Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Toch dode gistcellen in de flesjes terechtgekomen  (gelezen 3907 keer)

Offline JBL

• Senior lid
  • Land: nl
  • Smaakevolutie is een grenzeloos begrip
Toch dode gistcellen in de flesjes terechtgekomen
« Gepost op: 26-07-2015 11:19 u »
Gisteren gebotteld. Eerst overgeheveld naar een bottelvat, daar gemengd met suikerwater en vervolgens gebotteld.
Op twee punten verliep het niet helemaal vlekkeloos.
1. De drab op de bodem van het vergistingsvat bleek zachter en vloeibaarder te zijn dan ik verwacht had. Ongewild ging er bij de laatste liter(s) toch het een ander mee naar het bottelvat, ondanks droesemkop.
2. Ook het bottelen van de laatste liters ging niet lekker. Doordat het kraantje relatief hoog zit krijg je een moment dat er zuurstof meekomt, en als je schuin houdt gaat ook het bezinksel uit dit vat mee circuleren.

Vandaag wat flesjes bekeken en in meeste flesjes zie ik een dun laagje lichtergekleurd droesem liggen. Er is blijkbaar toch behoorlijk wat meegekomen.
Het bier smaakte gisteren op zich veelbelovend, maar ik begin me nu wel een beetje zorgen te maken.
Wat kunnen hiervan de consequenties zijn?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Re: Toch dode gistcellen in de flesjes terechtgekomen
« Reactie #1 Gepost op: 26-07-2015 11:57 u »
Niet teveel zorgen over maken. Genieten van het bier want het is lekker begrijp ik van je.

Wanneer je deze flesjes bier ouder dan een maand of 4 laat worden kunnen er wat meer autolyse smaken ontstaan. En verder voorzichtig bij het inschenken dat je de gist niet meeschenkt.

Geniet van je bier en een volgende keer proberen te voorkomen dat je veel gist mee bottelt.

Zelf plaats ik een haaks bochtje naar beneden zodat ik bij het bottelen het vat nauwelijks schuin hoef te zetten. Deze bocht plaats ik al voordat ik het wort in het gistvat doe.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #2 Gepost op: 26-07-2015 11:58 u »
Hoe zie jij dat de gist dood is?

Een beetje gist in je flesje is niet schadelijk, een beetje teveel ook nog niet als je het vlot opdrinkt. Sterker nog, een heel klein beetje gist heb je nodig voor de gisting op fles.

Ingo

Offline broeder

• Super lid
  • Natuurlijk PINT-lid... Jij toch ook?
« Reactie #3 Gepost op: 26-07-2015 12:20 u »
Voldoende goede antwoorden,
Dus geniet van bier zonder je zorgen te maken.
Groet,
broeder Willem

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 26-07-2015 13:09 u »
Niet teveel zorgen over maken. Genieten van het bier want het is lekker begrijp ik van je.
Wanneer je deze flesjes bier ouder dan een maand of 4 laat worden kunnen er wat meer autolyse smaken ontstaan. En verder voorzichtig bij het inschenken dat je de gist niet meeschenkt.

Een beetje gist in je flesje is niet schadelijk, een beetje teveel ook nog niet als je het vlot opdrinkt.
Ingo

Voldoende goede antwoorden,
Dus geniet van bier zonder je zorgen te maken.
Groet,
broeder Willem

Dat is duidelijk! Ik zal me er inderdaad niet te druk overmaken. Thanks allen.
Ik wil eigenlijk ook wel kijken hoe het zich ontwikkelt na die vier maanden. Het is bier met een alcoholpercentage van rond de 10%, dus zou in principe wel een paar jaar kunnen blijven staan.

Zelf plaats ik een haaks bochtje naar beneden zodat ik bij het bottelen het vat nauwelijks schuin hoef te zetten. Deze bocht plaats ik al voordat ik het wort in het gistvat doe.

Die snap ik niet zo goed. Het zal in ieder geval voorkˇmen dat er veel zuurstof mee komt. Maar om de laatste 2 liters eruit te krijgen moet je toch ook in dit geval het vat schuin zetten? Vloeistof stroomt nooit omhoog...
Of hevel je tijdens het bottelen? Ik hevel niet, maar koppel een afvulpijpje aan het kraantje (die overigens al twee keer door het schuin zetten van mijn vat er weer af is geschoten).

