Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Temperatuur oorzaak gusher/bom?  (gelezen 7800 keer)

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • ‹bung macht den Meister
Re: Temperatuur oorzaak gusher/bom?
« Reactie #25 Gepost op: 02-09-2015 13:32 u »
Biersteen kan wel zorgen voor gushing, maar niet voor een hogere druk op de flesjes. Als je flesjes ontploft zijn dan is de druk waarschijnlijk wel meer dan 6 BAR geweest. Dan moet er (ondanks de hogere temperatuur) haast wel teveel koolzuur in hebben gezeten. Als alle oorzaken lijken te zijn uitgesloten, dan blijven bacteriŽn over. Die kunnen wel onvergistbare suiker vergisten dus zou het teveel aan koolzuur kunnen verklaren.   
Zou het mogelijk kunnen zijn dat er in enkele flessen (de ontplofte of hoger druk) een dusdanige hoeveelheid biersteen bevatten dat die de bacteriŽn ondanks 'effectieve' desinfectie hebben geherbergd? Ik bedoel, een algehele bacterie wat me nog steeds zeer onwaarschijnlijk lijkt zou dit effect op de hele batch (die uit hetzelfde bottelvat komt) moeten hebben gehad. Dit is verre van waar.
Het bier was afgevuld met 7 g/L maar er is door de afwezige +-2 L dus 14 g suiker teveel geweest. Dit kan een iets hogere druk verklaren bij de 'normale' flessen maar niet bij de rest.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #26 Gepost op: 02-09-2015 16:19 u »
Zou het mogelijk kunnen zijn dat er in enkele flessen (de ontplofte of hoger druk) een dusdanige hoeveelheid biersteen bevatten dat die de bacteriŽn ondanks 'effectieve' desinfectie hebben geherbergd? Ik bedoel, een algehele bacterie wat me nog steeds zeer onwaarschijnlijk lijkt zou dit effect op de hele batch (die uit hetzelfde bottelvat komt) moeten hebben gehad. Dit is verre van waar.
Het bier was afgevuld met 7 g/L maar er is door de afwezige +-2 L dus 14 g suiker teveel geweest. Dit kan een iets hogere druk verklaren bij de 'normale' flessen maar niet bij de rest.
Dit kun je zien als je meerdere flesjes proeft. als er echte teveel koolzuur inzit krijg je zo'n opgeblazen mond als je een slok neemt. Je ziet dan snel of het om enkele flesje gaat of meer. Kan ook nog zijn dat je bottelsuiker niet homogeen vermengd is geweest.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
  • ‹bung macht den Meister
« Reactie #27 Gepost op: 02-09-2015 16:32 u »
Dit kun je zien als je meerdere flesjes proeft. als er echte teveel koolzuur inzit krijg je zo'n opgeblazen mond als je een slok neemt. Je ziet dan snel of het om enkele flesje gaat of meer. Kan ook nog zijn dat je bottelsuiker niet homogeen vermengd is geweest.
Ik heb de indruk dat dit ook een oorzaak zou kunnen zijn.

Heb namelijk net weer een batch gebotteld vanuit mijn lagervat. Dit bier was 2įC. De water/suikeroplossing heb in het bottelvat gegoten en nu zag ik op het moment dat de ijskoude pils erbij kwam dat er een soort film ontstond op de bodem. Het kan ook de afstotende werking van het voedselveilige plastic zijn maar wellicht is dit ook een mogelijkheid. De laatste tijd gaan mijn bieren vaker vanuit ijskoude lagering het bottelvat in.
Mogelijk?

Verder vroeg ik me nog af welk druk verschil er kan optreden door ijskoud bier samen met bottelsuiker te bottelen en daarna te laten hervergisten op een (erg) warme plek. De opgeloste CO2 kan natuurlijk ook voor extra druk zorgen. Maar hoeveel?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #28 Gepost op: 02-09-2015 20:57 u »
Heb namelijk net weer een batch gebotteld vanuit mijn lagervat. Dit bier was 2įC. De opgeloste CO2 kan natuurlijk ook voor extra druk zorgen. Maar hoeveel?
Als je de bottelsuiker minder heb verdund dan 1:2 dan wordt de suikeroplossing stroperig als hij koud wordt. Dan heb je zeker een probleem met mengen. Bij 2 ļC heb je ca 0.3gew% koolzuur wat oplost in het bier tegen ca 0.17 bij kamertemperatuur.   Je krijgt dan dus ruim 0.1% meer koolzuur. Ik zou dan met 6 gram per liter bottelen ipv 7.

Tags: