Maisvlokken of maizena?

Gestart door BuBS, 11-09-2005 12:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BuBS

Binnenkort staat er weer een R8 op het brouwprogramma. Ik wil deze brouwen met maisvlokken, maar ik kan natuurlijk ook maizena gebruiken. Als ik maizena ga gebruiken, dan wil ik deze bij 70 °C toevoegen bij de maisch (net zo als bij de Chimay). Heeft iemand ervaring met maizena.

Gr Kees

Herman

Ik heb het wel gebruikt in een pilsner, gewoon toevoegen aan de maisch is prima.

SiriS

Hallo BuBs,

Maizena is natief mais zetmeel (18% H2O). Dit zijn zetmeel korrels die ook in de maisvlokken voorkomen. Deze zetmeel korrels zitten in de cellen van de mais korrel opgeslagen als energie voorraad. Het is dus een zeer zuivere vorm van zetmeel. Wel is het verstandig om in beide gevallen te koken. Door het koken verstijfseld het zetmeel en kunnen de aanwezige enzymen in de maisch het zetmeel converteren. Het maisch zetmeel verstijfseld bij temperaturen > 70grC, de exacte verstijfselings temperatuur is afhankelijk van de zetmeel samenstelling (verhouding amylopectine : amylose).

Groet, SiriS

BuBS

Hi Siris,

Ik ga het eens proberen met maizena in mijn R8, al dacht ik dat je vlokken gewoon kon gebruiken, zonder te verstijfselen.

Gr Kees

EBC

Kees,

Vlokken worden tijdens de produktie gestoomd. Hierdoor hoeven ze niet meer verstijfseld te worden.
Ik weet niet of maizena ook zoiets heeft ondergaan...


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.