Braambessenstout

Gestart door jan le mercier, 16-08-2015 08:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Amateurke

Ahum... Stout: zwart, smaak van gebrande granen? 20 l? En daar moet 1,5 kg (wrange) bramen tegenop boksen? (Met de bedoeling om fruitigheid te krijgen?)
Ik zou hem maar 122 dagen laten staan; kwestie van nog iets meer "fruittoets" over te houden   ;) ;) ;)

RienP

Ik heb zelf bramen in de tuin, maar dit jaar viel het een beetje tegen tegenover vorig jaar. Het hete begin van de zomer zorgde ervoor dat een aanzienlijk deel van de bramen is verdroogt (en ik geef de plant bijna elke dag water).

Maar 1,5 kilo lijkt me wat weinig tegenover de gebrande mouten. Ik zou toch wel 2-3 kilo gebruiken.

jan le mercier

Amateurke,

Ik snap jouw ironie niet. Bedoel je dat ik veel meer braambessen moet gebruiken? 3 kilo bijvoorbeeld? Of bedoel je dat het sowieso niet gaat?

Jan.

Amateurke

Ik zou zo'n donker bier niet combineren met fruit, maar dat is persoonlijke smaak.

William

Citaat van: Amateurke op 25-08-2015  08:41 uIk zou zo'n donker bier niet combineren met fruit, maar dat is persoonlijke smaak.

Ik vind het juist een perfecte combinatie ( zolang het fruit er doorheen komt).

Eric v B

Citaat van: Amateurke op 25-08-2015  08:41 uIk zou zo'n donker bier niet combineren met fruit, maar dat is persoonlijke smaak.
Wordt zelfs verkocht in Duitsland: http://www.lausitzer-porter.de/brauspezialitaeten/kirsch-porter.html
Ik heb deze eens per ongeluk gekocht. Ik dacht dat ik de "gewone" had maar ik vond dit bier heel erg lekker. Perfecte combinatie!

jan le mercier

Er zijn meerdere fruit/stout bieren op de markt. De Burton Bridge Bramble stout bijvoorbeeld. (Vond ik lange tijd "het beste bier van de wereld") Of de Anarkriek.

http://www.ratebeer.com/beer/burton-bridge-bramble-stout/5829/

http://www.ratebeer.com/beer/t-hofbrouwerijke-anarkriek/213705/

Jan.

Hay

Jan de bramen waren inderdaad vroeger dit jaar en dus zit er in september niks meer aan de struiken.
Zag dat hier ook en heb nog net een paar kg kunnen plukken.

@Amateurke dit topic gaat over stout met fruit, als je dat niks vind ben je niet verplicht om te reageren!!

De Kiekert

De prof. geuze bieren waar fruit aan toegevoegd wordt krijgen doorgaans zo'n 300 g/L.

Amateurke

Citaat van: Hay op 25-08-2015  12:34 u@Amateurke dit topic gaat over stout met fruit, als je dat niks vind ben je niet verplicht om te reageren!!
Overschot van gelijk: ik "ben niet verplicht" om te reageren, ik dacht wel dat je op een forum je mening mag geven, zeker als je er dan nog bij vermeldt dat dit je persoonlijke mening is.

orangeloo

Citaat van: Amateurke op 25-08-2015  08:41 uIk zou zo'n donker bier niet combineren met fruit, maar dat is persoonlijke smaak.

Ik heb 5 kg krieken gebruikt op 15 liter Stout.
En ja ik denk dat de combi stout + fruit geweldig wordt / is.

.
Citaat van: Orangeloo op 16-08-2015  15:31 uJa daar ben ik een topic over gestart:
Orange Schwartzwalder Kirsch


Markiej87

Ik vind de combinatie van een stout en rood fruit ook een zeer goede.

Jan, over de vanille, je kunt ook gewoon vanillestrengen toevoegen na de hoofdgisting, daar experimenteer ik nu mee. Gisteren een proefmonster uit het vat genomen (na een kleine week lageren op kamertemperatuur) en er zit nu al een zeer sterke vanille-smaak aan. Ik heb 2 strengen bij zo'n kruidenwinkel in Amsterdam gekocht, opengesneden en in vieren gehakt, en toegevoegd op 10 liter stout.

jan le mercier



Hier ben ik nu 'ns héél benieuwd naar, zie! Ik heb zonet 2,953 kilo braambessen aan mijn braambessenstout toegevoegd. Die kwamen uit de diepvriezer. Gisteren om 13 uur (ongeveer) had ik ze uit de diepvriezer gehaald en ze hier gewoon in de living laten ontdooien. Meer dan 24 uur dus. Ik vond dat het heel traag ging. Ik hoop dat de bessen op die tijd niet rot of zo zijn geworden. Net nog geproefd van het sap dat in de doosjes zat en dat smaakte ok.

De brix van het bier was nu 9. Het smaakte zoals mijn vorige stouten ongeveer smaakten, maar toch ook niet helemaal. Ik denk dat de tarwe wel iets zal doen.

Ik ga hem nu nog 108 dagen laten staan en dan bottel ik hem.

Zeker en vast hou ik jullie op de hoogte.

Jan.

jan le mercier

De beentjes van het waterslot staan nu nog evenwijdig. Ik hoop dat ie straks begint te bluppen. Dat zou toch moeten door het overhevelen en de toevoeging van het fruit, niet?

Jan.

wilbertd

Citaat van: jan le mercier op 04-09-2015  15:13 uDe beentjes van het waterslot staan nu nog evenwijdig. Ik hoop dat ie straks begint te bluppen. Dat zou toch moeten door het overhevelen en de toevoeging van het fruit, niet?

Jan.

Misschien dat het even duurt voordat de suikers uit de bramen vrijkomen en overhevelen biedt natuurlijk geen blub-garantie.

jan le mercier

19:20. Hij heeft toch weer mooi geblupt. Ik ben content.

Jan.

bastiaanD

Nog even terug op de benodigde hoeveelheid fruit. Hoewel niet helemaal vergelijkbaar had ik ook 3 kg op 20 liter. Het was weliswaar een pils met frambozen maar de smaak was echt goed.

Het klinkt heerlijk, ben benieuwd naar je mening als ie eenmaal klaar is.

jan le mercier

Bastiaan,

Ik ook: eigenlijk is dit, een braambessenstout dus, dé reden waarom ik 3 jaar geleden begonnen ben met brouwen. Dit was hetgeen ik toen voor ogen had als "hoogst te bereiken goed".

Ik heb altijd de Burton Bridge Bramble Stout voor ogen gehad, die ik in 2003 in Burton zelf gedronken heb.
http://www.ratebeer.com/beer/burton-bridge-bramble-stout/5829/
Dat vond ik toen "het beste bier van de wereld." Bijzonder mooi etiket vind ik dat ook.

*

Ondertussen is ie mooi aan het bluppen. Om de zoveel minuten een luide blub. De gist is in ieder geval al niet dood: dus dat is toch al iets.
21 december bottel ik hem. Ik hou je zeker op de hoogte.

Jan.

jan le mercier

Hij zit nu al meer dan een week "op de bramen". Nog steeds komt er om de paar minuten een blup uit het waterslot.

Daarnet nog ns aan geroken (aan die blup dus) en het rook toch maar raar.

Heel benieuwd: nog wachten tot 21 december en volgens mij gaat dat laaaaaaaaang duren.

Ik hou jullie op de hoogte.

Jan.

jan le mercier

Ongeveer een maand later nu. Sinds gisteren is het blubben eindelijk gestopt. Nu staan de beentjes in het waterslot weer quasi evenwijdig.

Ik had weeral schrik dat hij niet zou klaar zijn met uitgisten.

Jan.

jan le mercier

Het is meer dan 2 maand geleden dat ik de stout heb gebrouwen en een maand en 3 weken geleden dat ik hem heb overgeheveld. Toen was de brix 9.

Nu net een staaltje genomen: brix was 7. Het waterslot heeft ook al een hele tijd niet meer bewogen.

Het bier proefde zurig (wellicht door de bramen) en eigenlijk nog het meest zoals mijn vorige stouten. Ook waterachtig.

Ik ga nog een maandje wachten en dan bottel ik hem.

Eigenlijk heb ik wel het gevoel dat ik dat nu al zou kunnen doen.

Jan.

jan le mercier

Dit snap ik dus weer absoluut niet, he.

Gisteren dus, zoals gezegd, een staaltje genomen van het bier. Gewoon zo: waterslot eruit, sonde erin, waterslot er terug op.

Dat duurde minder dan een minuut.

En nu blupt dat waterslot dus terug, terwijl het waterslot de hele tijd "goed" staat: niet meer evenwijdig dus.

Hoe kan dat?

Efkens geroerd in het bier? Zuurstof erbij gekomen?

Ik snap het niet.

Weet iemand dat?

Alvast bedankt,

Jan.

RienP

Misschien temperatuurverschil?

jan le mercier

Rien,

Volgens mij kan dat niet: dan zouden de beentjes toch terug gelijk moeten komen, wanneer de temperatuur zakt. 's Nachts brandt mijn verwarming hier niet en vanochtend stond het ene beentje nog altijd omhoog.

Jan

seed7

Jan,

Als na de gisting, zonder dat de stop er af is geweest "de beentjes gelijk" komen dan heb je een minuscuul lekje.
Als je de stop er af haalt en terug zet dan horen de beentjes daarna uit de pas te lopen, je bouwt bij het terug zetten immers weer een beetje druk op in de fles.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.