Metaalsmaak

Gestart door Liemingbrouwer, 08-09-2005 11:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Liemingbrouwer

Gegroet allemaal

Na veel zoekwerk, een drie tal keer brouwen van een pakket, eindelijk twee brouwsels gebrouwen vertrekkende van mout.  (witbier en triple)
De twee bieren hebben een zeer zware metaalsmaak en geur.  De nasmaak is zo sterk dat het bier niet te drinken is. 
Het bier:   Werd gebrouwen in twee inox ketels van 60 L. gestookt op gas (weliswaar voor de eerste keer gebruikt)
   Afgeheveld met een koperen hevel. (was gedurende een kwartier afgekookt en daarna ontsmet (in de nieuwe ketels))
   Gekoeld met een tegenstroomkoeler (koper in waterdarm ook ontsmet)
   Gegist in een plastieken gisttank (waar nog drie andere bieren in werden gemaakt, zonder smaakafwijking)
   Verder behandelt zoals mijn drie vorig brouwsels (die geen afwijking hadden)
   Is nu drie weken op fles.
   Heeft een zeer mooie schuimkol en parelt mooi, ziet er echt uit.
De recepten kwamen van het internet.
Alle ingrediënten werden vers gekocht bij Brouwland

Heeft er nog iemand dit probleem gekend met een nieuwe installatie? 
Of zou ik toch ondanks alle zoekwerk een foutje gemaakt hebben?

Dank u voor de reactie
De Liemingbrouwer

Adrie

Geen ijzeren voorwerpen gebruikt verder (roerijzers, lepels, schroeven of moeren hier of daar)? Komt de smaak niet van de bierdoppen (zijn die nieuw en niet verroest? Is de kwaliteit van je brouwwater goed (zeer weinig opgelost ijzer)?

Op de site van het Bier Keurmeestersgilde staat bij afwijkingen, ijzersmaak:

Oorzaak: IJzercellulose en sommige organische verbindingen in de mout geven een harde metaalsmaak op het puntje van de tong en het tandvlees boven in de mond.

Remedie: Het brouwwater ontijzeren op b.v. kiezelguhr.
Gebruik geen gereedschap van blank ijzer zoals koelers, leidingen enz. (natuurlijk is roestvrij staal wel toegestaan)
Gebruik kwaliteitsmouten en bewaar deze droog.

Liemingbrouwer

De ketels zijn van inox en de roerstok van beuk.
De capsulles waren nieuw gekocht bij Brouwland net als alle andere ingrediënten, mout, gist (weyeast), hop enz.
Het ijzergehalte van ons leidingwater ken ik niet; maar de eerste drie bieren hadden deze bijsmaak niet.
De pH van het water werd zoals steeds gecorigeerd met melkzuur.
Als de smaakafwijking van de ketels of de koperen leidingen komt hoe krijg ik dat dan weg?
Groetjes

Johannes

Citaat van: Liemingbrouwer op 08-09-2005  11:45 uAfgeheveld met een koperen hevel. (was gedurende een kwartier afgekookt en daarna ontsmet (in de nieuwe ketels))



Heb je misschien schoonmaakmiddelen op chloor of loog basis gebruikt i.c.m. inox en/of koper?

:degroeten:

Johannes

Herman

Ook inox kan volgens mij een beetje een ijzersmaak afgeven, maar een goede wasbeurt vooraf moet dit probleem m.i. wel verhelpen. De ketels waren kant en klaar? Kant en klare ketels zijn gepassiveerd en zouden vrij van smaakjes moeten zijn.

Liemingbrouwer

De reiniging, ontsmetting gebeurde met chemipro oxi van Brouwland; uitkoken met zuiver water.
De ketels zijn nieuwe zuivere (niet magnetisch) inox kuipen (bedoelt voor boilers maar afgekeurd wegens lasfout aan de uitgangen).
In deze ketels is nooit iets in geweest, het deksel werd erafgeslepen en wat overblijft is een grote pot, zonder leidingen aan, met een inhoud afhankelijk hoe hoog je de ketel doorslijpt.  (max zou zijn 200 L. maar dan wel 1.60 M. hoog).
Ik heb de hoogte gehouden op z'on 70 cm.
Daarna werd alles grondig uitgewassen met zeep en gespoeld.  Dan uitgekookt samen met de hevel en dan ontsmet met chemipro oxi (zoals het voorschrift op de verpakking).

groetjes

Edgar

Ik gok op het water. Gebruikte je mogelijk een grote kraan voor het vullen van je ketel? Een ongebruikelijk sterke waterstroom kan losse of bijna losse ijzerdeeltjes meesleuren. Remedie is een bijvoorbeeld een minuut te laten voorlopen en dat water weg te gooien en/of je kraan niet te hard open te zetten.

