Mag ik mij voorstellen?

Gestart door BertG, 30-01-2014 16:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BertG

Mag ik mij voorstellen?

Mijn naam is Bert, ben woonachtig in de kop van Noord Holland en wil mij graag aansluiten bij dit forum.
Bierbrouwen lijkt mij een enorme uitdaging, ik zal mij graag met behulp van dit forum enige kennis wat dit betreft eigen willen maken.
In mijn omgeving boven de lijn Alkmaar Hoorn denk ik niet dat er clubs zijn of veel andere leden, zo ja zal ik graag ook in contact willen komen indien zij dit willen natuurlijk.
Inmiddels al wel een elektrische Weck ketel WA 15T besteld, het begin is er.
Zou graag willen weten welk recept van kant en klare mout het dichst bij de in mijn ogen heerlijke Texelse skuumkoppe komt en waar die te verkrijgen is.
Hoop dat hier kant en klare mout voor is te verkrijgen want  ik wil later zelf een z.g 2 wals molen gaan bouwen.
Of wellicht is het mogelijk hier bij een collega te schroten.

Jacques

Welkom Bert.

Wat versta jij onder kant en klare mout? Bedoel je misschien een pakket met moutextract?

Het grootste assortiment aan moutextractpakketten in Nederland kun je vinden bij Brouwmarkt. Misschien kunnen zij jou adviseren.

harry

Ik denk dat Bert reeds geschrote mout bedoeld. Ook gezien zijn vraag of hij bij een ander mag schroten.

smaalle

Citaat van: BertG op 30-01-2014  16:15 uMag ik mij voorstellen?

Mijn naam is Bert, ben woonachtig in de kop van Noord Holland en wil mij graag aansluiten bij dit forum.
Bierbrouwen lijkt mij een enorme uitdaging, ik zal mij graag met behulp van dit forum enige kennis wat dit betreft eigen willen maken.
In mijn omgeving boven de lijn Alkmaar Hoorn denk ik niet dat er clubs zijn of veel andere leden, zo ja zal ik graag ook in contact willen komen indien zij dit willen natuurlijk.
Inmiddels al wel een elektrische Weck ketel WA 15T besteld, het begin is er.
Zou graag willen weten welk recept van kant en klare mout het dichst bij de in mijn ogen heerlijke Texelse skuumkoppe komt en waar die te verkrijgen is.
Hoop dat hier kant en klare mout voor is te verkrijgen want  ik wil later zelf een z.g 2 wals molen gaan bouwen.
Of wellicht is het mogelijk hier bij een collega te schroten.

En zie hier, het recept voor skuumkoppe. Of het volledig is durf ik niet te zeggen. Ik ben ook nog maar een beginner

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptSkuumkoppe
Brouwdatum01-02-2014
BiertypeWeizen (Dunkel)
Volume15,8 l
Begin SG1,058 SG
Berekende kleur (Morey)44 EBC
Berekende bitterheid (Rager)16 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
12,60 lWater uit 10,74 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,612 kgWheat Malt3 EBC40,9 %
0,896 kgPilsener3 EBC22,7 %
0,717 kgCandi Sugar (clear)Generic0 EBC18,2 %
0,537 kgCara 200270 EBC13,6 %
0,179 kgCaraVienne Malt57 EBC4,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
50,0 °C2 min.30 min.3,9 l/kg
64,0 °C15 min.75 min.3,9 l/kg
78,0 °C10 min.10 min.3,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
11,2 gHallertau Hersbrucker bellen4,8%90 min.8,2 IBU
5,6 gTettnanger Tettnangbellen4,5%90 min.3,9 IBU
5,6 gHallertau Hersbrucker bellen4,8%15 min.1,9 IBU
5,6 gTettnanger Tettnangbellen4,5%15 min.1,8 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,0 gSafBrew Ale (S-33)bovengist


bjorri

Hoi Bert,

Ik woon ff ten noorden van Alkmaar, ben een jaar of twee bezig met wisselende reslultaten. In de zomer brouw ik niet, veel te warm :-)

Schroten mag hier altijd natuurlijk maar het zal evengoed nog wel een eind rijden zijn dan.

