Nare chemische ''alcoholachtige'' nasmaak

Gestart door twortniets, 02-09-2015 22:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

twortniets

Na een blik-avontuur en drie moutpakketten waarvan er pas één redelijk gelukt is begin ik toch te denken dat er iets niet goed gaat in mijn brouwproces. De bieren hebben allen een nare chemische ''alcoholachtige'' nasmaak. Ik brouw met een maischzak en een inmaakketel die ik wat heb aangepast zodat deze ook een flinke rollende kook geeft. Het wort koel ik met een spiraalkoeler binnen 20 minuten tot 22-25 graden. De begindichtheid is elke keer geweest wat hij moest zijn en ben ondertussen al een keer overgestapt naar een ander type gistvat omdat de eerste emmer niet goed afsloot. Ik maak voor het brouwen mijn spullen grondig schoon met Oxi-middel.

Heeft iemand een idee waar het probleem dan wél in zit? Ik kan de nare smaak namelijk totaal niet plaatsen.

foz

Klinkt als gestresste gist die hoger alcoholen produceert. Wat zijn je vergistingstemperaturen?

twortniets

Bedankt voor het snelle antwoorden! De hoofdvergisting duurde bij de laatste een weekje rond de 22 graden. Daarna 4 weken de kelder in rond 15. De temperaturen zijn vrij stabiel.

Jacques

Klinkt als hogere alcoholen en veel esters (vergistingsproducten).


Welke gist is gebruikt?

Bij welke temperatuur is de gist toegevoegd?
Stond het gistvat in een ongekoelde ruimte terwijl het buiten vrij warm was?
Hoe snel verliep de vergisting?

Jacques

Citaat van: twortniets op 02-09-2015  23:03 uDe hoofdvergisting duurde bij de laatste een weekje rond de 22 graden.

Als er geen actieve koeling is geweest zal de temperatuur in het vat een aantal graden hoger hebben gelegen. Bij zo'n 26 ºC krijg je heel veel esters en hogere alcoholen.

twortniets

Ik heb volledig vertrouwd op het temperatuurstickertje op het vat. De gist heb ik (als in aangelengd met suikerwater) toegevoegd bij 24 graden. Het vat stond in de woonkamer waar de temperatuur vrij constant is en altijd onder de 22 graden. Het waterslot heb ik nooit echt zien ''bubbelen'', en het vergisten ging voor mij erg langzaam. Zouden de temperaturen dan toch teveel alle kanten op zijn geschoten?

Brouwers

Te warme vergisting is de hoofdverdachte bij dit soort bijsmaken. Welke gist heb je gebruikt?

Off-topic
Waarom heb je de gist aangelengd met suikerwater?

Of je hydrateert de gist met alleen water of je strooit het op het wort. Met suikerwater hydrateer je de gistcellen niet goed waardoor de vitaliteit terugloopt. Je voert dus een handeling uit die potentieel tot meer infectierisico leidt zonder dat de gist er baat bij heeft. Of je wel of niet moet hydrateren zijn de meningen overigens ook over verdeeld. Dus of hydrateren in water of gewoon op het wort strooien. Dit verklaart overigens niet je bijsmaken die je proeft.


pim1980

Gist toevoegen bij 24 graden lijkt mij niet wenselijk. Beter start je koeler bij een graad of 18. Zeker als de ruimte ook zo warm is.

Ik kan me voorstellen dat je de gist bij 18 graden toevoegt, en de ruimte ook rond die temperatuur. Dan eindig je hopelijk wat minder hoog in temperatuur als je geen koelmogelijkheid hebt.

wilbertd

Ja, heb ik ook een keer gehad toen mijn thermometer stuk was, inderdaad vergist bij te hoge temperaturen (hoog in de 20). Het ging om een Belgische dubbel, ik ben vergeten welk gist het was.

Het leek alsof er velpon lijm in zat, je proeft het vooral bij het doorslikken.

hans_nwk

Tot ik een vergistingskoelkast had zette ik mijn vergistingsvat in een speciekuip met water. Je kunt er dan wat ijs of koud water toevoegen en je temperatuur zal een stuk stabieler zijn. Het werkt best goed als je omgevingstemperatuur niet extreem is.

Met een aquariumverwarming kun je dan ook in de winter nog vergisten.

twortniets

Bedankt! Dus waarschijnlijk zijn schommelingen of te hoge temperaturen bij de hoofdvergisting de boosdoener? is het dan, aangezien ik geen klimaatkast heb, verstandiger om de hoofdvergisting plaats te laten vinden bij een temperatuur die ''op het oog'' net iets te laag is omdat de werkelijke temperatuur van in de emmer door de vergisting hoger is dan er buiten?

wilbertd

Citaat van: twortniets op 05-09-2015  17:30 uBedankt! Dus waarschijnlijk zijn schommelingen of te hoge temperaturen bij de hoofdvergisting de boosdoener? is het dan, aangezien ik geen klimaatkast heb, verstandiger om de hoofdvergisting plaats te laten vinden bij een temperatuur die ''op het oog'' net iets te laag is omdat de werkelijke temperatuur van in de emmer door de vergisting hoger is dan er buiten?

Verstandig is om vooral niet te hoog te beginnen is mijn ervaring.
Als je je wort koelt tot 25 graden, je hebt genoeg vitaal gist toegevoegd en de omgevingstemperatuur is ook al niet erg laag, dan gaat de temperatuur van de vergisting alleen maar omhoog en zal nooit onder die 25 zakken.

Tot voor kort had ik een vergistingskast waarin ik alleen kon verwarmen (omdat ik hier in Zweden altijd wel een koel plekje kon vinden) maar ik zag dan wel dat als ik mijn wort niet voldoende had afgekoeld de temperatuur al snel te hoog opliep. Vergisting creëert best veel warmte.

twortniets

Misschien is het dan toch maar eens tijd om iets van een klimaatkast te maken. Aangezien de stickertjes op de vaten nu nul meerwaarde hebben. Beter op safe spelen en iets te koeler wegzetten dus. Liever een tragere vergisting dan een snelle die nare bijsmaken veroorzaakt. Bedankt in ieder geval allemaal, ik kan weer met een gerust hart hobbyen. Ik was even bang dat het probleem vanuit de brouwinstallatie kwam.

Markiej87

Welke gist heb je nou gebruikt?

Een te snelle vergisting zal net zoveel bijproducten geven als een te trage vergisting (te weinig gist). Je kunt beter een goede vlotte vergisting hebben waarbij je de temperatuur goed controleert, dat is de beste manier van vergisten.

Rodger

Wat jij proeft kan resultaat zijn van gisten bij te hoge temperatuur en oxidatie...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.