Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zijn dit eiwitvlokken?  (gelezen 3725 keer)

Offline Rodger

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Zijn dit eiwitvlokken?
« Gepost op: 23-08-2015 13:48 u »
Hallo!

Tijdens brouwsessie #2 (weizen) vond ik dit (zie foto) onderin de pan na het koken, en heb ik het voor de zekerheid maar niet via de koeler naar het gistvat laten gaan.
Klopt het dat dit eiwitvlokken zijn? Gezien de grootte van de pan (40 cm diameter) verlies ik nogal wat wort door dit niet mee te nemen naar het gistvat.

Verder heb ik gezien dat er wat topics zijn over whirlpoolen/filteren en zodra ik weet dat dit inderdaad vlokken zijn lees ik daar verder.

Bedankt, Rodge.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Bennemans

• Super lid
  • Land: nl
  • Bier hier..... dank u wel.
Re: Zijn dit eiwitvlokken?
« Reactie #1 Gepost op: 23-08-2015 13:59 u »
Ik vermoed van wel...

Offline wilbertd

• Super lid
  • Land: se
  • Ik brouw wort
« Reactie #2 Gepost op: 23-08-2015 14:04 u »
Veel tarwe gebruikt wellicht?  ;)

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #3 Gepost op: 23-08-2015 14:10 u »
Zoiets heb ik ook maar ik doe wirhlpoolen en er ligt een dikke bol in het midden. Ik dacht dat het in hoofdzaak hop was want ik gebruik hoppellets in een rvs zeef. Dus toch eiwitten?

Offline wilbertd

• Super lid
  • Ik brouw wort
« Reactie #4 Gepost op: 23-08-2015 14:25 u »
Zoiets heb ik ook maar ik doe wirhlpoolen en er ligt een dikke bol in het midden. Ik dacht dat het in hoofdzaak hop was want ik gebruik hoppellets in een rvs zeef. Dus toch eiwitten?

Dan zal het voornamlijk resten tarwe en hop zijn.
Pellets kruipen zelfs tussen de mazen van een hopzak, dus zeker door de gaten van een zeef.
Eiwitten zullen er ook tussen zitten, maar niet in de hoeveelheid die je hier ziet :)

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 23-08-2015 14:49 u »
Gewoon, troep.

Offline rajd

• Super lid
  • Elk antwoord is slechts een vraag verwijderd.
« Reactie #6 Gepost op: 23-08-2015 15:56 u »
Niets om je zorgen over te maken. Ik heb zonet weer een Weizen gebrouwen en (wederom) deze smurrie onder in de pan. Ik heb overigens altijd aangenomen dat het voornamelijk eiwit betreft. Mijn hop heb ik (ik gebruik bellen) in een hopkookzakje gehad, ik verwacht zodoende niet dat er al te veel losse hopdeeltjes in de pan zijn komen te drijven.

Offline Rodger

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 23-08-2015 22:58 u »
OK, bedankt.

Ik heb redelijk wat tarwe gebruikt, 50%, dat zou moeten kunnen.

Ik vraag me af of ik dit gewoon mee kan nemen naar het gistvat, omdat ik op deze manier best veel verlies heb!

Cheers, Rodge.

Offline wilbertd

• Super lid
  • Ik brouw wort
« Reactie #8 Gepost op: 24-08-2015 10:42 u »
OK, bedankt.

Ik heb redelijk wat tarwe gebruikt, 50%, dat zou moeten kunnen.

Ik vraag me af of ik dit gewoon mee kan nemen naar het gistvat, omdat ik op deze manier best veel verlies heb!

Cheers, Rodge.

Voor de vergisting maakt een beetje van die resten mout/hop/eiwitten niet veel uit. Vaak hoor ik dat gist er dol op is.
Je kunt op het einde wellicht het vat wat schuin houden om zo zoveel mogelijk mee het gistvat in te krijgen.
Vooral met veel tarwe zie ik ook veel resten en kost het filteren wat meer tijd en moeite.
Zelf accepteer ik wat verlies en houdt hier rekening mee in de berekeningen maar ik ben ook niet bang voor een troebel wort met wat hop/mout resten.

Veel van die resten eindigen op de bodem van je gistvat, dus als je de slurrie wilt hergebruiken kan dat onwenselijk zijn.
Verder misstaat het een weizen niet als deze wat troebel is uiteraard, dus ook dat is geen reden om te voorzichtig te zijn.
De keuze is eigenlijk aan jou  :)

Offline Rodger

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 24-08-2015 10:46 u »
Duidelijk. Bedankt voor je antwoord.

Tags: koken