Rendement

Gestart door peter.delange, 11-09-2015 16:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

peter.delange

Mijn vierde batch staat nu te gisten en dat is een echte bock ondergister. Mijn eerste ondergister wel te verstaan. Mijn bieren smaken heerlijk maar ik kom er wel achter dat ik het verwachtte rendement niet haal in SG. Ik heb een schijvenmolen en ik denk zelf dat het hiermee te maken heeft. Is jullie ervaring dat fijner afstellen een beter resultaat geeft of krijg ik dan weer problemen met filteren? Het valt me op dat ik nog wel hele gerstkorrels tegen kom na het malen. Ik heb op zich wel geld om een walsenmolen te kopen maar vraag me af of ik met mijn schijvenmolen ook betere resultaten kan halen.

Bij voorbaat dank voor jullie expertise!

Adbrouwt

Als je nog hele korrels tegenkomt kun je de schijven wat dichter tegen elkaar zetten. De korrels moeten breken maar niet totaal vermalen. Volgens mij heb je nog rek om het dichter bijelkaar te zetten.

Markiej87

Citaat van: peter.delange op 11-09-2015  16:45 uIs jullie ervaring dat fijner afstellen een beter resultaat geeft
Je rendement wordt er in ieder geval hoger van, maar laat dat geen doel op zich zijn! Het is veel belangrijker dat je je rendement constant kunt houden zodat je weet wat je kunt verwachten en hierop je receptuur kunt aanpassen, dan dat je een hoog rendement haalt :)

Jacques

Bij schijvenmolen worden de korrels vermalen. Fijner zetten betekent dat je ook veel fijnere kafdeeltjes hebt. Afhankelijk van de manier waarop je filtert kan dat filterproblemen geven. Hierdoor kan het rendement juist minder hoog zijn.

Voor het optimale rendement moet je een beetje spelen de afstelling. Te grof zorgt er voor dat de korrels onvoldoende openbreken. Te fijn zorgt voor veel weerstand tijdens het filteren.

Rodger

Wat is je rendement?

JanEric


Mark GA

Citaat van: JanEric op 12-09-2015  14:11 uZie de tags, er is genoeg over geschreven:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;tagid=11
Laat nou "rendement" niet als tag opgenomen zijn op dit forum.

Jeukstaardt

Citaat van: Mark GA op 16-05-2018  00:13 uLaat nou "rendement" niet als tag opgenomen zijn op dit forum.

Brouwzaalrendement wel

brouwerwaldonk

Citaat van: peter.delange op 11-09-2015  16:45 uIs jullie ervaring dat fijner afstellen een beter resultaat geeft of krijg ik dan weer problemen met filteren?
Wat je ook kan doen nadat je uw molen iets fijner hebt ingesteld is, de graankorrels bevochtigen vóór het schroten zodat de kafjes niet zoveel versplinterd worden.
Gebruik een zuivere plantensproeier om het water te vernevelen op de droge graankorrels.
kap het mout enkele malen en benevel deze gelijktijdig met de plantenspuit.
En meng alles goed door elkaar zodat er zeker geen plekken zijn waar de mout te nat is.
Dan laat je alles minstens 30 min rusten om het water de tijd te geven om in de kafjes te trekken zodat deze soepel worden. De graankorrels mogen in geen geval nat aanvoelen want dan heb je teveel water gebruikt.
Je zal merken dat je meer kracht moet zetten tijdens het schroten. 

Als je met een motor je schijvenmolen aandrijft is het belangrijk dat je het niet te snel laat draaien, hoe sneller hoe meer versplintering van de kafjes. Trager is beter voor het rendement.

Jacques

Citaat van: Jeukstaardt op 16-05-2018  00:36 uBrouwzaalrendement wel

Het is inderdaad goed bij de tags even wat verder te kijken. Vanwege de overzichtelijkheid is er voor gekozen het aantal tags beperkt te houden. Daarnaast is de hoeveelheid tags dat kan worden weergegeven beperkt.

Markiej87

Citaat van: Mark GA op 16-05-2018  00:13 uLaat nou "rendement" niet als tag opgenomen zijn op dit forum.
Dit is een topic van bijna 3 jaar oud?

Jacques

Citaat van: Markiej87 op 16-05-2018  22:20 uDit is een topic van bijna 3 jaar oud?

Ja, vanwaar de de vraag? Het is op dit forum mogelijk te reageren op oude topics...

Markiej87

Citaat van: Jacques op 16-05-2018  23:23 uJa, vanwaar de de vraag? Het is op dit forum mogelijk te reageren op oude topics...
Ja, dat begrijp ik. Vond alleen de reden om dit topic te heropenen een beetje vreemd ;)

Mark GA

Citaat van: Markiej87 op 17-05-2018  12:47 uJa, dat begrijp ik. Vond alleen de reden om dit topic te heropenen een beetje vreemd ;)
Niets vreemds aan. Ik zocht naar de definitie van "Rendement" - omdat die term op veel verschillende manieren wordt toegepast hier op het forum en ik begrijp dat er heel wat haken en ogen zitten aan het nauwkeurig bepalen van je (brouwzaal)rendement.
Het is een term die vaak gebruikt wordt, op diverse manieren en mijn eerste insteek was: eerst kijken bij de tags.
Waar die niet in staat dus.
Wel "Brouwzaalrendement". Maar of dat duidelijk is voor de beginnende brouwer?
Het reageren op een oeroud topic om derhalve een signaleringsfunctie te creëren voor de beheerders/moderators...waarom niet?
Misschien gaan zij wel tot actie over en voegen deze tag toe? Zou zomaar kunnen?
Er wordt ook gereageerd op andere topics, waarin men bijvoorbeeld vraagt hoe een bepaald brouwproces is afgelopen als daar geen vervolg op is gegeven in het topic.

Jacques

Citaat van: Mark GA op 17-05-2018  13:02 uNiets vreemds aan. Ik zocht naar de definitie van "Rendement" - omdat die term op veel verschillende manieren wordt toegepast hier op het forum en ik begrijp dat er heel wat haken en ogen zitten aan het nauwkeurig bepalen van je (brouwzaal)rendement.
Het is een term die vaak gebruikt wordt, op diverse manieren en mijn eerste insteek was: eerst kijken bij de tags.
Waar die niet in staat dus.
Wel "Brouwzaalrendement". Maar of dat duidelijk is voor de beginnende brouwer?
Het reageren op een oeroud topic om derhalve een signaleringsfunctie te creëren voor de beheerders/moderators...waarom niet?
Misschien gaan zij wel tot actie over en voegen deze tag toe? Zou zomaar kunnen?
Er wordt ook gereageerd op andere topics, waarin men bijvoorbeeld vraagt hoe een bepaald brouwproces is afgelopen als daar geen vervolg op is gegeven in het topic.

Rendement kan ook slaan op andere zaken zoals de omzetting van alfazuren naar iso-alfazuren...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.