Hulp bij opstarten

Gestart door VinMor, 13-09-2015 19:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

abroeders

Ik zou wel een hulprelais gebruiken voor het schakelen van de koelkast. Heb je enige elektrotechnische kennis?

Bennemans

Citaat van: abroeders op 24-09-2015  21:20 uIk zou wel een hulprelais gebruiken voor het schakelen van de koelkast. Heb je enige elektrotechnische kennis?

Is een mogelijkheid, in mijn ogen niet echt nodig als je een standaard koelkastje gebruikt.
Het vermogen van die koelkasten zijn tegenwoordig niet erg hoog.
Contactbelasting van de onboard relais is 10 Ampere.
Verbruik van koelkast zal niet boven een Ampere komen en een inschakelpiek zal niet extreem zijn.
Ik heb de STC1000 al ruim 2 jaar en werkt nog als een zonnetje.
Maar de ene STC is de andere niet.

Maar je kan altijd je belasting over een hulprelais laten lopen, heb je in ieder geval wat te doen, lekker knutselen.

VinMor

Wat kennis,  maar met beetje uitleg kom ik een eind.
Ergens wat info over te lezen of handig filmpje op YouTube?

Brouwers

Lees dit topic maar even door, hier staat in principe uitgelegd hoe je hem moet aansluiten plus nog heel veel mooie voorbeelden
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17829.msg408025.html#msg408025

VinMor

Even een gekke vraag, of niet: is er een pomp beschikbaar voor het hevelfilter en wortkoeler beschikbaar om de vloeistoffen over te pompen en dus ook verwisselbare is tussen hevelfilter en wortkoeler?
Of gaat dit ten kosten van kwaliteit, aangezien ik denk dat dit misschien wel te snel pompt?

abroeders

Als je een plaatkoeler gebruikt kun je zonder pomp hevelen en meteen koelen. Is dit wat je bedoelt? Een pomp is dan niet nodig.

VinMor

Bedoel eigenlijk voor het dompel model, sorry voor het niet vermelden ervan.
Ik ga ervan uit dat je deze moet aanzuigen om het vloeistof erdoor te laten lopen, maar wou weten of dit ook met een soort pompje kan...

abroeders

Nee, een dompelkoeler sluit je aan op de koudwaterkraan en hang je in je hete wort. Ook hierbij geen pomp nodig. Je wort blijft dan in je kookketel totdat het is afgekoeld. Hierna hevel je het afgekoelde wort over in je gistvat

VinMor

Je hebt helemaal gelijk, ik was nog niet wakker denk ik! Haha

VinMor

Ik heb een bierpakket (beter brew) gekregen die over de BBE datum (paar maandjes) is.
Kan dit nog gebruikt worden denken jullie?

En moet ik echt brouwsuiker gebruiken,  of raden jullie iets uit de supermarkt aan(anders moet ik eerst brouwsuiker bestellen,  en wil graag vanavond starten).

Ga Cooper Mexican Cerveza maken, als het lukt haha

Brouwers

Citaat van: VinMor op 30-09-2015  12:46 uIk heb een bier pakket(beter brew)  gekregen die over de BBE datum(paar maandjes)  is.
Kan dit nog gebruikt worden denken jullie?

En moet ik echt brouwsuiker gebruiken,  of raden jullie iets uit de supermarkt aan(anders moet ik eerst brouwsuiker bestellen,  en wil graag vanavond starten).

Ga Cooper Mexican Cerveza maken,  als het lukt haha
Gewoon kristalsuiker gebruiken.  Brouwsuiker bestaat uit glucose, terwijl kristalsuiker sacharose wat tijdens de vergisting netjes omgezet wordt tot glucose. Geen reden dus om duurdere glucose te kopen

Jacques

Citaat van: VinMor op 30-09-2015  12:46 uIk heb een bierpakket (beter brew) gekregen die over de BBE datum (paar maandjes) is.
Kan dit nog gebruikt worden denken jullie?

En moet ik echt brouwsuiker gebruiken,  of raden jullie iets uit de supermarkt aan(anders moet ik eerst brouwsuiker bestellen,  en wil graag vanavond starten).

