Stout x5

Gestart door Markiej87, 21-08-2015 12:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Markiej87

Ik plaats niet zo vaak (eigenlijk nooit) recepten maar vond het leuk om deze met jullie te delen.

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk20150815
Naam receptMultiStout
Brouwdatum15-08-2015
BiertypeStout (Export)
Volume47,0
Begin SG1,078 SG
Berekende kleur (Morey)121 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)69 IBU
Brouwzaalrendement81,5 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
43,00 lWater uit Beverwijk22,50 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
44 mg/l9 mg/l74 mg/l45 mg/l90 mg/l49 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
12,423 kgPale Ale moutDingemans7 EBC82,8 %
1,035 kgGeroosterde gerstThomas Fawcett and Sons1200 EBC6,9 %
0,690 kgSpecial BDingemans350 EBC4,6 %
0,518 kgChocolademoutDingemans900 EBC3,4 %
0,345 kgCara-pilsWeyermann5 EBC2,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust66,0 °C1 min.120 min.2,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
145,0 gChallenger 9,4%bellen9,4%60 min.59,7 IBU
77,0 gE.K. Goldingbellen3,7%30 min.9,6 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
Slurry van RISSafAle English Ale (S-04)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,5 °C
Max. temp. hoofdvergisting18,5 °C
Eind temp. hoofdvergisting18,5 °C
Eind SG hoofdvergisting1,020 SG
Schijnbare vergistingsgraad74,4%
Start nagisting20-08-2015
Temp. nagisting23,0 °C

Ik heb gisteren de batch in 5 batches gesplitst nadat de meeste activiteit voorbij was.

Batch 1: Koffie
60 gram gekneusde koffiebonen op 9,5ltr.

Batch 2: Cacao
200 gram cacaobonen op 9,5ltr.

Batch 3: Vanille
2 vanillestrengen over de lengde doorgesneden, in 4en gehakt op 9,5ltr.

Batch 4: Hout/Whiskey
30 gram hout van oude whiskeyvaten en 130ml whiskey op 9,5ltr.

Batch 5: Kersen
2000 gram kersen (eerst 2 weken in de vriezer gelegen) en wat sap wat hieruit voortkwam op 9,5ltr.

Ik ben benieuwd hoe het allemaal uit gaat pakken :) Hieronder kan je zien dat alles in mijn halletje lekker staat na te vergisten :)



En als jullie je afvragen wie die knappe kerel is.. Inderdaad, dat ben ikzelf  ;D

Thamerdal

Mooi hoor mark!
Ik kan niet wachten, hahaha  ;D

Pizzabakker

Te gek experiment om er 5 versies van te maken.
Wanneer is de proefavond?

Thamerdal

Waarom heb je zo lang gemaischt Mark?

Sjaak_Deventer

Geen gecontroleerde vergisting ;)... Maar leuk project. Ik hou er zelf ook van om alles op te splitsen. Qua vanille heb ik ook bijna dezelfde hoeveelheid aangehouden. Ik heb zelf voor een andere RIS 7 gr/L geroosterde cacaonibs gebruikt!

Markiej87

Citaat van: Thamerdal op 21-08-2015  12:37 uMooi hoor mark!
Ik kan niet wachten, hahaha  ;D
Ik ook niet! :)

Citaat van: Pizzabakker op 21-08-2015  12:41 uTe gek experiment om er 5 versies van te maken.
Wanneer is de proefavond?
Ik zal het je laten weten ;)

Citaat van: Thamerdal op 21-08-2015  12:53 uWaarom heb je zo lang gemaischt Mark?
Langer maischen levert een vergistbaarder wort op. Het verschil in geschat eind SG tussen 75 en 120min maischen is ongeveer 5 SG-punten.

