Cylindrisch waterslot

Gestart door stuart19, 28-08-2015 16:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stuart19

Goedendag allemaal,

Na lang twijfelen toch maandag een startset bierbrouwen gekocht. Ik heb gekozen voor een premium plus set
waarin een gistingsvat zit met een cylindrisch waterslot. Gisteren heb ik alles netjes schoongemaakt met oxi pro
zoals beschreven stond op de wiki bier brouwen.

Daarna een Brewferm pakket klaar gemaakt voor de fermentatie. Dit is ondertussen 24 uur geleden dat ik het gist toegevoegd heb
en het gistingsvat heb afgesloten. Het cylindrisch waterslot voor 1/3 gevuld met water zoals ik het gelezen op het forum.
Ik had ook al de tip voorbij zien komen van een member van dit forum om elastiekjes om het cylindrisch waterslot te doen zodat
het beter hoorbaar is dat het klepje weer naar beneden "valt" Deze tip heb ik ook gebruikt.

Maar nu na 24 uur hoor ik nog steeds niet of het cylindrisch waterslot actieve is. Ik heb al gecontroleerd of alles goed dicht zat.
Naar mijn mening was dat het geval ook .
Toen ik op het cylindrisch waterslot hard drukte waardoor ook de deksel van het gistingvat werd ingedrukt bloebte er water uit het waterslot
Wat zichtbaar maakt dat er in ieder geval iets gebeurd met het brouwsel.

Kan ik nog iets doen om het actiever maken? Is het aan te raden om het gistingsvat rond te bewegen zodat misschien het gist actiever wordt?
Alle tips zijn welkom!

Nu is het tijd om te beginnen met flesjes schoon etiket vrij te maken  :)

Alvast bedankt

ps ik heb de aanbevolen hoeveelheid suiker toegevoegd

Stuart

rajd

Wanneer je op het gistvat drukt, dan druk je er via het waterslot lucht uit, zodoende de "activiteit" die je waarneemt. Zou ik echter niet doen, na het uitpersen van lucht zuigt het vat lucht naar binnen. Omdat je water in je slot hebt kan dit tot infecties leiden; beter vul je je waterslot met iets wat njet besmet raakt èn voedselveilig is. Ik gebruik daartoe goedkope sterke drank.

Indien je waterslot na enkele dagen geen enkele activiteit vertoont dan kan het zijn dat de vergisting niet op gang komt of dat je vat elders lucht lekt. Heb je voor het vergisten het SG gemeten? C.q. Kun je nu meten of er al iets vergist is?

stuart19

In het vergistingsvat dat ik heb zit geen kraan. Dus is het lastig om de waarde te checken. Ik kan natuurlijk de deksel er af halen
maar dat is volgens mij een groot risico vanwegen bacterien.

Waarde is 1070 voordat ik het vat gesloten heb

De sterke drank is een goede tip. Bedankt

misschien dan toch proberen het vat een beetje te schudden om het gist wakker te maken?

Brouwers

Citaat van: rajd op 28-08-2015  17:27 uOmdat je water in je slot hebt kan dit tot infecties leiden; beter vul je je waterslot met iets wat njet besmet raakt èn voedselveilig is. Ik gebruik daartoe goedkope sterke drank.

Nederlandse kraanwater is gewoon bacterie vrij, plus er zitten geen voedingstoffen in voor de bacteriën om te groeien. Het is dan ook nergens voor nodig om iets anders als water in je waterslot te doen. Als je je waterslot voor gebruik netjes schoonmaakt en desinfecteert hoef je je geen zorgen maken tenzij je last hebt van smetvrees  ;), werken met schimmels (gist) lijkt me dan sowieso niet de beste hobby.

bastiaanD

Mede via dit forum heb ik geleerd dat je soms even geduld moet hebben...

Ff wachten dus

Hoeveel gist heb je toegevoegd en wanneer?

Monkey

In Nederlans water zitten wel bacteriën, want er zit geen chloor in dat de bacteriën doodt. Die komen vooral uit de waterzuivering met biologisch actieve (zand)filters (hangt er vanaf waar je woont). Maar daar hoef je je geen zorgen over te maken, ze hebben geen effect op je gezondheid of de kwaliteit van je bier. Die bacteriën groeien heel langzaam en ze eten juist organische zuren zoals azijnzuur.

Citaat van: stuart19 op 28-08-2015  16:24 uMaar nu na 24 uur hoor ik nog steeds niet of het cylindrisch waterslot actieve is.
Over de trage start van de fermentatie heb ik nog wel een paar vragen:
Staat er al schuim op je brouwsel?
Was de gist niet over de datum?

stuart19

Ja geduld leren hebben moet ik nog aan werken  ;)

Wat voor soort gist is voor mij onbekend. Ik heb van Brewferm de kit Diabolo gemaakt. Daar zit een standaard zakje gist bij.
Deze heb ik volledig gebruikt. De gist heb ik toegevoegd op het moment dat het wort rond de 23 graden was. Dat is beetje aan de hoge kant
denk ik nu.
Daarna heb ik volgens mij geroerd, maar weet ik niet meer zeker. In ieder geval heb ik het vat afgesloten met de deskel en de schroef ring. Het cylindrisch waterslot
gevuld voor 1/3 met water en het vat weg gezet

stuart19

De exacte datum die op de verpakking stond weet ik niet. Maar ik heb er wel naar gekeken en het was goed.
Ik heb zojuist het cylindrisch waterslot erafgehaald en door het gaatje gekeken hoe het eruit ziet. Het lijkt erop alsof er een dikke laag schuim op staat
de geur is anders dat gisteren toen ik het afgesloten heb.

Is het veilig om het gistvat te openen om een monster te nemen voor S.G. te meten? (ik heb geen kraan op mijn vat)

Pim

Citaat van: stuart19 op 28-08-2015  19:05 uDe exacte datum die op de verpakking stond weet ik niet. Maar ik heb er wel naar gekeken en het was goed.
Ik heb zojuist het cylindrisch waterslot erafgehaald en door het gaatje gekeken hoe het eruit ziet. Het lijkt erop alsof er een dikke laag schuim op staat
de geur is anders dat gisteren toen ik het afgesloten heb.

Is het veilig om het gistvat te openen om een monster te nemen voor S.G. te meten? (ik heb geen kraan op mijn vat)
Klinkt alsof de vergisting begonnen is. Het is nu beter om gewoon af te wachten totdat de gistactiviteit is afgenomen en het schuim verdwenen is. Dan kan je altijd nog een sample nemen voor een meting en proeven. Geduld, geduld en geduld zijn de drie belangrijkste factoren bij de vergisting   >:D

milanm1989

Ik heb zelf ook de startersset die jij hebt, en heb net mijn eerste brouwsel gemaakt.

Ik kan je in ieder geval al het volgende aan ervaringen meegeven:
- Voor beginners is een slangenwaterslot véél makkelijker, omdat activiteit veel makkelijker is waar te nemen. Als jij de set van Brouwmarkt hebt, dan heb je een rode dop waar het cilindrisch waterslot in gaat. Als je dan bij Brouwmarkt het product genaamd 'SILCONEN AANSLUITPLUG VOOR WATERSLOT VOEDSELVEILIG' en het goedkoopste slangenwaterslot koopt, dan kun je deze samen in de rode dop plaatsen. Daar hoef je verder niets voor aan te passen.
- Ondanks dat het witte vat met de groene deksel wordt geprezen als lekbestendig, kunnen ze wel degelijk lekken. Ik had namelijk precies hetzelfde als jij: geen activiteit in het waterslot, behalve als ik op het deksel duwde, maar blijkbaar wel een gestarte vergisting. Het bleek dus dat de deksel niet rondom goed aansloot op het vat, en er dus een lek was. Nadat ik alles provisorisch had dichtgemaakt kwam het waterslot flink tot leven.

De slechte feedback van het cillindrisch waterslot, en het lekkende vat wat ook weer voor gebrekkige feedback zorgde over de voortgang van het bier, heeft er in mijn geval waarschijnlijk wel voor gezorgd dat mijn eerste batch is mislukt  :( Maar morgen beginnen we met de volgende  :D

stuart19

Ik heb het cylindrisch waterslot eraf gehaald en de rode dop van het gistingsvat afgedraaid. Het ziet eruit of het allemaal netjes op elkaar past
Hier onder staan 2 foto's van hoe het er nu uitziet in het gistingsvat.
Zijn de gele vlekjes het gist?





De deksel gecontroleerd ziet er ook goed uit hoe het aansluit. De sluitring over de deksel extra stevig aangedraaid.

Hopelijk komt er toch nog een goed resultaat uit..

stuart19

Citaat van: milanm1989 op 28-08-2015  21:08 uIk heb zelf ook de startersset die jij hebt, en heb net mijn eerste brouwsel gemaakt.

Ik kan je in ieder geval al het volgende aan ervaringen meegeven:
- Voor beginners is een slangenwaterslot véél makkelijker, omdat activiteit veel makkelijker is waar te nemen. Als jij de set van Brouwmarkt hebt, dan heb je een rode dop waar het cilindrisch waterslot in gaat. Als je dan bij Brouwmarkt het product genaamd 'SILCONEN AANSLUITPLUG VOOR WATERSLOT VOEDSELVEILIG' en het goedkoopste slangenwaterslot koopt, dan kun je deze samen in de rode dop plaatsen. Daar hoef je verder niets voor aan te passen.
- Ondanks dat het witte vat met de groene deksel wordt geprezen als lekbestendig, kunnen ze wel degelijk lekken. Ik had namelijk precies hetzelfde als jij: geen activiteit in het waterslot, behalve als ik op het deksel duwde, maar blijkbaar wel een gestarte vergisting. Het bleek dus dat de deksel niet rondom goed aansloot op het vat, en er dus een lek was. Nadat ik alles provisorisch had dichtgemaakt kwam het waterslot flink tot leven.

De slechte feedback van het cillindrisch waterslot, en het lekkende vat wat ook weer voor gebrekkige feedback zorgde over de voortgang van het bier, heeft er in mijn geval waarschijnlijk wel voor gezorgd dat mijn eerste batch is mislukt  :( Maar morgen beginnen we met de volgende  :D

Hoe was jou ervaring nu nadat je de silicone aansluitplug + slangenwaterslot hebt gebruikt, is nu het gistingsvat beter luchtdicht?

nembrionic

Citaat van: Monkey op 28-08-2015  18:55 uIn Nederlands water zitten wel bacteriën, want er zit geen chloor in dat de bacteriën doodt.

Nou nou... deze conclusie is wat krom. Er is geen chloor aanwezig, dús er zitten bacteriën in.

Bacteriën kunnen namelijk ook gedood worden door wat anders dan enkel en alleen chloor.
Zo hebben we tegenwoordig behoorlijk wat UV-installaties bij de waterzuivering. En als die staan ná het bacterie-bad van de waterzuiveringsinstallatie (en dat is naar mijn weten zo), dan zouden ook díe bacteriën dood zijn.

Of er geen bacteriën in het water meer zitten zal een testje uit moeten wijzen. Ik zou er niet op vertrouwen dat het volledig schoon is. Al is het maar omdat de mond van je kraan of de mond van je tuinslang niet schoon is.

milanm1989

Citaat van: stuart19 op 31-08-2015  19:49 uHoe was jou ervaring nu nadat je de silicone aansluitplug + slangenwaterslot hebt gebruikt, is nu het gistingsvat beter luchtdicht?

Het slangenwaterslot heb ik puur gekocht omdat je er meer feedback van krijgt, dat staat los van het niet luchtdichte vat. Dat ligt gewoon aan het vat (deksel past niet goed, dus de rubberen ring sluit het vat niet af). Hiervoor ontvang ik een nieuw vat omdat dat waarschijnlijk gewoon een productiefout is (andere vat is wel luchtdicht).

Jacques

Citaat van: nembrionic op 01-09-2015  13:07 uNou nou... deze conclusie is wat krom. Er is geen chloor aanwezig, dús er zitten bacteriën in.

Bacteriën kunnen namelijk ook gedood worden door wat anders dan enkel en alleen chloor.
Zo hebben we tegenwoordig behoorlijk wat UV-installaties bij de waterzuivering.

Klopt helemaal. Naast ultraviolet wordt ook ozon door waterleidingbedrijven gebruikt voor de desinfectie van het leidingwater.

Monkey

In tegenstelling tot chloor blijven UV en ozon niet werkzaam in het distributienet...

Monkey

Citaat van: nembrionic op 01-09-2015  13:07 uOf er geen bacteriën in het water meer zitten zal een testje uit moeten wijzen.

Die testjes worden door de drinkwaterbedrijven natuurlijk vaak gedaan. Zie bijvoorbeeld:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3684093/

De ervaring leert dat er tussen de 100.000 en 200.000 bacteriën per milliliter drinkwater aanwezig zijn, ook waar UV of ozon gebruikt wordt.

stuart19

Vandaag heb ik het bier gebotteld. De vergisting was na 9 dagen volledig klaar.
De sg eind waarde was 1014. Sg start waarde was 1070

Nu heb ik nog een paar vraagjes. Momenteel heb ik het bier in de keuken staan waar een constante temperatuur is van 20/21 graden
voor de hergisting op de fles. Volgens de wiki hobbybrouwen moet ik het op deze temperatuur voor 10 dagen laten staan.
Alleen zit ik dan met een probleem aangezien ik komende vrijdag 11 september op vakantie ga voor 14 dagen.
Wat is nu het beste om te doen? Flessen op deze temperatuur laten staan tot dat ik terug ben en dan op een koeler plek
weg zetten voor rijping? of voordat ik op vakantie ben op een koelere plek zetten voor rijping?

Tevens heb ik het vergistingsvat en alle overige brouw spullen schoongemaakt. Maar in het gistingsvat blijft een zure lucht zitten
IK heb het het vat eerst met afwasmiddel schoongemaakt en daarna met puro oxi gereinigd. Wat zou ik tegen de zure lucht kunnen doen?

hans_nwk

Citaat van: stuart19 op 05-09-2015  19:15 uTevens heb ik het vergistingsvat en alle overige brouw spullen schoongemaakt. Maar in het gistingsvat blijft een zure lucht zitten
IK heb het het vat eerst met afwasmiddel schoongemaakt en daarna met puro oxi gereinigd. Wat zou ik tegen de zure lucht kunnen doen?
Plastic blijft gewoon wat ruiken. In je volgende bier proef je het niet terug. Afwasmiddel zou ik niet gebruiken in m´n gistingsvat, ik zou te bang zijn dat het geparfumeerde afwasmiddel wat achterlaat.

Schoonmaken met PBW helpt wel wat.

Groet,

Hans

Brouwers

Beste kan je de flessen toch een 3-4 weken warm hebben staan voor goeie hergisting op fles. Over het algemeen is de hergisting na een week of 2 wel gedaan maar met zwaardere bier kan het wat langer duren. Daarna kan je het koeler zetten maar hoeft niet per se. Voor het drinken de flessen wel minimaal 24 uur koud zetten (langer is beter) om het koolzuur goed te laten oplossen in het bier

stuart19

Citaat van: Brouwers op 05-09-2015  21:21 uBeste kan je de flessen toch een 3-4 weken warm hebben staan voor goeie hergisting op fles. Over het algemeen is de hergisting na een week of 2 wel gedaan maar met zwaardere bier kan het wat langer duren. Daarna kan je het koeler zetten maar hoeft niet per se. Voor het drinken de flessen wel minimaal 24 uur koud zetten (langer is beter) om het koolzuur goed te laten oplossen in het bier

Rijping van een zwaarder bier op een koeler plek is niet nodig dan?
Ja het is een zwaarder bier van beetje hoger dan 7%

Brouwers

Citaat van: stuart19 op 05-09-2015  22:30 uRijping van een zwaarder bier op een koeler plek is niet nodig dan?
Ja het is een zwaarder bier van beetje hoger dan 7%
Het bier rijpt eigenlijk juist niet op een koelere plek. Doel van koel wegzetten om het rijpen of verouderen tegen te gaan. Zware bieren kunnen/hebben vaak wat meer rijping nodig om goed op smaak te komen.

Jacques

Citaat van: Monkey op 05-09-2015  11:31 uIn tegenstelling tot chloor blijven UV en ozon niet werkzaam in het distributienet...

Als er werken worden uitgevoerd aan het distributienet dan worden de betreffende leidingen na de werkzaamheden gedesinfecteerd met een desinfectans en daarna grondig gespoeld. Hierdoor is de hoeveelheid micro-organismen minimaal. En die micro-organismen die er in zitten zijn niet bierschadelijk.

stuart19

Kleine update:
 Mijn bier is 41 dagen oud na het bottlen. En proef er regelmatig een flesje van.
Wat mij opvalt is dat tussen de flesjes een groot smaakverschil zit. Ik verwacht dat de reden kan zijn
dat de flesjes niet schoon genoeg waren.
Het ene biertje is gewoon lekker en het andere biertje is minder zoet van smaak, beetje wrang en klein beetje zure smaak. Mijn gedachten dus een infectie in het bier misschien??

De flesjes waren allemaal wel goed afgesloten want er zit koolzuur in.
Wanneer ik een flesje open maak weet ik bij het inschenken eigenlijk al of het lekker of niet gaat worden.
Bij een lekker biertje zit er een mooie schuim laag op. En die blijft er ook op enige tijd. Bij een slecht verdwijnt het bijna direct na het inschenken...

Markiej87

Klinkt als vieze flesjes. Hoe heb je de bottelsuiker toegevoegd?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.