Hulp bij opstarten

Gestart door VinMor, 13-09-2015 19:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VinMor

Hallo,

Ben nieuw hier, en ben geïnteresseerd geworden in het brouwen van mijn eigen bier.
Ik had een aantal vragen voor ik hiermee ga beginnen, en uiteraard tips zijn altijd welkom.

Heb dit pakket gezien, wat mij wel aansprak: http://www.Brouwmarkt.nl/complete-startsets-cat/bierbrouwen/startset-bierbrouwen-arsegan-inclusief-brouwketel-mx.html
Wat vinden jullie hiervan, of hebben jullie eventueel iets beters?
Heb ik hier ook alles, wat ik nodig heb om bier te brouwen op een normale manier?

Verder hou ik over het algemeen wel van Guinness bier, maar ook een tripel en dubbel biertje vind ik erg lekker.
Is er een pakket die dicht tegen het Guinness bier aanzit, wat er goed op lijkt(helemaal zal vast niet lukken  ;D ).

Verder zie ik ook nog bierpakketten staan en graanbrouwen. wat is het verschil hiertussen?


Mijn excuses als ik domme vragen stel, ben erg nieuwsgierig en wil graag leren van jullie kennis.

Dirtbag

Volgens mij is die set bedoelt om te gaan brouwen met moutextract. Ook wel minimaisch genoemd. Dit is een methode die populair is bij hobbybrouwers in Amerika. Je voegt extract naar recept toe aan water , brengt aan de kook hoppen d'r bij en koken maar. Koelen en in gistvat.

Voor "normaal"  brouwen heb jein ieder geval nog een moutmolen nodig en een filter. Dan mag je zelf ook maischen.

ik vind die set eigenlijk erg duur. Het gistvat is de meest verkochte en snelst vervangen gistvat dat er is. Prima om al je spullen in op te ruimen maar voor de rest behoorlijk matig. :)


Als je low budget wilt beginnen met minimaisch zou ik zeggen koop een 10 liter gistfles, zorg voor een 8 liter soeppan, een aantal kratten (lege) Grolsch beugels en een emmer puro oxi.

Als je er een keukenzeef aan toevoegd en je mout koopt bij bijvoorbeeld bij brouwmout.nl geschroot dan kun je ook zelf maischen.

Warrig verhaal geloof ik geworden.

db

VinMor

Bedankt voor de reactie.

Begin het liefst gewoon gelijk, misschien stom, goed met een wat groter vat!

Ik zat ook nog naar het volgende setje te kijken http://www.Brouwmarkt.nl/complete-startsets-cat/bierbrouwen/startset-bierbrouwen-premium-plus.html
Betere vaten, maar geen elektrische brouwketel. Hoe handig is zo'n brouwketel op elektriciteit eigenlijk?
Wat is de makkelijkste en overzichtelijkste manier(voor dummies) om het te leren? Zijn er boeken, website's of andere mogelijkheid om gewoon op het gemak te zien wat je moet doen, en moet hebben qua accessoires...
Anders ga ik gewoon binnenkort naar de rouwmarkt, om daar informatie te krijgen en natuurlijk mijn spullen te kopen(is alleen erg ver rijden om gewoon te gaan kijken of met half materiaal terug te komen, of juist teveel aangesmeerd natuurlijk haha).

Heb op Youtube gekeken naar echt duidelijke stap voor stap instructies, maar nog niet veel tegengekomen.

Ik ben normaal snel met dingen oppakken, alleen worden er nog wat termen, producten en grondstoffen gebruikt om alles op een rijtje te krijgen...

Hoor graag of jullie mij op een goede manier kunnen(en willen  :P helpen).

VinMor

Ik ben toch niet de enige hier die stomme vragen stelt?   :nut: :proost:

Dirtbag

Citaat van: VinMor op 13-09-2015  21:05 uIk ben toch niet de enige hier die stomme vragen stelt?   :nut: :proost:

Nee hoor, stomme vragen bestaan niet. Er zijn echter wel een flink aantal topics die hetzelfde vragen ;)

Als je wilt een goed boek wilt hebben om te starten. Verander water in bier van Adrie Otte. http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18808.0.html

db

Edwarff

Elektrische ketel is niet noodzakelijk. Pan op fornuis gaat ook prima.

Wat is de grootste pan die je in huis hebt?  Ik zou meer in die richting denken. Als je al eens gebrouwen hebt kan je veel beter overzien wat je voorkeur heeft.

Dat geldt ook voor andere spullen die je nodig hebt.

VinMor

Citaat van: Edwarff op 13-09-2015  21:49 uElektrische ketel is niet noodzakelijk. Pan op fornuis gaat ook prima.

Wat is de grootste pan die je in huis hebt?  Ik zou meer in die richting denken. Als je al eens gebrouwen hebt kan je veel beter overzien wat je voorkeur heeft.

Dat geldt ook voor andere spullen die je nodig hebt.


27 liter pan heb ik liggen.
Maar hoe makkelijk is het op temperatuur brengen, en houden, van het mengsel?
Heb een elektrisch fornuis, is dat net zo goed?

bastiaanD

Citaat van: VinMor op 13-09-2015  22:21 uMaar hoe makkelijk is het op temperatuur brengen, en houden, van het mengsel?

Valt reuze mee, is echt een deel van het plezier van het brouwen. Ff roeren, thermometer erin, beetje meer of minder gas. In de tussentijd lekker een boekje lezen met een zelf gebrouwen biertje.

VinMor

Ik zal eerst wel met een bierkit beginnen, dat ziet er echt het meest simpel uit :)
Daarna, wanneer ik de smaak te pakken heb, zal ik verder gaan bouwen!

Denk dat de meeste van jullie dit ook op deze manier zijn gestart, en niet direct een pro zijn geworden  ::)

Brouwers

Hoeveel bier wil je eigenlijk gaan brouwen?
En waar wil je gaan brouwen? In de keuken, buiten of in een brouwhok?

Met de 27 liter pan zou je richting de 17-20l kunnen gaan. Als je 10l of minder wil maken dan kan dat wel op het fornuis, daarboven ligt het vooral aan het vermogen van het fornuis.
Ik heb zelf op gas gebrouwen middels een wokbrander en gasfles. Gaat prima, lekker in het zonnetje bezig zijn en als het regende verhuisde ik naar het fietsen schuurtje. Een wokbrander kost 30-60 euro.

William

Ik heb jarenlang met een 29 liter pan ongeveer 15 liter per keer op het gasfornuis in de keuken gebrouwen. Om beter te kunnen koken zette ik de pan over twee pitten.

bastiaanD

Citaat van: William op 13-09-2015  23:00 uIk heb jarenlang met een 29 liter pan ongeveer 15 liter per keer op het gasfornuis in de keuken gebrouwen. Om beter te kunnen koken zette ik de pan over twee pitten.

Ik heb een 36 liter pan en dat gaat ook prima op het Gasfornuis. Het is inderdaad wel handig om als je gaat koken twee pitten aan te zetten.


Johannesdeloper

Citaat van: bastiaanD op 14-09-2015  08:37 uHet is inderdaad wel handig om als je gaat koken twee pitten aan te zetten.

Ik heb een 33 L Menno pan die ik verhit op het fornuis en begin met 20 liter water. Spoelwater verwarm ik in een aparte witte emaille Action pan van 6 liter.
Werkt volgens mij sneller dan een elektrische oplossing.

VinMor

Ik denk dat ik voor het proces voor een elektrische brouwketel ga kiezen, zoek alleen nog even een goede! (ik vertrouw mijn keramische kookplaat niet, en dat is volgens mij ook niet verstandig).
Jullie nog aanraders(iets richting de 30 liter)?

Kwam hier deze tegen:

en op Brouwmarkt:
http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/brouwketels/elektrische-brouwketels/brouwketel-rvs-elektrisch-met-rvs-bolkraan-inhoud.html

EDIT: Kwam deze ook nog tegen via Amazon Duitsland:


Heb zo'n vermoeden dat mijn voorkeur naar de eerste gaat, ondanks dat deze maar 1800watt is, want ik den dat dit voldoende moet zijn en er zit een digitale constructie op(temperatuur meten en bepalen).

Wat is jullie mening over deze ketels, en iemand hier heeft vast wel zo'n zelfde ketel??

VinMor

Citaat van: Dirtbag op 13-09-2015  21:16 uNee hoor, stomme vragen bestaan niet. Er zijn echter wel een flink aantal topics die hetzelfde vragen ;)

Als je wilt een goed boek wilt hebben om te starten. Verander water in bier van Adrie Otte. http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18808.0.html

db


Heb het boek besteld, dus morgen, op mijn vrije dag, maar lekker gaan lezen :)
Daar zal ik dan wel de nodige kennis op doen, en kiezen welke spullen in nodig heb!

Wolter

Misschien is het ook een idee om eens bij een thuisbrouwer bij jou in de buurt langs te gaan en mee te kijken tijdens een brouwdag. Op die manier kun je ook veel ideeen op doen over hoe je het evt zelf wilt gaan doen.

Dirtbag

Betreft weck ketels, meer vermogen is beter :) met 1800 Wat krijgen sommigen het wort niet goed aan de kook.

Tevens demonteren er velen de ingebouwde thermostaat voor een goede rollende kook.De meeste wekcpannen worden begrensd op 100 celcius. Vervolgens schakelt hij de verwarming uit. Resultaat, geen mooie rollende kook.

Een tweedehands el cheapo weckpan van marktplaat/speurder is ook een goede optie, het hoeft niet nieuw te zijn ;) Zeker niet als je er daarna in gaat boren om aan te passen :)

db

VinMor

Bedankt voor jullie interesse, hulp en vooral geduld.
Ik ga eerst even proberen met bierblikken(daarna overschakelen naar moutextract, waar ik zelf het hop nog moet koken, als ik het goed heb), ga daar mee beginnen om er 'feeling' mee te krijgen, om het vervolgens uit te bouwen naar meer.
Dit lijkt mij momenteel even de juiste manier.

Hoor veel klachten over de standaard gistvaten, en ook dat deze minimaal het dubbele capaciteit moeten hebben van het bier dat je wilt gaan maken.
Welk gistvat raden jullie aan?
Het vat waarin ik hem ga overhevelen na het gisten moet juist niet groter zijn, juist zo vol mogelijk(lagervat) als ik het goed heb?

Dus even op een rij wat ik zal moeten kopen:

- Koelsysteem
- Gistvat
- Lagervat(kan dit gewoon een gistvat zijn, maar minder ruim?)
- Schoonmaakmiddel
- Kroonkurken + montage
- S.G. meter
- Trechter
- Automatische hevel
- Roerspaan

Vergeet ik nog wat?

Dirtbag

Citaat van: VinMor op 15-09-2015  09:46 uBedankt voor jullie interesse, hulp en vooral geduld.
Ik ga eerst even proberen met bierblikken(daarna overschakelen naar moutextract, waar ik zelf het hop nog moet koken, als ik het goed heb), ga daar mee beginnen om er 'feeling' mee te krijgen, om het vervolgens uit te bouwen naar meer.
Dit lijkt mij momenteel even de juiste manier.

Hoor veel klachten over de standaard gistvaten, en ook dat deze minimaal het dubbele capaciteit moeten hebben van het bier dat je wilt gaan maken.
Welk gistvat raden jullie aan?
Het vat waarin ik hem ga overhevelen na het gisten moet juist niet groter zijn, juist zo vol mogelijk(lagervat) als ik het goed heb?

Dus even op een rij wat ik zal moeten kopen:

- Koelsysteem
- Gistvat
- Lagervat(kan dit gewoon een gistvat zijn, maar minder ruim?)
- Schoonmaakmiddel
- Kroonkurken + montage
- S.G. meter
- Trechter
- Automatische hevel
- Roerspaan

Vergeet ik nog wat?

Bottelpijpje + slang om aan te sluiten op de hevel.

Tevens zou ik niet voor het eerste bier meteen in een koelsysteem bouwen. Zolang je niet begint met een ondergister kun je om te beginnen gewoon op een aanrecht, kast of kelder vergisten. Kun je ook veel eerder beginnen met bier brouwen ;)

db

VinMor

Was inderdaad gewoon van plan om om met een bovengister te beginnen.
Silicone slang was beter toch? Zoiets had ik voorbij zien komen..
Bottlepijpje, help mij even op weg?
Denk dat je de volgende 2 dingen bedoeld:

http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/bierbrouw-gereedschap/hevels/automatische-hevel-met-droesemkop-en-slang-voor-10-34-ltr-flessen-maxi.html
en
http://www.Brouwmarkt.nl/afvulpijpje-transparant-zwart-ft-past-op-pvc-slang-9-13-mm.html

Bedankt voor de moeite!!

Dirtbag

Het afvulpijpje bedoel ik. Tegen de tijd dat je het bier gaat flessen dan hevel sluit je de afvulpijp op de hevel, start de hevel en druk het pijpje onderin de fles, zodra die vol is haal je hem er uit en stopt het bier met stromen.

Als je nog wat tijd over hebt of er is toch geen ene ruk op TV.

https://www.youtube.com/channel/UCGTWvdNEC0GFWWfFrlfaiJA

Als je alle afleveringen van brouwtv hebt gezien ben je denk ik ook al wat wijzer. (en zoals in mijn geval, hebberiger)

db

VinMor

Citaat van: Dirtbag op 15-09-2015  11:59 uHet afvulpijpje bedoel ik. Tegen de tijd dat je het bier gaat flessen dan hevel sluit je de afvulpijp op de hevel, start de hevel en druk het pijpje onderin de fles, zodra die vol is haal je hem er uit en stopt het bier met stromen.

Als je nog wat tijd over hebt of er is toch geen ene ruk op TV.

https://www.youtube.com/channel/UCGTWvdNEC0GFWWfFrlfaiJA

Als je alle afleveringen van brouwtv hebt gezien ben je denk ik ook al wat wijzer. (en zoals in mijn geval, hebberiger)

db


Super, ik ga gelijk beginnen met kijken!
Begin bij keukenbrouw1, lekker retro, maar toch redelijk hetzelfde als hoe het nu gedaan word.
Geniaal is dat ijzerdraadje met knijper, om de thermometer vast te zetten  :groots:

Moet zeggen dat ik na de eerste 2 afleveringen, het proces allemaal wat beter begrijp. Heb nog wel wat vragen, maar dat komt wel met verder kijken.

Brouwers

Citaat van: Dirtbag op 15-09-2015  10:55 uTevens zou ik niet voor het eerste bier meteen in een koelsysteem bouwen. Zolang je niet begint met een ondergister kun je om te beginnen gewoon op een aanrecht, kast of kelder vergisten. Kun je ook veel eerder beginnen met bier brouwen ;)

Ben het er niet helemaal mee eens. Ja je kunt prima bier brouwen zonder vergistingskast (koelen+verwarmen) en voor je eerste bier is het geen verreiste, maar de meeste bieren zijn zeker gebaat bij gecontroleerde vergisting en zeker de bovengisters. Wat hier wel vaker voorbij komt is dat mensen of smaak afwijkingen proeven zoals oplosmiddel (te warm vergist) of dat de vergisting gestokt is vanwege te wisselende temperaturen.

Ik zou gewoon je eerste bier brouwen, als het je bevalt rustig aan de spullen bestellen voor je gistkast.

Johannesdeloper

Het is mooi ding als je een koelkastje vindt voor gecontroleerde vergisting. Nu in het najaar zul je eenvoudig een plek in huis kunnen vinden waar het constant zeg 20 graden is, dus een halszaak is het niet als je nu geen koelkast hebt.
Hou rekening met voldoende hoogte voor je koelkast (geen vriesvak)

Gewoon alvast wat rondkijken in je kennissenkring en op marktplaats. Ook alsvast een STC 1000 temperatuur regelunit bestellen voor 17 euro
zal je de kop niet kosten.

http://www.dx.com/nl/p/stc-1000-1-7-lcd-microcomputer-temperature-controller-with-sensor-black-220v-259160#.VfgYetLtlBc

VinMor

Kunt u mij wat meer uitleggen van dit kastje?
Ik moet dus even een goedkope koelkast op de kop tikken(maakt niet uit welke, als deze maar groot genoeg is?), en dat apparaatje zorgt ervoor dat de koelkast op de juiste temperatuur blijft?

Je hebt een stekker voor "cooling"  en voor "heating", maar aangezien je maar 1 stekker hebt voor je koelkast, denk ik, dat je in de winter de heating aansluit aan de koelkast en in de zomer de cooling....Gewoon een gokje, maar klinkt erg logisch :)

Sorry, net op het forum, als u mij wat duidelijkheid kan geven graag!

Brouwers

Citaat van: VinMor op 15-09-2015  15:44 uKunt u mij wat meer uitleggen van dit kastje?
Ik moet dus even een goedkope koelkast op de kop tikken(maakt niet uit welke, als deze maar groot genoeg is?), en dat apparaatje zorgt ervoor dat de koelkast op de juiste temperatuur blijft?

Je hebt een stekker voor "cooling"  en voor "heating", maar aangezien je maar 1 stekker hebt voor je koelkast, denk ik, dat je in de winter de heating aansluit aan de koelkast en in de zomer de cooling....Gewoon een gokje, maar klinkt erg logisch :)

Sorry, net op het forum, als u mij wat duidelijkheid kan geven graag!

Het is eigenlijk redelijk simpel. Je neemt de koelkast voor de koeling en een warmte element voor de verwaming. De STC1000 is een temperatuur controller met 2 aansluiting die zowel de heater als de cooling kan aansturen (niet tegelijk). Hierdoor kun je de vergistingstemperatuur redelijk constant houden. Als verwarming kan je een gloeilamp, warmtelamp, terrarium verwarming etc... gebruiken. Er is een heel lang topic over de STC1000 http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17829.750.html hier kan je meer uitleg over vinden.

Citaat van: Johannesdeloper op 15-09-2015  15:16 ukunnen vinden waar het constant zeg 20 graden is, dus een halszaak is het niet als je nu geen koelkast hebt.
Niet mee eens, in de piek van de vergisting kan er genoeg warmte zijn vrijgekomen om het vat een graad of 4 warmer te laten worden. Juist aan het begin (en in de piek dus) worden de meeste esters en hogere alcoholen aangemaakt. Het is daarom ook belangrijk om daar ook te koelen.
Heb laatst een tripel gedronken die ongecontroleerd vergist was op kamertemperatuur, zat vol met ethyl acetaat (oplosmiddelen smaak). Zonde van het verder wel ok bier. Dus ook voor bovengisters (met name de Belgische) is het belangrijk om de temperatuur niet te hoog te laten worden in het vat.

VinMor

Bedankt!
Heb mij al redelijk kunnen inlezen in die topic.
Begin steeds meer te leren en te begrijpen hoe alles in elkaar zit.
Ik ga eerst lekker mijn eerste bier brouwen, en wanneer dit goed bevalt, zal ik zeker overwegen om verder te gaan kijken naar een koelkast en de STC-10000

Dirtbag

Citaat van: Brouwers op 15-09-2015  13:32 uBen het er niet helemaal mee eens. Ja je kunt prima bier brouwen zonder vergistingskast (koelen+verwarmen) en voor je eerste bier is het geen verreiste, maar de meeste bieren zijn zeker gebaat bij gecontroleerde vergisting en zeker de bovengisters. Wat hier wel vaker voorbij komt is dat mensen of smaak afwijkingen proeven zoals oplosmiddel (te warm vergist) of dat de vergisting gestokt is vanwege te wisselende temperaturen.

Ik zou gewoon je eerste bier maken, als het je bevalt rustig aan de spullen bestellen voor je gistkast.


Dat is dus precies hetgeen ik bedoel. :)

db

Tjardo

kijk eens hier voor meer uitleg... sorry, was al gemeld zie ik nu...

Johannesdeloper

Citaat van: Dirtbag op 16-09-2015  12:12 uDat is dus precies hetgeen ik bedoel. :)

db
En ik zeker ook. Je moet streven naar vernieuwing en verbetering van je brouwproces en daar is gecontroleerd vergisten essentieel. Toch ken ik ook bij de Bierkaai een brouwer die uitstekend bier brouwt gewoon in de gangkast.

VinMor

Ik ga een deze dagen dus de spullen kopen die ik nodig heb.
Kunnen jullie mij nog speciaal dingen adviseren(staan zoveel dingen op Brouwmarkt) mbv de site van Brouwmarkt(evt de link meesturen)?

Ik ga 20liter brouwen, heb al een 27 liter kookpan. Gebruik flesjes van 50cl.

Ga de volgende dingen halen:

- WortKoelsysteem
- Gistvat
- Lagervat
- Schoonmaakmiddel
- Kroonkurken + montage
- S.G. meter + maatcilinder 100ml
- Trechter
- Automatische hevel + slang
- Roerspaan
- Bottlepijpje
- Moutmolen
- Hevelfilter(edit)

Ik had al gevraagd of ik nu alles had, dat had ik schijnbaar, maar indien jullie nog meer dingen aanraden hoor ik het graag.
Heb ik bijvoorbeeld nog iets nodig voor het filteren voor van het maischen naar het wort?

Zat te denken om dit pakket te bestellen: http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/startsets-bierbrouwen/startset-bierbrouwen-premium-plus.html, en dan in combinatie met de producten die ik nog mis die ik dus los zal bestellen.
Is een 31l gistingsvat genoeg om 20l in te laten gisten? En dan zal ik er nog bijvoorbeeld een 25l brouwemmer(http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/gistingsvaten-emmers/brouwemmers-plastic/brouwemmer-semi-transparant-25-liter-compleet.html ) bij bestellen.


Graag jullie tips :)

mbroek

Je mist in je lijstje nog een hevelfilter, maar die kun je zelf maken. Vaten zou ik zonder die goedkope plastic kraantjes doen, die gaan op den duur lekken, maar lastiger is dat ze van binnen slecht schoongemaakt kunnen worden.

Omdat je al een pan hebt, zou ik niet naar een starterspakket kijken, maar gewoon alles los kopen, dat is niet per se goedkoper maar je kunt voor hetzelfde geld wel betere spullen aanschaffen.

Je hebt nog wel iets nodig om een liter of 15/20 liter spoelwater op te warmen, maar dat kan ook in losse soeppannen.

VinMor

Citaat van: mbroek op 16-09-2015  22:37 uJe mist in je lijstje nog een hevelfilter, maar die kun je zelf maken. Vaten zou ik zonder die goedkope plastic kraantjes doen, die gaan op den duur lekken, maar lastiger is dat ze van binnen slecht schoongemaakt kunnen worden.

Omdat je al een pan hebt, zou ik niet naar een starterspakket kijken, maar gewoon alles los kopen, dat is niet per se goedkoper maar je kunt voor hetzelfde geld wel betere spullen aanschaffen.

Je hebt nog wel iets nodig om een liter of 15/20 liter spoelwater op te warmen, maar dat kan ook in losse soeppannen.


Kan jij nog wat specifiek aanraden van materiaal dat goed is?
Heb inderdaad nog wel wat grote pannen, waardoor ik 15 a 20l kan opwarmen om mee te spoelen.
Bedankt voor de tip over de kraantjes en hevelfilter.

abroeders

Ik zou een refractometer erbij nemen, eentje tot 32 Brix. Eventueel kan je dan de SG meter achterwege laten. Dit is veel eenvoudiger om het SG te bepalen. Let wel op dat, indien er reeds alcohol gevormd is, de Brix waarde moet worden omgerekend. Oa BrouwHulp en BrouwVisie kan dit voor je doen. Wil je het enkel met een SG meter doen in het begin, bestel er dan zo'n hoge maatcylinder van 100 ml bij!

VinMor

Citaat van: abroeders op 16-09-2015  22:54 uIk zou een refractometer erbij nemen, eentje tot 32 Brix. Eventueel kan je dan de SG meter achterwege laten. Dit is veel eenvoudiger om het SG te bepalen. Let wel op dat, indien er reeds alcohol gevormd is, de Brix waarde moet worden omgerekend. Oa BrouwHulp en BrouwVisie kan dit voor je doen. Wil je het enkel met een SG meter doen in het begin, bestel er dan zo'n hoge maatcylinder van 100 ml bij!

Refractometer klinkt mij wat moeilijk, maar dat heeft met ervaring te maken denk ik.
Ik ga denk eerst voor de SG meter met maatcilinder van 100 ml dan :)
Bedankt.

Johannesdeloper

Voordat je een hevelfilter gaat kopen of zelf maken, lees dit forum ook eens door op BIAB (=brew in a bag)
Persoonlijk vond ik de hele procedure van filteren met een hevelfilter tijdrovend en lastig.

Ik filter met een brouwzak en weet daar snel een helder wort mee te filteren en krijg een brouwzaalrendement van 80%

Er zijn ook brouwers, die maischen  in een koelbox, dat heeft ook zijn aantrekkelijke kanten.

VinMor

Ik snap dat het niet ideaal is, maar ik heb een pan van 27 liter en een keramische kookplaat.
Is het doenbaar(aan te raden) om hierop te koken (20 liter bier brouwen)???

VinMor

Citaat van: Johannesdeloper op 17-09-2015  08:48 uVoordat je een hevelfilter gaat kopen of zelf maken, lees dit forum ook eens door op BIAB (=brew in a bag)
Persoonlijk vond ik de hele procedure van filteren met een hevelfilter tijdrovend en lastig.

Ik filter met een brouwzak en weet daar snel een helder wort mee te filteren en krijg een brouwzaal rendement van 80%

Er zijn ook brouwers, die maischen  in een koelbox, dat heeft ook zijn aantrekkelijke kanten.


Hier zat ik zelf ook eerder aan te denken voor het begin. Uitbreiden kan altijd nog!

Jacques

Citaat van: Johannesdeloper op 17-09-2015  08:48 uVoordat je een hevelfilter gaat kopen of zelf maken, lees dit forum ook eens door op BIAB (=brew in a bag)
Persoonlijk vond ik de hele procedure van filteren met een hevelfilter tijdrovend en lastig.

