Gistlandschap foto

Gestart door abroeders, 08-09-2015 08:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

abroeders

Voor de eerste keer met Wyeast 1187 Ringwood Ale gebrouwen, dit was tevens mijn eerste ervaring met een vloeibare gist, voorheen had ik alleen nog maar korrelgisten gebruikt.
Dit leverde een mooi 'gistlandschap' op na het overhevelen van de hoofdvergisting. Ik had zoiets nog nooit eerder gezien bij korrelgisten. Is dit typerend voor de Ringwood Ale? Zou de gist zo uitvlokkend zijn dat deze zich op de bodem vermeerderd?

Ik ben benieuwd hoe dit mooie landschap ontstaat.



Ronnie

Citaat van: abroeders op 08-09-2015  08:28 uZou de gist zo uitvlokkend zijn dat deze zich op de bodem vermeerderd?

Geen idee.
Wel prachtige foto, mooi om zien!
Mocht ik niet weten waarover dit gaat, dan zou ik zeggen "gistvat bier of wijn met witte aalbessen!"

Jacques

Ziet er inderdaad apart uit. In al de jaren dat ik brouw heb ik zo iets dergelijks nooit gezien.

Rodger

Hout kleur en cirkels/ringen. :)

wilbertd

Citaat van: Rodger op 09-09-2015  08:10 uHout kleur en cirkels/ringen. :)

Ja precies. daar moest ik ook direct aan denken :)

JeroenLin

Ik heb recent een heel vergelijkbaar landschap gehad met de Wyeast 1098 British ale. Die is uiteindelijk (ondanks wat langzame vergisting) prima uitgepakt  :biersmile:

RoodeLeeuwVenlo

Net als graancirkels is dit het werk van buitenaards leven. Daar ben ik zeker van.... :merlin:

Wolter

Ik heb dit ook vaker onderin mijn gistvat gezien. Niet alleen bij Ringwood ale gist maar ook bij de Belgian Ardenne. Vorig jaar bij het ONK heb ik een rondleiding door de Brand brouwerij gedaan. Daar stonden bij de ruimte waar de gist werd gekweekt ook twee samples waarvan er één ook zo uit zag.

abroeders

Nou, de moed zakte me al in de schoenen, 2 zeer ervaren brouwers, Ronnie en Jacques hebben geen idee.

Citaat van: Ronnie op 08-09-2015  09:54 uGeen idee.

Citaat van: Jacques op 08-09-2015  23:27 uIn al de jaren dat ik brouw heb ik zo iets dergelijks nooit gezien.

Dus mijn eerste gedachte was, er moet iets goed fout gegaan zijn.
Het jongbier smaakte al wel redelijk, niets zuurs dus een infectie had ik ook niet verwacht.

Gelukkig hierna wat geruststellende reacties  ;D

Nou ja geruststellend...  :weetniet:

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 09-09-2015  09:58 uNet als graancirkels is dit het werk van buitenaards leven. Daar ben ik zeker van.... :merlin:

Als ze maar van mijn voorraad bier afblijven dan  ;D ;D ;D

Wellicht zit het hem gewoon al in de naam zoals gesuggereerd werd door Rodger en wilbertd.
En als in de Brand brouwerij ook een vergelijkbaar gistlandschap aanwezig is ben ik ook weer gerustgesteld.

Dank voor jullie reacties, over een paar weekjes proeven, zal best goedkomen  :proost:
Ben wel benieuwd of de volgende keer met de Ringwood Ale gist er weer zo'n knikker landschap ontstaat, maar eerst staat er een dubbel met de Wyeast 1214 Belgian Ale (Chimay) op de planning. Misschien levert die ook wel mooie plaatjes op.

Jacques

Citaat van: abroeders op 09-09-2015  14:02 uNou, de moed zakte me al in de schoenen, 2 zeer ervaren brouwers, Ronnie en Jacques hebben geen idee.

Dat ik een dergelijk landschap nooit eerder gezien heb, zegt niet dat er iets mis is met het bier.
In de tijd dat ik mijn bier liet vergisten in een gistvat met een platte bodem heb ik een dergelijk landschap is nooit gezien. Per giststam kan het gedrag anders zijn. Met de Wyeast 1187 Ringwood heb ik nog nooit gebrouwen. Er zijn tegenwoordig ook zo veel gisten beschikbaar.


hansHalberstadt

Het lijkt alsof de afmetingen groter worden naarmate je dichter bij het kraantje komt. Zouden gistcellen kunnen bepalen waar het kraantje zit?

abroeders

Citaat van: hansHalberstadt op 09-09-2015  22:48 uHet lijkt alsof de afmetingen groter worden naarmate je dichter bij het kraantje komt. Zouden gistcellen kunnen bepalen waar het kraantje zit?

Hmm.. om niet te veel complot-theorieën te laten ontstaan kan ik de stelling van schijnbaar intelligente gistcellen ontkrachtigen. ;)
Langs de overzijde van de kraan is afgeheveld en door bij met het kleine restje jongbier wat achterbleef wat op en neer gewiebeld over de achterste zijde van de emmer. Dit vervaagde de bollenstructuur van het landschap. De emmer heeft ook scheef gestaan tijdens het afhevelen met de kraanzijde omhoog.

Maar desalniettemin een scherpe opmerking! :D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.