BertG

Bedank voor de reacties.
Ik bedoelde reeds geschrote mout.
Ik wil liever niet beginnen met een moutextract, maar met een molen aan de gang.
Totdat ik die molen klaar heb wil ik graag van het aanbod gebruik maken.
Ben begonnen te bouwen aan een molen diam 39mm, breed 150 mm.
Alle rollen wil ik aandrijven d.m.v. tandwielen.
Wil nog graag weten of een 3 rols molen veel voordelen biedt.
En nog de vraag als je een moutpakket koop, zitten dan alle ingrediënten zoals rogge, gerst, haver etc. gemengd, of ieder soort apart.
Niet iedere graansoort moet toch op dezelfde rolafstand worden geschroot?
Zo zijn er veel vragen, maar op iedere vraag raadpleeg ik eerst of dit reeds in dit forum is behandeld.
Of ik stuur PM.
Hoop dat wat schroten betreft iemand mij kan adviseren.

Bert

bjorri

Ik ga me op glad ijs begeven!

Zelf heb ik de Chinese schrootmolen van de gezamenlijke inkoopactie op dit forum. Zoek de draad en je hebt een hoop info.
Mijn ervaring is dat kunnen instellen van de afstand tussen de rollen heel soms nuttig kan zijn. Meestal heeft het geen meerwaarde maar je zal het maar oplopen dat een partij een afwijkende korrelmaat heeft (zoals ik).

Ik vermoed dat bij drie rollen de afstand tussen rol 1 en 3 net iets kleiner is dan tussen rol 1 en 2. Kleinere korrels heb je hier mee alsnog te pakken. Hoger rendement dus maar of het de meerprijs waard is?

Met tandwielen tussen de rollen verwacht ik dat je ook de net iets te grote korrel mee kan trekken. Maar behalve pletten ga je ook andere kracht uitoefenen. Wat doet dat met de kafjes? Als je met drie rollen gaat werken EN met tandwielen dan denk ik persoonlijk dat je twee oplossingen voor hetzelfde probleem combineert.

Maar ik begaf me op glad ijs.

Voor bewonderen en gebruik van mijn molen ben je dus welkom maar mogelijk wonen anderen dichterbij.

BertG

Nadat ik mijn schrootmolen dit weekeinde klaar heb gekregen, zou ik weer beginnen met mijn nieuw aangeschafte originele Weck ketel
WAT 15.
Stom genoeg heb ik er een via Amazon in Duitsland besteld met emaille laag i.p.v. roestvrijstaal, maar dat ik achteraf gemakkelijk gedacht.
Eerst in de zijkant een schotdoorvoer gemaakt voor doorlaten van het wort naar de pomp en later naar  koeler, alles goed voorzien van siliconen pakkingringen.
Later het buiten werking stellen van de originele standenschakelaar en tijdklok, en vervangen door een STC 1000 regeling.
Pomp klaar, elektronica klaar, binnenketel er in met filterplaten en als laatste zelfs een roerwerk als dat nodig mocht zijn.
De werking van de elektronica getest, d..m.v. de temperatuur probe in een buis en pomp getest.
Het water had ik er een week in laten staan omdat ik er vorige week week niet meer aan toe kwam.
Tot mijn verbazing zag ik toen ik vanmiddag mijn rvs  binnen pan er uit haalde dat er een heel grote roestplek op de bodem zat en het leek als of er bezig was zich een gat in de bodem te branden.
Ook was er op veel andere plaatsen roestplekken te zien.
Ik zou niet weten hoe het komt, heb niet met staal geslepen of iets dergelijks.
Ik heb direct vanmiddag met de leverancier gemaild en hem ook bijgaande foto verzonden,en gevraagd of dit garantie was.
Het antwoord was nogal gemakkelijk.
Wenn Sie Veränderungen an dem gerät in jeglicher Art egal ob im Gerät oder aussen vorgenommen haben ist damit die Garantie erloschen und keine Bearbeitung möglich.
Auf dem Bild rechts das goldene Stück sieht mir nicht original nach Weck aus zum Beispiel.

Met andere woorden, zelfs door het maken van een aftapkraan verliest men de garantie.
Mijn vraag is, heeft iemand anders problemen met de bodem bij dezelfde soort pan, zodanig dat er net als bij mij een gat in de bodem schroeit, of ben ik de enige met een Maandagochtend pan met een slechte emaille laag of verwarmingselemnt

Sander van Dijk

Citaat van: BertG op 02-04-2014  21:36 uNadat ik mijn schrootmolen dit weekeinde klaar heb gekregen, zou ik weer beginnen met mijn nieuw aangeschafte originele Weck ketel
WAT 15.
Stom genoeg heb ik er een via Amazon in Duitsland besteld met emaille laag i.p.v. roestvrijstaal, maar dat ik achteraf gemakkelijk gedacht.
Eerst in de zijkant een schotdoorvoer gemaakt voor doorlaten van het wort naar de pomp en later naar  koeler, alles goed voorzien van siliconen pakkingringen.
Later het buiten werking stellen van de originele standenschakelaar en tijdklok, en vervangen door een STC 1000 regeling.
Pomp klaar, elektronica klaar, binnenketel er in met filterplaten en als laatste zelfs een roerwerk als dat nodig mocht zijn.
De werking van de elektronica getest, d..m.v. de temperatuur probe in een buis en pomp getest.
Het water had ik er een week in laten staan omdat ik er vorige week week niet meer aan toe kwam.
Tot mijn verbazing zag ik toen ik vanmiddag mijn rvs  binnen pan er uit haalde dat er een heel grote roestplek op de bodem zat en het leek als of er bezig was zich een gat in de bodem te branden.
Ook was er op veel andere plaatsen roestplekken te zien.
Ik zou niet weten hoe het komt, heb niet met staal geslepen of iets dergelijks.
Ik heb direct vanmiddag met de leverancier gemaild en hem ook bijgaande foto verzonden,en gevraagd of dit garantie was.
Het antwoord was nogal gemakkelijk.
Wenn Sie Ver�nderungen an dem ger�t in jeglicher Art egal ob im Ger�t oder aussen vorgenommen haben ist damit die Garantie erloschen und keine Bearbeitung m�glich.
Auf dem Bild rechts das goldene St�ck sieht mir nicht original nach Weck aus zum Beispiel.

Met andere woorden, zelfs door het maken van een aftapkraan verliest men de garantie.
Mijn vraag is, heeft iemand anders problemen met de bodem bij dezelfde soort pan, zodanig dat er net als bij mij een gat in de bodem schroeit, of ben ik de enige met een Maandagochtend pan met een slechte emaille laag of verwarmingselemnt

 RVS heeft een hoger potentaal dan staal. In combinatie met een goede geleider zoals water zal het staal zich als eerste (versneld) opofferen.

Het staal gaat dus i.c.m. een goede geleider en een materiaal met een hoger potentaal veel eerder en sneller roesten dan normaal.

Waarschijnlijk is het begonnen bij het gat voor de doorvoer of is er ergens anders een (heel) klein stukje van de emaillelaag beschadigd. Als het staal ergens gaat roesten gaat het alleen maar sneller, omdat dan op die plekken de emaille er af "springt" en er dan weer meer staal gaat roesten.

Sander van Dijk

Dit principe wordt ook andersom gebruikt. Op booreilanden wordt soms onder (zee) water gewoon blank onderhandeld staal gebruikt met een brok materiaal erbij met een lager potentaal, zoals zink. Het staal gaat dan pas roesten, nadat al het zink gecorrodeerd oftewel verroest is. Hoe meer zink er aanwezig is hoe meer hoogwaardiger materiaal er door deze kathodische bescherming beschermd wordt.

