Openen nieuw bierfust 'S'

Gestart door Christian1990, 28-08-2015 13:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Christian1990

Waar je bij de oude 'Heineken' fusten de beveiliging kon breken met een €0,02 is dit helaas bij de nieuwe fusten niet mogelijk. De ontwerpers van de fusten zijn een heel stuk creatiever geweest, maar ik ben erin geslaagd een nieuw fust te openen.

Hierbij ook voor jullie de uitleg.

Wat heb je nodig:
1x €0,02
1x steenbijtel
1x hamer
1x schroevendraaier (groot) (-)
1x schroevendraaier (klein) (-)
1x waterpomptang

Het dichte fust, open met de steenbijtel en hamer voorzichtig de draaiende sluiting.




De koppeling is eruit gedraaid.



Leg de €0,02 cent in de opening van het fust.



Duw met de grote (-) schroevendraaier de cent naar beneden en duw met de kleine (-) schroevendraaier het palletje naar achter. Laat de kleine schroevendraaier zitten en pak de koppeling eruit.



Nu kun je het palletje eruit pakken en kun je de koppeling er gewoon in en uit draaien



Heel veel succes. Dit zou moeten werken voor de 2015 fusten van Heineken, met een platte bovenkant en met een kruis erop.

bierfan

Ik ben zojuist ook anderhalf uur bezig geweest met het openen van een S fust uit 2015.
Alleen zag het er bij mij uiteindelijk wat anders uit.

Hier wat foto's van de beveiliging van mijn fust.





Even de beveiliging eraf zagen en dan heb je er nooit last meer van.



Ter info. Altijd makkelijk.




Oscar


bierfan

haha, niet voor mij..
Ik was constant naar dat palletje aan het zoeken, maar kon die niet vinden. Dus vandaar deze info.
Ach ja, misschien dat er ooit iemand hier nog wat aan heeft.. ;D

Hoe krijg jij deze fusten makkelijk open dan Oscar?

Jacques

Die beveiliging zit er niet voor niets op...

Oxhead

Uiteraard altijd eerst de druk eraf laten!  :police:

bierfan


cow

Citaat van: Oxhead op 29-11-2015  10:43 uUiteraard altijd eerst de druk eraf laten!  :police:
Oh, dat wisten ze dus nog niet voordat de beveiliging werd ingevoerd.

Probleem zat in het losdraaien fustkoppeling: als hij klemde, draaide je de komplete tapstang eruit. En dan is de druk er ook in een keer vanaf :<)

Er is toch vast wel een handige forumlid die een tool kan maken om hem (met beveiliging) te openen?


Jacques

Citaat van: cow op 29-11-2015 &nbsp;11:06 uEr is toch vast wel een handige forumlid die een tool kan maken om hem (met beveiliging) te openen?

Bij fustjes die ik gebruik is de beveiliging nog gewoon intact. Openen is geen probleem met een tapkoppeling en 2 eurocent. Eerst de tapstang losdraaien tot de vergrendeling blokkeert. De hendel van de tapkoppeling naar beneden doen als deze op de tapstang zit. Tapkoppeling met tapstang verder losdraaien. Werkt goed.

Dit werkt goed bij de zogenaamde S-tapstangen. Op de Heineken fusten worden ook type D-tapstangen gebruikt. Zie daarvoor dit topic.

Oscar

Citaat van: bierfan op 28-11-2015 &nbsp;22:06 uHoe krijg jij deze fusten makkelijk open dan Oscar?

Ik heb er jaren geleden al een speciale "opener" voor laten maken  ^-^ en anders kun je ook gewoon een 2 cent muntje er in leggen en met een tapkoppeling druk je 'm dan ver genoeg naar beneden om hem te openen  ^-^

Citaat van: cow op 29-11-2015 &nbsp;11:06 uEr is toch vast wel een handige forumlid die een tool kan maken om hem (met beveiliging) te openen?

Heb ik al jaren geleden gedaan...

bierfan

Ik dacht dat die truc bij de nieuwere fustjes niet meer werkte.
Ik ga een fustkoppeling bestellen, en dan zal ik dat eens gaan proberen.

Jacques

Citaat van: bierfan op 29-11-2015 &nbsp;16:14 uIk dacht dat die truc bij de nieuwere fustjes niet meer werkte.
Ik ga een fustkoppeling bestellen, en dan zal ik dat eens gaan proberen.

Het ligt er aan wat voor tapstang er in zit. Een S of D-type ziet er bijna hetzelfde uit maar maakt een groot verschil. Bij de D-type tapstang zit er een borgring aan de bovenkant van de tapstang naast de beveiliging onder in de verdikking van de tapstang.

bierfan

Ok. Bij de vaatjes waar ik aan kan komen zitten volgens mij geen borgringen.
Dan moet de simpele truc met de fustkoppeling werken.
Heb ik gisteren voor niks anderhalf uur staan rotzooien.. :nut:

Joren

Ik krijg het niet voor elkaar om de beveiliging in te drukken.
Zijn er mensen die dit wel is gelukt met een felsgold fust van 20 liter?
ik heb dus tot nu toe alleen de kop losgedraaid.

Dan had ik nog een paar vraagjes.
 1 hoe weet je waar de beveiliging pin zit?
2 hoe dun moet de schroevendraaier zijn die de beveiligings pin in moet drukken?
Ik heb namelijk het idee dat mijn schroevendraaier misschien te dik is en daardoor nie goed bij het pinnetje kan.


Alvast bedankt Joren.



tdp

Niet met een dergelijk fust, maar bij mijn fustje heb ik toch aardig wat kracht moeten zetten om de tapstang te wippen. Meen zelfs dat ik het er met een waterpomptang uitgetrokken heb destijds....

