit is iniedersgeval de associatie die ik erbij heb. Als iets moeilijk is om uit te leggen dan is dat smaak, omdat iedereen een andere smaakbeleving heeft.

Ik zou best eens aan een degustatiecursus (schrijf ik dit goed) deel willen nemen. Gewoon om het leren proeven en omschrijven van smaken.

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #77 Gepost op: 06-10-2015 12:21 u »
Tijdens de vergisting kan de temperatuur van je jongbier tot 4 °C hoger zijn dan de omgeving.
je hebt door wat minder op te lengen een wat hoger SG wat kan leiden tot een wat fellere vergisting (hogere temperauur) maar ook tot vorming van meer esters en hogere alcoholen.

Offline VinMor

• Vol lid
« Reactie #78 Gepost op: 06-10-2015 12:33 u »
Mijn koelkast staat er al, ik wacht alleen nog op mijn warmteregelaar voor de brouwkast in elkaar te zetten.

Hoe maken jullie het gistvat schoon. Ik heb oxi,  hele emmer vol met water en daarbij behoorde grammen schoonmaakmiddel  of half... Of?

Even aan het kijken welke processen ik fout gedaan kan hebben.

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #79 Gepost op: 06-10-2015 15:07 u »
Mijn koelkast staat er al, ik wacht alleen nog op mijn warmteregelaar voor de brouwkast in elkaar te zetten.

Hoe maken jullie het gistvat schoon. Ik heb oxi,  hele emmer vol met water en daarbij behoorde grammen schoonmaakmiddel  of half... Of?

Even aan het kijken welke processen ik fout gedaan kan hebben.

Ik maak het het schoon door met water en een doekje het  ergste er uit te wrijven en daarna een laagje pbw oplossing erin en af en toe even schudden (en weer ontluchten).

Daarna nog een keer een schoon doekje en even spuiten met starsan tegen de tijd dat de volgende batch er in gaat.

Wel het kraantje, ringen waterslot etc ook nog even apart in de pbw

Ik zou nog niet te hard gaan zoeken naar fouten.
Na het bottelen en 6 weken wachten kun je pas echt een idee krijgen of het goed of fout gegaan is.

Offline Battum80

• Super lid
  • Land: ch
  • Wat niet kan is nog nooit gebeurd
« Reactie #80 Gepost op: 07-10-2015 14:14 u »
Ik gebruik caustic om schoon te maken en Oxi of starsan om te ontsmetten. inderdaad altijd het kraantje demonteren en uitkoken, reinigen en/of ontsmetten.

Offline VinMor

• Vol lid
« Reactie #81 Gepost op: 07-10-2015 17:50 u »
Ik zou wel een hulprelais gebruiken voor het schakelen van de koelkast. Heb je enige elektrotechnische kennis?

Welke?  Iemand een link van relais die goed is

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #82 Gepost op: 07-10-2015 18:22 u »

Zolang je geen zware dingen gaat schakelen heb je die hulprelais niet nodig. De STC1000 heeft standaard 2 10A relais, voldoende om een koelkast te schakelen.

Er zijn enkele gebruikers die last hebben gehad van een plakkende relais, maar dat is eerder een kwestie van pech. De meeste gebruiken de stc zonder schakelrelais. Als je toch zeker wilt zijn dan moet je op ebay zoeken op ssr (solid state relais). 10-16A moet voldoende zijn, deze kunnen niet gaan plakken.

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #83 Gepost op: 07-10-2015 19:16 u »

Een solid state relais zoals Brouwers aangeeft kan, alleen dan moet je ook een kleine voeding bijbouwen. Je hebt dan namelijk een lage DC spanning nodig om deze aan te sturen. Wellicht wat te gecompliceerd.

Eenvoudiger is een 230V Relais zoals http://www.aliexpress.com/item/OMRON-MK2P-I-AC-220V-Relay-8-Pin-10A-250VAC-With-PF083A-Socket-Base/1780454307.html?spm=2114.01020208.3.178.bNo3sz&ws_ab_test=201556_3,201527_2_71_72_73_74_75,0_0

Dit relais kan tot 10 Ampere schakelen, eventueel kan je beide contacten nog parallel schakelen.

