Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wel of niet bottelen?  (gelezen 1709 keer)

Offline rajd

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk antwoord is slechts een vraag verwijderd.
Wel of niet bottelen?
« Gepost op: 03-09-2015 01:32 u »
Na ik onlangs een incident heb gehad met "bierflesbommetjes" (c.q. immense gushers) ben ik wat voorzichtig geworden met het bottelen van onvoldoende uitvergist bier. Nu zit ik met een dilemma; onlangs heb ik een weizen gebrouwen o.b.v. tarwe (50%), munchener (20%) en pilsmout (30%). Na het brouwen zat ik op een SG van 1048 en een volume van 16l. Zoals ik ook al eerder had gedaan, heb ik ook nu weer vergist met de Mangrove Jack's M20 (1 zakje, dat zou genoeg moeten zijn). Initiele temperatuur 24C en na 3 dagen naar 26C. Tijdens het koken heb ik op -10min 2gr. gistvoedingscomplex toegevoegd.

Sinds een week is het SG stabiel op 1020. Dat is geen SVG om over naar huis te schrijven. Zwenken en schudden met mijn gistingsvat heeft tot geen enkel resultaat geleid.

Nu vraag ik me af.. bottelen of niet? De gist zou verder uit moeten kunnen vergisten, ik zie echter niet in waarom dat niet gebeurt...? Of zijn er nog andere waardevolle ideeŽn?

Bij voorbaat dank :)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Amateurke

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Wel of niet bottelen?
« Reactie #1 Gepost op: 03-09-2015 09:24 u »
Blijkbaar is dit een issue (hier gaan we, Homoeccentricus  ;)) dat regelmatig aan bod komt.
Je kunt je suf rekenen naar vergistingsgraad etc, maar als je een labovergisting toepast, weet je hoever je bier (met die bepaalde gist) zal kunnen doorgisten.
Labovergisting: half litertje wort, overvloed van gist, warmte, schudden, na een paar dagen meten en je hebt een richtwaarde. Hiermee kan je rekening houden om het botteltijdstip te bepalen of eerst nog actieve gist toe te voegen (en te wachten) of rekening houden met de hoeveelheid bottelsuiker die je toevoegt voor het in de fles gaan.
Ter inlichting: proef niet van het product van je labovergisting: het is vies.

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 03-09-2015 10:46 u »
Blijkbaar is dit een issue (hier gaan we, Homoeccentricus  ;)) dat regelmatig aan bod komt.
Het bestaan zoals u dat kent is over.

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 03-09-2015 10:55 u »
Dat is het bekende 1020 vergistingsprobleem. Bij een begin van 1048 is dat wel echt niet voldoende uitgegist. Ik weet niet of zomaar een zakje bijstrooien het probleem zal oplossen, want er zal al wel voldoende gist aanwezig zijn. Het enige waar ik op kan komen is een giststarter maken van een halve liter, en die dan bij high kraeusen (wanneer de vergisting op zijn actiefst is)  bij het bier kappen.

En voor de rest kan ik enkel maar mijn vergistingsprocedure aanbevelen. Ik heb hem een paar weken geleden op het forum gepost. Wat mij betreft is die Mangrove Jack een griezelgist (zonder dat ooit uitgetest te hebben) en een begintemperatuur van 24C een griezeltemperatuur. (ook zonder dat ooit uitgetest te hebben).

Offline rajd

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk antwoord is slechts een vraag verwijderd.
« Reactie #4 Gepost op: 03-09-2015 20:17 u »
Dat is het bekende 1020 vergistingsprobleem. Bij een begin van 1048 is dat wel echt niet voldoende uitgegist. Ik weet niet of zomaar een zakje bijstrooien het probleem zal oplossen, want er zal al wel voldoende gist aanwezig zijn. Het enige waar ik op kan komen is een giststarter maken van een halve liter, en die dan bij high kraeusen (wanneer de vergisting op zijn actiefst is)  bij het bier kappen.

En voor de rest kan ik enkel maar mijn vergistingsprocedure aanbevelen. Ik heb hem een paar weken geleden op het forum gepost. Wat mij betreft is die Mangrove Jack een griezelgist (zonder dat ooit uitgetest te hebben) en een begintemperatuur van 24C een griezeltemperatuur. (ook zonder dat ooit uitgetest te hebben).

Hmmm ok ik heb nog een zakje M20 liggen, kan dat evt. wel aan wat wort toevoegen (heb helaas geen DME op voorraad, gelukkig wel flesjes Vitamalz met een SG van 1045).

Ik zal je procedure eens zoeken... overigens heb ik wel eens eerder een Weizen gemaakt met de M20, waarbij ik dezelfde temperaturen heb gehanteerd. Ik ben toen tot een SVG van 70% gekomen. Volgens de MJ specs op de site zou dat moeten kunnen:

Citaat
Usage Directions: Sprinkle contents directly on up to 23 L (6 US Gal) of wort. Ferment at 18-30 degrees C (59-86 degrees F) for best results.

Mijn recept was toen wel wat anders; waar ik nu Munchener gebruik had ik destijds Vienna gebruikt. M.i. geen relevant verschil in deze.

Tags: