Met de
gewonnen Gozdawa bavarian wheat gist van Brouwmout.nl heb ik een bijzonder bier gemaakt. Het idee voor het bier is om een verzuring na het maischen uit te voeren (dus voor het koken). Hiervoor is na het filteren, het wort met een starter van Griekse yoghurt geent. Van de Griekse yoghurt is een starter gemaakt van 2 liter wort en een aantal lepels yoghurt. Na een langzame opstart leek er na een aantal dagen wat activiteit. Doordat er geen gasvorming plaatsvindt, is het lastig in te schatten. De activiteit was zichtbaar door het troebel worden van de starter en een dik bezinksel op de bodem. De geur was goed zuur. Bij het enten van de starter aan het wort had de starter een pH van 4.0.
Na 15 uur is het wort op een pH van 4.3 uitgekomen. Er is activiteit te zien, wat zurig en gistig ruikt. Het lijkt wel op een vergisting door gisten en er is ook koolzuurvorming te zien. Hierna is het brouwproces verder voortgezet met koken, koelen en gist enten. Hiervoor heb ik gekozen voor de Gozdawa Bavarian Wheat.
Aantal liters------- : 10 liter
Gewenst begin SG---- : 1052
Brouwzaalrendement-- : 72 %
Algemeen--------------------------------------------------
Totaal brouwwater--- : 18 liter
Spoelwater---------- : 10 liter
Maischwater--------- : 8 liter
Kooktijd------------ : 60 minuten
Berekende kleur----- : 9.7 EBC (Morey)
Berekende bitterheid : 34 EBU (Tinseth)
Moutstort-------------------------------------------------
0088% 2088 g Pilsmout 3 EBC 3 EBC
0003% 71 g Carapils (D) 2.5 EBC
0002% 47 g Zuurmout 3 EBC
0006% 142 g Tarwemout 3 EBC
0001% 23 g brown malt 200 EBC
Hop en kruidenstort---------------------------------------
Bloemen---30 g 3.8 %az 60 min B Brewers Gold (D)
Bloemen---15 g 12.9 %az 5 min B Simcoe
Bloemen---15 g 12.9 %az 0 min B Simcoe
Gist------------------------------------------------------
Gistsoort----------- : Gozdawa Bavarian Wheat
Gist toegevoegd als- :
Volume-------------- : Ltr
Beluchtingstijd----- : uur
Temperatuur--------- : °C
Maischschema----------------------------------------------
45m/67°C Maischdikte is: 3.37 L/kg
20m/23°C Maischdikte is: 3.37 L/kg
De gist had een uur of 6 nodig om op te starten. Het zakje was netjes vaccuum. Ik ben tot nu toe tevreden over de gist. Over de smaak zal ik jullie op de hoogte houden.