Brouwzaalrendement berekenen

Gestart door Ansius, 15-08-2015 10:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ansius

Volgens de literatuur is de formule voor het berekenen van het brouwzaalrendement:

b =    l * e/g

Hierbij geldt:

b   brouwzaalrendement
l   aantal liters wort na het koelen
e   extractgehalte in °Plato
g   hoeveelheid gestortte mout en granen in kg

Nu maak ik gebruik van BrouwHulp.
Er is me wat opgevallen met betrekking tot het brouwzaalrendement.
Als ik bovenstaande formule invul komt dat totaal niet overeen met de berekende waarde volgens BrouwHulp.
Alle andere waarden kloppen behoorlijk goed.(ik denk dat de instellingen goed zijn)
Ooit meegedaan aan Brandwedstrijd en de berekende waarden kwamen bijna exact overeen.
Aantal liters wort meet ik met een soort pijlstok, weinig afwijking.
Extractgehalte meet ik in °Plato, nauwkeurig op minimaal 0,5 °Plato.
Mout weeg ik af met maximale afwijking van 5%, waarschijnlijk nauwkeuriger.

Laatste keer zegt BrouwHulp 75%, mijn berekening 52%.

Ergens maak ik een denk of rekenfout.

Iemand een idee waar of wat?

Ronnie

De formule die je daar opnoemt is DE formule voor berekenen van het brouwzaalrendement en is ook wereldwijd in het hoger onderwijs de enige die gebruikt wordt.

Maar als ik daar weer over begin blijk ik de peulschil te worden.
Sommigen verwarren in hun software de extractie efficiëntie met brouwzaalrendement.
Zij noemen het dan iets als "onze conventie" ...
ik ga de links naar die discussie besparen
Verloren moeite...  ;)

William

Hier is volgens mij al wel vaker over gediscussieerd met name door Adrie en Eduard. Zoek eens op brouwzaalrendement en maischrendement.
[edit] zoals Ronnie ook al min of meer aangeeft

Volgens mij mis je hier nog de potententiele opbrengstfactor per moutsoort. Voor pilsmout zo'n 80%, voor gemodificeerde mouten 75%, De factoren staan in de moutdatabase.

Als je dan 75%*75% doet kom je op een getal ergens rond de 55 - 60%.

Ansius

Eerlijk gezegd heb ik die discussies gemist.
Begrijp uit de reacties dat het hier en daar wat gevoelig ligt.
Zo belangrijk is het ook weer niet!

Edit; Waar het verschil in zit is me nu duidelijk.

seed7

BrouwHulp berekent wat de Overall Brewhouse Yield (OBY) wordt genoemd. Leesvoer (pdf, duits) en leesvoer.

OBY wordt in het professionele brouwen meer en meer gebruikt omdat het een exactere relatie tussen opbrengst en grondstoffen laat zien.

Ingo

William

Citaat van: William op 15-08-2015  10:33 uHier is volgens mij al wel vaker over gediscussieerd met name door Adrie en Eduard. Zoek eens op brouwzaalrendement en maischrendement.

Aanvullend op Ingo:

Hier een link naar een discussie waar de auteurs van BrouwHulp en BrouwVisie aangeven hoe daar in hun software mee om wordt gegaan.


hansHalberstadt

Ik snap niet waarom we af zouden moeten wijken van de standaard methode: b =    l * e/g
eea levert weer pagina's  discussie en verwarring op. Het brouwzaalrendement is simpel hoeveel suiker er uit je mout in je wort terechtkomt aan het eind van het koken. Je zou het hooguit nog kunnen opsplitsen in maischrendement en spoelrendement omdat dat nog wat inzicht geeft in waar je eea kwijtraakt.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 16-08-2015  21:39 ueea levert weer pagina's  discussie en verwarring op.

Die discussie hebben we al gehad en de brouwsoftware heeft reeds de "nieuwe" methode over genomen. Oftewel
de hoeveelheid suiker die je uit je mout haal t.o.v. wat theoretisch haalbaar is Dat vind ik zelf wel een prettige methode.  :brouwen:

Voordeel van deze methode is, is dat je rendement "constanter" blijft bij een slechtere of betere kwaliteit mout (indien je de mout tabel hierop aanpast  :)

hansHalberstadt

Ja nu herinner ik me de discussie weer. Daarmee kom je dus op 100% max ipv 80% max voor de gangbare definitie.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.