Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Maisvlokken of maizena?  (gelezen 9767 keer)

Offline BuBS

• Super lid
  • Land: nl
    • http://www.facebook.com/?ref=home
Maisvlokken of maizena?
« Gepost op: 11-09-2005 12:17 u »
Binnenkort staat er weer een R8 op het brouwprogramma. Ik wil deze brouwen met maisvlokken, maar ik kan natuurlijk ook maizena gebruiken. Als ik maizena ga gebruiken, dan wil ik deze bij 70 C toevoegen bij de maisch (net zo als bij de Chimay). Heeft iemand ervaring met maizena.

Gr Kees

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Re: Maisvlokken of maizena ?
« Reactie #1 Gepost op: 11-09-2005 12:21 u »
Ik heb het wel gebruikt in een pilsner, gewoon toevoegen aan de maisch is prima.

SiriS

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 11-09-2005 19:19 u »
Hallo BuBs,

Maizena is natief mais zetmeel (18% H2O). Dit zijn zetmeel korrels die ook in de maisvlokken voorkomen. Deze zetmeel korrels zitten in de cellen van de mais korrel opgeslagen als energie voorraad. Het is dus een zeer zuivere vorm van zetmeel. Wel is het verstandig om in beide gevallen te koken. Door het koken verstijfseld het zetmeel en kunnen de aanwezige enzymen in de maisch het zetmeel converteren. Het maisch zetmeel verstijfseld bij temperaturen > 70grC, de exacte verstijfselings temperatuur is afhankelijk van de zetmeel samenstelling (verhouding amylopectine : amylose).

Groet, SiriS

Offline BuBS

• Super lid
    • http://www.facebook.com/?ref=home
« Reactie #3 Gepost op: 12-09-2005 14:47 u »
Hi Siris,

Ik ga het eens proberen met maizena in mijn R8, al dacht ik dat je vlokken gewoon kon gebruiken, zonder te verstijfselen.

Gr Kees

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #4 Gepost op: 12-09-2005 22:25 u »
Kees,

Vlokken worden tijdens de produktie gestoomd. Hierdoor hoeven ze niet meer verstijfseld te worden.
Ik weet niet of maizena ook zoiets heeft ondergaan...

Tags: zetmeel