Toen ik begon met bierbrouwen liep ik tegen het probleem aan dat er nergens fatsoenlijk advies werd gegeven over het aanzuren van het beslag. De topics die ik vond spraken steeds over het toevoegen van "een beetje" melkzuur. Waardeloos advies dus.
Na een beetje gespeeld te hebben met BrouwHulp vond ik de functie waterbehandeling. Deze geeft met de druk op de knop advies over wat je aan brouwzouten en melkzuur moet toevoegen om je pH en waterprofiel goed te krijgen voor een bepaald recept. Nu is het "goed" krijgen van het waterprofiel nu net het heikele punt van de hele discussie hier. Kan natuurlijk ook zo zijn dat het een slechter waterprofiel geeft, mijn bedoeling is daarmee niet een discussie aan te zwengelen.
Na een tiental bieren te hebben gebrouwen ben ik er achter dat de functie voor mij goed werkt. Het pH valt binnen de nauwkeurigheid van de pH papiertjes en over de smaak heb ik tot nu toe nog geen klachten gehad.
Ik ben van mening dat een beginner prima brouwzouten kan gebruiken, mits het voor de juiste redenen is. Dus doe het niet on de smaak te verbeteren en voeg ook niet zonaar wat toe. Zoek uit welk waterprofiel je hebt en gebruik bv BrouwHulp om in ieder geval je te adviseren. Het heeft het voor mij als beginner het een stuk makkelijker gemaakt. Nu ik wat meer ervaring heb met BrouwHulp ben ik er ook achter hoe je wat met de paramters kan spelen om je beslag zonder brouwzouten kan aanzuren. Misschien dat ik het eens ga doen als ik een brouwsel vaker wil maken maar op dit moment houd ik teveel van variatie

Mocht je het toe willen voegen omwille van de smaak dan raad ik je aan om een brouwsel meerdere keren te brouwen en te gaan spelen met de toevoegingen. Naast het toevoegen van brouwzouten zou je ook kunnen gaan spelen met andere parameters als vergistingstemperatuur, maischtemperatuur etc...
Ooh ja wat betreft (keuken)zout, heb 1 keer een bier gehad waarbij het was toegevoegd. Het gaf een vreemde zoetige smaak aan het bier. Goed proeven zorgde ervoor dat ik het toch echt als zout proefde. Ik raad het je dus af om het zomaar aan je bier toe te voegen aangezien de kans groter is dat het je recept verpest dan dat het de boel lekkerder maakt.