Is het gisten klaar?

Gestart door Rodger, 23-08-2015 13:34 u

Vorige topic - Volgende topic

Rodger

Goedemiddag!

Inmiddels zit brouwsel 2 in het gistvat sinds vorige week vrijdag. Nu, 9 dagen later, leest SG 1014, komende van SG 1052 (weizen). Je zou denken dat 'ie uitgegist is qua SG, maar elke 30 seconden komt er toch nog een CO2 bel door het waterslot en ook zitten er kleine bubbels in het bier wanneer ik het in de meetbuis giet. Er ontstaat daarbij ook een minikraagje. Gebruikte gist is overigens Fermentis WB-06.

De vraag: afgaan op SG en overhevelen naar lageringsvat, of nog even verder laten uitpruttelen?

Alvast bedankt,

Rodge.

#duur_vergisting

Bennemans

Laat nog maar een paar daagjes staan en dan nog eens meten. Is het sg niet verandert en je activiteit is ook minder of zo goed als weg dan zou je vergisting voorbij kunnen zijn en kan je gaan denken aan het bottelen.

Bennemans

Lageren kan natuurlijk ook nog daarna....
Maar je bier zal wel (ietwat) troebel blijven, dat heb je nu eenmaal met weizen.

Rodger

Ja, ik ga nog lageren, een week of twee. Twijfel nog even of ik ga overhevelen of dat ik dit in hetzelfde vat laat en op het gistbed laat hangen komende twee weken. Ja, ik weet dat er infectie risico is bij het overhevelen.

Bennemans

Ik hevel altijd mijn bieren.
Infectiegevaar valt wel mee, zolang je schoon werkt en ontsmet etc.
Het is inmiddels al bier en heeft alcohol, dus hoef je je niet zo veel zorgen erover te maken.
En 2 weken lageren hoeft ook niet, weekje is genoeg.
Daarna lekker op de fles en na 4 weken eens 1 open maken.
Mijn ervaring is dat een weizen na 6 weken goed op smaak is.

homoeccentricus

Waarom altijd zo haastig?  Ik zou er van afblijven tot het einde van de week. De lieve gistjes zijn nog steeds hard aan het werk om de boel op te schonen.

Brouwers

Citaat van: Rodger op 23-08-2015  13:34 uGoedemiddag!

Inmiddels zit brouwsel 2 in het gistvat sinds vorige week vrijdag. Nu, 9 dagen later, leest SG 1014, komende van SG 1052 (weizen). Je zou denken dat 'ie uitgegist is qua SG, maar elke 30 seconden komt er toch nog een CO2 bel door het waterslot en ook zitten er kleine bubbels in het bier wanneer ik het in de meetbuis giet. Er ontstaat daarbij ook een minikraagje. Gebruikte gist is overigens Fermentis WB-06.

De vraag : afgaan op SG en overhevelen naar lageringsvat, of nog even verder laten uitpruttelen?

Alvast bedankt,

Rodge.

Hoe kun je concluderen dat je bier is uitgegist als de sg meting 1.014?
Je zit nu op een svg van 73%, terwijl wb-06 gemiddelt op 86% uitkomt. Daarnaast is er nog gewoon activiteit dus de gist zal nog gewoon bezig zijn. Hoeveel gist heb je eigenlijk geent en op wat voor temperatuur vergist?

Maar als je wilt gaan overhevelen dan kan je het beter doen als er nog gisting plaatsvind. De geproduceerde koolzuur gas zal het jongbier beschermen tegen oxidatie. Je moet dus niet wachten tot het bier is uitgegist of je moet wat suiker toevoegen.

Wat betreft het al dan niet lageren in een ander vat, op basis van een experiment dat mede forumlid Jacques heeft uitgevoerd (en ik een van de proefpersonen was) is mijn advies om over te hevelen als je bier langer dan 3 weken in hetzelfde vat blijft zitten.

Rodger

Beste Brouwers,

Ik ging ervan uit dat bij 75% de gist wel klaar zou zijn. Dat was gebaseerd op ervaring met een eerdere gist, maar heb nu inderdaad in de spec sheet van de wb-06 gelezen dat je 86% kan halen. Ik laat het bier nog in het vat zitten, en gezien jouw test laat ik het in totaal 3 weken in het vat alvorens te gaan bottelen. Daarna laat ik 'm nog 3-4 weken rijpen op fles.

Bedankt voor de raad.

Rodge.

homoeccentricus

Niet zomaar bottelen omdat iemand adviseert na maximaal drie weken over te hevelen. Je moet bottelen wanneer het bier klaar is.

Rodger

Dat lijkt me ook. Het is alleen lastig te bepalen wanneer het 'klaar' is. In ieder geval als beginner :)

Brouwers

Citaat van: Rodger op 23-08-2015  21:50 uDat lijkt me ook. Het is alleen lastig te bepalen wanneer het 'klaar' is. In ieder geval als beginner :)

Wat is er precies lastig aan?
Je wacht totdat het waterslot geen activiteit vertoont (minder dan 1 blub per minuut). Je meet dan het sg en 2 dagen later nog een keer. Als het sg niet meer daalt dan is de vergisting klaar. Ooh ja en niet te vergeten geduld ;).

Maar je kan natuurlijk wel zorgen dat de vergisting zo vlot mogelijk verloopt door genoeg gist te enten en door gecontroleerd te vergisten.

Rodger

Duidelijk. Zo ik heb begrepen gebeurt er nog een boel na de "zichtbare" vergisting, waarbij er een boel bijproducten worden opgeruimd door het gist. Ik meen dat je nog even dat moet afwachten (lageren) voordat je het bottelt.

Het lastige vind ik te bepalen wanneer het lageren klaar is. Daar hou ik nu twee weken voor aan.

Het gist, en wel het toevoegen ervan, is een ander hoofdstuk. Omdat ik nog concentreer op niet te veel andere processen verprutsen op een brouwdag, gooi ik het er zo bij, gedroogd en wel. Ik snap dat enten beter werkt, maar omdat de fabrikant voorschrijft het zo te kunnen toevoegen neem ik die 'shortcut'.

Bedankt,

Rodge.

Brouwers

Enten = gist toevoegen. En ik kiep mijn korrelgist er ook gewoon op het wort. Hydrateren (waar je denk ik mee in de war bent) is in ieder geval bij de fermentis gisten niet nodig.

Nee wat ik wil weten is hoeveel gist heb je op hoeveel wort toegevoegd. Op mrmalty.com heb je een yeast pitching rate calculator staan die voor je uitrekent hoeveel gist je nodig hebt. Dit geeft een goede indicatie over hoeveel gist je moet gebruiken.

Aangezien de vergisting niet zo vlot verloopt denk ik dat je niet genoeg gist geent hebt of door ongecontroleerde vergisting en veel temperatuurschommelingen heeft de gist het vrij zwaar.

Je moet wachten tot de nagisting klaar is voordat je gaat bottelen, lageren kan ook prima op de fles en hoeft dus niet per se dit in je gistvat te doen.

Ik werk meestal als volgt: Genoeg gist enten, 3-4 dagen hoofdvergisting, 7 dagen navergisten, 3 dagen coldcrash (koudlageren om gist uit te laten zakken). Bij zwaardere bieren wil de hoofdvergisting wat langer duren.

Rodger

Klopt, ik dacht inderdaad dat enten het hydrateren was. Ik heb 1,5 zakje van 11,5 g toegevoegd, ongeveer 17 g dus. Dat heb ik gedaan omdat er op de verpakking staat dat het voor 20-30 L is en ik 30 L heb.

Verder heb (nog) geen gistkoelkast en is de temperatuur overgeleverd aan het weer. De eerste paar dagen waren wat koeler, graad of 18, daarna net boven de 20.

Verder heb ik lucht toegevoegd door het vat lang te schudden, 15-30 min na het toevoegen van de gist.

Brouwers

Citaat van: Rodger op 24-08-2015  10:25 uKlopt, ik dacht inderdaad dat enten het hydrateren was. Ik heb 1,5 zakje van 11,5 g toegevoegd, ongeveer 17 g dus. Dat heb ik gedaan omdat er op de verpakking staat dat het voor 20-30 L is en ik 30 L heb.

Verder heb (nog) geen gistkoelkast en is de temperatuur overgeleverd aan het weer. De eerste paar dagen waren wat koeler, graad of 18, daarna net boven de 20.

Verder heb ik lucht toegevoegd door het vat lang te schudden, 15-30 min na het toevoegen van de gist.

