Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: EBU op etiket alleen door hop?  (gelezen 1327 keer)

Offline pim1980

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
EBU op etiket alleen door hop?
« Gepost op: 30-04-2017 11:55 u »
Dag allen,

Als op een etiket van een commerciŽle brouwerij bijvoorbeeld een imperial stout een EBU van 90 staat, dan ga ik er vanuit dat dit een analysewaarde is, waarbij dus ook de bitterheid van bijvoorbeeld gebrande mouten meegenomen wordt. Of zullen de meeste brouwers het uitsluitend hebben over de hopbitterheid?

Er zijn op internet tal van eenvoudige EBU/IBU berekeningsformulieren maar als je een RIS wilt namaken en je pakt puur de hopbitterheid om de EBU te behalen volgens zo'n berekening, dan komt je bier misschien wel veel bitterder uit...

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: EBU op etiket alleen door hop?
« Reactie #1 Gepost op: 30-04-2017 12:17 u »
dan ga ik er vanuit dat dit een analysewaarde is,

Bij een kleine brouwerij zou ik daar maar niet van uit gaan. Een grote pilsfabriek zal dit ongetwijfeld kunnen analyseren... :)

Offline pim1980

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 30-04-2017 12:29 u »
Bij een kleine brouwerij zou ik daar maar niet van uit gaan. Een grote pilsfabriek zal dit ongetwijfeld kunnen analyseren... :)

Ok, maar bijvoorbeeld een White Label van Emelisse waarop een EBU van 90 staat. Is dat dan puur de hopbitterheid denk jij?

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 30-04-2017 12:32 u »
EBU/IBU is niets anders dan het aantal milligram iso-alfazuur per liter bier. Aangezien er geen alfazuur in mout zit hoef je er geen rekening mee te houden als je veel donkere mout gebruikt.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 30-04-2017 12:40 u »
Is dat dan puur de hopbitterheid denk jij?

Ja, en ook nog een ruwe schatting of slechts een berekening van de bitterheid (uit de software) bij het maken van het wort.. Verwacht niet te veel van dit soort getallen... De kleine brouwers kunnen wat dat betreft niets meer dan jij  :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 30-04-2017 20:34 u »
Ja, en ook nog een ruwe schatting of slechts een berekening van de bitterheid (uit de software) bij het maken van het wort.. Verwacht niet te veel van dit soort getallen... De kleine brouwers kunnen wat dat betreft niets meer dan jij  :)

Klopt. De meeste kleine brouwerijen berekenen de bitterheid. Bij de grotere brouwerijen meten ze de hoeveelheid IBU. Het is tijdrovende bepaling. Zie http://www.popsci.com/science/article/2013-04/beersci-ibus-explained#page-3
en http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.2050-0416.2005.tb00642.x/pdf

Offline pim1980

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 01-05-2017 08:46 u »
Dank voor de duidelijke reacties!

Tags: