Roeren/Schudden tijdens vergisting

Gestart door RuudB, 15-08-2015 12:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RuudB

Beste mensen,

Afgelopen dinsdag heb ik een dubbelbock gebrouwen,  deze staat nu op het gistvat met Brewferm Top te vergisten, tot 2 dagen geleden. Hij is blijven steken op een SG van 1032 (begin SG was 1076) en er ligt al een dikke plak gist onderin het vat. Ooit heb ik ergens gelezen dat je bij gestokte vergisting het jongbier als eerste in beweging kan brengen door het vat te schudden of zwenken. Daarop verder zoekend op internet kwam ik dit artikel tegen:

http://delta.tudelft.nl/artikel/bierbrouwers-doen-maar-wat/12094

"Bij een te sterke flocculatie is het zaak de boel goed in beweging te houden. Dit kan je doen door het overtollige koolstofdioxide te laten circuleren, of door eenvoudig een roerder te installeren".

Heeft iemand ervaring met vergisten onder bewegen ??? Hoe zou dit mogelijk gemaakt kunnen worden voor een amateurbrouwer ??? Ik denk dan aan gistvat op een (groot formaat en al dan niet zelf gebouwde) magneetroerder plaatsen ???

Ik heb de gistkoek voorzichtig door het jongbier gemengd door rustig kantelen van het vat, hopelijk gist hij verder uit tot 1020 of lager.

Groet,
Ruud

William

Zoek eens op een recent topic van HansHalberstadt. Hij doet dit standaard.

Bij een vlotte vergisting is roeren volgens mij niet nodig omdat de vergisting zelf al voldoende stroming genereert (vooral in grote vaten).

Mocht de vergisting toch stokken dan is een keer zwenken een goede eerste optie (vooropgesteld dat je voldoende gist gebruikt hebt)

seed7


William

Citaat van: seed7 op 15-08-2015  12:41 uProefschrift en artikel

Ingo

Leuk proefschrift. Doet me aan vroeger denken. Bedankt voor de link.

RuudB

Citaat van: William op 15-08-2015  12:19 uZoek eens op een recent topic van HansHalberstadt. Hij doet dit standaard.

Bij een vlotte vergisting is roeren volgens mij niet nodig omdat de vergisting zelf al voldoende stroming genereert (vooral in grote vaten).

Mocht de vergisting toch stokken dan is een keer zwenken een goede eerste optie (vooropgesteld dat je voldoende gist gebruikt hebt)

Interessante topic, dank. Toch niet zo'n gek idee dus...


Citaat van: seed7 op 15-08-2015  12:41 uProefschrift en artikel

Ingo

Dank voor de link, leuk leesvoer voor vanavond.

Adbrouwt

Citaat van: William op 15-08-2015  12:19 uZoek eens op een recent topic van HansHalberstadt. Hij doet dit standaard.
Dit draadje altijd gevolgd. Toevallig ben ik momenteel de vergisting van mijn saison iedere dag aan het schudden/roeren. Ben benieuwd of dit een laag SG oplevert. Anders misschien ook maar eens gaan vergisten op de roervlo.

RuudB

Citaat van: Adbrouwt op 16-08-2015  00:21 uDit draadje altijd gevolgd. Toevallig ben ik momenteel de vergisting van mijn saison iedere dag aan het schudden/roeren. Ben benieuwd of dit een laag SG opleverd. Anders misschienook maar eens gaan vergisten op de roervlo.

Het doel is neem ik ook om het SG lager te laten uit komen ??? Of zit je regelmatig met verstokte vergistingen ???

Ik kwam er achter dat ik wellicht te weinig gist heb gebruikt, een zakje Brewferm Top is 6 gram in tegen stelling tot de 11,5 gram van Safbrew. Ik had ruim voldoende gebruikt (dacht ik) maar nu blijkt het eigenlijk net iets te weinig te zijn. Ik schud af en toe en wacht af of het SG nog gaat dalen.

 

RienP

Roeren tijdens de piek van de vergisting kan ik me voorstellen. Als ik mede maak roer/zwenk/belucht ik ook de eerst 2/3 dagen gecombineerd met elke keer wat gistvoeding (ik verdeel de hoeveelheid die je normaal in 1 keer geeft over 2 of 3 delen) om de gist te helpen door de beweging en extra zuurstof toevoer. Dit zal voor bier hetzelfde werken.  Maar na dat dag 3, ben ik toch voorzichtig ivm oxidatie. Hoe zien jullie dat?

William

Citaat van: Adbrouwt op 16-08-2015  00:21 uDit draadje altijd gevolgd. Toevallig ben ik momenteel de vergisting van mijn saison iedere dag aan het schudden/roeren. Ben benieuwd of dit een laag SG opleverd. Anders misschienook maar eens gaan vergisten op de roervlo.

Dat heb ik bij mijn laatste saison brouwsel met de Dupont-gist ook gedaan. Helaas duurde het gewoon 4 weken voordat ie klaar was.

William

Citaat van: RienP op 16-08-2015  14:18 uRoeren tijdens de piek van de vergisting kan ik me voorstellen. Als ik mede maak roer/zwenk/belucht ik ook de eerst 2/3 dagen gecombineerd met elke keer wat gistvoeding (ik verdeel de hoeveelheid die je normaal in 1 keer geeft over 2 of 3 delen) om de gist te helpen door de beweging en extra zuurstof toevoer. Dit zal voor bier hetzelfde werken.  Maar na dat dag 3, ben ik toch voorzichtig ivm oxidatie. Hoe zien jullie dat?

Bij mede wordt dit volgens mij ook frequent geroerd om koolzuur kwijt te raken. Mede bevat veel minder pH bufferende stoffen dan een wort waardoor de de mee sneller verzuurd door opgelost koolzuur.

Vergistend wort zou ik zelf alleen maar zwenken als er reden voor is (gestokte vergisting of langzame start).

Adbrouwt

Citaat van: William op 16-08-2015  14:25 uDat heb ik bij mijn laatste saison brouwsel met de Dupont-gist ook gedaan. Helaas duurde het gewoon 4 weken voordat ie klaar was.
Wat jammer. Ga deze vergisting maar braaf schudden

William

Citaat van: Adbrouwt op 16-08-2015  15:59 uWat jammer. Ga deze vergisting maar braaf schudden
Misschien moet je rechtsom zwenken. Ik heb het altijd linksom gedaan. ;D


hansHalberstadt

Citaat van: RuudB op 16-08-2015  14:00 uHet doel is neem ik ook om het SG lager te laten uit komen ??? Of zit je regelmatig met verstokte vergistingen ???
voor mij is het doel:
1) zoveel mogelijk alle gist mee laten doen, dus voorkomen daar er gist neerslaat die eigenlijk nog in staat is om mee te doen
2) gisting zoveel mogelijk onafhankelijk te maken van het volume (wervelingen zijn in grote vaten meer dan in kleine)

homoeccentricus

Citaat van: RienP op 16-08-2015  14:18 uRoeren tijdens de piek van de vergisting kan ik me voorstellen. Als ik mede maak roer/zwenk/belucht ik ook de eerst 2/3 dagen gecombineerd met elke keer wat gistvoeding (ik verdeel de hoeveelheid die je normaal in 1 keer geeft over 2 of 3 delen) om de gist te helpen door de beweging en extra zuurstof toevoer. Dit zal voor bier hetzelfde werken.  Maar na dat dag 3, ben ik toch voorzichtig ivm oxidatie. Hoe zien jullie dat?
Mede is niet onderhevig aan oxidatie. De eerste week moet je heel veel schudden om de CO2 zoveel mogelijk te verwijderen.