Ik filter met een brouwzak en weet daar snel een helder wort mee te filteren en krijg een brouwzaalrendement van 80%

Mijn ervaringen met een hevelfilter is juist dat je veel sneller een heldere wort hebt dan met een brouwzak. Voordat ik mijn Braumeister had heb ik in ieder geval met veel plezier met een hevelfilter, of beter gezegd met een javalfilter, gewerkt.

Battum80

Citaat van: VinMor op 17-09-2015  11:54 uIk snap dat het niet ideaal is, maar ik heb een pan van 27 liter en een keramische kookplaat.
Is het doenbaar (aan te raden) om hierop te koken (20 liter bier brouwen) ???

Dat gaat zeker lukken

VinMor

Is het extra isoleren van de koelkast, met behulp van dun piepschuim wat ik nog heb liggen en anders de vuilnisbak in verdwijnt, zinvol?
Kost weinig moeite, en ik heb het toch al liggen. Denken jullie dat het iets helpt vertragen van wanneer het koud wordt (warmte heeft er geen last van)?

Brouwers

Isoleren kan maar is in principe niet nodig. Als je het doet moet je het op zo'n manier doen dat je de hele koelkast rondom goed isoleert en dat er geen piepschuim loskomt. Maar als het een kwestie wordt van hier en daar een stuk tegenaan plakken wordt zou ik laten.

VinMor

Citaat van: Brouwers op 18-09-2015  19:18 uIsoleren kan maar is in principe niet nodig. Als je het doet moet je het op zo'n manier doen dat je de hele koelkast rondom goed isoleert en dat er geen piepschuim loskomt. Maar als het een kwestie wordt van hier en daar een stuk tegenaan plakken wordt zou ik laten.

Uiteraard snap ik dat een stukje hier, stukje daar, niet gaat werken.
Ik dacht gewoon: Ik heb 2 a 3 cm dik piepschuim liggen, en als ik het nou gewoon in de koelkast kit en daarbij zorg dat het een geheel is.
Kan geen kwaad volgens mij!
Zal wel even kijken, ben nog een koelkast aan het zoeken :)

Brouwers

Citaat van: VinMor op 18-09-2015  19:23 uUiteraard snap ik dat een stukje hier, stukje daar, niet gaat werken.
Ik dacht gewoon: Ik heb 2 a 3 cm dik piepschuim liggen, en als ik het nou gewoon in de koelkast kit en daarbij zorg dat het een geheel is.

In de koelkast zou ik het zelf niet doen vanuit hygiene oogpunt. Als het gist uit het waterslot schuimt, bierflesje explodeert/lekt of je knoeit eens een keer wat dan kan je het niet schoonmaken. Ik zat zelf dan aan de buitenkant te denken, maar dan kan je de achterkant eigenlijk niet isoleren en rond de deur is het ook niet echt ideaal.

VinMor

Ben beetje aan het filosoferen over het zelf maken van een wortkoeler.
Ben zelf niet handig, maar wel creatief.
Als ik nou een PVC buis koop(rekening houdend met de diameter van mijn pan), een kopere buis van een 10 a 20 meter koop, en deze om de PVC buis heen rol, met 2 uiteinde eraan met aansluitingen voor de slangen....
Dan scheelt mij dat toch best veel geld, en kan ik nog sneller koelen?
Geen idee of ik het ga uitvoeren hoor, gewoon even hardop denken :)

Is al het koper geschikt om mee te brouwen?

Vandaag komt mijn boek binnen, eindelijk, zal daar ook wel wat ervaringen mee op doen :)

Snor

Zoek in dit forum op "koeler" of "wortkoeler" en ontdek, dat velen jou al zijn voorgegaan bij het zelf maken van een wortkoeler.
Fluitje van een cent!

VinMor

http://www.aliexpress.com/item/50-99-Degree-STC-1000-220V-110V-12V-Digital-LCD-Thermostat-Regulator-Temperature-Controller-with/32222288784.html?spm=2114.01020208.3.11.ncistr&ws_ab_test=201526_4,201527_3_71_72_73_74_75,201409_3

Dit was toch de géne die ik moest bestellen??
Even aan het twijfelen, want kwam verschillende apparaten tegen die heel erg op elkaar lijkte, ook qua typenummers...

Wie wil even kijken of dit inderdaad de juiste is :) ??

abroeders

Ja, dit is de juiste!

VinMor

Citaat van: abroeders op 24-09-2015  18:01 uJa, dit is de juiste!

Mooi, heb hem besteld en ook een Liebherr Koelkast AA klasse voor 60 euries(Liebherr is een van de beste merken, dus had ik net iets meer voor over).

Adbrouwt

Citaat van: Wolter op 24-09-2015  21:00 ua
Mijn gedacht. Unne dagschotel zunne.

abroeders

Ik zou wel een hulprelais gebruiken voor het schakelen van de koelkast. Heb je enige elektrotechnische kennis?

Bennemans

Citaat van: abroeders op 24-09-2015  21:20 uIk zou wel een hulprelais gebruiken voor het schakelen van de koelkast. Heb je enige elektrotechnische kennis?

Is een mogelijkheid, in mijn ogen niet echt nodig als je een standaard koelkastje gebruikt.
Het vermogen van die koelkasten zijn tegenwoordig niet erg hoog.
Contactbelasting van de onboard relais is 10 Ampere.
Verbruik van koelkast zal niet boven een Ampere komen en een inschakelpiek zal niet extreem zijn.
Ik heb de STC1000 al ruim 2 jaar en werkt nog als een zonnetje.
Maar de ene STC is de andere niet.

Maar je kan altijd je belasting over een hulprelais laten lopen, heb je in ieder geval wat te doen, lekker knutselen.

VinMor

Wat kennis,  maar met beetje uitleg kom ik een eind.
Ergens wat info over te lezen of handig filmpje op YouTube?

Brouwers

Lees dit topic maar even door, hier staat in principe uitgelegd hoe je hem moet aansluiten plus nog heel veel mooie voorbeelden
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17829.msg408025.html#msg408025

VinMor

Even een gekke vraag, of niet: is er een pomp beschikbaar voor het hevelfilter en wortkoeler beschikbaar om de vloeistoffen over te pompen en dus ook verwisselbare is tussen hevelfilter en wortkoeler?
Of gaat dit ten kosten van kwaliteit, aangezien ik denk dat dit misschien wel te snel pompt?

abroeders

Als je een plaatkoeler gebruikt kun je zonder pomp hevelen en meteen koelen. Is dit wat je bedoelt? Een pomp is dan niet nodig.

VinMor

Bedoel eigenlijk voor het dompel model, sorry voor het niet vermelden ervan.
Ik ga ervan uit dat je deze moet aanzuigen om het vloeistof erdoor te laten lopen, maar wou weten of dit ook met een soort pompje kan...

abroeders

Nee, een dompelkoeler sluit je aan op de koudwaterkraan en hang je in je hete wort. Ook hierbij geen pomp nodig. Je wort blijft dan in je kookketel totdat het is afgekoeld. Hierna hevel je het afgekoelde wort over in je gistvat

VinMor

Je hebt helemaal gelijk, ik was nog niet wakker denk ik! Haha

VinMor

Ik heb een bierpakket (beter brew) gekregen die over de BBE datum (paar maandjes) is.
Kan dit nog gebruikt worden denken jullie?

En moet ik echt brouwsuiker gebruiken,  of raden jullie iets uit de supermarkt aan(anders moet ik eerst brouwsuiker bestellen,  en wil graag vanavond starten).

Ga Cooper Mexican Cerveza maken, als het lukt haha

Brouwers

Citaat van: VinMor op 30-09-2015  12:46 uIk heb een bier pakket(beter brew)  gekregen die over de BBE datum(paar maandjes)  is.
Kan dit nog gebruikt worden denken jullie?

En moet ik echt brouwsuiker gebruiken,  of raden jullie iets uit de supermarkt aan(anders moet ik eerst brouwsuiker bestellen,  en wil graag vanavond starten).

Ga Cooper Mexican Cerveza maken,  als het lukt haha
Gewoon kristalsuiker gebruiken.  Brouwsuiker bestaat uit glucose, terwijl kristalsuiker sacharose wat tijdens de vergisting netjes omgezet wordt tot glucose. Geen reden dus om duurdere glucose te kopen

Jacques

Citaat van: VinMor op 30-09-2015  12:46 uIk heb een bierpakket (beter brew) gekregen die over de BBE datum (paar maandjes) is.
Kan dit nog gebruikt worden denken jullie?

En moet ik echt brouwsuiker gebruiken,  of raden jullie iets uit de supermarkt aan(anders moet ik eerst brouwsuiker bestellen,  en wil graag vanavond starten).

Ga Cooper Mexican Cerveza maken, als het lukt haha

Gewoon gebruiken dat pakket. Wel kan het zijn dat het bier wat donker is van kleur doordat er met de tijd meer verbindingen tussen aminozuren en suikers ontstaan die een bruine/donkere kleur geven.


Brouwsuiker is naar mijn idee een slimme zet van een handige leverancier die zijn omzet wil vergoten.
In de 35 jaar dat ik brouw heb ik nog nooit nodig gehad. Gewoon kristalsuiker gebruiken. Is overal te koop en veel goedkoper.

VinMor

Gisteravond gebrouwen (als je een bierkit brouwen mag noemen, haha), en ik moet zeggen tot nu toe alles goed gaat.
Waterslot op 't gistvat staat lekker te borrelen, en nu maar wachten.
4 tot 6 dagen in 't gistvat laten zitten, dinsdag even meten hoe ver die is.

Er staat dat ik het dan moet bottelen en het een bepaalde tijd, gekoeld, moet zetten.
Kan dit gewoon gelijk gebotteld de koelkast in dan? Lijkt mij koud genoeg :)

Plus maar hopen dat alles goed schoon is gemaakt, dat is mijn grootste vrees, aangezien dit mijn eerste keer is en het altijd vast beter kan.
Ik zie veel staan over schoonmaken, alleen is er niet een makkelijke site waar alles stap voor stap vermeld staat? Zeker voor een beginner een must!

abroeders

Citaat van: VinMor op 01-10-2015  07:39 uGisteravond gebrouwen (als je een bierkit brouwen mag noemen, haha), en ik moet zeggen tot nu toe alles goed gaat.
Waterslot op 't gistvat staat lekker te borrelen, en nu maar wachten.
4 tot 6 dagen in 't gistvat laten zitten, dinsdag even meten hoe ver die is.

Er staat dat ik het dan moet bottelen en het een bepaalde tijd, gekoeld, moet zetten.
Kan dit gewoon gelijk gebotteld de koelkast in dan? Lijkt mij koud genoeg :)

Plus maar hopen dat alles goed schoon is gemaakt, dat is mijn grootste vrees, aangezien dit mijn eerste keer is en het altijd vast beter kan.
Ik zie veel staan over schoonmaken, alleen is er niet een makkelijke site waar alles stap voor stap vermeld staat? Zeker voor een beginner een must!

Trek je niets aan van de 4 tot 6 dagen... De gisting is klaar als die klaar is. Het is van tevoren niet mogelijk om te zeggen dat dit in 4-6 dagen zo is. Zeker omdat je gist wat ouder is, kan het langer duren. Altijd SG meten met een paar dagen ertussen. Is SG gelijk gebleven dan is de vergisting klaar. Zolang het waterslot nog borrelt hoef je niet te meten. Dan is het zeker nog niet klaar!

De procedure na het gisten is voor een bierkit gelijk aan een niet extract brouwsel. Dit betekent:

1. Na het gisten het gistvat koelen om te gist te laten bezinken (dit is optioneel, maar levert minder gistdepot in je fles)
2. Overhevelen in je bottelemmer en gekookt suikerwater toevoegen voor de carbonisatie in je fles. Eventueel kan je ook suiker in je flesjes doen en het bier hierop bottelen. (Ik geef voorkeur aan de 1e optie omdat ik dit makkelijker vind werken). Ik gebruik meestal 7gram/liter jongbier. Voor 20 liter dus 140 gram suiker in ongeveer 250-300ml water koken en onderin de bottelemmer gooien. Hierovergeen het jongbier hevelen, eventueel voorzichtig roeren zonder zuurstofinslag.
3. Na het bottelen je flesjes NIET koel wegzetten, maar op vergistingstemperatuur. Staan de flesjes te koel, dan wordt de toegevoegde suiker niet vergist en krijg je geen koolzuur op je fles.
4. Na een weekje of 2 is er meestal genoeg koolzuur gevormd (Bij zwaardere bieren/uitgeputte gist kan het wat langer duren). Nu is pas het moment aangekomen om je flesjes koel op te slaan.

Daarna is het tijd om te proeven... proeven en nog een keer te proeven totdat je batch is op-ge-proefd.  ;D ;D ;D

Over het schoonmaken, gewoon hygiënisch werken. Alles moet optisch schoon zijn. Gebruik geen schuursponsjes op plastic vanwege krasvorming en let extra goed op kraantjes. Ik maak schoon met OXI. Vervolgens sla ik de spullen schoon op. Voor ik de spullen opnieuw in gebruik neem spoel ik alles nog eens na met water, spray het in met Star San en spoel dit na 10 minuten er weer uit. (Star San hoeft niet uitgespoeld te worden, maar ik heb er een fijner gevoel bij als ik het wel doe.)

Brouwers

Citaat van: VinMor op 01-10-2015  07:39 uGisteravond gebrouwen (als je een bierkit brouwen mag noemen, haha), en ik moet zeggen tot nu toe alles goed gaat.
Waterslot op 't gistvat staat lekker te borrelen, en nu maar wachten.
4 tot 6 dagen in 't gistvat laten zitten, dinsdag even meten hoe ver die is.

Er staat dat ik het dan moet bottelen en het een bepaalde tijd, gekoeld, moet zetten.
Kan dit gewoon gelijk gebotteld de koelkast in dan? Lijkt mij koud genoeg :)

Plus maar hopen dat alles goed schoon is gemaakt, dat is mijn grootste vrees, aangezien dit mijn eerste keer is en het altijd vast beter kan.
Ik zie veel staan over schoonmaken, alleen is er niet een makkelijke site waar alles stap voor stap vermeld staat? Zeker voor een beginner een must!
Eerste wat je moet doen is de handleiding weggooien en dit lezen http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen

Mijn advies is gewoon het bier 2 weken in je gistvat laten. Als er geen activiteit is en je emmer lekt niet dan sg meten. Als dit in de buurt komt van de verwachtte waarde (1.010 is dat meestal)  dan overhevelen naar bottelvat (indien je die hebt) en gaan bottelen. Bier 2-3 weken op kamer temperatuur zetten en dan een biertje proeven. Als er genoeg koolzuur op zit en geen rare smaakjes dan kan je het kouder zetten. 

VinMor

Even een domme vraag.
Ik heb halve liter flesjes Heineken, welke kroonkurken moet ik daarvoor bestellen?
26 of 29 mm?
Ik had er een van 26 geprobeerd, ging er makkelijk op, maar kreeg de tang er moeilijk af.

Brouwers

Citaat van: VinMor op 05-10-2015  11:44 uEven een domme vraag.
Ik heb halve liter flesjes Heineken, welke kroonkurken moet ik daarvoor bestellen?
26 of 29 mm?
Ik had er een van 26 geprobeerd, ging er makkelijk op, maar kreeg de tang er moeilijk af.

26 mm. Dat je het handkroonkurkapparaat er moeilijk af krijgt is een vaker voorkomende probleem. Ik had er ook last van bij de BNR flessen.

VinMor

Toch even gekeken na 6 dagen wat de S.G. waarde is.
Aangezien dit mijn eerste keer is, graag even meekijken :)

=144065199&filters[recent]=1&sort=1&o=0]http://s809.photobucket.com/user/Vincent_Mori/media/IMG_20151006_095830_zpsnlzurujh.jpg.html?filters[user]=144065199&filters[recent]=1&sort=1&o=0

=144065199&filters[recent]=1&sort=1&o=1]http://s809.photobucket.com/user/Vincent_Mori/media/IMG_20151006_095842_zpsdufxjrf1.jpg.html?filters[user]=144065199&filters[recent]=1&sort=1&o=1

sowieso erg irritant dat de meter niet recht blijft staan.
Overigens nu ik de deksel weer dicht heb gedaan, gaat het waterslot weer activiteiten aangeven, zal wel omdat er zuurstof bijgekomen is?

hans_nwk

Citaat van: VinMor op 06-10-2015  10:11 usowieso erg irritant dat de meter niet recht blijft staan.
Overigens nu ik de deksel weer dicht heb gedaan, gaat het waterslot weer activiteiten aangeven, zal wel omdat er zuurstof bijgekomen is?
Als de meter niet recht blijft staan is dat waarschijnlijk omdat er wat CO2 belletjes aanhangen.

Je moet je monster een paar keer overgieten en een tijdje laten staan zodat de CO2 er uit is om een betrouwbare meting te krijgen.

Activiteit: Bij hevelen kan ik het me voorstellen, van deksel eraf en weer erop wat moeilijker. Misschien komt er wat CO2 uit oplossing doordat je het vat in beweging hebt gehad.

Groet,
Hans

VinMor

Citaat van: hans_nwk op 06-10-2015  10:24 uAls de meter niet recht blijft staan is dat waarschijnlijk omdat er wat CO2 belletjes aanhangen.

Je moet je monster een paar keer overgieten en een tijdje laten staan zodat de CO2 er uit is om een betrouwbare meting te krijgen.

Activiteit: Bij hevelen kan ik het me voorstellen, van deksel eraf en weer erop wat moeilijker. Misschien komt er wat CO2 uit oplossing doordat je het vat in beweging hebt gehad.

Groet,
Hans


Is het erg om het vat te bewegen? Mijn vriendin heeft gisteren inderdaad het een en ander verschoven, haha!
Daarbij heb ik een klein beetje gedronken, en je proeft best veel alcohol en misschien zelfs wat chemisch.

hans_nwk

Citaat van: VinMor op 06-10-2015  10:26 uIs het erg om het vat te bewegen? Mijn vriendin heeft gisteren inderdaad het een en ander verschoven, haha!
Dat is niet erg en wat walsen met je gistingsvat wordt ook aangeraden als een vergisting niet vlot loopt. De gist komt weer in contact met het bier en de CO2 (die wat remmend werkt op de vergisting) wordt uit het bier verdreven.

VinMor

Citaat van: hans_nwk op 06-10-2015  10:29 uDat is niet erg en wat walsen met je gistingsvat wordt ook aangeraden als een vergisting niet vlot loopt. De gist komt weer in contact met het bier en de CO2 (die wat remmend werkt op de vergisting) wordt uit het bier verdreven.

Gelukt om het recht te krijgen, hij staat nou op het streepje van 10 staan, dus dat zal denk ik 1010 zijn?  :proost:
Dus dan moet ik hem nog even laten zitten, aantal dagen tot die rond de 1008 staat zoals op de verpakking of....? Hierboven zei iemand namelijk 1010...

hans_nwk

Als hij over 2 of 3 dagen nog steeds op 1.010 staat bottelen, als hij nog zakt om de 2 dagen meten  tot hij niet meer zakt. Als je met brett of een saison bezig bent langere tussenpozen met meten maar dan ben je al met de bieren voor gevorderden bezig.

Het kan zijn dat hij niet meer zakt maar je moet het zeker weten voor je bottelt.

VinMor

Citaat van: hans_nwk op 06-10-2015  10:36 uAls hij over 2 of 3 dagen nog steeds op 1.010 staat bottelen, als hij nog zakt om de 2 dagen meten  tot hij niet meer zakt. Als je met brett of een saison bezig bent langere tussenpozen met meten maar dan ben je al met de bieren voor gevorderden bezig.

Het kan zijn dat hij niet meer zakt maar je moet het zeker weten voor je bottelt.


Bedankt voor het antwoord.
Hoe smaakt bier tijdens de gisting? Kan het zijn dat de 'chemische' smaak het gist is dat nog bezig is?
Geen idee, dit is mijn eerste biertje en die mag niet mislukken  :groots:

hans_nwk

Vaak wat bitter door nog zwevende gist. Wat je precies met "chemisch" bedoelt weet ik niet maar het kan zijn dat het oplosmiddelengeur is of hogere alcoholen.

Dat kan wel blijven (maar een stuk minder zijn als het koud is). Als je dat hebt is het waarschijnlijk het gevolg van een warme vergisting.

VinMor

Citaat van: hans_nwk op 06-10-2015  10:48 uVaak wat bitter door nog zwevende gist. Wat je precies met "chemisch" bedoelt weet ik niet maar het kan zijn dat het oplosmiddelengeur is of hogere alcoholen.

Dat kan wel blijven (maar een stuk minder zijn als het koud is). Als je dat hebt is het waarschijnlijk het gevolg van een warme vergisting.


Het lijkt op veel alcohol, smaak is moeilijk thuis te brengen. Na een paar slokken is het best oké, maar smaakt blijft beetje hangen.
Vergisting vind plaats op 20 graden, onder de trap. Ligt netjes een thermometer bij om te controleren.
Kan het te maken hebben met het feit dat ik mijn emmer niet tot 23 maar tot 21 liter met water heb gevuld? Ik had gelezen dat dat bij dit recept beter zou zijn op ratebeerkits.com

abroeders

Citaat van: VinMor op 06-10-2015  11:45 uHet lijkt op veel alcohol, smaak is moeilijk thuis te brengen. Na een paar slokken is het best oké, maar smaakt blijft beetje hangen.
Vergisting vind plaats op 20 graden, onder de trap. Ligt netjes een thermometer bij om te controleren.
Kan het te maken hebben met het feit dat ik mijn emmer niet tot 23 maar tot 21 liter met water heb gevuld? Ik had gelezen dat dat bij dit recept beter zou zijn op ratebeerkits.com

Minder water geeft je een 'voller/zwaarder' bier met meer alcohol. Het geeft je niet meteen een afwijkende of chemische smaak omdat je je niet aan het recept hebt gehouden. De gistsmaak kan wel wrang/bitter zijn. Deze smaakt geeft mij een raar structuurgevoel, alsof het bier wat modderig is. Na het bezinken van de gist is dit weg. Dit is iniedersgeval de associatie die ik erbij heb. Als iets moeilijk is om uit te leggen dan is dat smaak, omdat iedereen een andere smaakbeleving heeft.

Ik zou best eens aan een degustatiecursus (schrijf ik dit goed) deel willen nemen. Gewoon om het leren proeven en omschrijven van smaken.


hans_nwk

Tijdens de vergisting kan de temperatuur van je jongbier tot 4 °C hoger zijn dan de omgeving.
je hebt door wat minder op te lengen een wat hoger SG wat kan leiden tot een wat fellere vergisting (hogere temperauur) maar ook tot vorming van meer esters en hogere alcoholen.

VinMor

Mijn koelkast staat er al, ik wacht alleen nog op mijn warmteregelaar voor de brouwkast in elkaar te zetten.

Hoe maken jullie het gistvat schoon. Ik heb oxi,  hele emmer vol met water en daarbij behoorde grammen schoonmaakmiddel  of half... Of?


Even aan het kijken welke processen ik fout gedaan kan hebben.

hans_nwk

Citaat van: VinMor op 06-10-2015  12:33 uMijn koelkast staat er al, ik wacht alleen nog op mijn warmteregelaar voor de brouwkast in elkaar te zetten.

Hoe maken jullie het gistvat schoon. Ik heb oxi,  hele emmer vol met water en daarbij behoorde grammen schoonmaakmiddel  of half... Of?


Even aan het kijken welke processen ik fout gedaan kan hebben.

Ik maak het het schoon door met water en een doekje het  ergste er uit te wrijven en daarna een laagje pbw oplossing erin en af en toe even schudden (en weer ontluchten).

Daarna nog een keer een schoon doekje en even spuiten met starsan tegen de tijd dat de volgende batch er in gaat.

Wel het kraantje, ringen waterslot etc ook nog even apart in de pbw

Ik zou nog niet te hard gaan zoeken naar fouten.
Na het bottelen en 6 weken wachten kun je pas echt een idee krijgen of het goed of fout gegaan is.

Battum80

Ik gebruik caustic om schoon te maken en Oxi of starsan om te ontsmetten. inderdaad altijd het kraantje demonteren en uitkoken, reinigen en/of ontsmetten.

VinMor

Citaat van: abroeders op 24-09-2015  21:20 uIk zou wel een hulprelais gebruiken voor het schakelen van de koelkast. Heb je enige elektrotechnische kennis?


Welke?  Iemand een link van relais die goed is

Brouwers

Citaat van: VinMor op 07-10-2015  17:50 uWelke?  Iemand een link van relais die goed is

Zolang je geen zware dingen gaat schakelen heb je die hulprelais niet nodig. De STC1000 heeft standaard 2 10A relais, voldoende om een koelkast te schakelen.

Er zijn enkele gebruikers die last hebben gehad van een plakkende relais, maar dat is eerder een kwestie van pech. De meeste gebruiken de stc zonder schakelrelais. Als je toch zeker wilt zijn dan moet je op ebay zoeken op ssr (solid state relais). 10-16A moet voldoende zijn, deze kunnen niet gaan plakken.

abroeders

Citaat van: VinMor op 07-10-2015  17:50 uWelke?  Iemand een link van relais die goed is

Een solid state relais zoals Brouwers aangeeft kan, alleen dan moet je ook een kleine voeding bijbouwen. Je hebt dan namelijk een lage DC spanning nodig om deze aan te sturen. Wellicht wat te gecompliceerd.

Eenvoudiger is een 230V Relais zoals http://www.aliexpress.com/item/OMRON-MK2P-I-AC-220V-Relay-8-Pin-10A-250VAC-With-PF083A-Socket-Base/1780454307.html?spm=2114.01020208.3.178.bNo3sz&ws_ab_test=201556_3,201527_2_71_72_73_74_75,0_0

Dit relais kan tot 10 Ampere schakelen, eventueel kan je beide contacten nog parallel schakelen.

De contacten van zo'n groter relais zijn veel degelijker uitgevoerd van de contactjes van zo'n klein printrelais in de STC1000. Ohmse belastingen (zoals een gloeilamp) zijn voor een klein printrelais geen probleem, maar een compressor van een koelkast of andere inductieve last (zoals ze dat noemen) heeft bij het inschakelen gedurende korte tijd een hele hoge stroom. Dit kan er voor zorgen dat je relaiscontactjes aan elkaar blijven plakken (gepunt-last als het ware). Is het je wel eens opgevallen als je de stekker van je stofzuiger in de muur stopt(terwijl de schakelaar reeds aanstond) je een vonk ziet uit de wandcontactdoos? Dit zorgt dat, zeker de kleine printrelais, na een aantal keren kunnen blijven plakken.

Naast de kwaliteit van je printrelais, is het ook afhankelijk van je (inductieve) last van de koelkast welke je wil schakelen of dat je een grote kans hebt dat je printrelais blijft plakkken.

Aan de andere kant, zo duur is een STC1000 ook niet, je zou ook een reserve op voorraad kunnen leggen, of het eerst proberen zonder hulprelais. Indien je handig bent met elektrotechniek en precies begrijpt wat ik hier bedoel zou ik adviseren meteen een paar kwalitatief goede hulprelais te gebruiken.

VinMor

Had ik het gisteren nog over de hulprelais, kreeg ik natuurlijk dezelfde dat mijn STC-1000 binnen, telepathie?
Ik ben ook even op mijn gemak aan het kijken voor een Refractometer, en zie deze http://www.hobbybrouwshop.nl/refractometer is dit wat, of kan ik beter een andere bestellen?

Mijn verjaardag komt eraan, dus vriendin vraagt wat ze voor mij moet kopen, dus ben even lijstje aan het maken van leuke bierbrouw spullen zoals dit :)

abroeders

Ik heb deze refractometer ook, werkt prima

Brouwers

Citaat van: VinMor op 08-10-2015  10:24 uHad ik het gisteren nog over de hulprelais, kreeg ik natuurlijk dezelfde dat mijn STC-1000 binnen, telepathie?
Ik ben ook even op mijn gemak aan het kijken voor een Refractometer, en zie deze http://www.hobbybrouwshop.nl/refractometer is dit wat, of kan ik beter een andere bestellen?

Mijn verjaardag komt eraan, dus vriendin vraagt wat ze voor mij moet kopen, dus ben even lijstje aan het maken van leuke bierbrouw spullen zoals dit :)

Let wel op dat dit ding ook een SG schaal heeft. Geen probleem voor de vergisting, tijdens en na de vergisting kan je de SG schaal niet gebruiken. Dan moet je het begin brix waarde en 2e gemeten brix waarde weten en invullen in BrouwHulp, BrouwVisie of een tooltje als deze http://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/

VinMor

Citaat van: Brouwers op 08-10-2015  16:59 uLet wel op dat dit ding ook een SG schaal heeft. Geen probleem voor de vergisting, tijdens en na de vergisting kan je de SG schaal niet gebruiken. Dan moet je het begin brix waarde en 2e gemeten brix waarde weten en invullen in BrouwHulp, BrouwVisie of een tooltje als deze http://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/

Deze heeft inderdaad een SG Schaal (1,000 ~ 1,130 SG schaal), dus dat zal goed moeten komen.
Op dit moment snap ik nog niet veel van die site, wat ze o.a. met 'Wort Correction Factor' maar dat zal vast komen wanneer ik iets meer ervaring heb opgedaan :)

abroeders

Belangrijk is te onthouden dat de SG schaal alleen te gebruiken is als er nog geen alcohol gevormd is. Dit is denk ik de meest gemaakte fout hier op het forum. Waarschijnlijk maakt iedereen deze fout de eerste keer als men zich niet genoeg in de materie verdiept heeft. Eigenlijk zouden ze geen SG schaal moeten gebruiken op een refractometer. Enkel Brix!

Als je een brouwprogramma gebruikt zoals BrouwHulp of BrouwVisie; leer je aan om altijd de waarde in brix uit te lezen en in te voeren. Dan gaat het automatisch goed.

VinMor

Ik ga morgen denk ik de volgende dingen laten bestellen,  als verjaardagscadeau:

http://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpan50liter

http://www.hobbybrouwshop.nl/gasbrander

http://www.hobbybrouwshop.nl/slangset

http://nl.aliexpress.com/item/hand-held-RSG-100ATC-Black-Brix-Beer-Sugar-Wine-Wort-Wine-milk-0-32-Refractometer-Tools/32234618190.html?ws_ab_test=201556_6,201527_1_71_72_73_74_75,201560_1


Ik zou ook de 33 liter pan kunnen nemen,  maar dan heb ik het vermoeden dat het misschien wat lastiger roeren zal worden,  dus ik heb even ruim geschat.  Ik wil rond de 20 liter bier overhouden,  wat is jullie mening?

Opmerkingen en of toevoeging hoor ik graag.  Liever teveel gevraagd dan verkeerd besteld,  haha

VinMor

Citaat van: VinMor op 09-10-2015  21:22 uIk ga morgen denk ik de volgende dingen laten bestellen,  als verjaardagscadeau:

http://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpan50liter


Ik zou ook de 33 liter pan kunnen nemen,  maar dan heb ik het vermoeden dat het misschien wat lastiger roeren zal worden,  dus ik heb even ruim geschat.  Ik wil rond de 20 liter bier overhouden,  wat is jullie mening?

Opmerkingen en of toevoeging hoor ik graag.  Liever teveel gevraagd dan verkeerd besteld,  haha


Wat heeft jullie voorkeur? Een weckketel(zoals deze: WECK W25 THERMOSTAAT & TIJDKLOK) of gewoon ouderwets op het gas?
Is deze weckketel trouwens voldoende om 20 liter bier mee te maken?(pas is 30 liter, dus 50% meer ruimte dan gewenste brouwsel).


Adbrouwt

Citaat van: VinMor op 10-10-2015  10:10 uWat heeft jullie voorkeur? Een weckketel(zoals deze: WECK W25 THERMOSTAAT & TIJDKLOK) of gewoon ouderwets op het gas?
Is deze weckketel trouwens voldoende om 20 liter bier mee te maken?(pas is 30 liter, dus 50% meer ruimte dan gewenste brouwsel).
Met een weckketel waar 30 liter in gaat kun je prima 20 liter bier produceren. Ik zou de temperatuur meting met een oven thermometer doen. Dan weet je precies de temperatuur van je maisch of wort.

VinMor

Citaat van: Adbrouwt op 10-10-2015  10:19 uMet een weckketel waar 30 liter in gaat kun je prima 20 liter bier produceren. Ik zou de temperatuur meting met een oven thermometer doen. Dan weet je precies de temperatuur van je maisch of wort.

Is de tijdschakelaar een nuttige optie op die weck-ketel of? En temperatuur meting is dus niet goed dat ik het met een oven thermometer zou moeten doen of...?
Hoe nauwkeurig is het?

Adbrouwt

Citaat van: VinMor op 10-10-2015  10:25 uIs de tijdschakelaar een nuttige optie op die weck-ketel of? En temperatuur meting is dus niet goed dat ik het met een oven thermometer zou moeten doen of...?
Hoe nauwkeurig is het?
Ik heb zelf twee weckketels en heb de temperatuur meting en tijdschakelaar nog nooit gebruikt. Je zou het kunnen proberen en dan met een probe van een oven thermometer kunnen na meten. Het grootste probleem is dat de temperatuur meting niet direct in je vloeistof is. Ik verwacht dat de temperatuur wat zal doorschieten. Maar misschien heb jij wel die goede ketel. Dus gewoon proberen en goed meten. Hoeft maar eenmalig.

VinMor

Citaat van: Adbrouwt op 10-10-2015  10:34 uIk heb zelf twee weckketels en heb de temperatuur meting en tijdschakelaar nog nooit gebruikt. Je zou het kunnen proberen en dan met een probe van een oven thermometer kunnen na meten. Het grootste probleem is dat de temperatuur meting niet direct in je vloeistof is. Ik verwacht dat de temperatuur wat zal doorschieten. Maar misschien heb jij wel die goede ketel. Dus gewoon proberen en goed meten. Hoeft maar eenmalig.


Jouw voorkeur ligt dus bij een weckketel en niet bij een pan met gaspit? Ik neem hem dan sowieso zonder tijdschakelaar, want dit is hetzelfde effect als een kookwekker denk ik?
Temperatuur meting zal ik wel in de gaten houden, had het idee om een draad te spannen over de pan, met daar doorheen een thermometer zodat deze continue in het midden blijft hangen in de pan.

Adbrouwt

Citaat van: VinMor op 10-10-2015  10:51 uJouw voorkeur ligt dus bij een weckketel en niet bij een pan met gaspit? Ik neem hem dan sowieso zonder tijdschakelaar, want dit is hetzelfde effect als een kookwekker denk ik?
Temperatuur meting zal ik wel in de gaten houden, had het idee om een draad te spannen over de pan, met daar doorheen een thermometer zodat deze continue in het midden blijft hangen in de pan.
Mijn voorkeur heeft elektrische pan maar vooral omdat  ik zelf  in een goed geïsoleerde zolder brouw. Dus ook afhankelijk waar je gaat brouwen. Als nadeel wordt vaak aangehaald dat de temperatuur bij elektrisch doorschiet maar dat heb ik zelf nog niet ervaren.

VinMor


Bierden80

Ik heb zojuist deze besteld http://www.klarstein.com/Kuechengeraete/Funcooking/Beerfest-Maischekessel-Bierbraugeraet-2500W-30l-doppelwandig-Edelstahl.html

Scheelt niet veel qua prijs. Zou ik veel sneller voor kiezen dan een weckketel

VinMor

Citaat van: Bierden80 op 10-10-2015  11:56 uIk heb zojuist deze besteld http://www.klarstein.com/Kuechengeraete/Funcooking/Beerfest-Maischekessel-Bierbraugeraet-2500W-30l-doppelwandig-Edelstahl.html

Scheelt niet veel qua prijs. Zou ik veel sneller voor kiezen dan een weckketel

En waarom,  wat is hier beter aan volgens jouw?

Bierden80

Citaat van: VinMor op 10-10-2015  12:31 uEn waarom,  wat is hier beter aan volgens jouw?

- 2500 ipv 1800 watt. Denk dat 25 liter koken met 1800 watt nog best wel een dingetje is.
- iets meer inhoud (volgens mij totaal 34 liter, i.p.v. 29 liter)
- maischfilter(plaat) en hopfilter bij

Daarnaast vind ik zelf deze er mooier uitzien dan een weckketel.

VinMor

Citaat van: Bierden80 op 10-10-2015  12:57 u- 2500 ipv 1800 watt. Denk dat 25 liter koken met 1800 watt nog best wel een dingetje is.
- iets meer inhoud (volgens mij totaal 34 liter, i.p.v. 29 liter)
- maischfilter(plaat) en hopfilter bij

Daarnaast vind ik zelf deze er mooier uitzien dan een weckketel.

Het is maar 30, maar inderdaad die filters maken het makkelijker :)
Hij was nog niet besteld, denk dat ik jouw ga volgen.

Bierden80

Citaat van: VinMor op 10-10-2015  13:17 uHet is maar 30, maar inderdaad die filters maken het makkelijker :)
Hij was nog niet besteld, denk dat ik jouw ga volgen.

Ik denk 34 liter. Denk dat 30 het netto totaal is. Als je namelijk kijkt naar de Brewferm beer brew, is dit volgens mij exact dezelfde ketel. Deze is 34 liter.
De filters maken het makkelijk, maar ga ik niet eens gebruiken denk ik. Ik ga voor een binnenpan.
Het grootste voordeel vind ik de 2500 watt. Wat ik al zei, 1800 watt is echt weinig voor 25 liter (en ja, er zullen vast voorbeelden zijn van leden die dat gedaan hebben, maar ik denk ook dat die leden op dat moment gewild hadden dat ze 700 watt meer hadden  :))

En het uiterlijk. Ik ga geen jam maken ;)

Adbrouwt

Citaat van: Bierden80 op 10-10-2015  13:23 uIk denk 34 liter. Denk dat 30 het netto totaal is. Als je namelijk kijkt naar de Brewferm beer brew, is dit volgens mij exact dezelfde ketel. Deze is 34 liter.
De filters maken het makkelijk, maar ga ik niet eens gebruiken denk ik. Ik ga voor een binnenpan.
Het grootste voordeel vind ik de 2500 watt. Wat ik al zei, 1800 watt is echt weinig voor 25 liter (en ja, er zullen vast voorbeelden zijn van leden die dat gedaan hebben, maar ik denk ook dat die leden op dat moment gewild hadden dat ze 700 watt meer hadden  :))

En het uiterlijk. Ik ga geen jam maken ;)
Mooi apparaatje. Laat weten hoe het je bevalt. Overigens heb ik mijn weckketels op marktplaats gekocht voor 20 euro. Netto maak ik 20 liter in een 29 liter weckketel. Als je de ketels goed isoleert kan 1800 W prima. Neemt niet weg dat 2500 W wel lekkerder is daar hoeft geen discussie over. Maar dit ziet er degelijk uit en ben ook erg nieuwsgierig wat jullie ervaringen gaan worden

Bierden80

Citaat van: Adbrouwt op 10-10-2015  13:57 uMooi apparaatje. Laat weten hoe het je bevalt. Overigens heb ik mijn weckketels op marktplaats gekocht voor 20 euro. Netto maak ik 20 liter in een 29 liter weckketel. Als je de ketels goed isoleert kan 1800 W prima. Neemt niet weg dat 2500 W wel lekkerder is daar hoeft geen discussie over. Maar dit ziet er degelijk uit en ben ook erg nieuwsgierig wat jullie ervaringen gaan worden

Ga ik laten weten! Ik maak er wat moois van!