JeroenCV

Ik heb gisteren even het biertje gecontroleerd uit dit topic http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5218.0.html

Het smaakte niet echt lekker, er zit best wel wat CO2 in, maar verder smaakte het nog al naar metaal. Waar komt dat vandaan?

René K

Hallo JeroenCV,

Ik heb even gekeken op de site van het bierkeurmeestersgilde. Hier staat wel iets vermeld over een metaalsmaak. Moet je even kijken bij 'adviezen etc' en dan bij 'Afwijkingen en Adviezen'. Misschien heb je hier wat aan? (Vanaf de locatie kan ik geen directe link plaatsen vandaar even op deze manier).

Groet,

René

JeroenCV

Bedankt Rene,

Helaas kan ik niet op die website komen vanaf de locatie waar ik nu zit. Ik zal het later vanaf ergens anders proberen


Caspar

Hi Jeroen,

Een metaal of ijzersmaak ontstaat door een te hoge kristal-suiker storting. Verder zou het kunnen liggen aan je brouwapparatuur (een roestig pannetje of zo  ;))

Adrie

Waar heb je die informatie vandaan? Ik weet wel dat een hoge suikerstort een cider-achtig smaakje geeft, maar een metaalsmaak is mij onbekend.

Caspar

Citaat van: Adrie op 01-12-2006  13:44 uWaar heb je die informatie vandaan? Ik weet wel dat een hoge suikerstort een cider-achtig smaakje geeft, maar een metaalsmaak is mij onbekend.

Ik heb dat volgens mij ergens gelezen... ik zal het eens nazoeken thuis... mogelijk zit ik er naast hoor...

Caspar

Heren, waarschijnlijk gooi ik wat zaken door elkaar... maar toch even nazoeken thuis  ;)

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2939.msg29378.html#msg29378

Johannes

Caspar duikelt hier een link op met dezelfde naam, ik heb ze samengevoegd tot 1 topic.

gr. Johannes

JeroenCV

Maar is het ook mogelijk dat de metaalsmaak uit die verstokte vergisting komt?

Stijn

Hoi Liemingbrouwer,


Gooi het door de gootsteen , (indien je kan stoken is dit nog altijd een alternatief)  het komt mij bekend voor. Ik heb zo een paar 100 liter door de gootsteen gegooid. (volgens mij oxidatie). De brouwsels erna waren geen probleem.

Groeten

Stijn

Liemingbrouwer

Even ter verduidelijking;, Ik denk dat JeroenCV doelt op een bier dat hij heeft gebrouwen.
Het smaakje dat ik dacht te ontdekken in 2005 werd later herkend als een slechte partij iers mos.
Zie hier: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3032.0.html
Toen was er Frank Bayens en Henk die met hetzelfde fenomeen geplaagd zaten.
Dus Jeroen als je ook iers mos hebt gebruikt lees dan even de link.
Nu ik geen iers mos meer gebruik zijn de biertjes zonder dat vervelende bijsmaakje. (ik dacht te schrijven beter maar dat kan ik niet maken)
Groetjes
Liemingbrouwer

Caspar

Citaat van: Caspar op 01-12-2006  13:43 uEen metaal of ijzersmaak ontstaat door een te hoge kristal-suiker storting.

Ik heb thuis wat boeken open geslagen en ik heb waarschijnlijk wat zaken door elkaar gehaald  :-[.

Edgar

Ik ben nogal gevoelig voor metaalsmaak en heb het een aantal keren ook in eigen bier geproefd. Steeds als het bier in aanraking was geweest met, jawel, metaaL. Eén maal door verkeerde drooghop-verzwaar-gewichten, één keer door te lang in een rvs (inox) vat te hebben gelagerd.

Een hard geschuurd(e) ketel of vat, ook al is die van rvs, kan naar mijn overtuiging ook metaalsmaak afgeven.

JeroenCV

Ik heb in mijn gehele proces een keer een RVS dingetje gebruikt. Bij het roeren van de suikeroplossing (bij bottelen). Dat zal toch geen metaalsmaak geven? Verder was alles wat in aanraking kwam, plastic, hout of koper.

@liemingbrouwer: nee Iers mos gebruik ik niet.

Caspar

Ik proefde gister ook een metaalsmaak in een Achouffe. Misschien zou je het waterprofiel van jou en die streek eens met elkaar kunnen vergelijken?

JeroenCV

Waarom zit er dan nu een metaalsmaak in en bij andere bieren niet...het water is toch niet opeens veranderd?

Caspar

Citaat van: JeroenCV op 04-12-2006  09:31 uWaarom zit er dan nu een metaalsmaak in en bij andere bieren niet...het water is toch niet opeens veranderd?

Geen idee, ik gis ook maar wat  :slaperig:

Hopmans

Is er nu al bekend waar de metaalsmaak vandaan komt?
Is het een combinatie van een RVS brouwinstallatie met bepaalde schoonmaakmiddelen of zo?

  :weetniet:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.