De moraal van dit verhaal is dus. Dit had dus voorkomen kunnen worden door een brokje zink in de pan te laten liggen of niet het water samen met de rvs pan er in laten staan :(

BertG

Bedankt Sander.

Wat je hier verteld is natuurlijk hetzelfde als een anode onder iedere stalen boot.
Zover kan ik dit begrijpen.
Echter het blanke metaal, dus de geboorde buiten rand van het gedeelte waar de aftap zit is helemaal omsloten door een hele dikke siliconen pakking aan weerszijden.
Hier had ik dan ook roest verwacht als het zou beginnen.
Echter de grote brandplek, of roestplek zit midden op de bodem.
Ik heb eerder het vermoeden dat de ketel welke verschillende uren op verschillende standen heeft gestaan om te testen bij een zwakke plek in de emaille laag in combinatie met het zee r hete verwarmingselement  dat er daardoor een brok emaille is afgesprongen.
Alle andere hele kleine roestplekjes zijn vermoedelijk de oorzaak door het afbramen met een stiftslijpsteentje van het geboorde aftap gat.
En als je dan de ketel niet 100% schoonmaakt krijgen al deze kleine metaaldeeltjes roestvorming.
Waar het mij om gaat is dat er verschillende mensen binnen dit forum dezelfde ketel gebruiken allemaal met een geboord aftap gat en die hebben voor zover ik weet geen problemen.
Wat ik mij afvraag is, dat als ik een nieuwe ketel koop van rvs, voorkom ik dan hetzelfde probleem of loop ik weer de kans dat het element als het ware door de bodem heen brand
omdat zo,n type ketel eigenlijk niet geschikt is om zolang te koken.

Sander van Dijk

Volgens mij worden er door veel andere forumers ook gewoon emaille ketels met geboorde aftapkranen gebruikt. Als het gat voorzichtig gemaakt wordt gaat dat  volgens mij normaal gesproken prima. Ik gebruik zelf een oude emaille weckpan voor op gas. Ik heb die op marktplaats gekocht en ik maisch en kook daarin en dat gaat prima. Boven op de boven rand zitten een paar hele kleine roest plekjes, maar die blijven stabiel. Ik berg de pan wel altijd goed droog op.
 
Ik weet ook niet hoe dit bij jouw begonnen is, maar normaal gesproken moet emaille prima bestand zijn tegen lang koken, omdat weckpannen ook voor inmaken en (lang) sap uitkoken e.d. gebruikt worden. Het kan natuurlijk zo zijn dat jouw emailelaag inderdaag slecht was, waardoor er stukjes afgesprongen zijn, maar normaal gesproken moet dat niet kunnen. In jouw geval werd het natuurlijk wel flink verergerd, als er toch ergens een kleine beschadiging was, door de RVS pan i.c.m. water. Als er geen water in was blijven staan, was dit volgens mij nooit zo gaan roesten.
 
Met een RVS weckpan heb je dit probleem sowieso niet. Een weckpan is zoals al gezegd juist bedoeld om lang te kunnen koken. Alleen ik vermoed dat het RVS van zo´n weckpan van RVS 304 (A2) is. Je moet hier dus niet een week schoonmaakazijn, zout water of chloor in laten staan, want door een wat agressiever milieu kan het roest-vaste-staal (niet roest vrij) z´n zelf herstellende oxidatiehuid niet vormen, waardoor het RVS toch kan gaan roesten. RVS 316 (A4) is wat chemisch bestendiger, maar dit wordt voor dit soort toepassingen niet vaak gebruikt.
 

babarbrau

Hi everyone,

Did anyone of you ever try to brew this Skuumkoppe clone?

After a visit to Amsterdam, I must say that Texels Skuumkoppe is one of the best beers I have tried.

Cheers everyone!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.