VinMor

Citaat van: Bierden80 op 10-10-2015  11:56 uIk heb zojuist deze besteld http://www.klarstein.com/Kuechengeraete/Funcooking/Beerfest-Maischekessel-Bierbraugeraet-2500W-30l-doppelwandig-Edelstahl.html

Scheelt niet veel qua prijs. Zou ik veel sneller voor kiezen dan een weckketel


Waar heb jij die ketel besteld, want op de website die jij mij geeft is die alleen te bezorgen in Duitsland en Oosterijk?

Bierden80

Citaat van: VinMor op 11-10-2015  13:23 uWaar heb jij die pan besteld, want op de website die jij mij geeft is die alleen te bezorgen in Duitsland en Oosterijk?

Amazon en ebay verzenden volgens mij ook naar Nederland

VinMor

Citaat van: Bierden80 op 11-10-2015  13:25 uAmazon en ebay verzenden volgens mij ook naar Nederland

Waar heb jij hem het goedkoopste gevonden? Ik kom altijd rond de 180 uit

Bierden80

Citaat van: VinMor op 11-10-2015  13:37 uWaar heb jij hem het goedkoopste gevonden? Ik kom altijd rond de 180 uit

Ebay. Aanbieder electronic star. Kost die 149, inclusief verzendkosten 165.

Flat


wiert


Flat

Citaat van: wiert op 11-10-2015  18:01 ufilterplaat?

Dat is het!  :o

Citeerwe do sell the false bottom filter separately

VinMor

Zo, ik heb net mijn Klarstein Beerfest Maischekessel Bierbraugerät 2500W 30l doppelwandig Edelstahl besteld.
Levering staat op a.s. donderdag of vrijdag

Bedankt voor de tip Bierden80 :biersmile:

Bierden80

Mooi VinMor! Ik krijg hem hopelijk ook donderdag.  Benieuwd...


VinMor

Als wortkoeler ga ik denk ik een RVC buis nemen, wat is jullie ervaring met RVC ipv Koper?

Citeerspiraal in rvs  is gemaakt van een 6000 x 15 x 1 mm buis en de VASTE prijs is 95 euro

Te doen qua prijs toch? Hoeveel liter zou je hier mee kunnen doen? Heb een pan van circa 30 besteld (maar zal brouwen tot 25 liter).

Brouwers

Kijk hier even:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18983.75.html

Je kan ook een dompelkoeler maken van een rvs ribbelbuis. Echt een stuk goedkoper(30-40 euro) en koelt als een tierelier. 20 l in 15 minuten op 20 graden.

De Speidel koeler die ik nu gebruik is echt een stuk trager. Ben geneigd om de ribbelbuis koeler om te bouwen zodat hij in de Braumeister past.


VinMor

Ik zat zelf ook te denken aan een rol koper van bijvoorbeeld de gamma.
5 meter kost iets van 30 euro.
Is dit voedselveilig?

Bedankt voor het meedenken,  maar kan op internet zo snel niet een bedrijf vinden die die ribbelkabels rvs.

Edit: of bijvoorbeeld https://m.warmteservice.nl/Installatiemateriaal/Leidingen/Koperen-leiding/Uitgegloeid-koperen-buis-%28wanddikte-1%2C0-mm%29-10-mm/p/40851105

VinMor


Brouwers

Citaat van: VinMor op 12-10-2015  22:15 uBedankt voor het meedenken,  maar kan op internet zo snel niet een bedrijf vinden die die ribbelkabels rvs.

Je hoeft ook niet te zoeken, in het topic staat precies uitgelegd wat en waar je het kan bestellen.

Jacques

Citaat van: VinMor op 12-10-2015  22:15 uIk zat zelf ook te denken aan een rol koper van bijvoorbeeld de gamma.
5 meter kost iets van 30 euro.
Is dit voedselveilig?

Koper is geen probleem zolang je het niet gebruikt tijdens of na de vergisting.

Op de Fles

Citaat van: VinMor op 13-09-2015  22:21 u27 liter pan heb ik liggen.
Maar hoe makkelijk is het op temperatuur brengen, en houden, van het mengsel?
Heb een elektrisch fornuis, is dat net zo goed?

Roeren, temperaturen en onder de rust-tijden de pan isoleren. Gaat prima!

VinMor

Citaat van: Op de Fles op 13-10-2015  21:55 uRoeren, temperaturen en onder de rust-tijden de pan isoleren. Gaat prima!

Heb ondertussen al de: Klarstein Beerfest Maischekessel Bierbraugerät 2500W 30l doppelwandig Edelstahl aangeschaft en volgens de informatie op UPS is die ondertussen al onderweg naar mijn huis toe.

@Bierden80: Is de jouwe ook al ontvangen/onderweg?

abroeders

Ik ben benieuwd naar jullie RIMS plannen met deze ketel. Misschien een idee om hier een apart topic voor te openen?

VinMor

Citaat van: abroeders op 14-10-2015  09:50 uIk ben benieuwd naar jullie RIMS plannen met deze ketel. Misschien een idee om hier een apart topic voor te openen?

Ik ben net begonnen, ben bij het 1ste biertje die nu aan het lageren is, gebrouwen met een bierkit.
RIMS heb ik mij nog niet in verdiept, wel wat voorbij zien komen en lijkt nu nog even op rocketscience voor mij  :nut:
Maar als ik wat meer gevorderd ben, en met wat hulp van jullie zou ik inderdaad wel uit willen breiden, maar hoe of wat weet ik nu nog niet :)

bjorri

De pan is dubbelwandig. De dubbele kraan bevestigd dat. Lijkt me inderdaad ideaal om in te maischen, door het water in de dubbele wand krijg je een mooie gelijkmatige temperatuurverdeling. Een Rims er van maken is een beetje dubbel op denk ik.

Het enige wat ik me afvraag is of je vanwege die dubbele wand er ook fatsoenlijk in kunt koken.

Het ding is echt veel mooier dan een Bielmeier en de 30% extra vermogen is ook wel fijn natuurlijk.

edit: koken gaat wel want alleen de wanden zijn dubbel, de bodem niet.

VinMor

Citaat van: bjorri op 14-10-2015  10:08 uDe pan is dubbelwandig. De dubbele kraan bevestigd dat. Lijkt me inderdaad ideaal om in te maischen, door het water in de dubbele wand krijg je een mooie gelijkmatige temperatuurverdeling. Een Rims er van maken is een beetje dubbel op denk ik.

Het enige wat ik me afvraag is of je vanwege die dubbele wand er ook fatsoenlijk in kunt koken.

Het ding is echt veel mooier dan een Bielmeier en de 30% extra vermogen is ook wel fijn natuurlijk.


Ik las op een forum in Duitsland dat het koken goed werkt, ongeveer 1 graden per minuut omhoog gaat en mooie golvende kook hebt.
Dus ik ga even op de Duitsers af, aangezien zijn een goede recensie achterlieten op dit forum

VinMor

Gisteren mijn ketel uitgepakt, en tot de conclusie gekomen dat er een filter bij zit, die misschien wat te klein oogt.



jullie mening graag?

2 a 3 mm speling. Hoe erg is dit? Er kan vast wat mout doorglippen, maar hoe denken jullie hier over? ???

abroeders

Citaat van: VinMor op 15-10-2015  15:28 u2 a 3 mm speling. Hoe erg is dit? Er kan vast wat mout doorglippen, maar hoe denken jullie hier over? ???

Misschien een open gesneden sileconenslang over de randen heenschuiven?

VinMor

Citaat van: abroeders op 15-10-2015  16:31 uMisschien een open gesneden sileconenslang over de randen heenschuiven?

Top idee :biersmile: Gelukkig was dit mijn enige klacht over deze ketel op dit moment.
Eerst nog even testen of de temperatuursensor goed werkt, ook al werk ik met een thermometer, is het toch makkelijk als de temperatuur niet teveel schommelt.

Malt Crusher MC3-walsen ook net binnen gekomen en in elkaar gezet.  :biersmile:
wacht nog op een aantal producten en dan kan ik gaan beginnen met het echte werk :)

VinMor

Even een vraag:

ik heb nu 2 filters in de pan zitten
http://woernersen.bplaced.net/misc/klarstein/klarstein8.jpg
http://imageshack.com/a/img905/7022/mJ5ApR.jpg

Heeft een hevelfilter dan nog meerwaarde, aangezien ik ook een rvs kraan aan de ketel heb zitten en het dus 2 keer gefilterd zou worden...zou ik er dan niet voor kunnen kiezen om het via de kraan over te hevelen, want ik ga er deels vanuit dat het filterbed ook door deze 2 filtersystemen in mijn ketel al zijn ding kan doen!

abroeders

Ik zou, na het maischen kraan open en in een maatbeker laten lopen. Voorzichtig bovenop teruggieten totdat het filterbed goed is gevormd en je wort zo helder mogelijk. Vervolgens je wort in de kookketel laten lopen. Net voordat je draf droog komt te liggen spoelwater beetje voor beetje uit de spoelwaterpan toevoegen. Ik giet altijd met een 50cl maatbeker langs de zijkant van de pan om het filterbed niet te verstoren. Beetje uit de maischketel in je kookketel laten lopen, of heel langzaam laten lopen en ondetussen spoelwater blijven toevoegen. Totdat je spoelwater op is, en de maischketel leeggelopen.

Je hevelfilter heb je dan niet meer nodig.


Jacques

Citaat van: VinMor op 15-10-2015  15:28 u2 a 3 mm speling. Hoe erg is dit? Er kan vast wat mout doorglippen, maar hoe denken jullie hier over? ???

Geen probleem. Wel er voor zorgen dat de plaat netjes gecentreerd is.

VinMor

Citaat van: Jacques op 15-10-2015  21:30 uGeen probleem. Wel er voor zorgen dat de plaat netjes gecentreerd is.

Centreren zal echt een klus worden,  zeker als je wilt roeren.  Want ondanks dat de filter het beslag een aantal centimeter boven de onderkant van de ketel vandaan zal houden,  moet er vast nog steeds geroerd worden,  toch?
Dus dan kies ik voor een siliconen slag die ik deels opensnij om hem over de zijkant te plaatsen,  om al het beslag toch te kunnen roeren zodat het niet onder het filter glijdt.

Kookpan wil ik trouwens zelfde ketel gebruiken,  dus hevelen naar plastic vat om terug naar ketel te hevelen. Nog tips?

Adbrouwt

Citaat van: VinMor op 15-10-2015  22:36 uKookpan wil ik trouwens zelfde ketel gebruiken,  dus hevelen naar plastic vat om terug naar ketel te hevelen. Nog tips?
Koelbox als plastic vat

Jacques

Citaat van: VinMor op 15-10-2015  22:36 uCentreren zal echt een klus worden,  zeker als je wilt roeren.  Want ondanks dat de filter het beslag een aantal centimeter boven de onderkant van de ketel vandaan zal houden,  moet er vast nog steeds geroerd worden,  toch?
Dus dan kies ik voor een siliconen slag die ik deels opensnij om hem over de zijkant te plaatsen,  om al het beslag toch te kunnen roeren zodat het niet onder het filter glijdt.

Dat onder het filter glijden zal meevallen, ook als je roert. De kafdeeltjes vormen een filterstructuur. Overigens zal het filter niet steeds op en neer bewegen door het roeren. De kafdeeltjes aan de zijkanten zullen dat voorkomen. Neemt niet weg dat er materiaal langs de zijkanten zal gaan. Maar dat gebeurt ook via de gaatjes van het filter.

Adbrouwt

Citaat van: Jacques op 15-10-2015  22:56 uDat onder het filter glijden zal meevallen, ook als je roert. De kafdeeltjes vormen een filterstructuur. Overigens zal het filter niet steeds op en neer bewegen door het roeren. De kafdeeltjes aan de zijkanten zullen dat voorkomen. Neemt niet weg dat er materiaal langs de zijkanten zal gaan. Maar dat gebeurt ook via de gaatjes van het filter.
Raad jij af om een silicone slang te gebruiken om hem af te dichten? Dat lijkt me nog wel een mooie oplossing en dan heb je minder prut onder je filter.

Jacques

Citaat van: Adbrouwt op 15-10-2015  22:59 uRaad jij af om een silicone slang te gebruiken om hem af te dichten? Dat lijkt me nog wel een mooie oplossing en dan heb je minder prut onder je filter.