De contacten van zo'n groter relais zijn veel degelijker uitgevoerd van de contactjes van zo'n klein printrelais in de STC1000. Ohmse belastingen (zoals een gloeilamp) zijn voor een klein printrelais geen probleem, maar een compressor van een koelkast of andere inductieve last (zoals ze dat noemen) heeft bij het inschakelen gedurende korte tijd een hele hoge stroom. Dit kan er voor zorgen dat je relaiscontactjes aan elkaar blijven plakken (gepunt-last als het ware). Is het je wel eens opgevallen als je de stekker van je stofzuiger in de muur stopt(terwijl de schakelaar reeds aanstond) je een vonk ziet uit de wandcontactdoos? Dit zorgt dat, zeker de kleine printrelais, na een aantal keren kunnen blijven plakken.

Naast de kwaliteit van je printrelais, is het ook afhankelijk van je (inductieve) last van de koelkast welke je wil schakelen of dat je een grote kans hebt dat je printrelais blijft plakkken.

Aan de andere kant, zo duur is een STC1000 ook niet, je zou ook een reserve op voorraad kunnen leggen, of het eerst proberen zonder hulprelais. Indien je handig bent met elektrotechniek en precies begrijpt wat ik hier bedoel zou ik adviseren meteen een paar kwalitatief goede hulprelais te gebruiken.

Offline VinMor

• Vol lid
« Reactie #84 Gepost op: 08-10-2015 10:24 u »
Had ik het gisteren nog over de hulprelais, kreeg ik natuurlijk dezelfde dat mijn STC-1000 binnen, telepathie?
Ik ben ook even op mijn gemak aan het kijken voor een Refractometer, en zie deze http://www.hobbybrouwshop.nl/refractometer is dit wat, of kan ik beter een andere bestellen?

Mijn verjaardag komt eraan, dus vriendin vraagt wat ze voor mij moet kopen, dus ben even lijstje aan het maken van leuke bierbrouw spullen zoals dit :)

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #85 Gepost op: 08-10-2015 13:50 u »
Ik heb deze refractometer ook, werkt prima

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #86 Gepost op: 08-10-2015 16:59 u »
Had ik het gisteren nog over de hulprelais, kreeg ik natuurlijk dezelfde dat mijn STC-1000 binnen, telepathie?
Ik ben ook even op mijn gemak aan het kijken voor een Refractometer, en zie deze http://www.hobbybrouwshop.nl/refractometer is dit wat, of kan ik beter een andere bestellen?

Mijn verjaardag komt eraan, dus vriendin vraagt wat ze voor mij moet kopen, dus ben even lijstje aan het maken van leuke bierbrouw spullen zoals dit :)

Let wel op dat dit ding ook een SG schaal heeft. Geen probleem voor de vergisting, tijdens en na de vergisting kan je de SG schaal niet gebruiken. Dan moet je het begin brix waarde en 2e gemeten brix waarde weten en invullen in BrouwHulp, BrouwVisie of een tooltje als deze http://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/

Offline VinMor

• Vol lid
« Reactie #87 Gepost op: 08-10-2015 22:21 u »
Let wel op dat dit ding ook een SG schaal heeft. Geen probleem voor de vergisting, tijdens en na de vergisting kan je de SG schaal niet gebruiken. Dan moet je het begin brix waarde en 2e gemeten brix waarde weten en invullen in BrouwHulp, BrouwVisie of een tooltje als deze http://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/

Deze heeft inderdaad een SG Schaal (1,000 ~ 1,130 SG schaal), dus dat zal goed moeten komen.
Op dit moment snap ik nog niet veel van die site, wat ze o.a. met 'Wort Correction Factor' maar dat zal vast komen wanneer ik iets meer ervaring heb opgedaan :)

Offline abroeders

• Super lid
Hulp bij opstarten
« Reactie #88 Gepost op: 08-10-2015 22:30 u »
Belangrijk is te onthouden dat de SG schaal alleen te gebruiken is als er nog geen alcohol gevormd is. Dit is denk ik de meest gemaakte fout hier op het forum. Waarschijnlijk maakt iedereen deze fout de eerste keer als men zich niet genoeg in de materie verdiept heeft. Eigenlijk zouden ze geen SG schaal moeten gebruiken op een refractometer. Enkel Brix!

