Beste Hobbybrouwers,
Ik ben nieuw op dit forum en ben beginnend bier brouwer en brouw samen met mijn vader. We hebben een simpele installatie met een brouwketel van 50 liter, een grote brander, een gisting vat van 24 liter, koperen hevel filter, een koperen koel spiraal en een koelkast met thermostaat en verwarming om een constante temperatuur te houden tijdens het gistingsproces. Zaterdag zijn we begonnen met het maken van de eerste batch, een recept hebben we van de site van t'wort wat geplukt. Een imitatie La Chouffe recept is het geworden:
Recept gegevens
batch grootte: 10 l.
kooktijd: 75 min.
alcohol percentage: 7.7 %
begin SG: 1074
eind SG: 1016
EBC (kleur): 0.0
EBU (bitterheid): 0.0
Ingrediënten
ingrediënt hoeveelheid kooktijd waarde merk / leverancier
Pilsmout (3 EBC) 2.7 kg. 3 EBC
Ambermout (50 EBC) 300 g. 50 EBC
Klaverhoning 50 g.
Koriander 5 g. 050 min.
Koriander 4 g. 1 min.
Goldings 7 g. 75 min. 4.5 α
Goldings 7 g. 50 min. 4.5 α
Goldings 7 g. 25 min. 4.5 α
Goldings 2 g. 5 min. 4.5 α
Saaz hop 7 g. 75 min. 4 α
Saaz hop 7 g. 50 min. 4 α
Saaz hop 7 g. 25 min. 4 α
Saaz hop 7 g. 5 min. 4 α
Chouffe giststarter
maischschema
55 °C 65 °C 70 °C 75 °C °C
30 min. 50 min. 45 min. 10 min. min.
in plaats van de klaverhoning willen we kandijsuiker gebruiken en uit een ander imitatie la Chouffe recept kwam ik op 130 gram voor 10 liter, nu brouwen wij voor 20 liter dus zou dit neer komen op 260 gram kandijsuiker. Dit is ruim meer dan de maximale 8 gram suiker per liter bier die ik op veel sites en in boeken tegenkom. Mijn vraag is dan ook is dit teveel suiker en moet ik 8 gram per liter (160 gram) aanhouden? Ik ben zoals gezegd een beginnend brouwer en ik ben ervan uitgegaan dat de suiker aangegeven in bovenstaande recept toegevoegd moet worden voor het bottelen en niet tijdens het maischen wat ik ook soms lees heb ik dit goed geïnterpreteerd?
Nog een laatste vraagje en dan hou ik ermee op, is het raadzaam om een snufje zout aan het bovenstaande recept toe te voegen? In een boek las ik dat dit een vollere rondere smaak geeft maar wellicht geldt dit alleen voor bepaalde bieren?
Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie me hiermee kunnen helpen zodat ik straks tijdens de natte herfst dagen kan genieten van een heerlijk zelf gebrouwen biertje.
MVG Sjors