Een silicone slang kan, Maar het is niet noodzakelijk. Door de gaatjes van het filter zal er sowieso materiaal onder het filter komen. Als het filter een gecentreerd in de pan ligt is de opening aan de zijkanten niet groter dan de doorsnede van de gaatjes.

VinMor

Ik heb bijna alle spullen binnen om goed te beginnen met het echte brouwen, denk ik!
Dus binnenkort zal ik vertellen hoe het werkt.
Ik zal in ieder geval denk ik niet als een gek moeten roeren in de pan? Aangezien er weinig prut onder het filter kan komen, is het dan ook zo dat ik minder kans heb op verbranding aan de onderkant(dus eigenlijk minder roeren?), of is dat te kort door de bocht gedacht?

Ik ga overigens overhevelen naar een brouwemmer(heb er 2 liggen, 1 met en 1 zonder kraan), en vervolgens weer terug hevelen naar de ketel.

Johannesdeloper

Succes met brouwen, eerste keer is extra leuk en extra spannend.
Zorg voor een lijstje met alles wat je nodig hebt en een gedetailleerd stappenplan met wat je wanneer gaat doen.
Alles direkt bij de hand klaarleggen zodat je volle aandacht naar het brouwproces kan gaan.
Check ook of slangklemmen goed afdichten, hittebron voldoende is, je thermometer goed in je pan kan hangen en dat je snel en goed kunt koelen.
Veel succes!

Lonnes

Citaat van: Bierden80 op 10-10-2015  11:56 uIk heb zojuist deze besteld http://www.klarstein.com/Kuechengeraete/Funcooking/Beerfest-Maischekessel-Bierbraugeraet-2500W-30l-doppelwandig-Edelstahl.html

Scheelt niet veel qua prijs. Zou ik veel sneller voor kiezen dan een weckketel
Ziet er mooi uit! Ik begrijp dat je daarmee zowel kunt maischen, filteren als koken? Ik zag dit in de omschrijving: Über einen stufenlosen Regler lässt sich die jeweils gewünschte Temperatur auf 2° Celsius genau zwischen 30°C und 110°C eingestellen. Is op 2 graden 'nauwkeurig' niet te onnauwkeurig voor maischen?

VinMor

Ik heb een  gistvat van 30 liter,  wil brouwsels brouwen van 20 liter.
Groot genoeg of niet?

Eric v B

Citaat van: VinMor op 19-10-2015  18:08 uIk heb een  gistvat van 30 liter,  wil brouwsels brouwen van 20 liter.
Groot genoeg of niet?
Daar zijn de meningen (uiteraard) over verdeeld. Zelf zou ik het wel aandurven want ik heb tot nu toe nog geen overstromende watersloten gehad. Er zijn echter ook lieden die zeggen dat de zgn kopruimte boven je vergistende wort/jong bier, even groot moet zijn als de hoeveelheid wort/jong bier. Dat zou dus betekenen dat je in een 30 liter vat 15 liter kan vergisten.

Ter lering en vermaak:

http://www.youtube.com/watch?v=QANN2vlUlDI

http://www.youtube.com/watch?v=2ulUaWyJIO8

VinMor

Wat veroorzaakt het schuimen dan, en wat zou je er tegen kunnen doen om deze kans te verkleinen?

Eric v B

Citaat van: VinMor op 19-10-2015  19:15 uWat veroorzaakt het schuimen dan, en wat zou je er tegen kunnen doen om deze kans te verkleinen?
Wat ik in de filmpjes zie, is dat er niet gecontroleerd (vergistingskast) vergist wordt maar of dat de gehele oorzaak is weet ik niet. Er zijn ook gisten die heel heftig reageren. Zowel bij ongecontroleerd als gecontroleerd vergisten. Ik meen dat de Danstar Abbaye nogal heftig kan vergisten.

Brouwers

Citaat van: VinMor op 19-10-2015  18:08 uIk heb een  gistvat van 30 liter,  wil brouwsels maken van 20 liter.
Groot genoeg of niet?

Bij de meeste gisten is dat geen probleem, maar wanneer je met Wyeast varianten van Westmalle of Rochefort aan de gang gaat kan het krap worden. Bij mij kwam de schuimlaag zo'n 7-8 liter omhoog op een 15l brouwsel. Oplossing is dan even een blow off instaleren.

VinMor

Even een kleine update over de ketel die ik had gekocht(klarstein 2500w).
30 liter binnen minuut of 40 a 50 naar 100 graden,  geen idee of dat snel is(100 graden natuurlijk ook niet noodzakelijk). 
Ketels goed geïsoleerd aangezien hij lauw aan de buitenkant is en het water 100 graden.
Dus ik hoop dat tijdens het maischen de ketel ook warm van binnen blijft wanneer de  deksel erop zit.

Iets anders:
Ik zoek nog een goede thermometer die ik in de pan kan hangen voor extra controle,  iets digitaal met kabel of zo..
Graag wat tips

Brouwers

Ikea fantast, zolang er geen vocht in de sensor komt blijft het ding goed werken. En dat voor maar een een euro of 6.

stuart19

Citaat van: Brouwers op 19-10-2015  20:52 uIkea fantast, zolang er geen vocht in de sensor komt blijft het ding goed werken. En dat voor maar een een euro of 6.

Zou je die ook in je gistingsvat kunnen plaatsen om te kijken hoe warm het er in wordt?

VinMor

Citaat van: stuart19 op 19-10-2015  22:10 uZou je die ook in je gistingsvat kunnen plaatsen om te kijken hoe warm het er in wordt?

Daar heb ik mijn brouwkast voor,  daar zit een sensor bij.
Moet hem alleen nog in elkaar gaan zetten

Brouwers

Citaat van: stuart19 op 19-10-2015  22:10 uZou je die ook in je gistingsvat kunnen plaatsen om te kijken hoe warm het er in wordt?

De Ikea thermometer geeft de temperatuur op 1 graad nauwkeurig aan, niet nauwkeurig genoeg tijdens de vergisting. Ook is de sensor niet waterdicht, bij bepaalde gisten kan de schuimlaag dus in de sensor komen. Dus niet zo geschikt.

VinMor

Wat is een leuk bier om voor het eerst te brouwen?
Ik hou van stout, tripel, dubbel dat soort bieren :)

Waar zou je het beste mee kunnen beginnen?

abroeders

Citaat van: VinMor op 24-10-2015  09:30 uWat is een leuk bier om voor het eerst te brouwen?
Ik hou van stout, tripel, dubbel dat soort bieren :)

Waar zou je het beste mee kunnen beginnen?

Wat eenvoudig is hangt niet zozeer aan het type bier, maar aan het recept wat je wil brouwen.

Mijn advies voor de 1e keer:
1. een bovengister!
2. een recept met een beperkt aantal ingrediënten.
3. alcoholisch rond de 7 - 8 procent. Bij licht alcoholische bieren proef je eerder brouwfouten. Bij zwaar alcoholisch eerder kans op verstokte gistingen
4. Hanteer een 1 stapsmaischschema. De meeste maischschema's zijn tot 1 stap terug te brengen.

Een stevige blond (rond de 7-8 %) kan een simpel recept zijn en toch heel goed smaken.
Kijk in het boek van Adrie, van water naar bier. Hier staat een blond recept stap voor stap uitgelegd. Een boek wat iedere beginnende brouwer op de plank zou moeten hebben liggen.

VinMor

Uiteraard heb ik dat boek liggen. Dus zal even kijken.
Overigens heb ik een 2500w brouwpan, die dubbelwandig is dus ik wou gewoon het normale maischschema gaan volgen(hopen dat het lukt, haha).

Ik zag overigens dit op internet staan: http://nl.aliexpress.com/item/Sanwony-New-Protable-LCD-Digital-pH-Meter-Pen-of-Tester-Aquarium-Pool-Water-Wine-Urine-Freeshipping/32376091449.html?ws_ab_test=searchweb201556_6_71_72_73_74_75,searchweb201527_4,searchweb201560_9

Is dit wat denk je?

abroeders

Citaat van: VinMor op 24-10-2015  10:17 uOverigens heb ik een 2500w brouwpan, die dubbelwandig is dus ik wou gewoon het normale maischschema gaan volgen(hopen dat het lukt, haha).

Ow ja, jij had ook zo'n Klarstein gekocht toch. Kijk even in het toppic 'Klarstein een goed apparaat' Gisteren meldde iemand dat de schakelhysterese voor de temperatuur wel heel groot was. Iets van 15 graden. Nu zal, door de dubbelwandigheid, de temperatuur wel goed behouden blijven, maar ik zou toch met een thermometer controleren of hij wel op de juiste temperatuur stopt en niet teveel doorverwarmd.

Overigens, ik ben ervan overtuigd dat een 1 stapsmaisch een identieke smaak kan opleveren als een schema met een losse alfa- en beta amylaserust. Met een 1 stapsmaischschema ga je tussen deze temperaturen zitten en doen beide enzymen hun werk. Iets lagere temperatuur, dan iets meer beta-amylase, iets hogere temp, dan iets meer alfa amylase.

Maar als je toch meerdere temperaturen wil aanhouden kan dat natuurlijk ;-) Ik durf te wedden dat je geen verschil in smaak gaat proeven. Echter kijk uit dat je door een temperatuur doorschieter niet je amylase proces om zeep helpt.

VinMor

Ik had al een test gedaan, en er zat een paar graden verschil tussen wat ik gemeten had en wat het apparaat aangaf.
Ik wou toch niet van het apparaat uitgaan, dus dat had ik eigenlijk al ingecalculeerd dat ik extra moest gaan meten.
Ik doe om de ketel ook nog even een deken voor extra isolatie.

15 graden had ik het apparaat allang teruggestuurd, haha!

abroeders

Citaat van: VinMor op 24-10-2015  10:17 uIk zag overigens dit op internet staan: http://nl.aliexpress.com/item/Sanwony-New-Protable-LCD-Digital-pH-Meter-Pen-of-Tester-Aquarium-Pool-Water-Wine-Urine-Freeshipping/32376091449.html?ws_ab_test=searchweb201556_6_71_72_73_74_75,searchweb201527_4,searchweb201560_9

Is dit wat denk je?
Ik heb zo mijn twijfels. Ik heb er ook 1 gehad maar was niet zo enthousiast. Deze pennen hebben een 1 punts calibratie op 7PH. Ik zou eerder voor een phep gaan van Hanna. Ik heb er een tijd geleden op marktplaats 1 gekocht voor 30 euro (nieuw)
Je kunt dan kalibreren op pH 7 en pH 4. Ik geloof dat ze normaal in de winkel iets van 60 euro kosten. Kijk eens bij een aquariumwinkel.

http://www.amazon.com/Hanna-Instruments-98107-Tester-Accuracy/dp/B002NX0VY2

Jacques

Citaat van: VinMor op 24-10-2015  09:30 uWat is een leuk bier om voor het eerst te brouwen?
Ik hou van stout, tripel, dubbel dat soort bieren :)

Waar zou je het beste mee kunnen beginnen?

Ik ben het grotendeels met abroeders eens.
Dat wil zeggen:
- bovengister
- eenstapsmaisch
- beperk ingrediënten

Anders dan abroeders adviseer ik je een bier te brouwen van zo'n 5,5 tot 7%. Iets minder zwaar dus omdat je dan minder problemen hebt met de vergisting. Het beslag is minder dik waardoor het roeren en filteren makkelijker gaat.
En gebruik wat mout (5 tot 15%) tussen de 15 en 50 EBC. Het bier wordt er wat donkerder van en krijgt iets meer moutigheid. Het wordt er 'specialer' door.

VinMor

Eigenwijs dat ik soms ben, ga ik denk ik de Russian Imperial Stout brouwen uit het boek van Adri.
Is een bovengister met een 2 stapsmaischschema (66 en 78 graden).

Ga nog even wat inlezen, maar wil over een week of 2 gaan beginnen, dan heb ik vast alle spullen binnen die ik besteld heb en zit de bouwkas in elkaar.

abroeders

Citaat van: VinMor op 26-10-2015  10:20 uIs een bovengister met een 2 staps maischschema(66 en 78 graden).

Is dus eigenlijk een 1 stapsmaischschema, 66 graden.  ;D Zie onderstaande grafiek:


Iets meer beta amylase dan alfa amylase.

De '78 graden stap', is om de viscositeit (de stroperigheid) van het wort te verlagen zodat je het beter kunt filteren. Er vinden geen zetmeel omzettingen meer plaats. Bij lage SG wort denk ik zelfs dat het veilig is om deze stap over te slaan. Misschien weet Jacques of een ander ervaringskundige hier iets meer over te vertellen. Ik voer hem niet altijd uit tenminste, als ik een SG heb tot 1.060 en ik heb niet alle tijd, dan ga ik na de maisch stap meteen filteren en koken. Hiermee win ik in mijn geval al snel een half uur. (ik maisch namelijk op een 2,5 kW elektrisch kookplaatje en kook op een gas-wokpit van 6 kW).

Jacques

Citaat van: VinMor op 26-10-2015  10:20 uEigenwijs dat ik soms ben, ga ik denk ik de Russian Imperial Stout brouwen uit het boek van Adri.

Een zeer zwaar en zeer donker bier. Dat kan vergistingsproblemen geven. Zorg er voor dat je minstens de hoeveelheid gist ent die Mr Malty aanbeveelt.

Jacques

Citaat van: abroeders op 26-10-2015  11:52 uIDe '78 graden stap', is om de viscositeit (de stroperigheid) van het wort te verlagen zodat je het beter kunt filteren. Er vinden geen zetmeel omzettingen meer plaats. Bij lage SG wort denk ik zelfs dat het veilig is om deze stap over te slaan. Misschien weet Jacques of een ander ervaringskundige hier iets meer over te vertellen. Ik voer hem niet altijd uit tenminste, als ik een SG heb tot 1.060 en ik heb niet alle tijd, dan ga ik na de maisch stap meteen filteren en koken. Hiermee win ik in mijn geval al snel een half uur. (ik maisch namelijk op een 2,5 kW elektrisch kookplaatje en kook op een gas-wokpit van 6 kW).

De 78 ºC stap is ook om de enzymwerking stop te zetten. Door deze temperatuur over te slaan vindt er afbraak van zetmeel en grote suikers plaats terwijl je aan het filteren bent. Je krijgt dus een bier met een hogere vergistingsgraad.
Om een vlotte filtering te krijgen kun je spoelen met water met een temperatuur van 90 tot 93 ºC. Zelf doe ik dat nu al een tijdje en dat bevalt heel goed. Doordat wij hobbybrouwers in de regel kleine hoeveelheden brouwen daalt de temperatuur snel tijdens het filteren en spoelen. Bij mij komt het filterbed ondanks het hete spoelwater niet boven de 80 ºC. Overigens hoor je wel te zorgen dat je spoelwater een pH heeft tussen de 5 en 6. 

abroeders


Citaat van: Jacques op 26-10-2015  21:54 uOm een vlotte filtering te krijgen kun je spoelen met water met een temperatuur van 90 tot 93 ºC. Zelf doe ik dat nu al een tijdje en dat bevalt heel goed.

Jacques, dus geen gevreesde kafjes smaak ondanks dat de toplaag van het filterbed toch eventjes heet (90-93 graden) spoelwater over zich heenkrijgt? Dan wil ik dit volgende keer ook wel proberen. Ik zuur mijn spoelwater altijd aan met melkzuur tot pH 5,4. Zorgt de pH dan voldoende bescherming tegen het loskomen van deze smaak?

abroeders

Citaat van: Jacques op 26-10-2015  21:54 uDe 78 ºC stap is ook om de enzymwerking stop te zetten. Door deze temperatuur over te slaan vindt er afbraak van zetmeel en grote suikers plaats terwijl je aan het filteren bent. Je krijgt dus een bier met een hogere vergistingsgraad.

Ik ga ervan uit dat alle beschikbare zetmeel al omgezet is.
Maar heb ik het dan goed begrepen dat de langere suikerketens welke gemaakt zijn door de alfa-amylase, door de dalende temperatuur tijdens het filteren alsnog door de beta amylase enzymen worden gesplitst in kortere vergistbare suikerketens? Door de 78 graden stap worden al deze enzymen dus geïnactiveerd waardoor de langere suikerketens intact blijven.

Jacques

Citaat van: abroeders op 26-10-2015  22:04 uJacques, dus geen gevreesde kafjes smaak ondanks dat de toplaag van het filterbed toch eventjes heet (90-93 graden) spoelwater over zich heen krijgt? Dan wil ik dit volgende keer ook wel proberen. Ik zuur mijn spoelwater altijd aan met melkzuur tot pH 5,4. Zorgt de pH dan voldoende bescherming tegen het loskomen van deze smaak?

Nee. De pH van het spoelwater tussen de 5 en 6 zorgt er inderdaad voor dat geen ongewenste stoffen vrijkomen.
Ik heb zelfs het idee dat het de smaak ten goede komt. In het verleden werd door commerciële (pils)brouwers veel de decoctiemethode gebruikt bij het maischen. Hierbij wordt een gedeelte van het beslag een tijd gekookt. Volgens sommige bierliefhebbers leidt dit tot een voller smakend bier. De bostel komt hierbij ook boven de 80 ºC terwijl de pH ergens rond de 5,3 en 5,8 ligt...

Jacques

Citaat van: abroeders op 26-10-2015  22:19 uIk ga ervan uit dat alle beschikbare zetmeel al omgezet is.
Maar heb ik het dan goed begrepen dat de langere suikerketens welke gemaakt zijn door de alfa-amylase, door de dalende temperatuur tijdens het filteren alsnog door de beta amylase enzymen worden gesplitst in kortere vergistbare suikerketens? Door de 78 graden stap worden al deze enzymen dus geïnactiveerd waardoor de langere suikerketens intact blijven.

Alfa-amylase kan zowel lange als korte suikers vormen uit zetmeel. Dit enzym kan ook grote suikermoleculen splitsen. Het is daarom een misverstand dat door alfa-amylase alleen onvergistbare suikers wordt aangemaakt. Zeker als dit enzym langer kan werken krijg je steeds meer vergistbare suikers.

Beta-amylase doet in dit verhaal niet mee als je een tijdje boven de 72 hebt gezeten. Kijk maar eens naar de grafiek die abroeders in dit topic geplaatst heeft.

abroeders

Citaat van: Jacques op 26-10-2015  22:36 uDit enzym kan ook grote suikermoleculen splitsen. Het is daarom een misverstand dat door alfa-amylase alleen onvergistbare suikers wordt aangemaakt.
Hier was ik mij niet van bewust. Bedankt voor de verheldering.

Conclusie is dus dat er eigenlijk toch altijd uitgemaischt moet worden op 78 graden om de emzymwerking te inactiveren welke anders mogelijk je 'body' van het bier aantast door afbraak van de lange onvergistbare suikerketens tijdens het filterproces.

Heb ik het zo goed verwoord?

Jacques

Citaat van: abroeders op 27-10-2015  08:37 uHier was ik mij niet van bewust. Bedankt voor de verheldering.

Conclusie is dus dat er eigenlijk toch altijd uitgemaischt moet worden op 78 graden om de emzymwerking te inactiveren welke anders mogelijk je 'body' van het bier aantast door afbraak van de lange onvergistbare suikerketens tijdens het filterproces.

Heb ik het zo goed verwoord?

Body is van heel veel factoren afhankelijk. Veel meer dan alleen onvergistbare suikers.
Je moet dan denken aan eiwitten (zeer belangrijk, veel belangrijker dan restsuikers), alcohol, andere vergistingsproducten zoals esters en diacetyl, hopbestanddelen en maillardproducten. Al met al een body een zeer complex gebeuren.

De 78 ºC stap doe je dus nergens anders voor dan voor het stoppen van de werking van alfa-amylase.
Of je voert deze stap niet uit voor het verkrijgen van een hogere vergistingsgraad (en dat hoeft dus niet te betekenen dat de body minder wordt).

abroeders

Duidelijk! Nou ja, ik moet nog veel leren op dit gebied! Kun je lectuur aanbevelen op dit gebied?

Adbrouwt

Citaat van: abroeders op 27-10-2015  20:35 uDuidelijk! Nou ja, ik moet nog veel leren op dit gebied! Kun je lectuur aanbevelen op dit gebied?
Beetje flauw maar wat dacht je van dit forum. Voorheen deed ik wel de 78 graden stap tegenwoordig niet meer.  De bieren zijn niet veranderd vind ik. Dus kan weer tijdwinst opleveren.

abroeders

Citaat van: Adbrouwt op 27-10-2015  20:55 uBeetje flauw maar wat dacht je van dit forum. Voorheen deed ik wel de 78 graden stap tegenwoordig niet meer.  De bieren zijn niet veranderd vind ik. Dus kan weer tijdwinst opleveren.
Natuurlijk biedt het forum een schat aan informatie. Daarvoor ben ik eenieder dankbaar die daaraan meedraagt. Echter ben ik ook geïnteresseerd in de wetenschappelijke kant van de processen die bij bierbrouwen om de hoek komen kijken. Soms leest dan een boek, scriptie of andere publicatie net iets fijner weg als een discussie op het forum te lezen, of wellicht te starten.
Neemt niet weg dat inderdaad voor hands-on informatie dit forum natuurlijk geweldig is!

Jacques

Citaat van: abroeders op 27-10-2015  20:35 uDuidelijk! Nou ja, ik moet nog veel leren op dit gebied! Kun je lectuur aanbevelen op dit gebied?

Een goed boek is Verander water in bier van medebeheerder Adrie Otte.

Verder veranderen inzichten regelmatig. Wetenschappelijke artikelen spelen daarbij een rol, maar ook discussies hier op het forum...

VinMor

Laten we zeggen dat ik persoonlijk erg blij ben met het resultaat. 12 meter buis, testen ga ik binnenkort doen... Even die beetjes bloed eraf koken eerst  ::) ::) (het kost wat werk, maar het resultaat was het zeker waard)



VinMor

Nog 1 vraag over vergisting kast.
Welke lamp raden jullie aan  en kan ik elke fitting gebruiken? Je zit natuurlijk in een koelkast,  hoe zit dat qua vocht?
Zal binnenkort foto sturen van mijn STC1000.

tdp

Citaat van: VinMor op 02-12-2015  09:54 uNog 1 vraag over vergisting kast.
Welke lamp raden jullie aan  en kan ik elke fitting gebruiken? Je zit natuurlijk in een koelkast,  hoe zit dat qua vocht?
Zal binnenkort foto sturen van mijn STC1000.
Ik gebruik gewoon een gloeilamp, maar je hebt ook warmtelampen welke je kunt gebruiken.

Groet,
de TDP

Jacques

Citaat van: VinMor op 02-12-2015  09:54 uNog 1 vraag over vergisting kast.
Welke lamp raden jullie aan  en kan ik elke fitting gebruiken? Je zit natuurlijk in een koelkast,  hoe zit dat qua vocht?
Zal binnenkort foto sturen van mijn STC1000.

Bij mij ligt al jaren een goedkope buitenlamp amatuur in mijn vergistingskast. Even naar de Gamma, Karwei, Hornbach of Kwantum. Voor een paar euro's kun je er eentje kopen.


VinMor

Wat is de meest ideale plek voor het inboren (want er zit verder geen opening) van de vergisting kast, voor de lamp?

abroeders

Citaat van: VinMor op 11-12-2015  12:33 uWat is de meest ideale plek voor het inboren (want er zit verder geen opening) van de vergisting kast, voor de lamp?

Ik heb bij mij aan de achterzijde naast het gaatje waar het dooiwater door wegloopt 2 gaatjes bijgeboord voor sensor en verwarming. Bij mijn koelkast enkel een stukje plastic, je hoeft dan niet door isolatie etc. te boren.

VinMor

Bedankt.
Laatste vraag voor nu: wat is het makkelijkste qua ventilator inbouwen in de koelkast waar je minste werk aan hebt?
Ik lees over computer ventilatie,  maar hoe(met welke kabel)  sluit je die op het stroom aan?

Eric v B

Adaptor van 12V=. Deze kun je schakelen gelijk met je verwarmingselement/lamp of gewoon constant laten draaien. Ventilator is volgens sommigen hier op het forum niet nodig. Gewoon ff kijken hoe je vergistingskast werkt. Als het werkt zonder ventilator dan gewoon zonder.

abroeders

Citaat van: Eric v B op 11-12-2015  17:54 uAls het werkt zonder ventilator dan gewoon zonder.
Ik gebruik een looplamp 40 watt onderin de koelkast. Werkt prima bij mij zonder fan.

Ik heb ook eens gelezen dat iemand een 30 watt fan gebruikt. Dan heb je geen verdere verwarming meer nodig...

VinMor

Zie dat er alleen eco halogeen lampen worden verkocht bij ons in de bouwmarkt.  Werkt dat?

abroeders

Citaat van: VinMor op 12-12-2015  11:51 uZie dat er alleen eco halogeen lampen worden verkocht bij ons in de bouwmarkt.  Werkt dat?
Geen probleem, als je maar uitgaat van het werkelijk elektrisch vermogen. Staat er iets in de trend van 60 W = 40 W, dan kun je betreffende de warmte uitgaan van 40 Watt.

Edolem

Ik heb gekozen voor een terrariumlamp, die op een gewone fitting gedraaid kan worden. Is perfect, die warmtelampen krijg je gewoon via eBay. Ik zie zo snel wel alleen varianten met meer watt. Dus duurder. 40 W is genoeg.

Bart Saccharomyces

Goedemorgen brouwers,

Na mijn eerste blikbrouwsel heb ik de smaak te pakken en wil nu graag de stap zetten naar volledig brouwen.

Ik ben van plan om ca 15 liter te brouwen. Ik wil hiervoor een 30 liter Mennopan aanschaffen voor het maischen en koken.
Nu mijn vraag: Zal ik voor de spoelketel een 21 liter Mennopan gebruiken? (Die past dan net naast de maischketel op het fornuis). Of kan ik beter een elektrische weckketel kopen voor het spoelwater?


beermenke

Net wat je wilt maar een elektrische ketel is verdomd handig. Zet je veilig overal neer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.