Adbrouwt

Citaat van: hansHalberstadt op 16-08-2015  21:31 uvoor mij is het doel:
1) zoveel mogelijk alle gist mee laten doen, dus voorkomen daar er gist neerslaat die eigenlijk nog in staat is om mee te doen
2) gisting zoveel mogelijk onafhankelijk te maken van het volume (wervelingen zijn in grote vaten meer dan in kleine)
Duurt de vergisting hierdoor korter en komt het eind SG dan ook lager uit?

hansHalberstadt

Citaat van: Adbrouwt op 19-08-2015  22:27 uDuurt de vergisting hierdoor korter en komt het eind SG dan ook lager uit?
Vergisting duurt wel korter, maar eind SG komt niet lager uit normaal gesproken. Doel is vooral om de gisting reproduceerbaar te laten verlopen en volume onafhankelijk te maken. bij kleine hoeveelheden is er minder werveling in het vat, dus meer kans dat de gist vroegtijdig neerslaat. met roeren zou het niet meer uitmaken of je 1 liter vergist of 10000 liter. (mits je die 10000 liter voldoende weet te koelen om oplopen van temperatuur te voorkomen)
roerwerk gaat uit zodra de hoofdgisting tegen het einde loopt (zie je aan de knik in de vergistingscurve)

RuudB

Update: af en toe zwenken heeft schijnbaar niks geholpen, het SG is 5 dagen lang op 1032 blijven steken. Na dag 3 heb ik het zwenken maar opgegeven, maar na 5 dagen is het SG weer langzaam naar beneden gegaan.
Enige verklaring die ik heb is dat een hogere temperatuur de vergisting vlot getrokken heeft; het SG is gaan zakken toen het vorige week lekker weer werd. Ik zit nu op 1024 en daarmee op een SVG van 68%.

Adbrouwt

Vandaag mijn geschudde Saison gebotteld. Eind SG 1002 naar 3 weken. Ik ben tevreden en heb wel een goed gevoel bij het schudden.

Oscar

Citaat van: Adbrouwt op 23-08-2015  21:20 uVandaag mijn geschudde Saison gebotteld. Eind SG 1002 naar 3 weken.

Met de Belle saison ? Of met de dupont gist ? Met de belle saison heb je dit resultaat in 1 week ( bij 30°C of hoger)  :)

Adbrouwt

Citaat van: Oscar op 23-08-2015  23:39 uMet de Belle saison ? Of met de dupont gist ? Met de belle saison heb je dit resultaat in 1 week ( bij 30°C of hoger)  :)
Dit is met de M27 van mangrove jack bij 27 graden. De belle saison is een wat snellere vergister is ook mijn indruk.  De smaak is veel belovend. Oscar wat is jou ervaring met de M27?

Oscar

Citaat van: Adbrouwt op 24-08-2015  07:33 uOscar wat is jou ervaring met de M27?

Nog helemaal niets...

Drents Hopbier

Citaat van: Adbrouwt op 24-08-2015  07:33 uDit is met de M27 van mangrove jack bij 27 graden. De belle saison is een wat snellere vergister is ook mijn indruk.  De smaak is veel belovend. Oscar wat is jou ervaring met de M27?

Als Oscar het niet weet: bij mij (met de M27) ging het wort van 1050 naar 1006 in 4 dagen (bij 28 °C) en dan naar 1001 in een week. In de fles kennelijk nog wat verder, want Brand meette 0.999 en er is flink wat druk opgebouwd in de fles. Werd een lekker droge, iets bittere saison.

Hopbier

 

Adbrouwt

Citaat van: Drents Hopbier op 24-08-2015  09:59 uAls Oscar het niet weet: bij mij (met de M27) ging het wort van 1050 naar 1006 in 4 dagen (bij 28 °C) en dan naar 1001 in een week. In de fles kennelijk nog wat verder, want Brand meette 0.999 en er is flink wat druk opgebouwd in de fles. Werd een lekker droge, iets bittere saison.

Hopbier
Dan lijkt het erop dat je met schudden niet veel tijdwinst hebt. Toch ook wel fijn hoor om iedere dag je gist vat te omhelzen.[emoji6]

homoeccentricus

En wat met de oxidatie ten gevolge van al dat geschud? Houdt daar iemand rekening mee?

William

Citaat van: homoeccentricus op 24-08-2015  16:49 uEn wat met de oxidatie ten gevolge van al dat geschud? Houdt daar iemand rekening mee?

We geloven niet in spoken ;).

Serieus: ik denk dat je dit roeren, schudden enz alleen moet dan als er nog CO2 wordt geproduceerd dat je daarmee vrij laat komen anders zal oxidatie inderdaad een rol gaan spelen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.