Recept van BrouwHulp naar Grainfather exporteren

Gestart door Rikkertdedonder, 20-06-2019 15:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rikkertdedonder

Bij het exporteren van mijn recept van BrouwHulp naar app van Grainfather verandert mijn begin en eind sg. De hoeveelheden, rendement, ... blijven het zelfde en toch verandert mijn begin SG van 1.047 naar 1.044 en mijn eind SG van 1.010 naar 1.015. De alcoholberekening zakt hierdoor van 4.8 naar 3.7.
Iemand een idee hoe dit komt? 
Eens gezocht en vond precies toch niet direct een post met een gelijkaardig probleem. Indien er wel al over geschreven zou zijn stuur gerust de link door.

Oscar

Citaat van: Rikkertdedonder op 20-06-2019  15:56 uen toch verandert mijn begin SG van 1.047 naar 1.044 en mijn eind SG van 1.010 naar 1.015. De alcoholberekening zakt hierdoor van 4.8 naar 3.7.

Je moet toch nog brouwen? Wat maken die getallen dan uit?

Staple

Sommige mensen vinden het nu eenmaal leuk om dat te weten, Oscar  :proost:.

Misschien zijn de waardes van de mouten (hoeveel rendement per mout) anders in de database van de Grainfather dan van BrouwHulp?
Het zou een idee kunnen zijn om gewoon simpele (één mout) recepten te maken met elk van je mouten in je bier, die over te zetten en vervolgens te kijken of dit bij elke mout zo is. Misschien ook eentje met enkel suiker om te zien wat dat met het SG doet.

Rikkertdedonder

Ik weet toch wel graag waar ik naartoe wil. Ik vind persoonlijk dat die getallen wel degelijk uit maken. Eens apart die mouten ingeven en kijken wat het geeft is wel een goed idee. Dat het een beetje verschil geeft kan ik verstaan maar vind het verschil toch net iets te groot.

middelaersch

Ik denk dat je alle parameters in beide systemen systematisch moet vergelijken. Ergens moet er een verschil in zitten.
Als dat niet zo is dan zit er in een van beide programma's een bug. Dat is ook best mogelijk.

hansHalberstadt

Met de Grainfather gaat het spoelen iets minder efficiënt als je de standaard opstelling gebruikt omdat je in een keer de hele korf optilt en dus feitelijk veel te snel spoelt. Maar van 1047 naar 1044 is maar 7% verschil en ook niet alle getallen in recepten zijn even nauwkeurig, zeker niet voor wat betreft eind SG (beter: schijnbare vergistingsgraad).
Wat ik zou doen is je recept brouwen met 7% meer mout en dan goed bijhouden tijdens het brouwen wat er gebeurt, bv hoeveel maisch en spoelwater je gebruikt. En als je een refractometer hebt de Brix meten aan het einde van het maischen zodat je het maischrendement kun bepalen en het spoelrendement.
Voor de volgende keer heb je dan een betere indicatie voor evt aanpassingen van je recept.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.