Jacques

Voor het geval het vat niet voorzien is van een borgring is het het appeltje eitje...

Laat de schroevendraaier weg, die heb je niet nodig.
In plaats daarvan draai je tapkop op de tapstang zonder de tapstang weer in het vat te draaien. Haal de grendel van de tapkop omlaag zodat punt van de tapkop op het muntje komt en deze naar beneden drukt. Vergrendel de tapkop en draai de tapstang met de tapkop uit het vat.

Als er wel te maken hebt met een borgring wordt het lastiger. Hoe je dan moet werken kun je in dit topic lezen.

henkie

De truuk met het muntje lukt niet bij mijn 20 ltr Heineken Comet fustje. Met een stukje draadeind en twee moertjes is het wel gelukt.
De moertjes tenminste 31 mm van elkaar af draaien. Zie foto's.


Draai de stang los op de gebruikelijke manier.


En verder wil hij niet.


Plaats het draadeind in de tapkop.


Draai nu de tapkop op de stang. Hier is enige kracht voor nodig omdat de veer in de kop 31mm ingedrukt moet worden.


Je kan de stang nu verwijderen.




   
De beveiliging is een kantellipje. Door hier een stukje rvs onder te plaatsen blijft de vergrendeling ontgrendeld. Zo hoef je niet te slijpen of zo en kun je het fust tzt zo weer inleveren zonder schuldgevoel ::).(heb hier cv koppeling wartel geplaatst als voorbeeld).

Thamerdal

Ik heb bij de slijter een 10 liter fustje opgehaald, maar deze krijg ik echt met geen mogelijkheid open. Stap 1 lukt al niet en ik ben bang dat ik met meer geweld de bajonet-aansluiting beschadig.
Ik heb geprobeerd met een steenbeitel/hamer en een waterpomptang maar helaas. Is dit weer een ander type dan de S koppeling?



Wat doe ik verkeerd anders?  :weetniet:

Sander van Dijk

Citaat van: Thamerdal op 29-06-2017 &nbsp;11:30 uIk heb bij de slijter een 10 liter fustje opgehaald, maar deze krijg ik echt met geen mogelijkheid open. Stap 1 lukt al niet en ik ben bang dat ik met meer geweld de bajonet-aansluiting beschadig.
Ik heb geprobeerd met een steenbeitel/hamer en een waterpomptang maar helaas. Is dit weer een ander type dan de S koppeling?



Wat doe ik verkeerd anders?  :weetniet:


Ja, dit is de nieuwe D koppeling. Dat is het nieuwe type. Is lastiger te openen, maar er staat al wel wat over op het forum.

freelive

Zit hier niet zo'n spiraal veer op.
Zo ja eerst goed druk eraf met klein schroevendraaiertje spiraalveer verwijderen tapstang verwijderen.
Zo zit het bij mijn vaatjes.

Thamerdal

Citaat van: freelive op 29-06-2017 &nbsp;13:13 uZit hier niet zo'n spiraal veer op
zoja eerst goed druk eraf met klein schroevendraaiertje spiraalveer verwijderen tapstang verwijderen
Zo zit het bij mijn vaatjes

Ja er lijkt zo'n veer in te zitten inderdaad. Moet deze weer teruggeplaatst worden, of mag ie gemold worden?  >:D

Serge VL

Citaat van: Thamerdal op 29-06-2017 &nbsp;13:51 uJa er lijkt zo'n veer in te zitten inderdaad. Moet deze weer teruggeplaatst worden, of mag ie gemold worden?  >:D
Eigen keuze,
Het is een veiligheid zodat je het vat niet zou open krijgen als het nog op druk staat, als je toevallig de tapstang er uit zou draaien met druk op het vat dan gaat die zoo door je schedel.
Als je goed weet wat je aan het doen bent en kan alles.

freelive

Nee niet mollen is moeilijk aan te komen
bij mij zit de tapstang alleen geborgd door de veer en 2 nokken

sunlight

Met kleine schroevendraaier de borgveer loshalen.
Dan met een klein boortje 2 gaatjes in de veer boren en dan kun je de volgende keer met een borgveertang de fust openen.
Werkt perfect

Kruimeltje

Ik heb ook zo'n fust maar ik krijg die borgveer niet los. De complete tapstang naar beneden drukken lukt ook niet.

 


freelive

Belangrijk is druk eraf anders blijft de veer onder spanning
en dan klein schroevendraaiertje
moet lukken

Jacques

Citaat van: freelive op 11-10-2017 &nbsp;10:11 uBelangrijk is druk eraf anders blijft de veer onder spanning

Tip: leg het fustje op zijn kant en laat vervolgens de druk vrij met een tapkoppeling. Op dit manier voorkom je een bierdouche.

Thamerdal

Citaat van: Jacques op 11-10-2017 &nbsp;20:15 uTip: leg het fustje op zijn kant en laat vervolgens de druk vrij met een tapkoppeling. Op dit manier voorkom je een bierdouche.
En dan niet op je auto richten  ;D

Jacques

Citaat van: Thamerdal op 12-10-2017 &nbsp;22:15 uEn dan niet op je auto richten  ;D

Alleen als het fust meer dan halfvol is krijg je dan een fontein.
Als rechtopstaand ontgast is een klein bodempje al voldoende voor een bierdouche.

Broutenaar

Misschien nog even een tip met betrekking tot het van druk afhalen =>

Ik heb voor dit doeleind een aparte tapkoppeling waarbij ik bier uitgang en CO2 ingang voorzien heb van een kraan, in de CO2 ingang zit een keerklepje, die heb ik er uitgehaald.
Hierdoor kun je het vat van druk afhalen, zonder bierdouche. CO2 gaat namelijk helemaal boven in het vat via de korf.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.