Zacht water, pils water

Gestart door Hans (Lagos), 14-10-2005 21:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans (Lagos)

Zo als ik al eerder vertelde woon ik in Zuid Spanje en ik ben mijzelf aan het instuderen en tevens een Herms aan het bouwen.

Met leiding water in Spanje kan je maar beter niet brouwen dus ik wil gebruikmaken van het water van mijn Spaanse vrienden uit het dorpje Istán, een vriend heeft daar net een bron laten boren en heeft vandaag van het water de analyse binnen:

Ca(carbonato cálcico)......40 mg/l
Mg.................................42´5mg/l
Na...................................7mg/l
Sulfato...........................23mg/l
Cloruros.........................  3mg/l
HCO3(bicarbonatos)...... 271mg/l
pH...............................    7´74
Conductividad................477 microsiemens
Nitratos.....................       4mg/l

Heeeel zacht dus, op de 5e plaats in de water profil data base van Promash, dat komt goed uit daar ik pils wil gaan maken (gelijk moeilijk, ik weet het)

Conductividad zegt mij niks maar de bron is nieuw dus moet zich nog filteren

Ik had graag de mening van jullie willen hebben over deze cijfers, ik ben over twee weken 3 dagen in NL en ga mijn licht eens opdoen bij Brouwland en sla graag de juiste dingen in om het water eventueel te corrigeren

Lijkt het ergens op of moet ik maar een dorp verderop zoeken?

BVD allemaal,

Gr. Hans



Adrie

Beste Hans,

Ziet er prima uit, alleen het bicarbonaatgehalte is hoog. Dit kan problemen geven met de pH van je beslag. Meet deze dus en zuur zo nodig aan met melkzuur of fosforzuur. Zorg dat de pH van het beslag bij het maischen 5.4 tot 5.6 is, maar dat wist je vast al.

Belangrijk is trouwens ook dat het water goed ruikt en smaakt.

Groeten,

A3


Drents Hopbier

Citaat van: Lagos op 14-10-2005  21:12 uConductividad................477 microsiemens
Conductividad zegt mij niks maar de bron is nieuw dus moet zich nog filteren
Mijn Spaans stelt niets voor. Maar Conductividad betekent vlgs mij geleidbaarheid. Ons water is nu 75 mS en straks 30 mS.

Hans Hans

EBC

Ik zou eerst gewoon eens gaan brouwen en dan het resultaat beoordelen. Het water in Engeland is heel anders dan in Duitsland en toch maken beide landen goed bier...

Jacques

Hoi Lagos,

Bofferd! zacht water is heel eenvoudig hard te maken door er gewoon wat brouwzouten toe te voegen. Hard water zacht maken is niet zo eenvoudig.

Edgar

Vrij veel bicarbonaat oftewel de tijdelijke hardheid is aanzienlijk. Dat betekent dat je het door middel van koken nog een aardig stuk zachter kunt krijgen. Maar ook zonder koken is het vast en zeker PRIMA brouwwater!

Goed idee om als eerste bier een Pils te maken. Mijn eerste echte bier was ook een Pils. Eigenlijk helemaal niet zo moeilijk hoor.

Herman

Citaat van: Edgar op 15-10-2005  00:17 uEigenlijk helemaal niet zo moeilijk hoor.
Enkel vallen brouwfouten eerder op, dus voor een eerste bier is dit wel wat tricky.

Jacques

Citaat van: Edgar op 15-10-2005  00:17 uVrij veel bicarbonaat oftewel de tijdelijke hardheid is aanzienlijk. Dat betekent dat je het door middel van koken nog een aardig stuk zachter kunt krijgen. Maar ook zonder koken is het vast en zeker PRIMA brouwwater!

Nu je het zegt Edgar, dit water bevat veel bicarbonaten. Op zich is dat geen probleem als je de pH-waarde tijdens het brouwen goed in de gaten houd. Mogelijk moet je zuur toevoegen. Het onderwerp aanzuren is al diverse keren hier op het forum aan bod gekomen. Ik raad je aan de zoekfunctie te gebruiken en mijn artikelen over water te lezen.

Jacques

Hans (Lagos)

Bedankt voor al jullie reacties,

Wat EBC zegt is waar, "eerst maar eens gaan brouwen" maar ik heb nog niet alles bij elkaar en de leveranciers zitten hier niet om de hoek, ook voor de Herms is het hier in Spanje niet gemakkelijk om speciale zaken te vinden en vandaar binnenkort mijn bezoek in NL en België

Citaat van: Adrie op 14-10-2005  21:29 uBelangrijk is trouwens ook dat het water goed ruikt en smaakt.

Groeten,

A3


De smaak van het water is zacht en erg aangenaam dus het zal wel goed komen, over de pH in de maisketel heb ik mij al ingelezen, ik denk dat ik eerst een testje mix met mais en water in de verhouding maiswater/mais om vooraf voorbereid te zijn op de hoeveelheid toe te voegen melkzuur.

Deze link geeft hier veel info: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1281.0.html

@ A3,

Ik ben erg onder de indruk van de informatie op jou site, speciaal de perfecte gisstarter, ik heb meteen vast Fermait-k besteld.

Citaat van: Herman op 15-10-2005  00:19 uEnkel vallen brouwfouten eerder op, dus voor een eerste bier is dit wel wat tricky.

Mooi zo, kan ik dus veel van leren.

Gr. Hans

Jacques

Citaat van: Lagos op 15-10-2005  11:40 udenk dat ik eerst een testje mix met mais en water in de verhouding maiswater/mais om vooraf voorbereid te zijn op de hoeveelheid toe te voegen melkzuur.

Hoi Hans,

Nog even een kleine taalkundige opmerking. Maïs is een bepaalde soort graan. Maisch is de aanduiding voor een beslag gemaakt van water en mout (ook trouwens gemaakt van graan). Maischen is een belangrijk proces bij het bereiden van bier. Tijdens het maischen lossen de enzymen uit de mout het zetmeel op (en ook andere stoffen).

Edgar

Citaat van: Lagos op 15-10-2005  11:40 uMooi zo, kan ik dus veel van leren.

That's the spirit!

Voor je Pils zou ik, als ik jou was, je brouwwater de dag tevoren even koken. De volgende dag giet/hevel je het dan van het bezinkzel af en je hebt dan nog zachter, en en passant ontzuurstoft water. Dat laatste is niet zo spannend maar kwaad kan het zeker niet.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.