Je hebt een tikkeltje onder geënt, maar dit zou geen problemen moeten geven. Sterker nog bij Weizen is het vaak aan te raden om iets onder te enten zodat je iets meer esters krijgt. Verder heb je meer dan genoeg lucht toegevoegd. Ik laat het wort gewoon in mijn vat kletteren, extra schudden is over het algemeen niet nodig. Zal dan toch aan de temperatuur wisselingen liggen. Om het nu wat stabieler te houden kan je het wat isoleren met wat handoeken, zorgt dat de schommelingen wat minder zijn tussen dag en nacht. Voor de toekomst raad ik je aan om eens te kijken voor een gistkast. Gewoon 2e handskoelkast op de kop tikken, via ebay een stc-1000 bestellen. Verder wat klein schakelmateriaal, een doosje en een verwarmingsbron (keramische lamp, 40 w gloeilamp, terarrium verwarming oid...). Voor 50-75 euro kan je de boel bij elkaar hebben.

Rodger

Top. Dat is inderdaad het volgende plan. Bedankt.

Jacques

Citaat van: Rodger op 23-08-2015  13:34 uGoedemiddag!

De vraag: afgaan op SG en overhevelen naar lageringsvat, of nog even verder laten uitpruttelen?

Alvast bedankt,

Rodge.

Ik zou overhevelen. Het op de gist laten staan van het bier doet het bier niet veel goed. De afgelopen weken heb ik veel professionele Amerikaanse brouwers gesproken. Deze ontdoen het bier van het grootste gedeelte van de gist als de hoofdgisting is afgelopen na zo'n 3 tot 5 dagen. Vervolgens staat het bier nog 7 tot 14 dagen na te gisten/lageren. Daarna wordt het bier gebotteld. Maar dat gebeurt pas als het bier echt is uitgegist.

homoeccentricus

Citaat van: Jacques op 24-08-2015  22:23 uIk zou overhevelen. Het op de gist laten staan van het bier doet het bier niet veel goed. De afgelopen weken heb ik veel professionele Amerikaanse brouwers gesproken. Deze ontdoen het bier van het grootste gedeelte van de gist als de hoofdgisting is afgelopen na zo'n 3 tot 5 dagen. Vervolgens staat het bier nog 7 tot 14 dagen na te gisten/lageren. Daarna wordt het bier gebotteld. Maar dat gebeurt pas als het bier echt is uitgegist.

Ik ken in ieder geval geen enkele goede Amerikaanse homebrewer die dit advies zou geven.

Jacques

Citaat van: homoeccentricus op 25-08-2015  23:23 uIk ken in ieder geval geen enkele goede Amerikaanse homebrewer die dit advies zou geven.

Je bedoelt dat iedere Amerikaanse hobbybrouwer John Palmer napraat?

De professionele brouwers die ik heb gesproken denken er in ieder geval anders over. Met een paar brouwers heb ik heel uitdrukkelijk over gehad. Kijk ook eens naar de foto's die ik gemaakt heb van de CCT's. Die zijn allemaal voorzien van twee uitlaten onder in de conus. Één voor het aflaten van de gist en één voor het aftappen van het helder bier.

Het viel mij op dat de commerciële bieren die ik gedronken heb geen enkele autolyse smaak hadden. Ze waren heel erg clean.
Komt ook omdat hergisting op fles niet gebruikelijk is.

RienP

*misschien kan deze discussie afgesplitst worden door een moderator*

Maar is bij een commerciele brouwerij het aandeel gist niet veel hoger en de druk op de gist ook aanzienlijk hoger? Zou dit het effect van autolyse niet versterken t.o.v. de situatie van de thuisbrouwer?

En een gedachtensprong: Is bij bieren die baat hebben bij lange lagering op de fles, zeg enkele maanden, autolyse geen onderdeel van de smaakevolutie van het bier?

Jacques

Citaat van: RienP op 26-08-2015  22:37 u*misschien kan deze discussie afgesplitst worden door een moderator*

Maar is bij een commerciële brouwerij het aandeel gist niet veel hoger en de druk op de gist ook aanzienlijk hoger? Zou dit het effect van autolyse niet versterken t.o.v. de situatie van de thuisbrouwer?

En een gedachtensprong: Is bij bieren die baat hebben bij lange lagering op de fles, zeg enkele maanden, autolyse geen onderdeel van de smaakevolutie van het bier?

De discussie gaat over wel of niet overhevelen en dat past nog steeds binnen het topic.

Het klopt dat commerciële brouwers in de regel veel meer gist gebruiken en dat de druk op de gist groter is door hogere gistvaten, maar dat betekent niet dat hobbybrouwers geen last zouden hebben van autolyse. De test die ik uitgevoerd heb liet dit ook zien.
Binnenkort wil ik een verkorte moutkorf aanschaffen voor mijn Braumeister zodat ik wat makkelijker brouwsel kan maken voor experimenten. Één van de experimenten die ik wil herhalen is het overhevelexperiment. Uit het vorige experiment bleek dat het biertype veel uitmaakt. Bij extreem bittere bieren kan autolyse zorgen voor verzachting en vollere smaak. Daarom wil ik herhaalexperimenten uitvoeren met andere biertypen.

Smaakevolutie vindt plaats onafhankelijk of er gist aanwezig is in de fles. Bewaar maar eens een paar (zware) bieren zonder hergisting en proef die na een aantal maanden opnieuw.

RienP

Citaat van: Jacques op 26-08-2015  22:55 uDe discussie gaat over wel of niet overhevelen en dat past nog steeds binnen het topic.
Ok.

Ik heb nog vrij beperkte brouwervaring, dus ik weet nog niet echt waar ik naar op zoek moet qua autolyse smaak, maar ik heb nog geen afwijkende smaak kunnen ontdekken.
Is het ook afhankelijk van het biertype dat het makkelijker te ontdekken is? Is het bijvoorbeeld bij een zwaar bier, of een bier met veel gebrande mouten moeilijker te proeven?

Jacques

Citaat van: RienP op 26-08-2015  23:03 uIk heb nog vrij beperkte brouwervaring, dus ik weet nog niet echt waar ik naar op zoek moet qua autolyse smaak, maar ik heb nog geen afwijkende smaak kunnen ontdekken.
Is het ook afhankelijk van het biertype dat het makkelijker te ontdekken is? Is het bijvoorbeeld bij een zwaar bier, of een bier met veel gebrande mouten moeilijker te proeven?

Bier is een drank met heel veel verschillende smaken. Veel smaken worden inderdaad door andere smaken weggedrukt.
Bij een zwaar bier wordt veel gist gebruikt. Hierdoor kan de autolysesmaak wat meer naar voren komen.
Bij bieren met veel gebrande mouten zal de autolysesmaak minder snel naar de voorgrond komen.

homoeccentricus

Gordon Strong, "Brewing Better Beer", pagina 251: professionele brouwers halen het bier snel van de gist af, zodat het gistvat opnieuw ter beschikking staat. Ze gebruiken dan "conditioning tanks" om het bier helder te laten worden en de effecten van prematuur verwijderen van de gist teniet te doen: reductie van acetaldehyde, diacetyl en andere "groene bier" componenten. Thuisbrouwers laten het bier gewoonlijk rijpen en helder worden op de gist, tenzij er goede redenen zijn om te transfereren. Bv. drooghoppen (maar niet iedereen haalt het bier hiervoor van de gist af wegens gevaar van oxidatie) of toevoegen van eik, fruit, kruiden, of het recupereren van gist voor een nieuw brouwsel.

Jacques

Citaat van: homoeccentricus op 26-08-2015  23:24 uGordon Strong, "Brewing Better Beer", pagina 251: professionele brouwers halen het bier snel van de gist af, zodat het gistvat opnieuw ter beschikking staat. Ze gebruiken dan "conditioning tanks" om het bier helder te laten worden en de effecten van prematuur verwijderen van de gist teniet te doen: reductie van acetaldehyde, diacetyl en andere "groene bier" componenten. Thuisbrouwers laten het bier gewoonlijk rijpen en helder worden op de gist, tenzij er goede redenen zijn om te transfereren. Bv. drooghoppen (maar niet iedereen haalt het bier hiervoor van de gist af wegens gevaar van oxidatie) of toevoegen van eik, fruit, kruiden, of het recupereren van gist voor een nieuw brouwsel.

Hoeveel gistvaten heb je?  :)

Bijna alle commerciële brouwerijen gebruiken tegenwoordig CCT's. Daarbij wordt meerdere keren de gist afgelaten. Dit gebeurt ook bij de kleinere Amerikaanse brouwerijen is mij gebleken na navraag.

Nadat het bier is overgeheveld na de hoofdgisting is er nog ruim voldoende gist aanwezig in het bier voor de reductie van "acetaldehyde, diacetyl en andere "groene bier" componenten". Door het overhevelen ben je een hele hoeveelheid gist kwijt die je niet nodig hebt en alleen maar een negatieve invloed heeft op je bier. Overhevelen is zo gek nog niet.
Overhevelen zal de gehele gisting is afgelopen, zoals sommige hobbybrouwers doen, heeft niet zo veel zin. Dat leidt alleen tot oxidatie van het bier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.