Fruit koken?

Gestart door roco, 06-10-2003 16:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

roco

hallo bierliefhebbers,

Ik wil een fruitbier maken met frambozen.en ik wil alleen de sap toevoegen, maar om infectie te voorkomen wil ik eerst de sap even 5 min koken en dan afgekoeld bijvoegen na de hoofdgisting.
Is dat nadelig voor de smaak of kan het geen kwaad. :weetniet:

Graag jullie mening.

groeten :degroeten:

roco

Ep

Hoi Roco,

Ik zou de frambozen zeker niet koken, waarschijnlijk ben je dan alle aroma meteen kwijt. Het beste kan je fruit toevoegen na de hoofdgisting omdat tijdens de hoofdgisting veel aroma samen met het koolzuur ontsnappen, het lijkt me dat dit effect nog veel sterker is als het het gaat koken. Zie ook http://web.inter.nl.net/users/deltabrouwers/fruitbier1.htm


Voor infectie hoef je niet zo bang te zijn, na de hoofgisting kan het bier aardig wat hebben. Ik heb laatst een bramen bier gebrouwen, de bramen had ik van de zomer geplukt, in de vriezer bewaard en na de hoofdgising aan het bier toegevoegd.
Ik heb het een paar dagen geleden gebotteld en toen leek alles goed gegaan te zijn, het was in ieder geval niet zuur of zo.  

Groeten,

Ep

P.S. Hoe het komt dat het laatste deel van mijn verhaal vet gedrukt is weet ik niet, ik geloof niet dat ik iets aan de instellingen gedaan heb, en bij het typen zag het er normaal uit. Of ligt het aan m'n computer of zo?

roco

Oke, bedankt ep

Ik heb ook nog 3 kilo bramen in de vriezer liggen dat wort waarschijnlijk ook bier.

groeten  :degroeten:

TVERSCH

Hallo Roco,
Voor alle zekerheid kan je het verse fruit even spoelen met een lichte sulfiet/zuur oplossing.
Voor toevoegen even goed uitspoelen.
Theo

Edwin

Ha Roco  :proost:

Bovenstaande heren hebben gelijk. De frambozen kunnen het beste NA de hoofdgisting worden toegevoegd. Spoelen met een lichte sulfietoplossing (en heel goed naspoelen) is zinvol. Ik zou de frambozen wel licht kneuzen voordat ik ze zou toevoegen aan het bier. De vloeistof kan dan beter bij het vruchtvlees komen.

Edwin

roco

hallo bierliefhebbers

Bedankt voor jullie reacties, ik weet nu hoe het moet. :lessmile:

gr. :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.