Offline Maurice Gobbens

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 26-07-2015 13:13 u »
@Henielma
Waar koop je zo'n mooi bochtje?
Klem je dit vast in het kraantje?

Offline MaartenP

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 26-07-2015 13:37 u »

Die snap ik niet zo goed. Het zal in ieder geval voorkˇmen dat er veel zuurstof mee komt. Maar om de laatste 2 liters eruit te krijgen moet je toch ook in dit geval het vat schuin zetten? Vloeistof stroomt nooit omhoog...
Of hevel je tijdens het bottelen? Ik hevel niet, maar koppel een afvulpijpje aan het kraantje (die overigens al twee keer door het schuin zetten van mijn vat er weer af is geschoten).

Zolang je afvulpijpje lager zit dan je vat heb je gewoon een heveleffect, en stroomt het bier dus eerst even omhoog voor het naar beneden gaat.

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 26-07-2015 13:50 u »
Zolang je afvulpijpje lager zit dan je vat heb je gewoon een heveleffect, en stroomt het bier dus eerst even omhoog voor het naar beneden gaat.

Ach, natuurlijk. Het afvulpijpje blijft gevuld (zolang het er niet afschiet, wat mij overkwam), waardoor er inderdaad een heveleffect is.
Bedankt! Dan ben ik ook wel benieuwd waar je zo'n bochtje kunt kopen...

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #8 Gepost op: 26-07-2015 14:22 u »
Zelf plaats ik een haaks bochtje naar beneden zodat ik bij het bottelen het vat nauwelijks schuin hoef te zetten.

Dat is een handig bochtje. Waar heb je die ergens gekocht?

Offline udo

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 26-07-2015 14:37 u »
Handig bochtje inderdaad; ik denk dat ik ook een bijpassend kraantje nodig heb omdat de Brouwmarkt emmer geen ronde opening biedt aan de `binnenzijde` van de kraan.
Tip welkom!

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #10 Gepost op: 26-07-2015 19:47 u »
Op verzoek meer over dat bochtje. Het is een RVS haakse aansluiting voor een bierslang. Verkrijgbaar bij Candirect:

http://www.candirect.de/Tuelle-10-mm-gebogen-mit-Ansatz

Het harde witte ringetje hoort volgens mij bij het haakse bochtje en de rubber O-ring (eerst uitgekookt) dicht mooi af in de binnenzijde van het kraantje. Dit zijn de kraantjes zoals Brouwland die levert bij de 30 en 60 liter vergistingsvaten.

Offline Jepke

• Vol lid
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #11 Gepost op: 27-07-2015 23:44 u »
Ik vind het juist handig dat het kraantje iets hoger in  het vat zit (maar een cm of 2) want dan blijft automatisch de slurry (het bezonken gist) achter. Als het vloeistofnivo ter hoogte van het kraantje gezakt is houd ik gewoon het vat iets schuin totdat er slurry mee begint te komen.

Het laatste flesje heeft dus (te) veel gist. Ik bewaar het wel een drink het tzt gewoon op een laat gewoon het laatste kwart achter in de fles.

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 30-08-2015 13:01 u »
Op verzoek meer over dat bochtje. Het is een RVS haakse aansluiting voor een bierslang. Verkrijgbaar bij Candirect:

http://www.candirect.de/Tuelle-10-mm-gebogen-mit-Ansatz

Het harde witte ringetje hoort volgens mij bij het haakse bochtje en de rubber O-ring (eerst uitgekookt) dicht mooi af in de binnenzijde van het kraantje. Dit zijn de kraantjes zoals Brouwland die levert bij de 30 en 60 liter vergistingsvaten.

Ik heb nu een soortgelijke combinatie. Ik heb aan de binnenkant een haakse messing slangtule met geschikt 3/4" binnendraad die ik op en af kan draaien.
Bij het bottelen ontstaat er nu echter een ander probleempje: in het binnenhuis van de plastic aftapkraan (het brede tussengedeelte), blijft nu lucht staan, waardoor er tijdens het bottelen iedere keer allerlei belletjes heen en weer gaan door het vulpijpje. Dit had ik niet met de oorspronkelijke kraan. Kan dit kwaad?

Tags: