Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoogte valse bodem

Gestart door dennisnl, 20-08-2015 20:00 u

Vorige topic - Volgende topic

dennisnl

Beste mensen,

Ik ga biab brouwen. Ik heb een 50 liter fust met open geslepen bovenkant en een uitloop aan de onderkant.
Nu begreep ik dat je een valse bodem erin moet zetten om te zorgen dat de zak de bodem niet raakt om aanbranden te voorkomen.
Mijn vraag is nu: hoeveel ruimte moet er ongeveer tussen de bodem van de ketel en de valse bodem zitten?

Anton

Maakt niet zoveel uit, zolang de zak de bodem maar niet raakt.

Johannesdeloper

Ik gebuik een taartrooster, dat is krap 1 cm hoog en voldoende. Mijn brouwvolume is 15 l.

JBL

Wat is eigenlijk precies de angst?
Mag de zak de bodem niet raken omdat de zak zelf niet bestand is tegen de bodemtemperatuur? (Wat ik niet geloof, omdat de bodem tijdens het maïschen volgens mij de 100ºC niet haalt en een maïschzak vaak hele hoge temperaturen kan verdragen...)
Of is de angst dat het geschrote mout de bodem raakt en daardoor boven de 78ºC komt? In dit laatste geval: waarom bestaat die angst niet bij het maïschen zónder zak?
Heeft iemand überhaupt ervaring met wat er mis gaat als de zak de bodem raakt?

MaJa

zou ik eigenlijk ook wel eens willen weten...

ejet

Die nylon BIAB zakken smelten als ze de bodem raken, geen aanrader.
Zolang je de zak op welke manier dan ook vrij van de bodem weet te houden zit je goed. Als je tussendoor opwarmt is roeren wel aan te raden omdat anders de temperatuur erg onregelmatig is.

JBL

Citaat van: ejet op 22-08-2015  19:48 uDie nylon BIAB zakken smelten als ze de bodem raken, geen aanrader.

Is dit je wel eens overkomen? Ik hoor niets anders dan dat deze zakken zeer hoge temperaturen kunnen verdragen.
En dat is eigenlijk ook wel logisch, want anders zou het een zeer kwetsbaar product zijn.
Staat op de verpakking dat de zak tot een maximale temperatuur verwarmd/verhit kan worden?

MaJa

Plastieken zakskes zijn toch sterk

Herman

Citaat van: JBL op 22-08-2015  21:07 uIs dit je wel eens overkomen? Ik hoor niets anders dan dat deze zakken zeer hoge temperaturen kunnen verdragen.
Ja, mij wel. De bodem is overigens echt wel heter dan 100C. De vloeistof wordt niet heter dan 100C, da's een niet onbelangrijk onderscheid.

Oplossing is overigens zeer eenvoudig. Koop gewoon een rvs stoommandje en schroef de binnenste stang er uit. Leg dat ding in je pan en de zak kan de bodem niet meer raken. Is de pan groter, leg er dan nog een pizzarooster o.i.d. overheen.

ejet

Citaat van: JBL op 22-08-2015  21:07 uIs dit je wel eens overkomen? Ik hoor niets anders dan dat deze zakken zeer hoge temperaturen kunnen verdragen.
[...]
Mij niet maar van genoeg anderen gehoord/gezien. Zie de post hierboven, de bodem is inderdaad veel heter dan het water zelf. Heb zelf een valse bodem en gebruik kaasdoek/katoenen zakken, vertrouw toch niet 100% op dat plastic. En als je smeltend plastic in je wort krijgt zou ik het sowieso niet gebruiken. Ben nu bezig om naar RIMS/HERMS over te gaan maar dat is een ander verhaal.

dennisnl

Citaat van: Herman op 23-08-2015  00:12 uOplossing is overigens zeer eenvoudig. Koop gewoon een rvs stoommandje en schroef de binnenste stang er uit. Leg dat ding in je pan en de zak kan de bodem niet meer raken. Is de pan groter, leg er dan nog een pizzarooster o.i.d. overheen.
Dit is inderdaad een slimme en makkelijke manier. Ik wil alleen gaan brouwen in een open geslepen fust. De binnenmaat is 40 cm. Ik heb nog geen stoommandjes kunnen vinden van deze diameters.

_M_M_

RienP

Een taartrooster zal dan ook wel werken en die heeft al pootjes. :
http://www.blokker.nl/nl/blknl/koken-en-tafelen/keukengerei/overig-keukengerei/rudolph-s-bakery-taartrooster

Misschien nog wel groter en/of goedkoper elders te krijgen.

dennisnl

Super goed idee. En makkelijk. Slim bedacht. Dank jullie wel ik ga is even rondneuzen..

bastiaanD

Ik gebruik een rooster uit de magnetron. Past precies in mijn pan en is een centimeter of 5 hoog schat ik.

Johannesdeloper

Citaat van: bastiaanD op 27-08-2015  18:36 uIk gebruik een rooster uit de magnetron. Past precies in mijn pan en is een centimeter of 5 hoog schat ik.
Dat is een goeie, mijn magnetronschaal  is van glas, dat is veel makkelijker te deinfecteren dan zo'n oude taartbodem. Weliswaar kook je de bacteriën en evt roestplekjes wel schoon, maar toch.

JBL

Weet niet of dat verstandig is. Glas staat bekend om zijn goed geleidend vermogen. De temperatuur van je bodem kan met goed geleidend glas moeiteloos worden overgenomen.
Dan heb je met je valse bodem precies het tegenovergestelde bereikt van wat je beoogde...

Dirtbag

Citaat van: JBL op 28-08-2015  20:52 uWeet niet of dat verstandig is. Glas staat NIET bekend om zijn goed geleidend vermogen. De temperatuur van je bodem kan met goed geleidend glas moeiteloos worden overgenomen.
Dan heb je met je valse bodem precies het tegenovergestelde bereikt van wat je beoogde...

Ik vermoed dat je een woordje mist. Ik heb hem even in vet toegevoegd.

Als je een glasplaat er in legt dan moet de verwarmde wort er om heen stromen om omhoog te gaan. Wat je effectief krijgt is dat midden onder die glasplaat een deel van het wort al kookt.

db

bastiaanD

Het nadeel van zo'n glasplaat lijkt me het tijdens het spoelen. Bij mij door het magnetron rooster spoel ik over het hele oppervlakte. Door de glasplaat mis je een groot oppervlak. Ik weet niet zeker of het uit
uitmaakt.

dennisnl

Is een magnetron rooster met een diameter van 32 cm voldoende voor in een fust. Diameter fust is 40 cm. Of zit er dan te veel ruimte tussen aan de zijkant?

bastiaanD

Bij mij past ie ook niet precies. Ik zou zeggen dat het prima zou moeten kunnen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.