Als je een brouwprogramma gebruikt zoals BrouwHulp of BrouwVisie; leer je aan om altijd de waarde in brix uit te lezen en in te voeren. Dan gaat het automatisch goed.

Offline VinMor

• Vol lid
« Reactie #89 Gepost op: 09-10-2015 21:22 u »
Ik ga morgen denk ik de volgende dingen laten bestellen,  als verjaardagscadeau:

http://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpan50liter

http://www.hobbybrouwshop.nl/gasbrander

http://www.hobbybrouwshop.nl/slangset

http://nl.aliexpress.com/item/hand-held-RSG-100ATC-Black-Brix-Beer-Sugar-Wine-Wort-Wine-milk-0-32-Refractometer-Tools/32234618190.html?ws_ab_test=201556_6,201527_1_71_72_73_74_75,201560_1

Ik zou ook de 33 liter pan kunnen nemen,  maar dan heb ik het vermoeden dat het misschien wat lastiger roeren zal worden,  dus ik heb even ruim geschat.  Ik wil rond de 20 liter bier overhouden,  wat is jullie mening?

Opmerkingen en of toevoeging hoor ik graag.  Liever teveel gevraagd dan verkeerd besteld,  haha

Offline VinMor

• Vol lid
« Reactie #90 Gepost op: 10-10-2015 10:10 u »
Ik ga morgen denk ik de volgende dingen laten bestellen,  als verjaardagscadeau:

http://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpan50liter

Ik zou ook de 33 liter pan kunnen nemen,  maar dan heb ik het vermoeden dat het misschien wat lastiger roeren zal worden,  dus ik heb even ruim geschat.  Ik wil rond de 20 liter bier overhouden,  wat is jullie mening?

Opmerkingen en of toevoeging hoor ik graag.  Liever teveel gevraagd dan verkeerd besteld,  haha

Wat heeft jullie voorkeur? Een weckketel(zoals deze: WECK W25 THERMOSTAAT & TIJDKLOK) of gewoon ouderwets op het gas?
Is deze weckketel trouwens voldoende om 20 liter bier mee te maken?(pas is 30 liter, dus 50% meer ruimte dan gewenste brouwsel).

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #91 Gepost op: 10-10-2015 10:19 u »

Wat heeft jullie voorkeur? Een weckketel(zoals deze: WECK W25 THERMOSTAAT & TIJDKLOK) of gewoon ouderwets op het gas?
Is deze weckketel trouwens voldoende om 20 liter bier mee te maken?(pas is 30 liter, dus 50% meer ruimte dan gewenste brouwsel).
Met een weckketel waar 30 liter in gaat kun je prima 20 liter bier produceren. Ik zou de temperatuur meting met een oven thermometer doen. Dan weet je precies de temperatuur van je maisch of wort.

Offline VinMor

• Vol lid
« Reactie #92 Gepost op: 10-10-2015 10:25 u »
Met een weckketel waar 30 liter in gaat kun je prima 20 liter bier produceren. Ik zou de temperatuur meting met een oven thermometer doen. Dan weet je precies de temperatuur van je maisch of wort.

Is de tijdschakelaar een nuttige optie op die weck-ketel of? En temperatuur meting is dus niet goed dat ik het met een oven thermometer zou moeten doen of...?
Hoe nauwkeurig is het?

