Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hop Dilemma  (gelezen 2530 keer)

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwen is een soort van feestje.
    • Johannesdeloper
Hop Dilemma
« Gepost op: 04-09-2015 09:47 u »
Gisteren liep ik met een paar hardloopmaten een rondje door mijn omgeving. Plotseling zegt een medeloper
tegen mij:"verderop staat een hopplant". "Wow, zeg ik dan stoppen we even"
En inderdaad het was overduidelijk hop. In een perkje over een boom groeide een 2,5 meter hoge hopplant
met zeker 100 bellen, prachtig lichtgroen en zeker 4 cm groot. Ze waren al bijna volgroeid schatte ik.

Maar kan dit. Groeit zoiets zomaar in het wild? Of zou iemand zich de gemeentelijke groenstrook hebben toegeeigend voor
zijn hopteelt?
In dat geval is het natuurlijk heel a-sociaal om de struik voor eigen gebruik te "plunderen". Je zal maar de hele zomer dat
struikje hebben lopen gieteren en bemesten en dan wordt de oogst voor je "weggesnaaid"

Anderzins, als dit door de plantsoenen dienst geplant is, heb ik er minder moeite mee om wat bellen voor eigen gebruik te
snaaien.

Wat denken jullie zouden het wilde hopplanten kunnen zijn en kunnen die bellen 4cm groot worden?
Wat voor hop zou het kunnen zijn?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeŽn dan tijd om te brouwen.
Re: Hop Dilemma
« Reactie #1 Gepost op: 04-09-2015 09:59 u »
Ja dat kan. Maar het kan ook zijn dat iemand de hopplant te veel vond woekeren in zijn tuin en gedumpt heeft in het platsoen.

Wat voor hop het is, is niet te bepalen op basis van de hopbel of plant. Daarvoor lijken de soorten teveel op elkaar.
Hoogstwaarschijnlijk is het een variant die verkocht wordt als sierplant in de tuincentra. Geen idee of die veel aroma geven.

Offline Amateurke

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 04-09-2015 10:07 u »
Hop kan spontaan, overvloedig in het wild groeien. Het is in feite een woekerplant.
Ik werk niet met wilde hop. Geen gegevens beschikbaar, te veel risico's.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #3 Gepost op: 04-09-2015 10:28 u »
Een belangrijk kenmerk om bij wilde hop te bepalen of het enige kans geeft op een enigszins smaakvol bier is de kleur van de stengel. Daar zijn er drie van, groen, wit en rood. Is de stengel groen, vergeet het maar. Bij wit of rood heb je een kans. Is de hop bevrucht, vergeet het maar.

Desalniettemin, gewoon een keer 10l met een wilde hop brouwen om te kijken wat het doet is best interessant. Er moet iets geweest zijn dat brouwers er ooit toe heeft gezet nog een keer met hop te brouwen en nog een keer. De wilde hoppen hier bij mij in de buurt zijn niet interessant.

Ingo

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • Brouwen is een soort van feestje.
    • Johannesdeloper
« Reactie #4 Gepost op: 04-09-2015 11:43 u »
Hop kan spontaan, overvloedig in het wild groeien. Het is in feite een woekerplant.
Ik werk niet met wilde hop. Geen gegevens beschikbaar, te veel risico's.

Deze hop rook onmiskenbaar naar hoparoma.

Je kunt denk ik wel een gelijke gedroogde hoeveelheid nemen van deze hop en van een bekende hop
en daar een hopthee van trekken, dan zul je een schatting kunnen maken van het alfa en aroma gehalte.

Het zou zelfs leerzaam zijn van alle =/- 7 hoppen die ik op voorraad heb een kwalificatie te maken aan de hand van een extract.
Als je dan een IPA maakt met veel hoppen, zou ik deze hop er denk ik wel bij durven te gebruiken.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 04-09-2015 11:53 u »
Daar zijn er drie van, groen, wit en rood. Is de stengel groen, vergeet het maar. Bij wit of rood heb je een kans. Is de hop bevrucht, vergeet het maar.
Waar komt die wijsheid vandaan?

Offline wilbertd

• Super lid
  • Land: se
  • Ik brouw wort
« Reactie #6 Gepost op: 04-09-2015 13:08 u »
Als het goed ruikt en je ziet duidelijk lupuline tussen de blaadjes zitten zou ik gewoon wat plukken (hier groiet het ook veel in het wild).
Stop een paar hopbellen in een glas met een flauw biertje, laat het 10 minuten staan en je krijgt een idee over de smaak.
Dit is sowieso een snelle leuke manier om een hop beter te leren kennen.

En kook een beetje hop voor 60 minuten in water en je krijgt een idee over de bitterheid.

Zelf heb ik hier heel wat hop geplukt die vroeger voor de koning geplant is, geen idee wat voor soort het is, maar ik ga er absoluut een biertje van brouwen.
Mijn plan is om het eerste biertje met een bekend bitteringhop te brouwen en de onbekende hop te gebruiken in een late hopgift.
Daarna wil ik wel best wat mout spenderen aan een single hop brouw, de enige manier om uit te vinden of de hop het waard is volgend jaar weer te plukken :)

Het enige 'risico' dat je loopt is een bier de niet helemaal naar wens is, maar ja, dat risico loop je elke keer als je een nieuw recept maakt.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #7 Gepost op: 04-09-2015 14:00 u »
Waar komt die wijsheid vandaan?

Diverse oude Engelse en Duitse literatuur over hop. Hop werd vroeger onderscheiden aan een paar kenmerken, de kleur van de stengel ("redbine", "rothopfen", "rotrebig") of er vroeg of laat geoogst kon worden en de plaats van herkomst (Early Bird, Canterbury Whitebine). Rood (Saazer) en wit werden hoger gewaardeerd dan groen.

Edit: voor modern(e) gecultiveerde hoppen gaat dit allemaal natuurlijk niet meer op,

Ingo

Tags: