Sancti Adalberti, Miraculum Novum, Tripel

Gestart door milanm1989, 06-09-2015 12:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

milanm1989

Gisteren bij het uit eten gaan heb ik genoten van een heerlijke Egmondse Tripel. Precies zoals ik hem lekker vind, en hem ooit zelf zou willen kunnen maken. Toen ik op het flesje keek stonden daar tot mijn verbazing precies de ingrediënten op, enkel de gebruikte verhoudingen ontbraken. Dus het lijkt me leuk om dit bier een keer proberen na te maken (dat zou nog met behulp van de mini-maisch methode zijn). Maar ik ben nog niet echt bekend met de invloeden die bepaalde ingrediënten hebben, en in welke hoeveelheden ze dus het beste gebruikt kunnen worden.

Dus mijn vraag is nu:

Weet iemand welke verhoudingen het beste gebruikt kunnen worden om dit bier te benaderen, voor laten we zeggen 10 liter? Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kon het niet terugvinden. En welke gistsoort zou hiervoor goed geschikt zijn?

Op het flesje stond:
- Water (duh)
- Pilsmout
- Tarwemout
- Hallertau Mittelfrüh hop
- Challenger hop
- Rietsuiker
- Koriander
- Lindebloesem
- Gist

Vooral de lindebloesem was volgens mij erg goed terug te proeven, en was erg lekker  :)

William

Ik zou een berichtje naar de brouwer(ij) sturen dat is het meest gemakkelijk.

Aan de declaratie op het etiket kun je in ieder geval zien welke ingrediënt meer aanwezig is dan een ander omdat ze in volgorde van afnemende hoeveelheid (gewicht) dienen te worden opgeschreven. Op zich kun je hier nog niet zoveel mee voor die bier behalve dat de hoeveelheid indebloesem erg beperkt is.

Is de bitterheid bekend of heb je die kunnen schatten. Had het bier veel hoparoma?
Hoeveel alcohol zat er in dit bier. Was het droog of juist zoet.

Al deze waarnemingen kunnen je in de juiste richting helpen.

Als je nog een flesje van dit bier hebt kun je van het ontgaste bier het sg en de brix-waarde meten. Met deze twee parameters kun je het startsg, eind SG, % alchohol en vergistingsgraag berekenen. Allemaal nuttige info om het bier zo goed mogelijk te benaderen.

Kijk ook eens naar recepten op het forum. Er staat vast wel een lindebloesembier bij om een indicatie van de hoeveelheid lindbloesem te krijgen.


Peterrr

Ik ben zelf ook zeer gecharmeerd van deze tripel, mocht je wat meer weten over het recept dan houd ik mij aanbevolen!

Normaal kom ik een keer per jaar ongeveer in Egmond aan zee en haal Ik een paar flesjes.
( ik geloof dat ze onder hand nu zelf een brouwerij hebben)

Grt Peter

milanm1989

Bedankt voor de reacties.

Het is inderdaad een erg lekker bier. Op het flesje staat als brouwerij een of andere af te huren brouwerij in Amsterdam, dus als die info correct is dan hebben ze nog geen eigen brouwerij.

Ik hoopte eigenlijk dat iemand mij al voor was gegaan, en een compleet recept zou hebben. Ik ben namelijk nog lang niet ver genoeg om zelf een recept te creëren op basis van een bestaand bier (ook al zijn de ingrediënten in dit geval bekend). Heb nog maar 2 blikbrouwsels gedaan, en hoopte dit als bier te kunnen maken bij de stap naar mini-maischen.

Ik kan natuurlijk ook proberen zelf iets in elkaar te flansen met de ingrediënten op het flesje genoemd  ??? Een beetje inschatten hoeveel ik van wat nodig zou hebben, door ook een beetje bij andere recepten te spieken.

Peterrr

Inderdaad, een wat standaard tripel recept zou kunnen, maar dan vraag ik mij af....
Die lindebloesem kruid wanneer toevoegen ?
Normaal word het als thee getrokken, zouden ze het net als koudhop gebruiken.
Of mee koken,vlam uit,  :weetniet:

Als je iets wil benaderen dan wil je toch zoveel mogelijk parameters weten.
En het vergistings verloop heeft ook een grote invloed op de smaak.

Grt Peter

Brouwers

Citaat van: milanm1989 op 06-09-2015  19:37 uIk hoopte eigenlijk dat iemand mij al voor was gegaan, en een compleet recept zou hebben. Ik ben namelijk nog lang niet ver genoeg om zelf een recept te creëren op basis van een bestaand bier (ook al zijn de ingrediënten in dit geval bekend). Heb nog maar 2 blikbrouwsels gedaan, en hoopte dit als bier te kunnen maken bij de stap naar mini-maischen.

Ik kan natuurlijk ook proberen zelf iets in elkaar te flansen met de ingrediënten op het flesje genoemd  ??? Een beetje inschatten hoeveel ik van wat nodig zou hebben, door ook een beetje bij andere recepten te spieken.

Ik zou gewoon een poging wagen als je geen goede reactie krijgt van de brouwerij. 60% pale malt extract, 30% tarwe moutextract, 10% rietsuiker. Als het een zoete tripel is richten op 25 ibu, bittere tripel (westmale) 35 ibu. Hopgift op 60 min, 20 min en misschien eentje op 5 of vlamuit als er hoparoma te ruiken is. Gist kun je opkweken uit de fles, of anders een smaaktest uitvoeren met andere tripels. Welke het qua esters het dichtst in de buurt komt de Wyeast variant van nemen. Lindebloesem en koriander richtlijnen uit andere recepten halen. Vergisting 19-20 graden. En wanneer het klaar is vergelijken met het origineel en de verschillen noteren. (Dit is hoe ik het zou doen dus ik kan er ook volledig naast zitten ;))

Een tip die ik je wel kan meegeven, als je aan een tripel (of een ander met name Belgisch bier) wilt beginnen is een koele/gecontroleerde vergisting heel belangrijk omdat de Belgische gisten nogal snel oplosmiddel achtige smaken willen aanmaken en vaak wat heftiger willen vergisten door het grote aandeel suiker in de stort. Als je niet gecontroleerd vergist kan de temperatuur in het vat  zomaar 5 graden hoger zijn als de omgevingslucht. Meestal is 18-21 graden en beetje de bandbreedte waarin je wilt zitten, is wel sterk gist afhankelijk. Tripels zijn dus niet de makkelijkste bieren om te maken.



Thom

Heeft iemand deze tripel al een proberen na te maken? Ik heb een tijdje terug deze tripel voor het eerst gedronken. Erg lekker!

Peterrr

Ja ik heb 2 keer een poging gewaagd.

Was best goed bij benadering.

Thom

Citaat van: Peterrr op 03-09-2017  20:09 uJa ik heb 2 keer een poging gewaagd.

Was best goed bij benadering.
Goed om te horen! Heb je toevallig nog het recept wat je toen hebt gebruikt? :proost:

Peterrr

Ik heb even in mijn boekje gekeken en dit had ik nog.
20 liter

Gist t-58
Pilsmout 5 kg
tarwemout 0,8 of
25 g Nothern brewer 60 min
15 g Hallertau mittel fruh 30 min
15 g Hallertau mittel fruh 15 min
10 g Nothern brewer 10 Min
10 g koriander 10 Min
20 g lindebloesem 10 Min
500 g rietsuiker 10 Min
Begin SG 1075
Eind SG 1012

Vergistingstemperatuur 22 ºC.
En ergens volgens mij een standaard tripel maischschema.
Kooktijd 90 min.

Grt. Peter

Thom

Bedankt Peter! Deze ga ik op mijn lijstje zetten. :brouwen:

Thom

Zo, alles staat in BrouwHulp. Binnenkort eens proberen te brouwen. Ik zit alleen wel te twijfelen aan de gist. Ik heb al veel met de T-58 gebrouwen (een van mijn favoriete gist tot nu toe). Welke gist denken jullie dat ze gebruikt hebben? Ik heb het idee dat ze een andere gist gebruiken.

Thom

Ik zie een gist depot op de bodem. Zou deze op te kweken zijn of is dit bottelgist?

tdp

Citaat van: Thom op 27-11-2017  08:28 uIk zie een gist depot op de bodem. Zou deze op te kweken zijn of is dit bottelgist?

Kom je maar op een manier achter ;). En bottelgist kun je ook wel opkweken, alleen is dat niet waarmee je het bier wilt vergisten gok ik.

Thom

Inderdaad, eens de gist opkweken en een paar liter hiermee vergisten als test. Ik zal laten weten wanneer ik dit heb gedaan. Zal wel nog even duren aangezien ik teveel recepten in de wachtrij heb staan. :o

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.