Citaat van: Sjaak_Deventer op 21-08-2015  13:02 uGeen gecontroleerde vergisting ;)... Maar leuk project. Ik hou er zelf ook van om alles op te splitsen. Qua vanille heb ik ook bijna dezelfde hoeveelheid aangehouden. Ik heb zelf voor een andere RIS 7 gr/L geroosterde cacaonibs gebruikt!
Ik maak gebruik van gecontroleerde vergisting. Nadat de hoofdgisting voorbij is haal ik ze uit mijn klimaatkast en laat ik de temperatuur geleidelijk oplopen naar omgevingstemperatuur (in dit jaargetijde). Dit zorgt ervoor dat het jongbier alle ingrediënten mooi kan opnemen en dat het bier goed uitvergist. Hoe was die verhouding chocolade in jouw RIS?

wilbertd

Ziet er lekker uit, maar volgens mij zie ik meer dan 5 flessen :)
Een leuke brouwinstallatie heb je dan ook dat je bijna 50 liter stout kan brouwen  :brouwen:

Markiej87

Citaat van: wilbertd op 21-08-2015  21:40 uZiet er lekker uit, maar volgens mij zie ik meer dan 5 flessen :)
Een leuke brouwinstallatie heb je dan ook dat je bijna 50 liter stout kan brouwen  :brouwen:
Die vier kleintjes rechts zijn vier van de vijf batches, die grote linksvoor is die met kersen. Daarachter zie je van achter naar voren mijn Scotch Ale, 2x 22 ltr RIS en een Black IPA (2nd runnings van die RIS).

:)

wilbertd

Citaat van: Markiej87 op 21-08-2015  21:46 uDie vier kleintjes rechts zijn vier van de vijf batches, die grote linksvoor is die met kersen. Daarachter zie je van achter naar voren mijn Scotch Ale, 2x 22ltr RIS en een Black IPA (2nd runnings van die RIS).

:)

Goed bezig :)

Markiej87

Even een eerste proef-update na 6 weken op de fles.

Batch 1: Koffie
De koffie-smaak zit er op zich mooi in. Ik mis wel het romige van een lekkere espresso, met deze methode proef ik vooral het bittere/wrange van de koffie. Misstaat op zich niet in een stout, maar daarvoor had hij iets meer body moeten hebben.

Batch 2: Cacao
De smaak van de cacaobonen zit er ook goed in, wat echter wel zo is, is dat de cacaobonen niet écht een chocolade-smaak geven, maar echt die bittere, rauwe cacao-smaak.

Batch 3: Vanille
De vanille ruikte/smaakte heerlijk bij het bottelen maar is helaas volledig verdwenen. Volgende keer meer toevoegen en langer laten staan.

Batch 4: Hout/Whiskey
Deze is echt heerlijk geworden. Ik moet zeggen dat de whiskey er wel veel meer doorheen komt dan het hout, dus die verhouding kan volgende keer wel iets anders. Wel een heerlijk bier geworden!

Batch 5: Kersen
De kersen komen er licht door in de geur, maar nauwelijks in de smaak. Volgende keer moet ik die echt langer laten staan, denk ik.

Het basisbier heeft helaas iets te weinig zoetigheid en body gekregen, minder dan in gepland had. Hierdoor zijn de bieren met de bittere toevoegingen (cacao en koffie) echt iets te bitter geworden. Ik heb er wel hoop op dat de smaak zich positief ontwikkelt in de komende maanden.

wilbertd

Citaat van: Markiej87 op 12-10-2015  10:40 uHet basisbier heeft helaas iets te weinig zoetigheid en body gekregen, minder dan in gepland had. Hierdoor zijn de bieren met de bittere toevoegingen (cacao en koffie) echt iets te bitter geworden. Ik heb er wel hoop op dat de smaak zich positief ontwikkelt in de komende maanden.

Je zou, om het experiment volledig te maken  :), bij een deel van de meest bittere (de koffie en cacao) wat lactose kunnen toevoegen. Of schenk eens wat in een glas en druppel er wat lactose bij.
Wellicht haalt wat extra zoetigheid het scherpe randje eraf.

Thamerdal

Citaat van: Markiej87 op 12-10-2015  10:40 uBatch 1: Koffie
De koffie-smaak zit er op zich mooi in. Ik mis wel het romige van een lekkere espresso, met deze methode proef ik vooral het bittere/wrange van de koffie. Misstaat op zich niet in een stout, maar daarvoor had hij iets meer body moeten hebben.

Ik heb een soortgelijk 'probleem'. Ik zou die van jou en van mij graag eens naast elkaar proeven Mark! Bij de eerstvolgende bierkaai in de Prael?

Markiej87

Citaat van: Thamerdal op 12-10-2015  11:11 uIk heb een soortgelijk 'probleem'. Ik zou die van jou en van mij graag eens naast elkaar proeven Mark! Bij de eerstvolgende bierkaai in de Prael?
Topidee!! Ik zet een flesje apart :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.