Ga Cooper Mexican Cerveza maken, als het lukt haha

Gewoon gebruiken dat pakket. Wel kan het zijn dat het bier wat donker is van kleur doordat er met de tijd meer verbindingen tussen aminozuren en suikers ontstaan die een bruine/donkere kleur geven.


Brouwsuiker is naar mijn idee een slimme zet van een handige leverancier die zijn omzet wil vergoten.
In de 35 jaar dat ik brouw heb ik nog nooit nodig gehad. Gewoon kristalsuiker gebruiken. Is overal te koop en veel goedkoper.

VinMor

Gisteravond gebrouwen (als je een bierkit brouwen mag noemen, haha), en ik moet zeggen tot nu toe alles goed gaat.
Waterslot op 't gistvat staat lekker te borrelen, en nu maar wachten.
4 tot 6 dagen in 't gistvat laten zitten, dinsdag even meten hoe ver die is.

Er staat dat ik het dan moet bottelen en het een bepaalde tijd, gekoeld, moet zetten.
Kan dit gewoon gelijk gebotteld de koelkast in dan? Lijkt mij koud genoeg :)

Plus maar hopen dat alles goed schoon is gemaakt, dat is mijn grootste vrees, aangezien dit mijn eerste keer is en het altijd vast beter kan.
Ik zie veel staan over schoonmaken, alleen is er niet een makkelijke site waar alles stap voor stap vermeld staat? Zeker voor een beginner een must!

abroeders

Citaat van: VinMor op 01-10-2015  07:39 uGisteravond gebrouwen (als je een bierkit brouwen mag noemen, haha), en ik moet zeggen tot nu toe alles goed gaat.
Waterslot op 't gistvat staat lekker te borrelen, en nu maar wachten.
4 tot 6 dagen in 't gistvat laten zitten, dinsdag even meten hoe ver die is.

Er staat dat ik het dan moet bottelen en het een bepaalde tijd, gekoeld, moet zetten.
Kan dit gewoon gelijk gebotteld de koelkast in dan? Lijkt mij koud genoeg :)

Plus maar hopen dat alles goed schoon is gemaakt, dat is mijn grootste vrees, aangezien dit mijn eerste keer is en het altijd vast beter kan.
Ik zie veel staan over schoonmaken, alleen is er niet een makkelijke site waar alles stap voor stap vermeld staat? Zeker voor een beginner een must!

Trek je niets aan van de 4 tot 6 dagen... De gisting is klaar als die klaar is. Het is van tevoren niet mogelijk om te zeggen dat dit in 4-6 dagen zo is. Zeker omdat je gist wat ouder is, kan het langer duren. Altijd SG meten met een paar dagen ertussen. Is SG gelijk gebleven dan is de vergisting klaar. Zolang het waterslot nog borrelt hoef je niet te meten. Dan is het zeker nog niet klaar!

De procedure na het gisten is voor een bierkit gelijk aan een niet extract brouwsel. Dit betekent:

1. Na het gisten het gistvat koelen om te gist te laten bezinken (dit is optioneel, maar levert minder gistdepot in je fles)
2. Overhevelen in je bottelemmer en gekookt suikerwater toevoegen voor de carbonisatie in je fles. Eventueel kan je ook suiker in je flesjes doen en het bier hierop bottelen. (Ik geef voorkeur aan de 1e optie omdat ik dit makkelijker vind werken). Ik gebruik meestal 7gram/liter jongbier. Voor 20 liter dus 140 gram suiker in ongeveer 250-300ml water koken en onderin de bottelemmer gooien. Hierovergeen het jongbier hevelen, eventueel voorzichtig roeren zonder zuurstofinslag.
3. Na het bottelen je flesjes NIET koel wegzetten, maar op vergistingstemperatuur. Staan de flesjes te koel, dan wordt de toegevoegde suiker niet vergist en krijg je geen koolzuur op je fles.
4. Na een weekje of 2 is er meestal genoeg koolzuur gevormd (Bij zwaardere bieren/uitgeputte gist kan het wat langer duren). Nu is pas het moment aangekomen om je flesjes koel op te slaan.

Daarna is het tijd om te proeven... proeven en nog een keer te proeven totdat je batch is op-ge-proefd.  ;D ;D ;D

Over het schoonmaken, gewoon hygiƫnisch werken. Alles moet optisch schoon zijn. Gebruik geen schuursponsjes op plastic vanwege krasvorming en let extra goed op kraantjes. Ik maak schoon met OXI. Vervolgens sla ik de spullen schoon op. Voor ik de spullen opnieuw in gebruik neem spoel ik alles nog eens na met water, spray het in met Star San en spoel dit na 10 minuten er weer uit. (Star San hoeft niet uitgespoeld te worden, maar ik heb er een fijner gevoel bij als ik het wel doe.)

Brouwers

Citaat van: VinMor op 01-10-2015  07:39 uGisteravond gebrouwen (als je een bierkit brouwen mag noemen, haha), en ik moet zeggen tot nu toe alles goed gaat.
Waterslot op 't gistvat staat lekker te borrelen, en nu maar wachten.
4 tot 6 dagen in 't gistvat laten zitten, dinsdag even meten hoe ver die is.

Er staat dat ik het dan moet bottelen en het een bepaalde tijd, gekoeld, moet zetten.
Kan dit gewoon gelijk gebotteld de koelkast in dan? Lijkt mij koud genoeg :)

Plus maar hopen dat alles goed schoon is gemaakt, dat is mijn grootste vrees, aangezien dit mijn eerste keer is en het altijd vast beter kan.
Ik zie veel staan over schoonmaken, alleen is er niet een makkelijke site waar alles stap voor stap vermeld staat? Zeker voor een beginner een must!
Eerste wat je moet doen is de handleiding weggooien en dit lezen http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen

Mijn advies is gewoon het bier 2 weken in je gistvat laten. Als er geen activiteit is en je emmer lekt niet dan sg meten. Als dit in de buurt komt van de verwachtte waarde (1.010 is dat meestal)  dan overhevelen naar bottelvat (indien je die hebt) en gaan bottelen. Bier 2-3 weken op kamer temperatuur zetten en dan een biertje proeven. Als er genoeg koolzuur op zit en geen rare smaakjes dan kan je het kouder zetten. 

VinMor

Even een domme vraag.
Ik heb halve liter flesjes Heineken, welke kroonkurken moet ik daarvoor bestellen?
26 of 29 mm?
Ik had er een van 26 geprobeerd, ging er makkelijk op, maar kreeg de tang er moeilijk af.

Brouwers

Citaat van: VinMor op 05-10-2015  11:44 uEven een domme vraag.
Ik heb halve liter flesjes Heineken, welke kroonkurken moet ik daarvoor bestellen?
26 of 29 mm?
Ik had er een van 26 geprobeerd, ging er makkelijk op, maar kreeg de tang er moeilijk af.

26 mm. Dat je het handkroonkurkapparaat er moeilijk af krijgt is een vaker voorkomende probleem. Ik had er ook last van bij de BNR flessen.

VinMor

Toch even gekeken na 6 dagen wat de S.G. waarde is.
Aangezien dit mijn eerste keer is, graag even meekijken :)

=144065199&filters[recent]=1&sort=1&o=0]http://s809.photobucket.com/user/Vincent_Mori/media/IMG_20151006_095830_zpsnlzurujh.jpg.html?filters[user]=144065199&filters[recent]=1&sort=1&o=0

=144065199&filters[recent]=1&sort=1&o=1]http://s809.photobucket.com/user/Vincent_Mori/media/IMG_20151006_095842_zpsdufxjrf1.jpg.html?filters[user]=144065199&filters[recent]=1&sort=1&o=1

sowieso erg irritant dat de meter niet recht blijft staan.
Overigens nu ik de deksel weer dicht heb gedaan, gaat het waterslot weer activiteiten aangeven, zal wel omdat er zuurstof bijgekomen is?

hans_nwk

Citaat van: VinMor op 06-10-2015  10:11 usowieso erg irritant dat de meter niet recht blijft staan.
Overigens nu ik de deksel weer dicht heb gedaan, gaat het waterslot weer activiteiten aangeven, zal wel omdat er zuurstof bijgekomen is?
Als de meter niet recht blijft staan is dat waarschijnlijk omdat er wat CO2 belletjes aanhangen.

Je moet je monster een paar keer overgieten en een tijdje laten staan zodat de CO2 er uit is om een betrouwbare meting te krijgen.

Activiteit: Bij hevelen kan ik het me voorstellen, van deksel eraf en weer erop wat moeilijker. Misschien komt er wat CO2 uit oplossing doordat je het vat in beweging hebt gehad.

Groet,
Hans

VinMor

Citaat van: hans_nwk op 06-10-2015  10:24 uAls de meter niet recht blijft staan is dat waarschijnlijk omdat er wat CO2 belletjes aanhangen.

Je moet je monster een paar keer overgieten en een tijdje laten staan zodat de CO2 er uit is om een betrouwbare meting te krijgen.

Activiteit: Bij hevelen kan ik het me voorstellen, van deksel eraf en weer erop wat moeilijker. Misschien komt er wat CO2 uit oplossing doordat je het vat in beweging hebt gehad.

Groet,
Hans


Is het erg om het vat te bewegen? Mijn vriendin heeft gisteren inderdaad het een en ander verschoven, haha!
Daarbij heb ik een klein beetje gedronken, en je proeft best veel alcohol en misschien zelfs wat chemisch.

hans_nwk

Citaat van: VinMor op 06-10-2015  10:26 uIs het erg om het vat te bewegen? Mijn vriendin heeft gisteren inderdaad het een en ander verschoven, haha!
Dat is niet erg en wat walsen met je gistingsvat wordt ook aangeraden als een vergisting niet vlot loopt. De gist komt weer in contact met het bier en de CO2 (die wat remmend werkt op de vergisting) wordt uit het bier verdreven.

VinMor

Citaat van: hans_nwk op 06-10-2015  10:29 uDat is niet erg en wat walsen met je gistingsvat wordt ook aangeraden als een vergisting niet vlot loopt. De gist komt weer in contact met het bier en de CO2 (die wat remmend werkt op de vergisting) wordt uit het bier verdreven.

Gelukt om het recht te krijgen, hij staat nou op het streepje van 10 staan, dus dat zal denk ik 1010 zijn?  :proost:
Dus dan moet ik hem nog even laten zitten, aantal dagen tot die rond de 1008 staat zoals op de verpakking of....? Hierboven zei iemand namelijk 1010...

hans_nwk

Als hij over 2 of 3 dagen nog steeds op 1.010 staat bottelen, als hij nog zakt om de 2 dagen meten  tot hij niet meer zakt. Als je met brett of een saison bezig bent langere tussenpozen met meten maar dan ben je al met de bieren voor gevorderden bezig.

Het kan zijn dat hij niet meer zakt maar je moet het zeker weten voor je bottelt.

VinMor

Citaat van: hans_nwk op 06-10-2015  10:36 uAls hij over 2 of 3 dagen nog steeds op 1.010 staat bottelen, als hij nog zakt om de 2 dagen meten  tot hij niet meer zakt. Als je met brett of een saison bezig bent langere tussenpozen met meten maar dan ben je al met de bieren voor gevorderden bezig.

Het kan zijn dat hij niet meer zakt maar je moet het zeker weten voor je bottelt.


Bedankt voor het antwoord.
Hoe smaakt bier tijdens de gisting? Kan het zijn dat de 'chemische' smaak het gist is dat nog bezig is?
Geen idee, dit is mijn eerste biertje en die mag niet mislukken  :groots:

hans_nwk

Vaak wat bitter door nog zwevende gist. Wat je precies met "chemisch" bedoelt weet ik niet maar het kan zijn dat het oplosmiddelengeur is of hogere alcoholen.

Dat kan wel blijven (maar een stuk minder zijn als het koud is). Als je dat hebt is het waarschijnlijk het gevolg van een warme vergisting.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.