Hergisting 10% abv bier komt niet op gang

Gestart door Richie, 06-09-2014 20:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Richie

Hallo brouwers,

Hopelijk kan iemand me helpen met onderstaande. Een maand of 5 geleden heb ik een imperial russian stout gemaakt. Die kwam uit op een hoog alcohol percentage. Ergens tussen de 9 en 10. 4 weken in vergistingemmer geweest.
Ik heb ook nog vanille en bourbon toegevoegd 3 weken na hoofdvergisting. Daarna gebotteld met 1 coopers carbonation suikerklontje per fles. Maar na 4 maanden op fles nog geen hergisting geweest, dus compleet dood als je hem uitschenkt. Opschudden flesjes ook gedaan en temperatuur verhoogd, maar helpt niet.
Op zich smaakt het bier best goed dus ik wil wel graag een poging doen om het nog goed te krijgen.
Zou het hergisten toch nog kunnen lukken na bijvoorbeeld 6 maanden?
Is de oorzaak dat het bier te veel alcohol had voor de gist, of vond het de bourbon niet zo fijn? Volgens mij 250 ml bourbon op ong  8 liter gedaan.
Ok zat zelf eraan te denken de flesjes te openen en met een pipet wat S05 korrelgist toe te voegen aan elk flesje (gehydrateerd). Of zou dat gist direct afsterven vanwege de alcohol?
Het gist wat ik had gebruikt bij brouwen was dacht ik London ale 3 van Wyeast, giststarter van 3 liter.
Als iemand een tip voor me heeft hoor ik het graag zodat het bier misschien nog goed kan komen.
Bedankt.

Groeten

William

De combinatie van veel alcohol en een lange tijd voordat je hebt gebotteld heeft ervoor gezorgd dat je te weinig actieve gist over hebt.

Een beetje korrelgist per flesje toevoegen is dan ook een goed idee. Voor de US-05 zal de 10% alc. ook op het randje zijn maar een verse gist moet het wel trekken.

RobinB

T58 is ook een goede gist om mee te bottelen. Deze is meer alcoholtolerant dan US05 en vergist minder ver uit.
Dat laatste is in dit geval belangrijk omdat het ervoor zorgt dat de nieuwe gist enkel de bottelsuiker omzet. :)

Fermentis heeft ook F2 als specifieke bottelgist, maar 1 zo'n pakje is bedoeld voor honderden liters bier...

seed7

Citaat van: RobinB op 06-09-2014  21:22 uFermentis heeft ook F2 als specifieke bottelgist, maar 1 zo'n pakje is bedoeld voor honderden liters bier...

Druppeltje gehydrateerde gist is voldoende voor een flesje. Met wat je over hebt kun je prima een volmondig laag alcoholisch bier maken.

Ingo

Richie

Ah ok. Ik ga het proberen met de korrelgist T58 of bottelgist. Dank voor de tips! Ik laat weten of t gewerkt heeft.

Roelof

Citaat van: Richie op 06-09-2014  21:43 uAh ok. Ik ga het proberen met de korrelgist T58 of bottelgist. Dank voor de tips! Ik laat weten of t gewerkt heeft.
Hier het zelfde probleem. Is het gelukt om de hergisting opgang te krijgen?

_M_M_

Ik meen ergens gelezen te hebben dat sommige brouwers voor de hergisting champagne gist gebruiken omdat deze een hogere alcohol tolerantie heeft.

hansHalberstadt

Gewoon de hoofdgist nogmaals opkweken met wat starter of wat appelsap en dan bij het bottelen toevoegen. Dan heb je genoeg actieve gist om ook de nagisting te doen, immers de hoofdgist was ook in staat om het huidige alcoholpercentage te realiseren. Vooral zware bieren lopen vast bij de hergisting omdat de gist zich niet meer kan vermenigvuldigen als er teveel is neergeslagen of in te slechte conditie na de hoofdgisting.

Richie

Destijds was het hergisten op fles nog gelukt met korrelgist. Had speciaal bottelgist genomen. Ik had de gist gehydrateerd en met een pipetje in elk flesje was gedaan. Niet elk flesje was gelukt, maar meesten wel. Ik weet ook niet of dat de beste manier was om gist in flesje te krijgen, maar het werkte.

Roelof

Citaat van: Richie op 06-09-2015  10:35 uDestijds was het hergisten op fles nog gelukt met korrelgist. Had speciaal bottelgist genomen. Ik had de gist gehydrateerd en met een pipetje in elk flesje was gedaan. Niet elk flesje was gelukt, maar meesten wel. Ik weet ook niet of dat de beste manier was om gist in flesje te krijgen, maar het werkte.
Hoi Richie. Bedankt voor de terugkoppeling. Ons bier is een Qaudrupel met een Sg van 1100. Deze is terug vergist, in 1 week tijd, naar een Sg van 1020.
Door omstandigheden heeft het bier meer dan een maand gestaan voor dat we hebben gebotteld. Dit is met zo'n zwaar bier net iets te lang  ben ik bang.
Ik heb inmiddels een zakje korrelgist, Lallemand CBC-1, besteld, kijken wat er nog te redden valt.

Het volgende probleem dient zich alweer aan. Gisteren een giststarter gemaakt met White Labs WLP004 en vandaag, 20 uur later, nog geen enkele activiteit.
Wat is bier brouwen toch een leuke hobby.  :biersmile:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.