Gist hergebruiken en open vergisting

Gestart door Kaj, 09-09-2005 14:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kaj

Als je het gist opvangt na de hoofdvergisting en die koel wegzet, kun je die dan nog voor andere keren weer gebruiken?

En oh ja....
Iedereen heeft geloof ik hier een gesloten vat/ton/emmer met waterslot voor de hoofdvergisting. Kun je niet net zo goed een open vat gebruiken? Misschien klinkt het stom maar ik vind het zo leuk als het gist over de rand heen kruipt. Of brengt dat te veel risico mee met infecties?

Kaj

Johannes

Jahoor, gist kun je prima hergebruiken soms wel meerdere keren hou er wel rekening mee dat zo'n gist redelijk is uitgeput en weer wat energie kan gebruiken d.m.v. beluchting.

Het over de rand heen kruipen van gist is voor ons brouwers uit den boze! Die kostbare gist wil je niet verliezen! Professionele brouwerijen werken met een hogere 'pitching rate' dan wij hobbybrouwers (Want ze hergebruiken de gist) waarbij tijdens de hoofdgisting het teveel aan gist overschuimt. In sommige gevallen wordt dit ook hergebruikt. Open vergisten is gewoon onnodig risico's nemen.

:degroeten:

Johannes


Kaj

Hoe doe je dat beluchten eigelijk?
Zowel in de gist als in het wort. Ik las net ergens hier dat beluchten met een steentje en c02 fles kans geeft op infecties.
En schudden van het wort? maar 40 liter is misschien net te veel van je rug....
Er was iets over een wizzard pompje geloof ik. Maar daar snapte ik niet echt wat van :verbergen:

Kaj

MO

Gist na de primaire vergisting is wat zuiverder. Na de eerste vergisting zijn er - afhankelijk van je filtratiemethode - vaak eiwit trub en hopresten aanwezig in de koek onder in het vat. Na de tweede vergisting is een groter deel van de koek onderin gist. Wel een mengsel van dode en uitgebluste en actieve gist.
Met een korrelgist zou ik nooit een koek opnieuw gebruiken. Met een Wyeast of een zeer geslaagde opkweek wel. Toch heb ik er slechte ervaringen mee, en het is elke keer weer zonde als je partij mislukt omdat je dacht dat je de gist nog wel een keer kunt gebruiken. Zeker als je toch niet zo heel veel brouwt.
Mijn advies: maar elke keer een goede verse giststarter (opkweek, Wyeast) of gebruik verse korrelgist.
En nog iets: houd je gistvat dicht, dan heb je veel kleinere kans op infecties, of je moet de beschikking hebben over een steriele gistkamer.

MO


Hopmans

CiteerToch heb ik er slechte ervaringen mee, en het is elke keer weer zonde als je partij mislukt omdat je dacht dat je de gist nog wel een keer kunt gebruiken. Zeker als je toch niet zo heel veel brouwt.

Nou, meestal als ik van koekenstein ga ( Zoals Edgar dat zo mooi formuleerde), dan heb ik
meestal een supersnelle vergisting.

Ik gooi zeker deze koek van mijn bok niet weg.
Dit gezien het feit, dat er heel weinig gist in Leuteflesjes zit.

 :degroeten:

Edgar

Citaat van: Hoppie op 09-09-2005  21:46 uNou, meestal als ik van koekenstein ga (...)

Voor de Vlamingen: Van Koekegem  :clownsmile:

Kaj

 ::) De meningen verschillen dus over het herhgebruiken van de gist....

 :degroeten:
Kaj

Herman

Bij het hevelen giet ik de gist altijd in een zip-lock diepvries(?)zak. Als ik dan binnen een maand weer ga brouwen heb ik mooie slurrie. Ook geef ik de slurrie aan gildeleden die willen brouwen, zo is er soms een aantal generaties van dezelfde flesopkweek actief. Goedkoop en nuttig!

Hopmans

Maar dan wel in de koelkast bewaren toch?
In de vriezer gaat gist zonder glycerine dood meen ik.

Herman

Zeker in de koelkast bewaren, tenzij je nieuwe geuren wilt ontdekken ;)

Hopmans

Your own fragnance.  :P
Ik ben het waard. Jij toch ook?  ;D

BuBS

Hi manne,

Waar ik nog niemand over hoor, is om de gist af te scheppen tijdens de hoofdgisting.
Dit heb ik laatst gedaan met een Westmalle gist, groot voordeel hiervan is. Geen eiwitten en hopresten in de gist en de gist heeft ook geen contact gehad met de in het wort aanwezige alcohol. Volgens mij heb je dan zo de verste en vitaalste gist.


Gr Kees


Herman

Klopt helemaal Kees. Maar bij een mandfles werkt dit wel wat lastig.

MO

Goede methode kees. Zo doet Frans van de Maaslandbrouwerij het ook. Met zijn open gistkuipen dan, niet met zijn gisttanks natuurlijk.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.