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #93 Gepost op: 10-10-2015 10:34 u »
Is de tijdschakelaar een nuttige optie op die weck-ketel of? En temperatuur meting is dus niet goed dat ik het met een oven thermometer zou moeten doen of...?
Hoe nauwkeurig is het?
Ik heb zelf twee weckketels en heb de temperatuur meting en tijdschakelaar nog nooit gebruikt. Je zou het kunnen proberen en dan met een probe van een oven thermometer kunnen na meten. Het grootste probleem is dat de temperatuur meting niet direct in je vloeistof is. Ik verwacht dat de temperatuur wat zal doorschieten. Maar misschien heb jij wel die goede ketel. Dus gewoon proberen en goed meten. Hoeft maar eenmalig.

Offline VinMor

• Vol lid
« Reactie #94 Gepost op: 10-10-2015 10:51 u »
Ik heb zelf twee weckketels en heb de temperatuur meting en tijdschakelaar nog nooit gebruikt. Je zou het kunnen proberen en dan met een probe van een oven thermometer kunnen na meten. Het grootste probleem is dat de temperatuur meting niet direct in je vloeistof is. Ik verwacht dat de temperatuur wat zal doorschieten. Maar misschien heb jij wel die goede ketel. Dus gewoon proberen en goed meten. Hoeft maar eenmalig.

Jouw voorkeur ligt dus bij een weckketel en niet bij een pan met gaspit? Ik neem hem dan sowieso zonder tijdschakelaar, want dit is hetzelfde effect als een kookwekker denk ik?
Temperatuur meting zal ik wel in de gaten houden, had het idee om een draad te spannen over de pan, met daar doorheen een thermometer zodat deze continue in het midden blijft hangen in de pan.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #95 Gepost op: 10-10-2015 11:01 u »

Jouw voorkeur ligt dus bij een weckketel en niet bij een pan met gaspit? Ik neem hem dan sowieso zonder tijdschakelaar, want dit is hetzelfde effect als een kookwekker denk ik?
Temperatuur meting zal ik wel in de gaten houden, had het idee om een draad te spannen over de pan, met daar doorheen een thermometer zodat deze continue in het midden blijft hangen in de pan.
Mijn voorkeur heeft elektrische pan maar vooral omdat  ik zelf  in een goed geďsoleerde zolder brouw. Dus ook afhankelijk waar je gaat brouwen. Als nadeel wordt vaak aangehaald dat de temperatuur bij elektrisch doorschiet maar dat heb ik zelf nog niet ervaren.

Offline VinMor

• Vol lid
« Reactie #96 Gepost op: 10-10-2015 11:43 u »

Offline Bierden80

• Vol lid
  • Begin gewoon....
« Reactie #97 Gepost op: 10-10-2015 11:56 u »
Ik heb zojuist deze besteld http://www.klarstein.com/Kuechengeraete/Funcooking/Beerfest-Maischekessel-Bierbraugeraet-2500W-30l-doppelwandig-Edelstahl.html

Scheelt niet veel qua prijs. Zou ik veel sneller voor kiezen dan een weckketel

Offline VinMor

• Vol lid
« Reactie #98 Gepost op: 10-10-2015 12:31 u »
Ik heb zojuist deze besteld http://www.klarstein.com/Kuechengeraete/Funcooking/Beerfest-Maischekessel-Bierbraugeraet-2500W-30l-doppelwandig-Edelstahl.html

Scheelt niet veel qua prijs. Zou ik veel sneller voor kiezen dan een weckketel

En waarom,  wat is hier beter aan volgens jouw?

Offline Bierden80

• Vol lid
  • Begin gewoon....
« Reactie #99 Gepost op: 10-10-2015 12:57 u »
En waarom,  wat is hier beter aan volgens jouw?

- 2500 ipv 1800 watt. Denk dat 25 liter koken met 1800 watt nog best wel een dingetje is.
- iets meer inhoud (volgens mij totaal 34 liter, i.p.v. 29 liter)
- maischfilter(plaat) en hopfilter bij

Daarnaast vind ik zelf deze er mooier uitzien dan een weckketel.

Tags: brouwketel beginner