Brouwen met eigen HOP / beoordeling alfazuurpercentage

Gestart door Henk oet Paiz, 05-09-2003 19:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henk oet Paiz

Beste bierbrouwcollega's,

Naar aanleiding van het berichtje van Peter op dit forum over de hoppluk in Limbug, kwam ik op het idee om te gaan brouwen met Peizer Hop. Zoals jullie mogelijk weten woon ik in Peize, het meest noordelijke dorp in Drenthe. Peize heeft een ware hoptraditie, getuige het hopbelletje in het dorpswapen (zie mijn profiellogo).

Het dorp telde rond 1650 maar liefst 83 hoptelers, die teelden voor plaatselijke brouwers rond de stad Groningen, maar ook voor de uitvoer. Ter herinnering aan dit stukje cultuurhistorisch erfgoed, heeft de plaatselijke IVN afdeling, waarvan ik bestuurslid ben, een aantal jaren geleden een hoptuin aangelegd, waar nog elk jaar hop wordt geteeld. Deze hop is nu, net zoals in Limburg, ook rijp om geplukt te worden.

Ook heeft Peize tot 1989 een eigen brouwerij gehad, die werd beheerd door Albert Kuiper en Tineke Oostra, beiden nu eigenaar van de Herberg van Een, een restaurant waar koken met bier uitgangspunt is (www.herbergvaneen.nl). In deze brouwerij werd het plaatselijk nog steeds verkrijgbare Peizer Hopbelbier gebrouwen.

Nu lijkt het mij leuk om met Peizer Hop opnieuw bier te gaan brouwen. Het probleem is echter dat ik niet weet welke hopsoort er wordt verbouwd en de beheerder van de tuin weet dat ook niet. Is er iemand die een manier weet om hier achter te komen. Het belangrijkste is natuurlijk dat ik achter het alfazuurgehalte kan komen. Is er een manier, zonder dat ik dit laat onderzoeken in een laboratorium, om dit bij benadering te bepalen. En weet iemand of de hop vers of alleen gedroogd gebruikt kan worden?

Groeten,

Henk oet Paaiz  :proost2:



Jacques

Hoi Henk,

Het antwoord op jouw laatste vraag kun je vinden op het web. Zie http://byo.com/mrwizard/780.html .

De vraag hoe het alfazuurpercentage eenvoudig kunt bepalen is een stuk lastiger. Buiten gewoon proefondervindelijk (door te brouwen dus en te vergelijken) zijn er bij mijn weten geen simpele methoden zonder dure appartuur.
Een artikel over het bepalen van het alfazuurpercentage kun je ook vinden op het web. Zie http://www.johbarth.com/scientific/41.html .

 :degroeten: Jacques

Hermax

Hallo Henk,

het is nu al drie jaar dat ik met hop uit de eigen tuin bier brouw. Het alfazuurpercentage heb ik gewoon via smaaktesten bepaald. Het eerste jaar ging ik (optimistisch als gewoonlijk) uit van waarde 4. Nu hou ik het op 2,5 en dan blijkt het uiteindelijke resultaat relevant.
De link die Jacques geeft voor je eerste vraag geeft aan dat je verse hop best als aromahop gebruikt. Dit is echter een kwestie van smaak; ik gebruik mijn verse hop als bitterhop en East Kent Goldings als aromahop. Voor mij is dit een goede combinatie maar de grond onder jouw hop zal wellicht andere smaken veroorzaken dan bij mij. Experimenteren is en blijft de boodschap. Maar dat is toch net het leuke ervan?

groeten,
Herman

PS: Jacques, die tweede link werkt niet (bij mij)...

T.Verschoor

Hallo Henk,

In Proost nr 35 (sept/okt 1999) staat een stukje over het schatten van de hopbitterheid.
Dit is een vertaling van een artikel van Patrick D'Lzansky uit het blad Zymurgy door Theo van de Voorde, en te vinden op www.netcom.com/~dluzanp, onder het hoofdstuk A gardener's guide to homegrow hops.

 :degroeten:
Theo

Eduard

Hoi allemaal!

Ik heb onlangs wat wilde hop gekregen van een vriend van mij. Nu heb ik alleen geen weegschaal en heb dus geen idee hoeveel zo'n hopbel weegt. Heeft iemand een grove richtlijn, zodat ik weet hoeveel hopbellen ik moet gebruiken voor zo'n 10 liter bier? (Ervan uitgaande dat de alpha zo 2.5% is)

Herman

Brouwen zonder weegschaal, hoe doe je dat?

Kijk es bij het recept Friese Veense Hoppenbier. Zo'n 200g was een behoorlijk volle tas. Het wegen van één hopbel lijkt me niet zo zinvol. Overigens is die 2,5% bitterheid in mijn geval wel erg hoog geschat, ik denk eerder ca 1%.

Herman

Eduard

Hehe, ja, die weegschaal staat op mijn verlanglijstje, maar op 't moment is dat dan ook echt het enige wat ik moet wegen maar niet kan wegen. Ik weet dat het wegen van 1 enkele hopbel een beetje onzinnig is, maar als je er 10 weegt dan kun je in elk geval iets over het gemiddelde gewicht zeggen. Dan reken ik wel uit hoeveel ik door mijn brouwsel moet gooien om een geschatte bitterheid te krijgen. Het is dus maar een voorlopige oplossing van iets wat ik later bij een volgende keer wat 'wetenschappelijker' kan aanpakken :D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.